PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

Nej, egentligen behövs ingen NH-hovis.
Eller jo, om de är duktiga och inkännande och kan läsa hur de ska behandla varje unik häst, och ger hästen den tid den behöver, så kallar jag dem nog "NH" även om de inte kallar sig det själva.
Eller skit i vad det kallas, men det är det beteendet man söker hos sin hovis.

Sedan kanske inte alla haft sina hästar sedan de var föl, kanske har någon annan lärt dem att det kan göra ont och vara farligt med hovis, då är det ännu viktigare med en känslig sådan.

Alla mina hästar har på ett eller annat sätt lite problem med att överlåta sina hovar i okändas händer. Vi tränar och tränar, men jag kan knappast låta bli att sköta deras fötter tills det sitter perfekt.
Och jag tänker inte träna mina hästar att stå ut med oartiga burdusa hovisar. Det har de verkligen inte gjort sig förtjänta av.

Fast det är ju inte hovis uppgift att se till att den går att verkas/ skos.

Förstår att de ruttnar på kunder som lämnar dem med en kanske smutsig icke uppfostrad/ lärd häst- som man måste prata grekiska med.

De har verkligen inte betalt för det.:crazy:

Är hästen knepig- får man ta sig den tiden att vara med- för allas bästa.

Nu pratar vi ju iofs inte om skitiga hästar...

Men prata grekiska behöver de knappast kunna, däremot lite vanligt hästprat tycker jag att jag kan begära.

Man kan inte jobba med hästar som man jobbar med bilar. Det inser ju beridare och tränare, så nog tycker man att även hovisar ska kunna förstå och lära sig detta?

Mina hästar är hästar, och måste få lov att kommunicera och bli förstådda av dem som hanterar dem. Man kan inte bara hissa upp deras hovar och bete sig hur man vill.

De kan inte förstå att hovis har mycket att göra och ont i ryggen, de kan inte förstå att han bara försöker tjäna ihop sitt levebröd.

Vill man jobba med hästar ska man ha ett genuint intresse för att lära sig att förstå sig på dem tycker jag, de har inte möjlighet att sätta sig in i vår situation, som vi har att sätta oss in i deras.

Är hästen knepig- får man ta sig den tiden att vara med- för allas bästa.

Jag är alltid med när hovis kommer. Det hjälper inte om hovis inte beter sig som han ska.
Då är det snarar ett svek att jag tvingar dem att stå ut med en orättvis behandling.

På dig låter det som hovis inte har hästkunskap- är de utbildade?

Jag väljer en som är bra, så diskussionen om huruvida de hanteras dålit eller inte uppkommer aldrig.

har aldrig sett ngn hovis vara oberättingande orättvis mot hästen.

när min häst fick fång- hade hovis ett jätteöverséende med att den hade svårt att stå på 3 ben:bow: De kan se skillnad på om hästen är bortskämd eller har ont eller svårt att hålla balansen.

Av de jag har haft så har de outbildade varit trevligast mot hästen faktiskt.

Lustigt att du inte nämner "rädd" som en av orsakerna till att en häst beter sig "illa".

För det är just där problemet är, många hästar är rädda, inte ouppfostrade. En hovis som har Level 2 (el liknande) kan se skillnad och vet hur man handskas med problemet.

Sedan spelar det ju knappast någon roll om du har massor med bra hovslagare att välja mellan. Väldigt många av oss här i landet har bara ett fåtal att välja mellan. Och kanske är det så att dessa hovisar vet det, och därmed inte bryr sig om att ta sig tid med de krångliga.
Vad vet jag, men faktum kvarstår att många hästar är svårskodda.

En tanke som slog mig... överallt i trådarna pratas det om att det ju såklart ofta är ryttarens fel att hästen är dålig att rida, och ibland även halt. Nästan allt skylls på ryttaren, och det verkar allmänt godtaget.
Och jag håller med, om ryttaren gör rätt så gör nästan alltid hästen det med.

Men hovisarna då??

Om hästen är svårskodd, är det inte felet hovis då?
I någon mån?
Men i det fallet verkar det vara självklart ägarens fel.

Konstigt kan jag tycka :angel:

om hästen har blivit rädd är det ju hästägaren som varit oaktsam i sitt val av hovis eller inte har förberett hästen.

Varför har den blivit rädd???
välhanterade hästar blir inte rädda sådär utan vidare- ngt måste ha hänt.
Är den inte van att sitta fast?
Hovis ska inte/ kan inte träna hästen samtidigt som han ska utföra sitt arbete.

en hovis som kommer var 6-e vecka kan inte göra träningsjobbet med hästen- det är ägarens ansvar.

Om hästen tränas i allt annat- varför ska den inte tränas i att kunna hålla fötterna uppe? För något som är så viktigt för dens hållbarhet.

hur länge håller du upp fötterna- som träning?
antagligen inte mer än den tiden det tas för att kratsa den.

"sätt fast" benet som hovis gör o träna den för uppgiften. Banka lite oxå- så blir det inget konstigt.

min tanke går nu till- hur i hela friden kan man ha en Vet. i närheten- om den är så rädd för allt? Illa hanterad.

Tyvärr säger det mig en hel del om felaktigheterna i hela prylen- att man vill dominera hästen istället för att bli dess lärare o mentor.

Den vardagliga biten borde gå i första hand istället för att syssla med konster.

Man förbereder den för att funka komplikationsfritt i sitt liv- där ingår även hovvård.

Men axel vad är det du vill diskutera?

"Tyvärr säger det mig en hel del om felaktigheterna i hela prylen- att man vill dominera hästen istället för att bli dess lärare o mentor."

Är det prylen att vi tränar enligt pnh (gör konster???)

eller vill du bara säga att alla "vi" som har hästar som protesterar mot hovslagare, bli bundna eller tom har fobier mot att lyfta fötterna är dåliga på att hantera dem?

tjafslust tycker jag det verkar vara, inget annat. Är du nyfiken på PNH så fråga istället du;-)

hej, jag har lite funderingar, jag jobbar med horsemanship med min häst och jag försöker bli ledaren över honom. I hagen han går i är de han som bestämmer och han var hingst ganska länge så lite av dom beteendena sitter kvar och därför känner jag att det är svårt att kunna bli ledaren över honom, är de nån som har nå bra övningar för att bli ranghög över sin häst? jätte tacksam för svar :)

om hästen har blivit rädd är det ju

Varför har den blivit rädd???
välhanterade hästar blir inte rädda sådär utan vidare- ngt måste ha hänt.
Är den inte van att sitta fast?
Hovis ska inte/ kan inte träna hästen samtidigt som han ska utföra sitt arbete.

om man har en häst som har en lite större zoon. behöver den en hovslagare som kan läsa hästen, så den inte bara jaha en häst springer fram drar upp hoven och sätter igång. då är det väll faan klart att häst stackarn blir, om inte rädd, så i alla fall väldigt skeptisk. och då kan den dra undan hoven, börja röra på sig m.m.

och då spelar det ingen roll hur bra man själv har tränat hästen. hästen kanske väl kan stå uppbunden, ha fast bundna hovar, you name it! men det gäller att hovslagaren kan läsa hästar.

för att göra en lång historia kort. så vet jag en hovslagare som enligt gårdsägaren var den bästa, och han är så lugn vid hästar och är väldigt duktig med hon. han var btw western ryttare. ja och på nåt sätt så blev hästen jag då red och tränare ( int PNH, utan gamla vanliga) hon blev i alla fall vettskrämd för hovslagare. så när hon skulle skos av då så fick ägaren (gårdsägaren) hålla fast o stoppa ner hela hästhuvvet i en havre hink.

en gång så var gårdsägaren borta och jag och en tjej skulle hålla hästen medans han bara tog av skorna. det slutat med att jag sprang där ifrån tjutandes, för varje litet steg hon tog så åkte hon in i box dörrar, och väggar. sen när jag tog ut henne så var hon halv på ett bakben efter att han slängt in henne i en boxdörr där det hänge den grimma. så duktig var han, och hur mycket jag och tjejen försökte förklara för gårdägaren hur han gjorde så trodde hon oss inte, och det gör hon nu, 3 år senare inte häller.

efter det blev hon DÖ rädd varje gång hon såg en vit bil stå vid den lilla stall ingången (så stog alltid hovslagarbilen) och hon fick då SPELET. med dagens kunskap kan jag säja att hon blev RB Ex på en gång. och gå in i stallet var inte ens möjligt. men jag, min mamma och våran verkare jobbade lite på det där o det gick till sist super bra och till o med han kunde verka. sen fick hon föl och sådär. och på nåt vänster så kom henne rädsla tillbaka. så vet ni vad dom gör varje gång hon ska skos?

dom SÖVER henne! är det bara jag som tycker att det är helt från vettet?

förresten, för något år sen såg jag denna hovslagare ha en annons i en hästtidning om: Problemhästträning! jag trodde jag skulle dö av garv!:devil:

och då spelar det ingen roll hur bra man själv har tränat hästen. hästen kanske väl kan stå uppbunden, ha fast bundna hovar, you name it! men det gäller att hovslagaren kan läsa hästar.
Jag vet inte från vilken planet ni kommer, men att man inte kan läsa hästar utan att att tränat Nh- är bara en liten skär illusion.

Hela vitsen med Nh är väl att utsätta den för en allt möjligt o omöjligt- för att sen klara av vilket kaos som helst.

Blev därför mkt fundersam- när de inte kan hanteras av vem som helst- vilket har varit det allra största argumentet för att just syssla med NH- bli dess ledare.

Om den inte kan skos/ verkas av en normal hovis- får man nog söka hjälp på annan ort:grin:

De metoder som jag har setts användas skulle få vilken häst som helst att bli huvudskygg.

nu funkade det inte på min häst- den reagerade inte ens:rofl::bow:
Blir galen på folk som försöker ändra på andras supersnälla hästar- utan att de ber om det:mad: Bara för att NH inte funkar som de vill.

Lugn o trygg häst som gillar att vara med sin ägare- utan pock eller tvång. Som en hund:banana:

målet torde väl ändå vara den relation som cowboysarna hade förr.
de åt, jobbade o sov tillsammans. Kunde läsa varandra- utan Nh. De var bara naturliga o kunde på så sätt lätt lära sig rutiner o allt annat.
det uppnås genom att umgås en massa- inte bara på människans villkor.

Senast ändrad:
Men snälla lilla vän. Du gör det jämt. Att du lägga i en tråd sen skvamla på massa bajs och nästan aldrig håller till denna topic du började själv. Du får svar sen börjar med massa andra skräp. Vart är det du verkligen komma till?

Ingen har sagt nångång genom hella Bukis att bara att en "NH" eller även "PNH" människa får en häst så är det *POOF* botad av alla dessa skit det har lärt nån annanstans eller att den har inbyggt.

Varje gång du försöker har en "diskussion" med folk som tror/använder NH så bevisa det att du kan väldigt lite om detta ämne. Ingen har sagt att vi är "miricle workers", vi bara har ett annat sätt att komma dit vi vill.

Jag vet inte från vilken planet ni kommer, men att man inte kan läsa hästar utan att att tränat Nh- är bara en liten skär illusion.
Samma planet som du. Visst kan man läsa hästar utan att träna NH men för de flesta läser de fel.
Hela vitsen med Nh är väl att utsätta den för en allt möjligt o omöjligt- för att sen klara av vilket kaos som helst.
Ja visst men det är inte direkt snällt att utsätta en häst för en dålig hovis som kan ingenting, Bara för träning skuld.

Vilken bra idé Axel! Jag ska genast åker ut och hitta en onykter (lika väl som en äldre person som kan inte håller sin egen balans) och ger honom order att när du tappa balans blå håller och inte släppa tills du ligger på marken!!! Sen ska de får råna mig av mina pengar så att jag kan träna om mina hästar varje 6 veckor! Any takers?:banana:

Blev därför mkt fundersam- när de inte kan hanteras av vem som helst- vilket har varit det allra största argumentet för att just syssla med NH- bli dess ledare.
Jag kan skicka dig hovisen vi har haft, så kan du bli den ända som har ply på sina hästarna och bevisa alla vad duktig du verkligen är. Mina kan hanteras av vem som helst men om du är okunnig så är de smartare än dig.

Om den inte kan skos/ verkas av en normal hovis- får man nog söka hjälp på annan ort
Om det fanns en normal hovis så skulle vi inte har nåt att tjafsa över nu eller hur?:grin:

De metoder som jag har setts användas skulle få vilken häst som helst att bli huvudskygg
Men det skulle aldrig effektera dina hästar eller hur?

nu funkade det inte på min häst- den reagerade inte ens
Blir galen på folk som försöker ändra på andras supersnälla hästar- utan att de ber om det Bara för att NH inte funkar som de vill
What the...?:confused:

Lugn o trygg häst som gillar att vara med sin ägare- utan pock eller tvång. Som en hund

målet torde väl ändå vara den relation som cowboysarna hade förr.
de åt, jobbade o sov tillsammans. Kunde läsa varandra- utan Nh. De var bara naturliga o kunde på så sätt lätt lära sig rutiner o allt annat.
det uppnås genom att umgås en massa- inte bara på människans villkor.
Need I repeat my self?

Circuuus i tråden! :bump:

haha jag som hade tittat igenom den här tråden och kännt att här och ingen annan stans ska jag skriva för den här är seriös. men nae, inte en tråd kommer undan sånthär.

:banana: ja det kanske är på tiden att vi får lite troll här också da...
så det rör lite på sig :cool:

:bow::bow::bow:

Jag bara garvar :rofl: Herre min skapare! :angel:

Jorå, Snaelilja. det har gått så himla bra tills nu ( på 2 stora trådar) Hoppas det int blir nå mer.

:rofl:

Hej Atryggen!

Vad gör du med honom då, och vad gör han med dig?
Jag kan bara rek dig att gå in på Parelli.com o bli medlem o köpa dig en level 1. Det är det bästa.

Kramkram

haha ja det får vi hoppas.

du Toria, såg nu förresten att du bor i Sörmland. vart brukar du åka på kurser? eller nöjer du dig med paketen?

Det här bara bekräftar mina tidigare tankar om ämnet;)

skulle aldrig låta en onykter karl ta i min häst o som dessutom behandlar hästarna illa.
Det är väl bara att be honom dra.....
det månne väl finnas hovis på klinik- om inte annat.
Trodde förresten att ni även hade kurser i barfotaverkning- gör det själv. Är det efter det som det inte går med andra:confused:

Ägarna bör söka större kunskap- än bara i sin vänkrets.

Ska inte förstöra er reklamtråd mer.
Hej.. på ett tag.:love:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar