S
Snaelilja
Sv: PNH Tjatter...
jo nu har jag tagit hem padden och ska rengöra den ORDENKLIGT.. har tyvär varit lite slarvig med det, vilket säkert oxå är en av orsakerna... sen ska vi så snart som möjligt ta sadeln till en sadelmakare så den kan stoppa om den så att framvalvet (på rakt "underlag") är i samma höjd som bakvalvet. för den är extra uppstoppad bak vilket gör shimningen ännu svårare.
får nog göra samma sak som du, ta barbackapadden och studera pluttens galopp. hon är ju så liten o smidig så det är banne mig int lätt att följa alla hennes rörelser. men det har blivit 1000 gånger bättre sen vi började med parelli, annars höll jag på o ramla av var o varranat steg.
Det var ju bra att du kom på att det kunde bero på för lite shims fram,och hur du ska padda efter att du ändrade och paddade om... Jag förstår att padden smiter bakåt eftersom det blev för lite shims fram, blir lite samma sak som när man har för vid sadel (utan någon shimmning alls). Men med shims är ju vid sadel bara en fördel.
Sen är ju galoppen en rörelse som hästen rör sig oftast mycket mer genom hela kroppen och att det kan bero på det att det är svårare och rida i och att då visar det sig i padden. Jag hade också störst problem med galoppen, hmmm kan väl säga att min sadel åkte snett hela tiden... "How intresting!". Men sen blev det bättre efter att jag verkligen slitit och ridit mycket barbacka och studerat fluidity och hur min häst rör sig och hans rygg rör siig när han galopperar... Nu funkar det tack och lov bättre!
jo nu har jag tagit hem padden och ska rengöra den ORDENKLIGT.. har tyvär varit lite slarvig med det, vilket säkert oxå är en av orsakerna... sen ska vi så snart som möjligt ta sadeln till en sadelmakare så den kan stoppa om den så att framvalvet (på rakt "underlag") är i samma höjd som bakvalvet. för den är extra uppstoppad bak vilket gör shimningen ännu svårare.
får nog göra samma sak som du, ta barbackapadden och studera pluttens galopp. hon är ju så liten o smidig så det är banne mig int lätt att följa alla hennes rörelser. men det har blivit 1000 gånger bättre sen vi började med parelli, annars höll jag på o ramla av var o varranat steg.