PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
ja, i slut ändan så betalde jag runt 11000:- med tull och frakt( och 2 gjodar). Jag fick en bra pris på den.

July2008134.jpg

July2008136.jpg

Sv: PNH Tjatter...

Hejsan!

Är ny på denna sidan och har kollat igenom denna tråden lite.
Ni verkar vara många som är jätteduktiga på Pnh. Jag tränat sedan ca att par år tillbaka för en mycket duktig tränare och det är sååå roligt och jag vill bara lära mig mer.

Man inser ju mer man tränar hur oändligt mycket mer det finns att lära sig!

Men vad jag saknar är litteratur i ämnet! Har någon några tips på bra böcker.

Alla är så duktiga och diskuterar levels, etc...
Är det någon som vill gå in lite mer konkret och förklara vad allt innebär. Jag skulle bli så glad:)
Jag har visserligen ett hum men långt ifrån säker på vad som är vad.

Hoppas någon har lite tid över att förklara lite termer och utryck! :confused:
Allt är ju amerikanska:)

/A

Pat's natural Horsemanship book är bra och sen kan man hitta dvd i olika ämne men om vill vara ordentligt så skulle jag rekomendera Level 1.

Det är en typ hem studie program var du har litteratur som du följer step-by-step och du har 13 timmars av lektioner via dvd. I de "booklets" som är med så som sagt din utbildnings plan är redan lagt ut för dig som du följer och om du fastnar eller nåt nte fungera så finns det "trouble shooting" och "pitfalls" (saker som folk brukar gör fel eller är lätt att göra fel) som hjälpa dig genom. Det är som att har en privat lektion rätt i vardags rum och sen ute. Du lära mycket omhästen hur den fungera och tänkar mm.
Jo, vissa saker är dyrt, men Parelli har inte sålt nåt än (som jag vet) som inte har varit värt den pengar man har betalt för.

Sen snabt som möjligt ska man genom Level 1 och gå vidare till Level 2, som var det roliga saker händer. L1 är mer för säkerhet och att ser man kan har kontroll med sin häst och att det är i L1 som man börjar bygga eras förhållande.

Hoppas nåt av detta skammel hjälper om jag missat nåt så säkert nån annan hjälper till att fyller i det.:bow:

Ha en bra dag!

Kl

lev 2 finns ju just nu inte att få tag i på Parellis hemsida, kanke slutsåld, eller?

Någon som vet när den beräknas komma? Vad den kostar? *nyfiken* :D

Nej de har taget bort L2 för tillfället tills de släppa nya produkten i Augusti i Birmingham. Vissa säger det är en ny Level och andra säger det är en ny L3 & L4. Så det är bara se och vänta. Man kan köpa en beg. L2 på ebay eller tradera (sällan synt). Men om du vänta 23 dagar så får du veta vad det är för ny produkt och säkert after det så säljer de L2 på Parellis hemsidan igen.

Kostnad ca. 2000:- med frakt på ebay

Nja det är dåligt med litteratur utom några tidiga böcker av Pat, man får i stället lära sig genom de otroligt väl gjorda dvd erna. Dels level 1,2 resp 3 paketen, (kommer något nytt inför hösten ryhtas det) där leds man steg för steg genom lärandeprocessen. Det finns också en serie dvder som kallas succsessseries som innehåller dvder på särskilda teman som impulsion, horsenality, collection, ride out, seven games etc, också mkt bra men inte med tyngvikt lagd på pedagogiken utan mer som tips så att säga. Sedan finns rolls roycepaketet, horse and liberty paketet som går mer på djupet vad gäller olika hästars olika behov. Tyvärr är ALLA paketen MYCKET bra;-) De kostar en förmögenhet men går att få tag på begagnade.
Tyvärr måste jag säga att jag lärde mej masor av level 1 och sedan level 2 och då hade jag enormt nöje av de två andra paketen;-) Level tre har jag struntat i eftersom det kommer ett nytt snart.

Shiiiiiiit :) vilken läcker sadel!!!! Och jag som är mer åt det Engelska hållet... icke att förglömma! Den var verkligen snygg! Ser rejäl ut, har du kunnat få reda på vart den är tillverkad, står det något på sadeln? Jag är bara nyfiken, vet att det gick rykten om att Jerimaiah Watt (stavning) gjorde dem, Han som gjorde tränsen och sweet iron betten förut iaf.

Kul med lite nya ansikten (är det ju inte), men nya PNH människor här i tråden! Välkomna!!!!

Nu har jag äntligen fått tid och vädret (så jag trodde) att rida i min sadel igår.

Allt jag kunne säger är...:eek:Holly crap!

Jag satt i den på soffan och tänkte ok den är lätt att sitta på balans pukten, men är den verkligen bekväm? Jag var tveksam.

Det tog tid att sadla för att får allt rätt (mest med shims) men undertiden så märkt jag hur vill byggt sadeln var.

När jag kliva up så märk jag direkt att sadeln satt fast och var jätte stadig. Så fort jag satt men stora rumpa i sadlen så var det AHHHHHH:love:. Stigbygglarna var bred och bekväm, ingen tryck/skav för att stigbyggel vill vika sig rakt igen.

Det var otrolig lätt att sita på balans pukten och man heller vara där än att sitta up rakt som min Rocking R reiner gör. Jag har lännt "ostadig" i denna sadeln men man känna enormt säkert och väl suttin om man kan säger så (well seated).

Jag red stoet först och efter 2 försök så märkt jag på 3:e gång hur lättare hon fattade gallop. Sen red jag Red och han var sin normala "butt plug" själv och vill inte göra nåt men jag kännde mig enormt säkert på ett anorlunda sätt så väl modig (han har inte mer en 11 timmar på ryggen) så jag kunna berär lite mer från han. Det var mest produktiv träning hittills, utan när Erika var här.

En sak till när jag red så märkt jag också hur nära till hästen du känna. Från mitt på låren ner åt så kännde att man vara Barbacka. Konstig!:confused:

Om den Fusion är så bra jag är ännumer "excited" för att får hem NP:en.

Marks: jag också har hört det att den är en Watt sadel, men det står inte på sadeln som jag märkte, jag ska titta närmare.

20 DAGAR TILL VI ÅKER TILL BIRMINGHAM!!!! Min man är rätt less på mig med 40 dagar kvar! oooo, 24 dagar kvar mmm:angel:

Ja, jag kanske ska ta och köpa dessa dvd:er från Pat Parelli.
Går det kanske att få tag på begagnade? I så fall, var är bäst att leta efter dessa?

Jag har hört att amerikansk litteratur och språket på dvd:erna är svåra att förstå pga mycket fackspråk... Vad tycker ni som sett och läst?
Engelska kan man ju hjälpligt men man är ju ingen språkexpert.

Jag vill få tag på dessa dvd:er nu och lära!!!

Ja, Jag har ingen problem med engelska språket att föstå vad de säger...:angel:

...Men från andra jag har hört är att Linda är mycket lättare än vad Pat är att förstår. Sen om man fastna nånstans så kan du alltid fråga här. De flesta har studerat ett tag så de kan dessa "fackspråk". Ibörjan så är det mycket "Lingo/slang" du kommer lära men jag tro efter L1 så har du lärt det mesta. Ser det mer positivt! Du får en lektion med din häst samtid du får en engelska lektion!:idea::rofl:

Vad tycker ni andra? Har ni haft svårt att förstår?

Jag har inte fått lev 1 ännu, nyligen beställt, men har kikat lite på de filmer som finns hemsidan (och savvyclub). Jag har inga som helst problem med att förstå, men så har jag bott i US under några år, med amerikanska fästmannen, vilket förklarar endel :angel:.

Vet inte hur e som inte har så bra engelska klrar av dessa dvd´s

Ja, men jag ska beställa!
Håller med om att det bara är bra att lära mig engelska på köpet också! Bara intressant att veta hur ni tycker!

jag som "bara" är 16 och fick VG i engelska har INGA problem!
Sen har jag tittat på en hel del amerikanska serier utan text de senaste åren så det kanske har hjälp en del.

sen har jag en liten fråga...

Hur motiverar jag mitt LB Ex sto när jag rider?

Mitt IN går galant, varje gång jag bad henne gå fram så var hennes öron spetsade och hon strålade: vart är nästa gräsplätt du tar mig till? :love:

men Glaeda, hon är duktig på de små övningar vi gör, jag är fortfarande lite ostadig på henne, men hon tycker inte riktigt det är så super kul i paddocken, som jag i o för sig förstår, men vi kan ju inte rida runt i skogen hela tiden. Så hur borde jag motivera henne i paddocken/fältet?:crazy:

Okunnig undrar vad du menar med "LB EX"... :)

En annan sak jag undrar. Jag har själv bara erfarenhet av roundpen, men har hört de som förespråkar att picaderon är bättre.
Har ni någon åsikt i detta?
Bara nyfiken och vill veta vad ni som kan detta tycker!

För ni flesta, ni vet att jag har haft en kamp med hovis att hantera mina hästar när han ska verka. Så jag hade bestämt att lära mig själv innan problem blir allt värre. Så vi lånade en hovis från Tubbe, Tack för lånet!
Vad var det som inträffade?

Varför skulle en vanlig hovis inte kunna verka väluppfostrade hästar:confused:

LB -ex betyder att hästen är Left Brain extrovert, det kommer man fram till när man gör en horsenalitychart på sin häst, vad den är alltså;-) Man lär sig mer om horsenality på just dvdn som heter det. Finns också rätt bra info på parellis hemsida.
LB ex innebär att hästen är dominant /självsäker och kan vara svår att motivera om man inte är tillräckligt rolig/påhittig och kvick i svängarna. Ofta är dessa hästar dock mycket intresserade av MAT vilket man utnyttjar genom att låta dem äta lite här och där;-)

Jag föredrar definitivt picaderon jag började med att bygga en rund corall men byggde om den till en fyrkant;-) Det blir större krav på kontakt med hästen när du har hörn, hästen får faktiskt ställa om sig fyra gånger på ett varv och tränar upp balansen bättre. På något vis tycker jag att en fyrkant ger hästen mer möjlighet att säga ifrån genom att ställa sig i ett hörn. Då vet du att du är tröttsam, tråkig eller driver för mycket;-)

Tack för svaret!
Jag är bara så glad att jag har hittat er att fråga mina frågor som jag inte vatat vem jag ska ställa dem till innan...eh, det blev konstigt:D

Du kan rida mellan gräsplättar te x, det har en undergörande verkan;-)
Eller så rider du TILL olika saker där hon får vila en stund i mönster som hon kan lära sig. Att rida passenger funkar jättebra på min märr, en stund i början på varje pass, jag mjukar upp och känner in och hon blir lyssnande och slappnar av i att HON får bestämma. Fast nu rider jag med clicker och då är problemen med motivation bortblåsta;-)

Sv: Re: PNH Tjatter...

min mamma har alltid varit intreserad av naturlig hästhållning och träning. och parelli nämns alltid till sin fördel i böker och från andra nh tränare. så jag skickades iväg till sundsvall på en vecka för att läsa mig o se om det var något. sen köpa vi paketen och det har förändrat allt! :)

Jag håller med om att PNH har förändrat mitt liv! först tänkte jag wow, det här är precis vad jag har letat efter, sen tänkte jag, det här är för bra för att vara sant, tänkt om det inte var sant. Jag är så glad och tacksam över att ha tillgång till parelli nu!

Du kan rida mellan gräsplättar te x, det har en undergörande verkan;-)
Eller så rider du TILL olika saker där hon får vila en stund i mönster som hon kan lära sig. Att rida passenger funkar jättebra på min märr, en stund i början på varje pass, jag mjukar upp och känner in och hon blir lyssnande och slappnar av i att HON får bestämma. Fast nu rider jag med clicker och då är problemen med motivation bortblåsta;-)

hmm jag tror jag förstår vad du menar, men du får gärna utveckla det lite mer, lixom hur du gjorde/gör? vad hade du för olika saker du red till? och hur har klickern hjälpt i ridningen? förklara gärna lite mer! :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA