PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

Hej!
Med tanke på hur varmt ni välkomnade alla andra nykomlingar tänkte jag också presentera mig. :rofl:

Jag har hållt på med PNH sen ett år tillbaka men kom igång ordenkligt när L1 paketet kom i vintras. Har nu kommit in en bit in i L2. och jag är helt frälst:bow:

Jag och min mamma äger tillsammans 5 stycken islandshästar, alla med sina egna små personligheter. och som ni alla har sagt förut så har även jag förändrat mitt sett att se på hästar sen jag började med PNH, och tålamodet jag int trodde existerade, fanns plötsligt där, och int bara när det gällde hästarna! :eek:

Nu när jag hittade denna tråd kände jag sådan lättnad! Det finns människor som är lika "galna" som jag! :rofl: och int bara det! om jag får problem kan jag säkert få massa smarta tips:love: av alla er med ton mer savvy än mig ! :banana:

för tillfället har jag inga problem med lekandet :cool:,
men med min air pad, eller snarare shimarna. jag behöver bygga upp där framme, och det spelar ingen roll hur jag lägger shimarna, för i galoppen så smyger sig hela padden bakåt under sadeln. detta altså ändast i galopp, men sadeln sitter konstigt nog kvar på samma ställe. Någon förklaring till denna mystiska händelse? :confused:

Välkommen du också såklart!! :bump::bump:

Alltid härligt som sagt att upptäcka fler PNH-nördar :bow:

Shimandet kan jag inte hjälpa dig med dock.. :crazy:

-hej och välkomna Snaelilja och Iser!:bump: Va kul att ni äntligen har gjort er kända och inte smyger längre!:D Mer info då vad har ni för hästar mm.

Lisen: Har du provat att när du ser mulan korsa över till motsat sidan (när han är på gång att dra där ifrån) att backa han. Och var inte rädd att ta dig till phas 4 om det behövs. Vad är det för storts häst. Jag hade en häst hos mig som gjorde detta som var en NSV bruks och det ända sätt att får stop på han var att backa han. Om du har dina backning i ordning så skulle han förstår detta. Det är när han vända huvud och du dra så har han mer styrke än dig. När repet är slack och fladra så är den "vanliga" signal att springa borta.

Iser: Jag brukar säger..."It dosen't matter how you found PNH just as long as you found it"

Snaelilja: Ja, du det var konstig.:crazy: Jag har aldrig hört av detta händelse. Det ända jag kan tänka är att den är upp byggt på fel sätt hur har du dina shimsar? Har du shims längst bak i paden? Det eller att sadeln rör sig för mycket omedveten i gallop. Det bästa är att du skriva och fråga Parelli Saddles.

Filosofen: Var tog dig vägen? Vi vill höra om din resa mera!:cry::D

Pratade med Parelli saddles igår och ingen nyheter om min sadel och de vet inte när det är redå att skickas så det är bara vänta en stund till fast det är klart:grin:. Men nåt annat hänt när jag pratade med de, Så jag förklarade åt de att jag behöver en sadel NU för jag har inget som passar Red även med padden (för trångt) Så sa de att de hade en Fusion till salu för en riktig bra pris! skickas ut på Måndag! En mörk brun.:love:

Nu ska jag åker ut och leta kor att bytta pejlen på. Ni har en riktig bra helgen!

Sv: Re: PNH Tjatter...

Lisen: Har du provat att när du ser mulan korsa över till motsat sidan (när han är på gång att dra där ifrån) att backa han. Och var inte rädd att ta dig till phas 4 om det behövs. Vad är det för storts häst. Jag hade en häst hos mig som gjorde detta som var en NSV bruks och det ända sätt att får stop på han var att backa han. Om du har dina backning i ordning så skulle han förstår detta. Det är när han vända huvud och du dra så har han mer styrke än dig. När repet är slack och fladra så är den "vanliga" signal att springa borta.

Tack för tips :bow:. Jag har försökt göra något liknande, men problemet är att han är för snabb och stark. Vet inte om jag gör fel, men så här har jag gjort nu:

Han sticker alltid åt höger så jag har arbetat med att försöka ha ett staket på min högersida. När han sen lägger över huvudet blir det fas 4 för backning direkt. Det går alltid bra när jag har staketet som hjälper mig och han har helt klart blivit bättre sedan jag började träna så här.

Problemet kvarstår fortfarande om jag inte har något staket, då skiter han i min 4:a och drar ändå. För att stanna så fort han känner att jag tappat honom med blicken "got you" i ögonen... En stor skitunge, är vad han är... Tur att han är min :love:

Det här med shimms är inte helt lätt...:grin: allra hellst inte när man inte ser hästen och sadeln. Har du en vid sadel till din häst? Hur har du shimmat idag? Hur der hästen ut jämförelsevis med sadeln?

Av egen erfarenhet... "learning by doing...." så beror det lite på hur man rider i sadeln, hur man är med i hästens rörelser på hur sadeln ligger. Jag har själv haft det här problemet med min klotrunda häst, vilket betyder att minsta lilla så far sadeln, om jag "spänner till lite" eller inte är med honom i rörelsen så åker den, även med Air Pad, men det beror på att min häst är så bred annars tror jag inte Air Pads glider så mycket.

Men tillbaka till dina shimms så kan det bero på att du shimmat för lite eller att du ska justera läget på shimmsen. Har du skickat efter den här sadel DVD:n från Parelli som är gratis, man betalar bara för portot. Den är ju bra för då demonstrerar Linda Parelli mycket bra hur man ska göra.

Jag hade en liten fundering på ditt problem... eftersom min häst har gjort lite som du beskriver i en period. Hur långt rep har du? För har du ett rep som är längre så har han ju lite mer drift på sig innan repet tar slut och du tappar honom. Ett 22 foot (ca 7,5 meter tror jag) är nog bra iaf. Med min häst löste det sig när jag började använda lassot på 45 foot :D men det är ju lite mer riskabelt eftersom det bränner så i häsnderna om man inte är med och släpper ut... "learn burns" får man då, ...som gör ont kan jag säga:grin:
Min häst blev helt shockad första gången med lassot, han drog ju iväg i full fart dom 24 foot eller nåt som han brukade göra och jag tappat honom tidigare, men med lassot så hade jag massa rep kvar, hans min var obetalbar :p och jag kunde fortsätta leka utan att jag tappat honom.

Det du skrev om att sätta honom i små projekt som underhåller hans hjärna är nog ett bra sätt att tänka med den hästen tror jag.

Jag hade en liten fundering på ditt problem... eftersom min häst har gjort lite som du beskriver i en period. Hur långt rep har du? För har du ett rep som är längre så har han ju lite mer drift på sig innan repet tar slut och du tappar honom. Ett 22 foot (ca 7,5 meter tror jag) är nog bra iaf. Med min häst löste det sig när jag började använda lassot på 45 foot :D men det är ju lite mer riskabelt eftersom det bränner så i häsnderna om man inte är med och släpper ut... "learn burns" får man då, ...som gör ont kan jag säga:grin:
Min häst blev helt shockad första gången med lassot, han drog ju iväg i full fart dom 24 foot eller nåt som han brukade göra och jag tappat honom tidigare, men med lassot så hade jag massa rep kvar, hans min var obetalbar :p och jag kunde fortsätta leka utan att jag tappat honom.

Det du skrev om att sätta honom i små projekt som underhåller hans hjärna är nog ett bra sätt att tänka med den hästen tror jag.

Tack för tipset om lasso och långt rep. Helt klart något jag borde testa. Nu har jag bara ett vanligt rep, kan det vara 3-4 meter. Jag ska till chaparall snart, får passa på och kolla vad de har hemma. Jag testade att använda en longerlina en vända, men det bara trasslade ihop sig.

Är lite rädd för att ha för långt rep bara. Ser framför mig hur jag trasslar in mig i eländet och blir hängande efter honom :o. Fast, jag kan tänka mig att han skulle bli som ett:confused: om jag hade ett lasso på 45 foot. Får försöka skaffa mig ett par bra handskar i samma veva. Jag har hittills använt vanliga "ridhandskar" med de är för tunna.

Sv: Re: PNH Tjatter...

Snaelilja: Ja, du det var konstig.:crazy: Jag har aldrig hört av detta händelse. Det ända jag kan tänka är att den är upp byggt på fel sätt hur har du dina shimsar? Har du shims längst bak i paden? Det eller att sadeln rör sig för mycket omedveten i gallop. Det bästa är att du skriva och fråga Parelli Saddles.

!

jag har dom längst fram. det var såhär att erika fixade shimsarna på en kurs för ett bra tag sen. sen har det inte varit några problem. sen skulle jag shima om till ett annat sto som har en helt annan byggnad, och det gick jätte bra. sen när jag skulle shima tillbaka till så som Erika gjorde så blev de nåt knas. jag har läst igenom informationen om shimarna igen som någon så snällt pm:ade till mig :bow: och jag tror jag har lagt en av shimarna lite konstigt. men jag upptäcktte oxå att jag måste få upp framvalvet Ännu högre än vad jag trodde. men det är ju så konstigt för det känns hur bra som hälst i traven, men int i galopp.:confused:

men ska shima om imorn och se. ska på prova på TREC tävling så det är väldigt dålig taiming för sånthär, men men har inget val.. xD funkar det inte får jag som du sa maila parelli saddles..

Det här med shimms är inte helt lätt...:grin: allra hellst inte när man inte ser hästen och sadeln. Har du en vid sadel till din häst? Hur har du shimmat idag? Hur der hästen ut jämförelsevis med sadeln?

Av egen erfarenhet... "learning by doing...." så beror det lite på hur man rider i sadeln, hur man är med i hästens rörelser på hur sadeln ligger. Jag har själv haft det här problemet med min klotrunda häst, vilket betyder att minsta lilla så far sadeln, om jag "spänner till lite" eller inte är med honom i rörelsen så åker den, även med Air Pad, men det beror på att min häst är så bred annars tror jag inte Air Pads glider så mycket.

Men tillbaka till dina shimms så kan det bero på att du shimmat för lite eller att du ska justera läget på shimmsen. Har du skickat efter den här sadel DVD:n från Parelli som är gratis, man betalar bara för portot. Den är ju bra för då demonstrerar Linda Parelli mycket bra hur man ska göra.

ja sadeln är ganska bra utprovad faktist, köpte den i vintras. sadelmakaren vad noga med att den skulle vara extremt bred men ändå kort (16½) så hon skulle ha bra med plats att röra sig. bara att hans lösning på problemet vad att stoppa upp sadeln mer där bak. dock så hamnade den på halsen efter några steg i alla fall så jag har int kunnat använda den sen kursen i maj nångång.

å vi kan starta klubb! har samma problem och har precis lärt mig rida ordenkligt i trav :banana: men galoppen känns oxå bra, förutom när padden smiter under sadeln.

har precis samtalat med mor och när jag skrivit klart det här inlägget så ska dvden beställas! :)

CS.. Dregel...Kanske fusion blir till salu sen när din nya kommer??:D

Hej hej,

Extremt mycket nybörjare här. Har läst Natural Horse*Man*Ship och är jättepeppad på att börja träna enligt PNH med hästen som jag ska ta på foder till hösten. Har många fåniga newbie-frågor och undrar om någon tålmodig själ kanske anmäler sig frivillig genom att pm:a mig, så jag får ställa de fånigaste frågorna utanför tråden.

Bor strax utanför Sthlm och tar gärna emot tips på tränare.

...nej föresten jag önskar mej en valack OXO;-) en snäll typ som bara gör som man vill liksom;-) ...tänk vilken dröm..man borstar lite sadlar och rider iväg... istället för att först leka lekar sedan göra joinup och sedan diskutera sadelläge och gjordspänning i en halvtimme för att sedan ta förhandlingen om huruvida man ska sitta upp över huvud taget... Men nu för tiden kommer jag upp till slut varje dag i alla fall, fast det tar en timmes förberedelser

Hehe.. jag vågar mig in i tråden... äntligen... Men jag har inte blivit nån PNH-person än. Men är jätte-intresserad!! (men fattig :cry: )

:devil:Måste bara säga att bara för att det är en vallack så blir det inte enkelt ;):crazy:

Min vallack, 4 år, kastrerad i februari, kan vara PRECIS så som du beskriver!!! Könet har inte nån betydelse har jag nu lärt mig!! :angel::rofl: Jämställdhet åt folket!

Sen önskar jag att nån vill beskriva hur porkupine-leken går till? Jag tror att det är precis det min lille bus behöver... Om ni har ork och tid förståss :confused::o

hej och välkommen
Tänkta ta tillfället i akt och upplysa om att Parelli utvecklar ständigt sitt program och mycket har hänt de senaste åren. Därför är mitt tips att använda en licenserad parelli instruktör och det finns ju bara en ;). Hon åker i hela landet även Stockholm och Uppsala och är helt klart den bästa. Det är av de bästa man ska lära sig speciellt i början (enligt pat).

Hej hej,

Extremt mycket nybörjare här. Har läst Natural Horse*Man*Ship och är jättepeppad på att börja träna enligt PNH med hästen som jag ska ta på foder till hösten. Har många fåniga newbie-frågor och undrar om någon tålmodig själ kanske anmäler sig frivillig genom att pm:a mig, så jag får ställa de fånigaste frågorna utanför tråden.

Bor strax utanför Sthlm och tar gärna emot tips på tränare.

Jag och min man flyttar till norra stockholm på lördag! :bump:
Å i det stallet finns det en tjej som enligt uppgift är bra på PNH, men hon är ingen tränare.. det är ju bara Erika. Men hon hjälper folk, precis som många andra här.
KUL det vore om vi kunde träna ihop!! :idea:
Var bor du?

Vår nya hyresvärd har uppmuntrat oss att ta tränare till gården, så, kanske skulle man boka in Erika dit framöver :idea:

*Knapplån*

Hallo alla! Vad kul med några fler på tråden, hade en himla massa att läsa när jag tittade in ju *alltid kul!*

Jag har ridit min häst!! Detta går som smort, jag är så stolt över mig själv. Tänk vad lite man behöver göra för att bli glad o nöjd :D Jag har suttit på henne, böjt huvudet, flyttat rumpan, backat, ALLT utan blivit det minsta rädd och kännt att jag MÅSTE göra mera lixom. Allt för morgondagen ;)

Vill ha en L2 snart, snabba på augusti!

Det är jobbigt att läsa om sadlar som ni skriver om. Jag trivs inte så bra med min sbs flexion, den är ju dressyr och jag kan inte få till mina vinklar, får skitaont...Jag tror jag säljer den o skaffar en barbackapad istället...Jag har köpt o sålt så många genom åren för inget passar min runda konstiga häst... som några av er andra skriver. Det är så jobbigt att NU kommer det nog passa o så blir man besviken o det passar skit, ant för mig eller hästen..Jag har aldrig råd med en parellisadel...:cry:

Hoppas allt e bra med er, Hug your horses :)

Hej och välkomen!:banana:

Tubbe har rätt men var inte rädd att ställa dina "newbe" frågor här med. Folk svara det de kan.

Det var ju bra att du kom på att det kunde bero på för lite shims fram,och hur du ska padda efter att du ändrade och paddade om... Jag förstår att padden smiter bakåt eftersom det blev för lite shims fram, blir lite samma sak som när man har för vid sadel (utan någon shimmning alls). Men med shims är ju vid sadel bara en fördel.
Sen är ju galoppen en rörelse som hästen rör sig oftast mycket mer genom hela kroppen och att det kan bero på det att det är svårare och rida i och att då visar det sig i padden. Jag hade också störst problem med galoppen, hmmm kan väl säga att min sadel åkte snett hela tiden...:mad: "How intresting!". Men sen blev det bättre efter att jag verkligen slitit och ridit mycket barbacka och studerat fluidity och hur min häst rör sig och hans rygg rör siig när han galopperar... Nu funkar det tack och lov bättre!

Vill hälsa ALLA nya välkomna först bara!!!!! Kul att ni har kommit till tråden!

Lisen: Jag tror att du behöver ett längre rep... och jag tycker du ska köpa ett Parelli 22 foot. Dom slingrar inte ihop sig som en longer lina! Eller andra rep... Så risken att det snor sig runt dig eller din hästs ben är mindre än med andra rep, sen när det blir skitigt så är risken mindre också, även om det blir längre och du kanske kommer lite utanför din "Comfort zone" med längre rep. Men där har vi alla varit med nya grejjor, dock blir det bättre om man tränar.
Sen gäller det ju att man är noga med att inte hålla i en hel hurva med rep utan att man lägger repändan på marken och bara håller i repet "enkelt" om ni förstår vad jag menar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18