PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

Men FATTA Axel, att detta är precis så vi tänker!!

Om man börjar med att skaffa en vuxen häst o lär sig hur den funkar- innan man skaffar en ung häst som man skrämmer skiten ur- för att man själv är okunnig o rädd o sen måste skaffa tukthjälp.
Ja, precis enligt PNH bör man börja med en vuxen, enkel och tydlig häst. Som förlåter när man är otydlig medan man lär sig.

Jag vet inte om du menar mig i ovanstående? I så fall kan jag berätta att jag HAR en vuxen häst sedan innan, men hade inte sedan tidigare kunskaperna att träna den skygga ohanterade unghäst jag sedan skaffade mig. Det var inte tänkt att jag skulle skaffa mig en sådan, det bara blev så.
Jag har aldrig varit rädd för honom, däremot inte förstått mig på honom. Och han har aldrig blivit tuktad, det är inte sånt man ägnar sig åt inom PNH. När ska du förstå det??

Det är inte hästen!! som behöver lära sig en massa konstiga signaler- den har det medfött, det är vi som ska studera hästars betéende.
Vi VET, det är vad PNH går ut på och lär oss!! Detta behöver vi lära oss eftersom det traditionella ridskolan osv INTE lärt oss just detta.

Tro mig. de känner av en osäker människa direkt. De går inte att lura. de har även luktsinne som kan avslöja nervositet.
Sitter man på- så känner de även där.
Som sagt, PNH är inte till för att man ska lära sig hantera en häst trots att man är rädd. Man lär sig att bli trygg och få självförtroende.

Ser hur ofta som helst att hästar missförstås, men ägaren tror att det är hästen det är fel på.
Precis som PNH säger... jag fattar inte varför du tycker att PNH är så fel, när det är precis som DU tydligen tycker att det ska vara??

PNH kanske behövs om man först har förstört kusen o den inte har ngt förtroende för sin ägare- som då tolkar det som att den ej respekterar- vilket den inte gör för att ledaren är kass.
Vi har vänt oss till PNH för att vi insett att vårat ledarskap varit kass, för att genom hästens förtroende skapa ett bra ledarskap. Vi pratar inte om respekt, iaf inte jag, för det ordet brukar användas i samma mening som våld och tvång.
Vi vill att hästen ska förstå vad vi vill, och villigt utföra detta.

Förtjäna hästens förtroende!
VI VET!!! DET ÄR DET VI GÖR!!

Dagens ungdomar tror att respekt är något som man tar sig- hotar till sig.:mad:
"Dagens ungdomar"?? Ursäkta mig, men vi är bra många här som är väl över 20-årsåldern, som visserligen gärna kallas ungdomar i andra sammanhang, men knappast i detta.
Och återigen, VI HOTAR ALDRIG våra hästar.
Det upplever dock många av oss att tex hovis gör. Med slag, slit i ben och hårda ord försöker de skrämma våra hästar att stå still. Och det accepterar vi inte längre. Därav det inledande uttalandet, att alla hovisar borde ha Level1.
Med det menar vi egentligen inte (tror jag) att hovisarna måste ha gått kursen osv, de kan lika gärna ha uppnått denna nivå på savvy på något annat sätt. Level1 använder vi väl mer på ett mått på hur mycket savvy man har typ.

Nu tycker jag att du går och trackar någon NH-tråd istället Axel, om du inte mot förmodan vill veta mer om vår filosofi?
Men då kan du väl hellre fråga trevligt? Påhopp och insinuationer ruttnar man bara ihop på.

Det du tycker är bra hästhantering, är precis samma som vi tycker. Om vi vill kalla det PNH och betala pengar till en amerikan för det så är det väl upp till oss? Det berör knappast dig, om det inte är så att du själv försöker starta en svensk motsvarighet, så du vill att vi betalar dig istället? :devil:

å fy faan va gör parelli med oss egentligen ! :rofl: vi kanske börjar ta över världen snart ;)

Haha, nejnej.. i sann sektanda kommer han snart att be oss elda upp oss själva och våra hästar snart, och då gör vi ju det. För Pats ord är lag, eller hur? :rofl:

Och då slipper ju Axel mfl oroa sig så mycket för våra stackars hästar som har rep i hela huvudet...

Hmm.. Tubbe? Kan inte du klippa till en liten snutt och lägga ut här, när L är sådär dominerande och våldsam emot Baldur och rider honom helt utan nått?
(fatta hur mycket stryk han fick innan hon kunde göra så :grin::rofl: )

Heej nämen Woaw! Det tåls ju verkligen att tänka på *exalterad*

Jag bor precis utanför Katrineholm så det är ju inte så himla långt ju.

ja många som börjar med parelli kanke är rädda. för att de har hästar som har hanterats med det "vanliga hederliga hästkunnandet" som du kallade det, och hästarna nu bitts, sparkar, sticker när dom rider. och inte ens ett det "skarpaste" bettet kan få stopp på hästen. ja då skulle jag med vara rädd om jag ägde nåt sånt på 600-700 kilo.

Ja såna finns det och då är det säkert värt att pröva allt inkl nh
Det beror på att folk med noll kunskap skaffar hästar istället för att skaffa mer kunskap först

så ja vad gör man då om det vanliga hederliga hästkunnandet som det finns miljarder typer av inte fungerar. ja men då spänner vi aldrig sadelgjorden, eller vi kanke ber någon bremsa hästen när vi gör det förresten. vi rider aldrig på öppna ytor, inte ens till o från ridhuset. vi sätter på den bett o kedja när vi ska borta och sätter fast den så den inte har en chans att bita oss. okej riktigt bra sett att lösa det på! och jag kan säja att jag har sett ALLT det jag skrivit, hästägaren frågar stallägaren om hur dom ska göra och såna här saker kommer fram.

Jadå, svarar samma som ovan, folk skaffar häst utan att ha kunskaper och sen behöver dom "tekniker" och lära sig "dominera" :crazy:

och gud va dessa penga sugna amerikanerna måste tjänat :rofl: när vi kan göra vad vi än vill och önskar med våran häst LÖS. och vi har lärt oss att hantera våra rovdjurs instinker, och lärt oss hur vi övervinner rädlsa, och fått hästen att lita på oss, och hittat så saker så den tycker om att vara med oss.

Hällre repviftare än "vanlig hederlig hästmänniska"

Man undrar om du skämtar men tyvärr gör du väl inte det:crazy::( Det är tragiskt men man tar en del som skrivs här som skämt, faktiskt....

Rovdjursinstinkter:rofl::rofl::bow:

om det inte är så att du själv försöker starta en svensk motsvarighet, så du vill att vi betalar dig istället? :devil:

Ja faktiskt, det är ingen dum idé, lite utbildning i vanligt hästvett istället för reptrick:idea: Det skulle sannerligen behövas. Vad säger du axel? :D

Man undrar om du skämtar men tyvärr gör du väl inte det:crazy::( Det är tragiskt men man tar en del som skrivs här som skämt, faktiskt....

Rovdjursinstinkter:rofl::rofl::bow:

Kan du inte heller läsa?
VAR har vi någonsin skrivit att vi "dominerar" hästen??
Kanske andra NH-stilar gör så, men inte PNH, så varför tjafsa med oss?

Och rovdjursinstikter, ja, är inte människan ett rovdjur då menar du?
Tror du inte att vi har instinkter som skiljer sig väldigt mycket ifrån ett bytesdjurs?

Och, ja, det händer tyvärr ofta att folk skaffar sig en häst som de inte klarar av, av olika orsaker.
Tycker du då inte att de ska få lära sig det de saknar i kunskap, så de kan behålla monstret som de trots allt älskar?
Jag kan utan atttveka säga att jag alls inte var tillräckligt duktig när jag köpte min första häst. Och varje ny häst har gett mig nya utmaningar, där jag blivit tvungen att lära mig mer.
Ska bara "proffsen" få skaffa häst menar du?
Och ska vi ta ifrån "klantskallarna" deras hästar?

Det är så orimligt, era invändningar emot detta.
Ni säger att folk är för okunniga, och när de skaffar kunskap via PNH, då är de ännu mer okunniga? :confused:

Ja faktiskt, det är ingen dum idé, lite utbildning i vanligt hästvett istället för reptrick:idea: Det skulle sannerligen behövas. Vad säger du axel? :D

Ja, kör igång. Det finns inte nog med skickliga tränare som SER hästen och LÄR ryttaren att se.
Det vi tycker är fint med PNH är att alla tränarna lär ut precis samma. Folk som kallar sig NH-tränare har visat sig vara av varierande kvalitet tycker jag. Där har det ofta förekommit våld, tvång och dominans. Vilket INTE funkade fint med min hingst tex :crazy:

Och igen, innan du fördömer PNH och kallar det "reptrick" så se till och läs på lite. Det är lite pinsamt när du pratar om okunnighet, och så visar du så tydligt att du inte vet något om vår filosofi...

ja vi bor i Stavjö som faktist ligger i Sörmland. ( dock närmare till norrköping än till nyköping) och det är vi som har annordnat kurserna i söderköping just för att det var passande med ridhus, hagar och vi har haft hästarna där förut.

vi ska ta "hem" Erika några dar innan kursen, min mamma vill ha lite privat lektioner och jag passar på då med. och då kommer hon va i Skogsby som oxå ligger i sörmland om du känner att du vill ha en privatlektion.;)

Jag bor i Norrköping, pratade med din mamma i telefonen tror jag om kursen i Söderköping. Tänkte ev. komma och vara med till fots, det skulle vara väldigt intressant att vara med på en kurs.

Får se om jag vågar vara med med häst senare ;)

Till alla:
Om det finns intresse i Norrköpingstrakterna för att starta upp en ny grupp så hänger jag gärna på - någon?

Och så blev det tyst plötsligt?
Detta är lite trist med diskussioner på forum, så drar folk bara när deras argument faller.
Istället för att säga: Jaha, så då ÄR inte PNH så konstigt iaf! :idea:

Jaja, då återgår vi till vår trevliga tråd väl :idea:

Just nu är jag bara internetryttare då Tubbe har hand om de flesta guldklimparna medan vi flyttat och trasslat.
Men det är desto roligare när man får höra någon annans syn på ens häst.
Särskilt min Int-häst. Jag har otroligt svårt att läsa honom, och motivera... Jag hoppas få lite hjälp med att avgöra om han är LB eller RB, det är verkligen klurigt när de är introverta.. Eller är det bara min?
Skulle velat startat en studiecirkel där man kunde diskuterat Horsenalityn...

Väldans vilket liv det var här :eek:
Vi åker till Fäviken imorgon med Tubbe o Kikki så jag skummade lite bara...............pust. Vad kan man säga. (Film finns ju på "din" sida) Risken finns ju att det blir större diskussioner om diverse annat ;)
Synd att sabba denna tråd med det!
Snart är det Birmingham :bump::bump::bump:
Baldur%20bro.JPG

Gulliga Baldur... :love::love:
Jo, jag tänkte du kanske kunde klippa ut bara en liten bit av filmen, den är ju så lång, vet inte hur man gör sånt :angel:
Vad skulle det vara för diskussioner? Han ser ju inte ens särskilt fet ut längre :angel:

Jäkla lyckostar att åka till Birmingham :cool: vill också..

Har varit väldigt off från tråden men fortsätter träna mig själv för att kunna leka å vara med mina hästar :D I helgen hämtade jag ut level 1 !!! wiiihhhh!!!! nu ska de kollas läsas å hård tränas här!:love::bow::banana::banana::D

Ja, kör igång. Det finns inte nog med skickliga tränare som SER hästen och LÄR ryttaren att se.
Det vi tycker är fint med PNH är att alla tränarna lär ut precis samma. Folk som kallar sig NH-tränare har visat sig vara av varierande kvalitet tycker jag. Där har det ofta förekommit våld, tvång och dominans. Vilket INTE funkade fint med min hingst tex :crazy:

Och igen, innan du fördömer PNH och kallar det "reptrick" så se till och läs på lite. Det är lite pinsamt när du pratar om okunnighet, och så visar du så tydligt att du inte vet något om vår filosofi...

Hellre har jag kunskap om hästar än om de olika gurusen. :cool:

Men det kanske är som du säger att det finns vissa skillnader, glädjande när dem som försvarat allt vad nh heter ser att det finns "avarter" som består av våld och andra tokigheter. Så det är bara Parelli som är ok då, eller? Hänger inte med riktigt...

Får se om jag fixar det ikväll.........
Kan vara om ALLT :rofl: Öron hovar hjälm stick rep osv. osv

Hellre har jag kunskap om hästar än om de olika gurusen. :cool:

Men det kanske är som du säger att det finns vissa skillnader, glädjande när dem som försvarat allt vad nh heter ser att det finns "avarter" som består av våld och andra tokigheter. Så det är bara Parelli som är ok då, eller? Hänger inte med riktigt...

Äh, man behöver inte kunna ett skvatt om gubbarna om man redan kan det där såklart.
Men för oss som inte redan lärt oss det där så behövs de. Och med "de" menar jag de pedagogiska hästkunniga människorna som vill lära människor att förstå hästar. Det handlar om att man som lärare måste kunna lika mycket om människan som om hästen om man ska få ett bra resultat. Och där tycker jag PNH är perfekt då de knutit en professor (är hon väl?) i vuxeninlärning till sig. Hon föreläser en hel del om VÅR inlärning på deras DVDer, och det är faktiskt värt väldigt mycket.

Jag tror nog att det alltid har funnits NH-folk som inte tyckt att allas NH-varianter är ok. För mycket våld osv.
Men sedan vet jag att PNH för inte så länge sedan VAR mycket tuffare än det är idag.
"Nya rön" eller vad man ska kalla det, har gjort att PNH förändrats, gjorts mjukare och man strävar mot en mer minimalistisk kommunikation (tror jag). Det är iaf mjukare och lugnare, inget massa spring längre.
Och i och med det, så "tvingas" certifierade PNH-tränare att ändra sina metoder enligt detta. På så vis vet man att en PNH-tränare inte skräpar runt med "gammal skåpmat" utan vidareutvecklar sig hela tiden och omvärderar metoderna. Och det tycker jag är fint.

Som sagt har jag tränat för en person som jag tror ägnar sig åt något som nu ses som "gammalt", och det var inget vidare. Idag skulle jag inte ta ut en NH-tränare, för jag vet inte vad jag får för "filosofi" då, kanske kommer en som ska gapa och slå, och det vill jag inte. Men kommer en PNH-människa, så vet jag att vi har samma syn på detta.
Därför tycker JAG att PNH är det enda rätta för mig.

Har ingen aning om det finns andra "avarter" som är lika bra, fastnade här tills vidare.

Har man inga som helst problem med sin häst så förstår jag att man har svårt att fatta meningen med PNH.
Nu hade jag väl inga stora problem med min valack, men när vi börjat med PNH har jag nått en kommunikation som jag inte trodde var möjlig, och framöver är mitt mål att kunna rida honom helt "naken" (hästen, inte jag). Anledningen till detta mål är att det skulle vara ett kvitto på att vi nått samförstånd, och att jag inte ovetandes sitter och "fuskar" och "tjyvhåller".
Jag lär väl knappast ägna mig åt nakenridning till vardags, men att kunna samla honom och BE honom bära sig själv. DET är perfekt ridning enligt mig, och hittills har jag inte hittat någon som kunnat visa mig vägen dit. Förrän jag hittade PNH. :bow:

Var Axel är, så är du inte långt bakom...:grin:

Vill ni verkligen bevisa mera till folk att ni två vet inget om vad ni försöker diskutera.

Med flashlights o axels kurage o självförtroende skulle inte jag heller bry mig om att ta reda ens på vad Parelli verkligen var för nåt. Jag skulle nog inte ens vara på buke. Undrar varför de är här?

Nu är ju jag sån som vill veta meeer o är intresserad av allt om hästeri. Nyfiken som man är :D

CS, ingen sadel än?

OCH ni som ska till B...."lyllosar"

Är det så att det är billigare o köpa grejer på såna träffar? Typ L2ar:angel:

Är lite avis på dem som ska till Birmigham och se Parelli live:)
Men Idag fick jag reda på att det kommer att anordnas ett litet nh seminaruim utanför kalmar i slutet av aug. Någon som är intresserad av att hänga på eller vete mer, så hör av er!

Med flashlights o axels kurage o självförtroende skulle inte jag heller bry mig om att ta reda ens på vad Parelli verkligen var för nåt. Jag skulle nog inte ens vara på buke. Undrar varför de är här?

Kurage vet jag inte men självförtroende när det gäller hästhantering, ja, det stämmer.

Och varför, tja det är olika skäl, bla att ge lite motvikt till de värsta frälsningslärorna:cool:

Det finns mycket bra kunskap på buke, -också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar