PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Re: PNH Tjatter...

Jag håller med om att PNH har förändrat mitt liv! först tänkte jag wow, det här är precis vad jag har letat efter, sen tänkte jag, det här är för bra för att vara sant, tänkt om det inte var sant. Jag är så glad och tacksam över att ha tillgång till parelli nu!

håller med FULLSTÄNDIGT! :bump:

och ju mer man lär sig, destu mer, och mer, och mer, ser man att det finns kvar! :love:
och det här med att kunna läsa Alla hästar i alla situationer, ( sen om man helt vet vad man ska göra alltid är en annan sak:angel:) sånt som man inte tänkte på förut lixom. :eek:

och när man läser hästarna hos icke parelli människor, så upptäcker man hur bra ens egna hästar har de. :bow:

håller med FULLSTÄNDIGT! :bump:

och ju mer man lär sig, destu mer, och mer, och mer, ser man att det finns kvar! :love:
och det här med att kunna läsa Alla hästar i alla situationer, ( sen om man helt vet vad man ska göra alltid är en annan sak:angel:) sånt som man inte tänkte på förut lixom. :eek:

och när man läser hästarna hos icke parelli människor, så upptäcker man hur bra ens egna hästar har de. :bow:

Jag kännde ju så att bara efter att ha sett introduktions dvd, som man kan betälla gratis på hans hemsida, så trode jag att jag kan göra vad som helst med vilken häst som helst, fast att det då kanske skulle ta mer eller mindre längre tid. Fast det är ju så att ju mer man lär sig ju mer inser man hur lite man vet eller viste...

Sv: PNH Tjatter...

På ridbanan har jag en tunna, min uppsittningspall, ett hörn, ett träd el vad som helst som man gör med precis som gräsplättarna, först går vi till tunnan, sen till , och sen osv. Hästen lär sig ordningen och "fattar vitsen liksom"... sen kan du lägga volter eller göra transitions eller vad du vill MELLAN de olika MÅLEN. Min uppfattning om LB ext är att de behöver mening med saker man ber dem om, ett SKÄL att göra det liksom.

Tja clickern, min häst ballade ur fullkomligt hon fick spader på mej med stick och rep helt enkelt och vi bordlade allt pnhande ett tag. Så hittade jag Alex Kurlands riding with clicker bok och plötsligt är allt roligt och vi har slängt stick och tunga rep åt pepparn men jobbar fortfarande i stort sett med PNH FAST utan fas2,3 och 4 och utan press. :d

Faktum är att det har gjort träningen till riktigt rolig igen för oss båda, plötsligt gör min häst allt hon har hatat på eget bevåg, med glädje och glimt i ögat, för HENNES uppfattning är att hon därmed LURAR mej att ge henne godis;-) Ett annat sätt att se Pats tanke om att göra det så att de tror att det är deras ide... går man ett steg vidare och låter det VARA deras ide visar sig plötsligt en helt annan häst, glad, livfull och initiativtagande till trevlig samvaro med sin människa...

Jag har extremt LB kallblod den ena intro den andra extrovert, dessutom är de märrar av guds nåde båda två;-)

Och med intro-resp extrovert menar du då?...:)

För att köpa dessa dvd:er, vad rekomenderas, köpa från Pats hemsida eller finns svenska återförsäljare. Kan ju alltid surfa runt på nätet och leta men har två barn klättrandes över mig så att säga att tiden framför datorn är knapp är inte att ta i i överkant:love:

introverta hästar är liksom lite mer inåt och extroverta utåt...
introverta verkar lugna/sega och "snälla" medans extroverta oftast har mer fart och fläkt över sig;-)
Du kan faktiskt läsa rätt mycket om horsenalitys på Parellis hemsidanär ungarna sover!

På ridbanan har jag en tunna, min uppsittningspall, ett hörn, ett träd el vad som helst som man gör med precis som gräsplättarna, först går vi till tunnan, sen till , och sen osv. Hästen lär sig ordningen och "fattar vitsen liksom"... sen kan du lägga volter eller göra transitions eller vad du vill MELLAN de olika MÅLEN. Min uppfattning om LB ext är att de behöver mening med saker man ber dem om, ett SKÄL att göra det liksom.

Tja clickern, min häst ballade ur fullkomligt hon fick spader på mej med stick och rep helt enkelt och vi bordlade allt pnhande ett tag. Så hittade jag Alex Kurlands riding with clicker bok och plötsligt är allt roligt och vi har slängt stick och tunga rep åt pepparn men jobbar fortfarande i stort sett med PNH FAST utan fas2,3 och 4 och utan press. :d

Faktum är att det har gjort träningen till riktigt rolig igen för oss båda, plötsligt gör min häst allt hon har hatat på eget bevåg, med glädje och glimt i ögat, för HENNES uppfattning är att hon därmed LURAR mej att ge henne godis;-) Ett annat sätt att se Pats tanke om att göra det så att de tror att det är deras ide... går man ett steg vidare och låter det VARA deras ide visar sig plötsligt en helt annan häst, glad, livfull och initiativtagande till trevlig samvaro med sin människa...

Jag har extremt LB kallblod den ena intro den andra extrovert, dessutom är de märrar av guds nåde båda två;-)

aha då förstår jag! :) tack så hemskt mycket! :banana: ska testa redan imorn!

Hej alla glada!!! Nu är man Fru Modig och kan lägga ner energi på träningen i stället för bröllopet och dopet! CS: bilder!!!!!!! Vi vill se beviset på att den är underbar att rida i!

Vad var det som inträffade?

Varför skulle en vanlig hovis inte kunna verka väluppfostrade hästar:confused:

Man kanske inte HAR "väluppfostrade" hästar.
Man kanske har en skygg häst som blir osäker med främlingar.
Man kanske har en häst som är väldigt "private" med sina ben.

Man kanske har en burdus karl (eller kvinna för den delen) till hovis som inte kan/vill läsa hästen och anpassa sig, utan bara mekaniskt vill "göra sitt jobb". Och det finns kanske inte så många hovisar i närheten att välja mellan, som också är skickliga på sitt yrke.

Kanske.
Vet inte exakt vad CS haft för problem.

Heja Satterstina!

Hur långt har du kommit nu då?

Själv har jag avverkat L1 nu :D med skäcka ...Jätteroligt! Så då ska ju nåt hända förståss. Shettisen fick värsta hovbölden, så nu är det i stort sett ingen träning för jag vill inte lämna shettisen ensam, hon blir så uppspelt stackarn. Men hon är på bättringsvägen i varje fall.

CS, Jaaaja, vicken fin sadel o va kul! Tänk om man kunde ha råd....BILDER BILDER!:bump: Här går det åt pengar te staket o rullning av hö o ensilage o diesel o en massa annat.

Å väntan på L2 går så långsamt, nån som bara kan ge tips om nåt man kan utveckla sig med tills det kommer? Skäcka är LB int/ext, just nu mest ext. Som en hund som blir tokig när den får syn på kopplet.

Kramarna!

Senast ändrad av en moderator:

På 90 talet när jag såg nåt med Pat så tyckte jag han snackade för mycket o för fort. Det var Linda som övertygade mig mest o jag blev fast. Nu har man blivit van vid honom så nu tycker jag det går lättare ;-) att förstå alltså. Haha, vissa av SS får man ju titta på om o om igen för att fatta vad han säger.

Hej Toria!!!! Lyllos, skönt att ha det överstökat och GRATTIS! Själv har det varit stiltje alldeles...
Ska sätta fart på torsdag igen då vi kommer hem från Uppsala. Då blir det eld i baken för nu äter lill tjejen mat oxå så hon klarar sig en timme eller två!:bump:
Stackars pålle men jag hoppas att det blir bättre snart!

Man kanske inte HAR "väluppfostrade" hästar.
Man kanske har en skygg häst som blir osäker med främlingar.
Man kanske har en häst som är väldigt "private" med sina ben.

Man kanske har en burdus karl (eller kvinna för den delen) till hovis som inte kan/vill läsa hästen och anpassa sig, utan bara mekaniskt vill "göra sitt jobb". Och det finns kanske inte så många hovisar i närheten att välja mellan, som också är skickliga på sitt yrke.

Kanske.
Vet inte exakt vad CS haft för problem.
Som jag förstog handlade det om alla hästar.

Jag är med i början när hois kommer- dels för arr se till att den uppför sig- dels ge hästen den tryggheten i det språk som vi använder till vardads- som den förstår.

Lär mina från liten att när hovis kommer sittar man fast o står stilla o lyfter.

sen har jag alltid haft hovisar som själva sysslat med hästar o vet med små lätta knep hur man lär dem att stå på 3 ben längre tid än vad de gör annars- de KAN unghästar:bow:

Som jag förstog handlade det om alla hästar.

Jag är med i början när hovis kommer- dels för att se till att den uppför sig- dels ge hästen den tryggheten i det språk som vi använder till vardags- som den förstår.

Lär mina från de att de är små- att när hovis kommer sitter man fast o står stilla o lyfter.

sen har jag alltid haft hovisar som själva sysslat med hästar o vet med små lätta knep hur man lär dem att stå på 3 ben längre tid än vad de gör annars- de KAN unghästar:bow:
Ber om ursäkt för alla stavfel ovan:angel: Så går det när man kör pekfingervalsen:o

Har varit väldigt off från tråden men fortsätter träna mig själv för att kunna leka å vara med mina hästar :D I helgen hämtade jag ut level 1 !!! wiiihhhh!!!! nu ska de kollas läsas å hård tränas här!:love::bow::banana::banana::D

Vad var det som inträffade?

Varför skulle en vanlig hovis inte kunna verka väluppfostrade hästar

Ja det ser du. Du har en hovis som kan hästar och är van med de. Det är inte lätt när hovisen här, som är den ända i området, gick till hovis skolan när han var runt 60 år.:eek: Och är inte van med hästar alls. Han vill inte vara hovis heller bara blåser tid till pention. Men jag var tvungen för det finns ingen här, jo det finns en kille till men han skulle aldrig kommer i närheten av mina hästar han sko så dålig. Men man har gjort till bara ett par år sen men hans handledar pallar inte med detta. så in kom hovisen.

Så om en kommer till den häst och din häst är "skeptiskt" och försöker sätter ner foten och någon blå hålla den tills en eller båda ramla över, vad gör du?
Lär mina från liten att när hovis kommer sittar man fast o står stilla o lyfter.
annars? får de en smäll, eller? Vad tror du att vi inte har lärt de står stilla?

Mina hade ingen problem tills denna manen kom och några av dessa hästar har jag haft i över 10 år utan problem. Men det tog de bara 1-2 gånger att lära att den här killen verka skumt och att han kunna inte hålla balans mm. Det blev för lätt att blev av med han. Ett ryck så var han borta.:devil: Så med mig och andra som "KAN" så är det ingen problem. Men med denna hovis så är det ett stort problem. Och jag ska inte straffa mina hästar pga att någon som "KAN INTE". Så jag vill lära mig eller frakta hit någon från långt som jag vet, kan. men det är för dyrt med 8 hästar.

På kursen vi hade så var det 7 andra hästar plus mina som hade det samma problem att rycker bort benen med samma hovis. Så det säger mycket för mig. Med den lärare vi hade så stog de flesta stilla utan problem för han KAN hästar också.

Många, även gamla hovis, tänkar att jag ska lära de att står still, ja hur mycket mer kan jag lära de när de står helt stilla för mig, min man mina kompisar mm? Men nu behöver jag inte bry mig om detta längre, Hovis är borta och mina hästar står stilla igen.:banana:

Re: Sv: PNH Tjatter...

Ber om ursäkt för alla stavfel ovan:angel: Så går det när man kör pekfingervalsen:o

ja, ja...det är varför jag stava fel med hela tiden! Pekfinger!:rofl::rofl:

Thanks, jag ska använder denna i framtiden:rofl::banana:

Då behövs det ingen hovis som just kan NH, utan bara en som kan hästar- eller hur.
Ngn klåpare skule inte få sätta sin fot här o för att det inte ska uppstå missförstånd- så är jag med- som tolk.

varför skulle fölis få en smäll???

Jag pratar med mina. De vet vad nej, stå still o duktig- betyder.

nämen! har du gifta dig? Va kul! GRATTIS!!!!
d018.gif

Du får prova sadeln själv när du får tid!

Toria - Grattis på L1!!! Hade du skickat in den och till vem då? Hoppas shettisen är bättre snart. Red hade ett par rejöla hovböld men så fort de har gått så skulle de inte känna så mycket smärta som tur är. I ska försöker med några bilder men det är svårt när det är bara jag där ute.

Skuggi -
Man kanske har en burdus karl (eller kvinna för den delen) till hovis som inte kan/vill läsa hästen och anpassa sig, utan bara mekaniskt vill "göra sitt jobb".
You hit the nail on the head with that!

Well på torsdag åker jag och Red up till hälsingland för en D tävling. Vill har Red i ridhus sen det har varit bara en gång för länge sen men det gick bra. Vi har nu haft bett i L2 på Red och det har gått jätte bra. Vi har haft problem med v. galopp (jag vet det är mig som har det) men när jag red i min sadel och frågade för en galopp till vänster så började han bucka som bara den!:eek: I min gamla sadel så skulle jag har suttit (jag vet nu efter har ridit i denna Fusion) för långt framåt och skulle inte kunna återhämtas (recover, vet inte om det var rätt ord att använda) att kunna rida ut hans buckande. Men jag kunna rida han ändå och fick kotroll. Först såg att ut så här
c020.gif
Sen såg jag ut så här :love:. Jag kände mig jätte säkert i denna sadel. Jag forstat och red när jag kom på vad Pat sa en gång "Gallop is just a series of side passes" Hmmmmm, how intresting! Jag frågade för en sidepass samtidet I frågade för en v. galopp och waahhla! Det är så rolig med att får kunna rida många olika hästar. Red var en utmaning pga att ingen av de vanliga enkla saker fungerade men det finns alltid nåt att hitta på. yeaahh för Pat & Linda. :banana:

Nu är det ut till ridbanan och träna... bye-bye

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar