Sv: PNH Tjatter...
*kl*
Jag skulle också vilja ha lite konreta råd om hur jag ska göra med unghästarna jag får hem om två veckor, tänkte att jag ville göra som CS säger, att skapa en relation till den nya hästen på den nya platsen innan han får bekanta sig med hästkompisarna.
Det är alltså en -07:a och en -06:a som kommer, islandshingstar.
07:an har blivit verkad, klappad, lite ledd, inte precis mycket hanterad. En snäll, lugn och ganska ranglåg individ tror jag.
06:an har varit uppbunden, stått inne, verkats, blivit ledd utan problem. Är samarbetsvillig, gosig utan att vara påflugen, har följt snällt och står still vid verkning.
Alltså ett par ganska mjuka killar. De kommer att ha gått ihop en vecka ca innan de kommer till mig.
Min plan är att dela av lösdriften med trästaket typ, så killarna får stå inne från lördagen (när de kommer) till söndagen. Då hinner de träffa de två vuxna lite över staketet och äta tillsammans innan de släpps ihop på söndagen.
Det jag nu vill ha tips på är konkret hur jag ska bete mig när de kommer.
Ska man bara ställa in dem i lösdriften direkt så de får nosa på de andra? (lär bli ganska livat)
Eller ska man "jobba" med dem lite först?
Hur ska man då i så fall "jobba" med dem då de ju inte kan någon PNH ännu
Eller ska man bara vara med dem typ på ridbanan lite, gå runt, kela, visa omgivningarna?
07:an är till en kompis till mig, och hon kommer att vara på plats vid ankomsten och hantera sin, så jag behöver bara ha koll på den ena så att säga. Men vi vill båda uppfostra dessa pojkar enligt PNH.
Så, kloka ni, hjälp mig med tips och råd!