Sv: PNH Tjatter...
Men FATTA Axel, att detta är precis så vi tänker!!
Nu tycker jag att du går och trackar någon NH-tråd istället Axel, om du inte mot förmodan vill veta mer om vår filosofi?
Men då kan du väl hellre fråga trevligt? Påhopp och insinuationer ruttnar man bara ihop på.
Det du tycker är bra hästhantering, är precis samma som vi tycker. Om vi vill kalla det PNH och betala pengar till en amerikan för det så är det väl upp till oss? Det berör knappast dig, om det inte är så att du själv försöker starta en svensk motsvarighet, så du vill att vi betalar dig istället?
Men FATTA Axel, att detta är precis så vi tänker!!
Om man börjar med att skaffa en vuxen häst o lär sig hur den funkar- innan man skaffar en ung häst som man skrämmer skiten ur- för att man själv är okunnig o rädd o sen måste skaffa tukthjälp.
Ja, precis enligt PNH bör man börja med en vuxen, enkel och tydlig häst. Som förlåter när man är otydlig medan man lär sig.
Jag vet inte om du menar mig i ovanstående? I så fall kan jag berätta att jag HAR en vuxen häst sedan innan, men hade inte sedan tidigare kunskaperna att träna den skygga ohanterade unghäst jag sedan skaffade mig. Det var inte tänkt att jag skulle skaffa mig en sådan, det bara blev så.
Jag har aldrig varit rädd för honom, däremot inte förstått mig på honom. Och han har aldrig blivit tuktad, det är inte sånt man ägnar sig åt inom PNH. När ska du förstå det??
Det är inte hästen!! som behöver lära sig en massa konstiga signaler- den har det medfött, det är vi som ska studera hästars betéende.
Vi VET, det är vad PNH går ut på och lär oss!! Detta behöver vi lära oss eftersom det traditionella ridskolan osv INTE lärt oss just detta.
Tro mig. de känner av en osäker människa direkt. De går inte att lura. de har även luktsinne som kan avslöja nervositet.
Sitter man på- så känner de även där.
Som sagt, PNH är inte till för att man ska lära sig hantera en häst trots att man är rädd. Man lär sig att bli trygg och få självförtroende.
Ser hur ofta som helst att hästar missförstås, men ägaren tror att det är hästen det är fel på.
Precis som PNH säger... jag fattar inte varför du tycker att PNH är så fel, när det är precis som DU tydligen tycker att det ska vara??
PNH kanske behövs om man först har förstört kusen o den inte har ngt förtroende för sin ägare- som då tolkar det som att den ej respekterar- vilket den inte gör för att ledaren är kass.
Vi har vänt oss till PNH för att vi insett att vårat ledarskap varit kass, för att genom hästens förtroende skapa ett bra ledarskap. Vi pratar inte om respekt, iaf inte jag, för det ordet brukar användas i samma mening som våld och tvång.
Vi vill att hästen ska förstå vad vi vill, och villigt utföra detta.
Förtjäna hästens förtroende!
VI VET!!! DET ÄR DET VI GÖR!!
Dagens ungdomar tror att respekt är något som man tar sig- hotar till sig.
"Dagens ungdomar"?? Ursäkta mig, men vi är bra många här som är väl över 20-årsåldern, som visserligen gärna kallas ungdomar i andra sammanhang, men knappast i detta.
Och återigen, VI HOTAR ALDRIG våra hästar.
Det upplever dock många av oss att tex hovis gör. Med slag, slit i ben och hårda ord försöker de skrämma våra hästar att stå still. Och det accepterar vi inte längre. Därav det inledande uttalandet, att alla hovisar borde ha Level1.
Med det menar vi egentligen inte (tror jag) att hovisarna måste ha gått kursen osv, de kan lika gärna ha uppnått denna nivå på savvy på något annat sätt. Level1 använder vi väl mer på ett mått på hur mycket savvy man har typ.
Nu tycker jag att du går och trackar någon NH-tråd istället Axel, om du inte mot förmodan vill veta mer om vår filosofi?
Men då kan du väl hellre fråga trevligt? Påhopp och insinuationer ruttnar man bara ihop på.
Det du tycker är bra hästhantering, är precis samma som vi tycker. Om vi vill kalla det PNH och betala pengar till en amerikan för det så är det väl upp till oss? Det berör knappast dig, om det inte är så att du själv försöker starta en svensk motsvarighet, så du vill att vi betalar dig istället?