PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

Det var ju bra att du kom på att det kunde bero på för lite shims fram,och hur du ska padda efter att du ändrade och paddade om... Jag förstår att padden smiter bakåt eftersom det blev för lite shims fram, blir lite samma sak som när man har för vid sadel (utan någon shimmning alls). Men med shims är ju vid sadel bara en fördel.
Sen är ju galoppen en rörelse som hästen rör sig oftast mycket mer genom hela kroppen och att det kan bero på det att det är svårare och rida i och att då visar det sig i padden. Jag hade också störst problem med galoppen, hmmm kan väl säga att min sadel åkte snett hela tiden...:mad: "How intresting!". Men sen blev det bättre efter att jag verkligen slitit och ridit mycket barbacka och studerat fluidity och hur min häst rör sig och hans rygg rör siig när han galopperar... Nu funkar det tack och lov bättre!

jo nu har jag tagit hem padden och ska rengöra den ORDENKLIGT.. har tyvär varit lite slarvig med det, vilket säkert oxå är en av orsakerna... sen ska vi så snart som möjligt ta sadeln till en sadelmakare så den kan stoppa om den så att framvalvet (på rakt "underlag") är i samma höjd som bakvalvet. för den är extra uppstoppad bak vilket gör shimningen ännu svårare.

får nog göra samma sak som du, ta barbackapadden och studera pluttens galopp. hon är ju så liten o smidig så det är banne mig int lätt att följa alla hennes rörelser. men det har blivit 1000 gånger bättre sen vi började med parelli, annars höll jag på o ramla av var o varranat steg.:angel:

Om jag minns rätt så om du har 2 shims fram, så om du stapplar de fel så sa Erika att det kan effektera saddeln. För om det fungerade för så skulle det göra det nu. jag tror de skulle "trappa upp" mot huvud dvs. den översta (närmaste sadeln) skulle vara längre fram än den under. Jag tror det men jag minns inte exakt. Ring och fråga henne.

Kl

Intressant tråd detta!

Undar lite hur ni kom i kontakt med PNH? Tränar ni regelbundet för instruktör inom detta, eller använder ni annat material för att på egen hand utvecklas?

Det studiematerial som finns, vad tycker ni om det? Jag tänker då på div. paket med dvd osv, är det värt pengarna?

Räcker det med att studera detta, eller måste man även ta en instruktör till hjälp? Förstår ju naturligtvis att en instruktör alltid är att föredra, men nu råkar det ju vara så att det inte finns så många att tillgå, så vad gör man :crazy:?

Funderar på att beställa lev. 1 paketet, kanske går det att få tag i beg.?

Hej
Vi kom i kontakt med PNH på grund slump och idiotiskt ponnyköp. Vi var tvugna att tillverka egna grejor då 911 gjorde att de inte skickade grejor från US. (Nu har vi det mesta Parelli). Hade ändå tur och kunde träna regelbundet för en parelli instruktör (som ej är aktiv längre). Sen blev det ett långt avbrott innan den nya sv. instruktören kom. Nu finns ju Savvy club som är kanon och vi tränar så ofta vi kan för den licienserade parelli instuktör som finns. Vi ändrat hela vår tillvaro efter att kunna syssla så mycket som möjligt med hästar och PNH. Istället för att åka på kurs som blev lite stökigt med 3 hästar så har vi byggt upp anläggning för att kunna ha kurs här. Allt material från Level-paket till böcker som är Parelli kan man läsa och se hur många gånger som helst. Alltid lär man sig något som man missat tidigare = prisvärt. Det är även ett bra andrahandsvärde på de nya levelpaketen men många håller hårt i dem och vill inte skiljas från ;) Tror L2 är mest efterfrågat just nu.
Mitt tips är att försök hitta andra att träna/peppa med så du inte tappar sugen (man blir lätt idiotförklarad och lite roligare att dela på det) men alltid uppdatera/inspirera sig på kurs för en liciencerad parelli instruktör 1-2 gånger om året. När man går en kurs har man mycket att träna på lång tid efter. Samt att instruktören också är uppdaterad med nyheter som man får ta del av.
Är man några som delar på resan och det är fler kurser efter en tripp/rutt så behöver det inte bli så hutlöst dyrt. Vad jag vet är de flesta som går kurs heldagar är nöjda och vill träna igen. Priset ligger på ca 185 kr i timmen. inklusive lunchavbrott. Under 15 år är det halva priset och rena fyndet!!

Nu blev detta lite långt. Går att läsa lite mer om hur vi kom i kontakt med PNH på vår sida.

Bara att köra på du kommer inte ångra dig :rofl:

Haha, säger som Tubbe, slump och idiotiskt ponnyköp :rofl::rofl:
Idag är han världens bästa ponny, som jag aldrig skulle vilja vara utan :love:

Fick hjälp från början av en som är bra på PNH, men som inte är tränare. Har sedan lånat L1 (pga ekonomin), gått L1-kurs för Erika samt fått en hel del hjälp av Tubbe.
Har nu köpt L2, men inte haft tid att börja titta, det är underbara filmer, det bästa hemstudiematerialet man kan tänkas sig. Fantastiskt pedagogisk, och just att det är så många timmar film gör att de liksom kan ta med alla situationer.. eller många iaf.

Rekommenderas varmt

Vill du läsa mer om hur vi hittade PNH kan du PMa så ska du få adressen till bloggen, det är en lååång historia om hur vi tämjde vår vilda ponny...

Tack allihoppa för det varma mottagandet!:bump:

Jag har ju berättat lite snabbt hur jag kom i kontakt med PNH.

Alltså det kom en tjej till stallet hela vägen från Japan, som höll på med PNH. Det var mycket lämpligt, då jag var väldigt sugen påatt lära mig något nytt, samt att min ponny efter att ha ägds av samt varit på foder hos några yngre tjejer hade blitt lite för "bossy".

Jag har en haflingervallack på 12 år, som är LB extrovert. Han är ganska så dominant och smart, så han tycker om att testa. Så fort jag tror vi har kommit någonvart har han kommit på något nytt, som jag måste komma underfund med hur jag ska lösa.

Han tycker om att trixas och retas, men är också väldigt social.

Vi hade en underbar helg nu, där vi bl.a. testade att gå lite vattnet, som han annars har tyckt var läskigt innan - nu var det tom roligt:D och han stack ner hela mulen i det och så ut sam att han hade gjort en helt ny upptäckt.

Vi har hittlis bara testat på liberty väldigt lite, men i går var han (/jag(?)) så duktig så jag vågade hålla på en längre stund och det var så underbart att se hur han följde mig och verkligen försökte göra det jag ville.:bow:

välkommen till gänget du med!:banana::banana:

Tubbe och Skuggi svarade det mesta om PNH och hur det är absolut värt pengarna. Dom de sa det är bara köra på! hittills jag har inte träffat nån som har ångrat sig, kanske hade inte lika mycket lust/disiplin att fortsätter med det med flera hundra tusen världen runt är väldigt nöjd i alla fall.

Savvy Cub om man har råd (ca 150 SEK per månad) är en jätte bra sak, för du är peppad och får ny info varje månad. Det är best att starta med Level 1 så du får allt grunden ner så kan du gå fortare genom detta och vidare till L2 var det roliga saker börjar. Man kan hitta L1 beg. över, allt mest på ebay (i alla lander).

Jag ramlade i PNH i mitten på 80 talet när en bekant hade en Clinic med Pat och behövde fylla up den med folk så jag sa "Huh, alright I'll do it.":grin:. Tror du inte att jag även då satt som en fågel holk.(är det stavat rätt?:o ) sen försvan han en stund från området sen flyttade jag till sverige och i 2001-02 så hade en kompis the seven games video. Och jag tänkte "well he looks familiar!?!?" och har varit fast sen den första dagen jag fick titta på den gamla L1. PNH är inte den ända sätt att hantera hästar men det är den sätt jag vill lära mig. Jag hade inte nåt problem med mina hästar då vill bara lära mig mer/nytt.

Vad betyder det egentligen att tränaren är licensierad? Vad har personen gått igenom för prov då?

Jo, att det är mödan värt att läsa in sig lite mer på PNH har jag förstått. Jag har ju haft lite "NH-tänk" i min hästahantering under ungefär 13 år skulle jag tro, och jag har en Parelli-bok som jag köpte för
ca 7 år sedan tror jag.

Men det känns om om man aldrig kommer vidare, jag har inte läst på tillräckligt eller fått den hjälp som behövs för att veta hur jag ska ta det till "nästa nivå" sas.

Så frågan är om det räcker med det som dessa dvd´s kan ge, eller om man bör delta på en kurs för instruktör, eller annan kunnig? Det är det jag menar när jag undrar om det är värt pengarna, att dessa filmer är bra är det väl kanske ingen tvivel på, men räcker de för att komma igång på egen hand?

Ja du, det var en bra fråga. Det räcker med Dvd'n om du har inte möjlighet att träna med en tränare. MEN du kommer längre fortare med båda två. Jag tro om du bara ta tränare så får du aldrig lika mycket information/utbildning som finns i de Levels. Det är som en 4-6 veckor kurs du gör hemma med paketerna, så "uppdatera" du dig med tränare att se du är på rätt spår. Om du tycker det är inte värt det så är de Levels paket lätt att bli av med.

Jag säger så här, jag har tittat på och varit med olika tränare och aldrig har någon av de lärt mig lika mycket som de levels paket nångång, sen var jag med Erika i maj och jag älskade det. Jag bruka inte vill rida för en tränare pga av att jag tycker de inte ger mig det jag vill. Men Erika gjorde det och pga av att hon är licensierad (att svara Isers frågan) så vet jag att jag får det jag vill. Dom är så lång tids utbilda (flera månader åt gången, och flera tusentals kroner senare) så jag vet att jag får det jag har betalt, och det är ren PNH.

Hoppas det hjälper...

Om man lägger två shims fram så lägger man oftast den undre (mot hästen) lite bakåt och den som överlappar över frammåt (den närmast sadeln) Man bildar då en extra yta för skulderbladet att röra sig in under sadeln, för i den "fickan" rör luften i padden på sig med hästens rörelser så det inte blir statiskt tryck. Det kan liksom harmonisera då med extra plats och stötdämpning mot hästens skulderblad, för att främja bogfriheten och förbättra hästen rörelser.

Ja, man märker när padden har blivit lite smutsig med stöv osv... Det är skillnad när man gjort rent den :D

Re: Sv: PNH Tjatter...

Om man lägger två shims fram så lägger man oftast den undre (mot hästen) lite bakåt och den som överlappar över frammåt (den närmast sadeln) Man bildar då en extra yta för skulderbladet att röra sig in under sadeln, för i den "fickan" rör luften i padden på sig med hästens rörelser så det inte blir statiskt tryck. Det kan liksom harmonisera då med extra plats och stötdämpning mot hästens skulderblad, för att främja bogfriheten och förbättra hästen rörelser.
Det är det jag sa...:laugh:

Jag kom i kontakt med PNH första gången 1998 när jag bodde i Västernorrland och vi hade lastproblem med den hästen jag fortfarande har kvar ;) och fick då hjälp med lastningen och hörde om Parelli första gången. Köpte grimma och rep och grejade lite på egen hand med de 7 lekarna med de hästar vi hade då. Sen blev det ett uppehåll...
Jag satsade på "seriös" fniss dressyr :devil: även om jag hade med mig tänket lite...
Sen av en ren händelse när jag flyttade min galna dåvarande dressyrhäst till det stall jag nu har honom i (år 2003) höll de på med Parelli och hade lite kurser. Hon ville jag skulle gå kursen för min häst var helt galen att leda för henne in och ut från hagen...
Men jag tyckte inte jag hade några problem eftersom jag tyckte/trodde nog att dressyrhästar var såhär. Höll på att hoppa på mig på marken och lekte hingstlekar med mig...:crazy: gick mer på bakbenen än alla fyra, bet och nafsade och var allmänt knasig och ohanterbar. Men mitt sätt var att bara jag kunde hoppa upp på honom, oftast i farten...:o så var allt lugnt då var det ju bara att åka med i alla hans bravader! Ha ha helt galet!!! Sen hade jag ju som sagt lite svårt att lasta honom tyckte jag, han hade gjort en massa livsfarliga grejjer vid och i transporter genom åren... suck!

Men jag skulle bara få han hanterbar och kunna lasta honom tänkte jag med Parelli sen skulle jag rida dressyr igen... Men så blev det inte, är fast i Parelli och kommer nog så vara.
I början hade vi bara de gamla Seven Games videon och några till samt boken så det studerade vi i början, sen kom Level 1 osv (gamla versonen) Men jag måste säga att de nya versonerna och Hemstudiematerialen är otroligt bra! Väl värda att köpa!
För mig har det blivit en genialisk kombination med hemstudiematerialen, Savvy Club och Licensierad Parelli Instruktör!

Oj det blev långt, lite kul när jag började skriva detta och verkligen fundera på hur det egentligen gick till :idea: spännande!

Ja, man märker när padden har blivit lite smutsig med stöv osv... Det är skillnad när man gjort rent den :D

ja precis. jag la dom precis så, och extra chekade på lappen, men det ville sig int riktigt ändå.:cry: ska rengöra den och funkar det int efter det så ringer jag Erika.

Sv: Re: PNH Tjatter...

Men Erika gjorde det och pga av att hon är licensierad (att svara Isers frågan) så vet jag att jag får det jag vill. Dom är så lång tids utbilda (flera månader åt gången, och flera tusentals kroner senare) så jag vet att jag får det jag har betalt, och det är ren PNH.

Hoppas det hjälper...

Det jag menade var hur går det till att bli licencierat instruktör? Vad krävs det? Hur lång tid? Hur mycket pengar? Finns det ett speciellt träningsprogram för de som vill bli instruktörer? etc.

Inte helt hundra på detta men först krävs någon kurs i colorado/florida sen Level 3 efter det parellis univerisitet (dit man ansöker). Den utbildningen tror jag är rätt lång. Sen för att bli instruktör behöver man 2 stjärnor och det krävs att man uppfyller lite krav för dem. Tror att EF gjorde typ 10 mån i början. Sen varit över för "colt start" och vidare utbildning. Tror också att man måste uppfylla vissa grejor per år för att få behålla licensen samt att man hela tiden uppdaterar sig och har lite måsten. Som att hjälpa till på NEC bland annat.
Skulle tippa på 150 tusen för själva utbilningarna i början sen tillkommer vidareutbildningarna och lite annat som resa, boende etc.

Tack för tipsen.

Den tjej som hjälpt mig tidigare var noga med att jag inte fick lägga de långa repen på marken. Jag skulle hålla dem, som en ring, i handen och mata ut repet successivt när han försökte dra. Jag ska testa att göra som du säger och låta det långa repet ligga på marken istället.

CS, jag skrev tidigare att backningen var befäst. Igår när jag jobbade med honom kom jag på att jag hade fel. Ni som kan, visst är det så att backkommandot alltid ska betyda backa rakt bak. Jag har visst låtit honom komma undan med att bara röra sig ifrån mig - om någon nu fattar hur jag menar. Igår slog det mig plötsligt att det nog är där ett av mina problem ligger. Eftersom han nu tror att "skakat rep" betyder bort från matte springer han glatt åt sidan... Ju mer jag skakar, desto fortare iväg.

jag har ett liitet problem som jag "omedvetet" undvikit att jobba på, troligen för att jag int ens har en aning hur jag ska göra. :angel:

mitt lilla 11 åringa sto Glaeda, älskar leken " du kan int ta mig" i hagen, men fick tips från Erika om cathing game och det har fungerat GALANT i en 50 pen så idag bytte jag upp mig till en 75, men i alla fall. när cathing gamet började fungera så ypperligt så har hennes bog plötsligt klistrat sig fast vid mig både i, liberty och on line. :crazy:

ibland går hon PÅ mig, men det korrigerar jag bort, men ex om jag ber henne att backa i yoyo så blir hennes första tanke frammåt. så jag brukar behöva gå upp till fas 4 ( hon är väldigt känslig så det är mer som en 2-3) och "send"arna har oxå blivit mycket sämmre.

är det bara att jag är hård och fixar driving gamet i zon 2 eller ? :confused: någon logisk förklaring till varför Glaedan som avskydde människokontakt och ville hälst stå en bit bort, nu klänger på mig? :S

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar