om hästen har blivit rädd är det ju hästägaren som varit oaktsam i sitt val av hovis eller inte har förberett hästen.
Hästen kan som sagt blivit skrämd av tidigare ägare, eller så är den rädd pga att den inte hanterats korrekt i unga år. Och HUR lätt är det förresten att välja "rätt" hovis? Jag kan ju inte gärna fråga innan om personen är burdus eller inte?
Varför har den blivit rädd???
välhanterade hästar blir inte rädda sådär utan vidare- ngt måste ha hänt.
Men ohanterade hästar blir det. Och passiva hanterare som aldrig någon brytt sig om att de är rädda, de har bara tvingats att bli skodda och klassats som bråkiga. Bland andra.
Är den inte van att sitta fast?
Jag har iaf aldrig mina hästar uppbundna när de skos, så där ligger knappast felet i vårat fall iaf.
Hovis ska inte/ kan inte träna hästen samtidigt som han ska utföra sitt arbete.
en hovis som kommer var 6-e vecka kan inte göra träningsjobbet med hästen- det är ägarens ansvar.
Om hästen tränas i allt annat- varför ska den inte tränas i att kunna hålla fötterna uppe? För något som är så viktigt för dens hållbarhet.
Självklart ska hästen tränas i att hålla sina fötter uppe. Men när jag tränar så gör jag det på hästens villkor, och har innan visat att jag inte är något rovdjur. Kommer sedan en hovis och sliter och drar och morrar åt hästen så hjälper det knappast hur mycket JAG tränat.
hur länge håller du upp fötterna- som träning?
antagligen inte mer än den tiden det tas för att kratsa den.
Det är så otroligt trist att du hela tiden ska anta att alla är så himla dåliga hästägare, lata och okunniga. JAG verkar mina hästar själv en hel del och de får då hålla foten uppe bra länge. Men det spelar som sagt ingen roll om inte hovis kan bete sig.
"sätt fast" benet som hovis gör o träna den för uppgiften. Banka lite oxå- så blir det inget konstigt.
min tanke går nu till- hur i hela friden kan man ha en Vet. i närheten- om den är så rädd för allt? Illa hanterad.
Menar du att min häst är illa hanterad? Igen har du den här otroligt irriterande stilen. Mina hästar är väl hanterade och beter sig väl med en lugn och fin veterinär, inga problem.
Tyvärr säger det mig en hel del om felaktigheterna i hela prylen- att man vill dominera hästen istället för att bli dess lärare o mentor.
VILKA felaktigheter?? Vilken pryl?? Om inte du vet något om PNH så kan du väl lära dig lite innan du kommer hit med en besserwisserattityd och säger pinsamma saker?
PNH sysslar inte med dominans.
Läs på lite och återkom.
Den vardagliga biten borde gå i första hand istället för att syssla med konster.
Som sagt, läs på och återkom.
Kom du in här i tråden bara för att dumma dig??
Man förbereder den för att funka komplikationsfritt i sitt liv- där ingår även hovvård.