PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

Ja, paketen..Väntar som f*n på att L2an ska komma :-).Har ett litet barn o jag vet ingen runt om härikring som håller på. Jag har även Success series, Liberty Horse behavior o är medlem i Savvy club. Så jag insuper allt jag ser o hör o numera mest hästarna o tänker-Whats the savvy thing to do?

Erika har väl haft kurser i söderköping...? Jag var på kurs för Ellen Ofstad i Linköping 2002, hon var helt ok. Hon har väl varit hos Parelli om jag inte minns fel....

Reklamtråd....sorry, mitt fel. Men jag är inte sån som talar om för folk hur de ska göra för det kan bli helt fel.

Jag tycker iallafall inte vi behöver såna som **** i tjatter..

Re: Sv: PNH Tjatter...

Det här bara bekräftar mina tidigare tankar om ämnet;)

skulle aldrig låta en onykter karl ta i min häst o som dessutom behandlar hästarna illa.
Det är väl bara att be honom dra.....
det månne väl finnas hovis på klinik- om inte annat.
Trodde förresten att ni även hade kurser i barfotaverkning- gör det själv. Är det efter det som det inte går med andra:confused:

Ägarna bör söka större kunskap- än bara i sin vänkrets.

Ska inte förstöra er reklamtråd mer.
Hej.. på ett tag.:love:

Jo då Axel ta och läs genom igen. Du förstår skämt eller hur?

Jag ska genast åker ut och hitta en onykter (lika väl som en äldre person som kan inte håller sin egen balans)

Om du också läsa mer nogrant genom tråden så skulle du ser att dina frågor är onödig.

Har en trevlig dag!:D

Men hej hej där Axel. Varför kommer du in här å är otrevlig? Är du avundsjuk? eläö rdu bara rent av otrevlig?

Barfota har då inget med PHN att göra så nu är du ju ut eå cyklar iallafall.

Jag är då glad att jag funnit phn el för huvud taget nh då jag nu har en sund och god relation tillmin häst inga slag inga skrik inga hårda ord utan man jobbar på ett sunt sätt hästen har lättare att förstå.

Friheten är ju att kunna rida din häst utan nått vart som helst. Nu har jag bara kommit att jag kan göra de när jag är själv mende är en fihet de i vilket tempo du än vill,men om de inet är nh då vet inte jag.

Orora dig inte. Det har hänt förut men de faller bort rätt så fort.

Jag bara blev lätt tagad...PMS på smått vis?:angel::rofl::devil:

*Now back to our regularly scheduled programing!:banana::bump:*

*KL*
Red "Red" Med bettet för andra gången igår och det gick jätte bra. Han fattade V. galopp varje gång med den i. :D Mycket bättre än med grimman.

Nu kanske vi har en chans att komma sist i tävlingen istället för att bli diskad!:banana: Whoohooo!

*Har haft problem med shimming. Har skicka bilder till PC och inte har fått tillbaks nåt än. Har torr "spots" bakom bogarna. Vad är konstig att det skilla så mycket är om en är "uppright" och en "liggande" så får jag "ruffled" hår om båda är liggande så får jag bara torr spots. Men igår kännde jag han strecka ut sig under sadel som han har aldrig gjort för.

Fortfarande ingen Kolinr. än.:mad: Det har gått två veckor sen jag betalde opch ingen sadel. Jag verkligen hoppas de inte skickade till USA först. peppa peppa

Men Axel, nu får du ge dig, vad är det du vill? Här diskuterar vi PNH, och inte ouppfostrade hovisar. :grin:

om hästen har blivit rädd är det ju hästägaren som varit oaktsam i sitt val av hovis eller inte har förberett hästen.
Hästen kan som sagt blivit skrämd av tidigare ägare, eller så är den rädd pga att den inte hanterats korrekt i unga år. Och HUR lätt är det förresten att välja "rätt" hovis? Jag kan ju inte gärna fråga innan om personen är burdus eller inte?

Varför har den blivit rädd???
välhanterade hästar blir inte rädda sådär utan vidare- ngt måste ha hänt.
Men ohanterade hästar blir det. Och passiva hanterare som aldrig någon brytt sig om att de är rädda, de har bara tvingats att bli skodda och klassats som bråkiga. Bland andra.
Är den inte van att sitta fast?
Jag har iaf aldrig mina hästar uppbundna när de skos, så där ligger knappast felet i vårat fall iaf.
Hovis ska inte/ kan inte träna hästen samtidigt som han ska utföra sitt arbete.

en hovis som kommer var 6-e vecka kan inte göra träningsjobbet med hästen- det är ägarens ansvar.

Om hästen tränas i allt annat- varför ska den inte tränas i att kunna hålla fötterna uppe? För något som är så viktigt för dens hållbarhet.
Självklart ska hästen tränas i att hålla sina fötter uppe. Men när jag tränar så gör jag det på hästens villkor, och har innan visat att jag inte är något rovdjur. Kommer sedan en hovis och sliter och drar och morrar åt hästen så hjälper det knappast hur mycket JAG tränat.

hur länge håller du upp fötterna- som träning?
antagligen inte mer än den tiden det tas för att kratsa den.
Det är så otroligt trist att du hela tiden ska anta att alla är så himla dåliga hästägare, lata och okunniga. :mad: JAG verkar mina hästar själv en hel del och de får då hålla foten uppe bra länge. Men det spelar som sagt ingen roll om inte hovis kan bete sig.

"sätt fast" benet som hovis gör o träna den för uppgiften. Banka lite oxå- så blir det inget konstigt.

min tanke går nu till- hur i hela friden kan man ha en Vet. i närheten- om den är så rädd för allt? Illa hanterad.
Menar du att min häst är illa hanterad? Igen har du den här otroligt irriterande stilen. Mina hästar är väl hanterade och beter sig väl med en lugn och fin veterinär, inga problem.

Tyvärr säger det mig en hel del om felaktigheterna i hela prylen- att man vill dominera hästen istället för att bli dess lärare o mentor.
VILKA felaktigheter?? Vilken pryl?? Om inte du vet något om PNH så kan du väl lära dig lite innan du kommer hit med en besserwisserattityd och säger pinsamma saker?
PNH sysslar inte med dominans.
Läs på lite och återkom.

Den vardagliga biten borde gå i första hand istället för att syssla med konster.
Som sagt, läs på och återkom.
Kom du in här i tråden bara för att dumma dig??

Man förbereder den för att funka komplikationsfritt i sitt liv- där ingår även hovvård.

Ja Axel, nu är jag irriterad. Tror jag ska gå in på western nu och ösa ur mig lite okunniga klagomål på deras disciplin :idea::devil:

ja vi bor i Stavjö som faktist ligger i Sörmland. ( dock närmare till norrköping än till nyköping) och det är vi som har annordnat kurserna i söderköping just för att det var passande med ridhus, hagar och vi har haft hästarna där förut.

vi ska ta "hem" Erika några dar innan kursen, min mamma vill ha lite privat lektioner och jag passar på då med. och då kommer hon va i Skogsby som oxå ligger i sörmland om du känner att du vill ha en privatlektion.;)

Det här bara bekräftar mina tidigare tankar om ämnet;)

skulle aldrig låta en onykter karl ta i min häst o som dessutom behandlar hästarna illa.
Det är väl bara att be honom dra.....
det månne väl finnas hovis på klinik- om inte annat.
Trodde förresten att ni även hade kurser i barfotaverkning- gör det själv. Är det efter det som det inte går med andra:confused:

Ägarna bör söka större kunskap- än bara i sin vänkrets.

Ska inte förstöra er reklamtråd mer.
Hej.. på ett tag.:love:

Ja, Axel, jag förstår nu varför du missuppfattat vad PNH är. Du kan ju inte läsa :rofl::rofl::idea:
Om du försöker läsa i lugn och ro, och läs om ett par gånger för säkerhetsskull, så tror jag nog att även du ska fatta vad det innebär.

Av ditt inlägg förstår jag att någon "NH"are tyckt att din häst behövdes "fixas" och har gjort saker med den som inte imponerade på dig?
Och nu vill du känga till oss andra eftersom vi säkert är lika oskickliga?
Väx upp.

För det är just där problemet är, många hästar är rädda, inte ouppfostrade. En hovis som har Level 2 (el liknande) kan se skillnad och vet hur man handskas med problemet.

Måste man gå Level2 för att kunna se att en häst är rädd:eek::cool: Dåliga hovisar som tappar humöret har nog oftast inte problemet att de inte ser att hästen är rädd, dom skiter i det, har bråttom, ont i kroppen, trötta på att sko hästar osv, Tålamodet är på nollpunkten. Tyvärr. det finns såna.

Ibland blir man helt mållös av vad som skrivs här när det gäller nh (i mina ögon en lönsam lära som smarta amerikaner med affärssinne skapat för rädda okunniga hästägare, säkert bra för en del. Men rädda människor som viftar med rep och annat tjafs är inte så lyckat ihop med hästar.:crazy: Varför inte inse att det räcker med vanligt hederligt hästkunnande, fast det kan man inte gå snabbkurser i förstås, vad jag vet.:o)

Hehe.. har nog också PMS... fast Tubbe säger att jag är RB Ext, så det är kanske bara det?? :rofl:

Våra "vuxna" hästar är hos Tubbe nu på lite träning och den ena som huvudsakligen är LB(?) Ext har fått testa ett PNH-bett anpassat till hans personlighet. Det har visst gått jättebra!
Han har tidigare blivit Int av bett, så vi har bara använt grimma hittills.

Spännande med de här betten tycker jag, ska läsa på lite mer...

Någon här som har lite koll på dem och kan berätta lite?

Måste man gå Level2 för att kunna se att en häst är rädd:eek::cool: Dåliga hovisar som tappar humöret har nog oftast inte problemet att de inte ser att hästen är rädd, dom skiter i det, har bråttom, ont i kroppen, trötta på att sko hästar osv, Tålamodet är på nollpunkten. Tyvärr. det finns såna.

Ibland blir man helt mållös av vad som skrivs här när det gäller nh (i mina ögon en lönsam lära som smarta amerikaner med affärssinne skapat för rädda okunniga hästägare, säkert bra för en del. Men rädda människor som viftar med rep och annat tjafs är inte så lyckat ihop med hästar.:crazy: Varför inte inse att det räcker med vanligt hederligt hästkunnande, fast det kan man inte gå snabbkurser i förstås, vad jag vet.:o)

hahaha du vet inte mycket om parelli du häller. jag förstår inte varför människor som inte ens vet tänket, och inte häller är Intresserade av det, skriver här?

ja många som börjar med parelli kanke är rädda. för att de har hästar som har hanterats med det "vanliga hederliga hästkunnandet" som du kallade det, och hästarna nu bitts, sparkar, sticker när dom rider. och inte ens ett det "skarpaste" bettet kan få stopp på hästen. ja då skulle jag med vara rädd om jag ägde nåt sånt på 600-700 kilo.

så ja vad gör man då om det vanliga hederliga hästkunnandet som det finns miljarder typer av inte fungerar. ja men då spänner vi aldrig sadelgjorden, eller vi kanke ber någon bremsa hästen när vi gör det förresten. vi rider aldrig på öppna ytor, inte ens till o från ridhuset. vi sätter på den bett o kedja när vi ska borta och sätter fast den så den inte har en chans att bita oss. okej riktigt bra sett att lösa det på! och jag kan säja att jag har sett ALLT det jag skrivit, hästägaren frågar stallägaren om hur dom ska göra och såna här saker kommer fram.

och gud va dessa penga sugna amerikanerna måste tjänat :rofl: när vi kan göra vad vi än vill och önskar med våran häst LÖS. och vi har lärt oss att hantera våra rovdjurs instinker, och lärt oss hur vi övervinner rädlsa, och fått hästen att lita på oss, och hittat så saker så den tycker om att vara med oss.

Hällre repviftare än "vanlig hederlig hästmänniska"

Hehe.. har nog också PMS... fast Tubbe säger att jag är RB Ext, så det är kanske bara det?? :rofl:

Spännande med de här betten tycker jag, ska läsa på lite mer...

Någon här som har lite koll på dem och kan berätta lite?

haha då är jag inte ensam om att oxå bli RB ex :banana:

jag är faktist väldigt sugen på att veta om betten oxå. någon?

Jag tycker inte att man skulle behöva det. Men mina rädda hästar har iaf bara fått ovett av hovis och blivit kallade både det ena och det andra. Om han innerst inne fattade att de är rädda eller inte vet jag inte, det verkade som han sket i det iaf isf.

Även du verkar ha alltför lite koll på PNH tyvärr.
Många av oss kan nog ha börjat med PNH för att vi blivit skrämda, men när man börjar med PNH får man först och främst lära sig att känna sig trygg och lugn. Och iaf jag har blivit mycket mer lugn och avslappnad i min hantering av hästarna.
Detta ÄR vanligt hederligt hästkunnande, och det är verkligen ingen snabbkurs :eek: Var har du fått det ifrån?
Att vifta med rep gör vi i början, utan hästar, för att bli bekväma med dem. Sedan viftar vi nog mindre med dem än jag ser andra vifta med spön osv... :angel:

Skilj också på NH och PNH är du snäll. Många säger sig hålla på med NH, och det är ett ganska flummigt begrepp och många har hittat på sina egna små varianter som inte alltid är bra. Jag har själv varit på en NH-kurs, och det var så långt från PNH man kan komma tror jag.
PNH är mycket mer specifikt och PNH-tränare måste följa dessa riktlinjer.

Läs på om PNH, du kommer bli förvånad :idea:

Om man börjar med att skaffa en vuxen häst o lär sig hur den funkar- innan man skaffar en ung häst som man skrämmer skiten ur- för att man själv är okunnig o rädd o sen måste skaffa tukthjälp.

Det är inte hästen!! som behöver lära sig en massa konstiga signaler- den har det medfött, det är vi som ska studera hästars betéende.

Tro mig. de känner av en osäker människa direkt. De går inte att lura. de har även luktsinne som kan avslöja nervositet.
Sitter man på- så känner de även där.

Ser hur ofta som helst att hästar missförstås, men ägaren tror att det är hästen det är fel på.

PNH kanske behövs om man först har förstört kusen o den inte har ngt förtroende för sin ägare- som då tolkar det som att den ej respekterar- vilket den inte gör för att ledaren är kass.

Förtjäna hästens förtroende!

Dagens ungdomar tror att respekt är något som man tar sig- hotar till sig.:mad:

Det är ju precis DET Parelli är .....Alltihop du skrev!

Jag har alltid haft RB hästar men nu har jag haft och göra med en LB häst som jag många gånger tänkt sälja för jag inte förstod mig på henne. Men med Parellis hjälp kan jag lära mig och behålla henne för jag älskar henne så himla mycket.

LIVE YOUR DREAM!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025