PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

Låter som dominas för mig. Fixa till "sendet" gå upp i fas på "touch it" är hon inte iväg tillräckligt snabbt så kommer du att TRÄFFA henne. Backningen lång fas 1 och snabb 2-4 (typ i en och samma röresle). Kanske behöver du gå upp i fas 1 gång ordentligt för att slippa tjata. Hon kanske känner sig mer trygg med dig nu och blivit mer LB?? så att det börjar komma mer dominas? Vart ligger hon på kartan?

Låter som dominas för mig. Fixa till "sendet" gå upp i fas på "touch it" är hon inte iväg tillräckligt snabbt så kommer du att TRÄFFA henne. Backningen lång fas 1 och snabb 2-4 (typ i en och samma röresle). Kanske behöver du gå upp i fas 1 gång ordentligt för att slippa tjata. Hon kanske känner sig mer trygg med dig nu och blivit mer LB?? så att det börjar komma mer dominas? Vart ligger hon på kartan?

online är hon LB ex och in, mest Ex. och när hon blir RB blir hon In. i liberty blir hon dock RB Ex, men är likadan LB som on line.

det är just det jag vet int om det är för att hon känner sig tryggare, eller om det är så att hon har listat ut att när hon kommer o stannar hos mig så brukar int hon behöva göra så mycket.. jag är just rädd att vara "hård" mot henne om det är så att hon känner sig trygg. fast i o för sig så kan ja ju göra som du säjer och belöna genom att hon får komma in?

Håll lite koll på när hon går över och blir RB - vad du gör som får henne att komma dit? Om hon inte förstår - blir rädd etc. Om det är när du fasar upp eller blir otydlig? Försök att lista ut varför. Blir hon extremt RB? Se till att ditt friendly game är ok om du fasat upp. Handla efter den strategi som passar din häst när hon byter "skepnad". Det är lite klurigt när hästen är i alla rutor men rätt kul också ;)
Pröva att inte ta in henne ända in. Nära men ändå så du når henne. Hon ska kunna vara trygg med dig utan att vara på dig ;) (Ha din personal space/bubbla)

Det alltid går bra:laugh:! Men jag visst inte om det var det eller du trodde jag skrev tvärt om.

Håll lite koll på när hon går över och blir RB - vad du gör som får henne att komma dit? Om hon inte förstår - blir rädd etc. Om det är när du fasar upp eller blir otydlig? Försök att lista ut varför. Blir hon extremt RB? Se till att ditt friendly game är ok om du fasat upp. Handla efter den strategi som passar din häst när hon byter "skepnad". Det är lite klurigt när hästen är i alla rutor men rätt kul också ;)
Pröva att inte ta in henne ända in. Nära men ändå så du når henne. Hon ska kunna vara trygg med dig utan att vara på dig ;) (Ha din personal space/bubbla)

ja tack så mycket för tipsen!:bow: jag har jobbat rätt mycket på friendly gamet på nära håll i alla zoner så det funkar galant, men upptäckte nu att jag behöver jobba på det mer på avstånd oxå. ska utrusta min paddock med lite mer pinnar & annat "skräp" för nu ser jag att hon börjat bli mer Ex när hon blir RB. det är nog just avståndet till mig som gör henne RB, att hon int känner sig säker med mig då. mer hur tränar jag det på bästa sätt egentligen? att hon kan acceptera mig mer på avstånd oxå?

Kör du i Liberty så gå tillbaka på lina. Kör friendly game under rörelse. tex. om du sänder henne i cirkling,driving med mer energi och med mer fart. Se till att du också då kan gå in med friendly game överallt. Jobba även med extrem friendly game och kolla av om alla zoner funkar. (behöver inte vara stringen utan du själv i udda rörelse som hon inte känner igen)

Kör du i Liberty så gå tillbaka på lina. Kör friendly game under rörelse. tex. om du sänder henne i cirkling,driving med mer energi och med mer fart. Se till att du också då kan gå in med friendly game överallt. Jobba även med extrem friendly game och kolla av om alla zoner funkar. (behöver inte vara stringen utan du själv i udda rörelse som hon inte känner igen)

nae jag kör bara liite liberty, för jag måste alltid locka in henne i rundkorallen o köra cathing game först annars får ja int in henne, och efter det går ja bara runt lite o flyttar lite på henne, sen tar ja alltid på lina.

okej tack för tipsen! :rofl:

Gud, va kul vi hade!:banana:

För ni flesta, ni vet att jag har haft en kamp med hovis att hantera mina hästar när han ska verka. :grin::mad: Så jag hade bestämt att lära mig själv innan problem blir allt värre. Så vi lånade en hovis från Tubbe, Tack för lånet!:bow:

Ni skulle aldrig vet hur skönt det var att har en L2 hovis som kommer och fixa detta utan att man behöver säger vad han ska göra, hur han ska det mm. HELT UNDERBART!!! Jag tycker att alla hovis och vet. ska har minst L1 för att vara runt hästar.

Vi gjorde en kurs helgen av detta och fy tusan vad man lärde mycket. Men det mest intresant var att verka kadaver hovar och titta inuti de. Man verkligen lära hur viktig det verkligen är att har rätt vinkel mm. Jag trodde jag kunne rätt så mycket men hade inte dessa små detaljer, ord, kunskap att kunna kampa tillbaks och ger en bra arguement till det jag redan visste. Hänger ni med? Att säga det mista så fick min hovis sparken, BIG TIME!:banana:

Jag också lärde att vissa folk skulle aldrig får äger ett djur nångon mer i deras liv med hur vissa av dessa kadaver hover såg ut. En specielt var så van vårdad att man kunne gråter bara att tänker hur resten av hästen såg ut.:cry:när man öppnat up vissa andra så skulla man förstår varför kanske dessa hästar var vart de var.

Jag tycker alla skulle också har en kurs sånt vi hade så folk verkligen skulle ser hur viktig det är att ta hand om sina pållars tassar inte bara ta en hovis BARA för han är billig, han måste kunne gör jobber med. Och jag tycker att folk skulle vetta så pass mycket att de kan ser när hovis är bra eller dålig.

On a nother note::D Min Fusion är i stockholm och väntar leverans!:bump:

va roligt! jag har oxå tänk att åka på en sådan kurs! :D

min mor har redan varit på 2 så hon unerhållsverkar våra pållar. och jag har oxå blivit jätte sugen, och efter det du skrev så vart ja ännu mer.:p dock så är kurserna ganska dyra, och parellis grejer är int så billiga häller.. så det får tyvär vänta ett tag.

och bra en fråga för jag hänger inte riktigt med. fusion? jag ANTAR att det är en sadel? men är det parelli eller ?:crazy: ni får gärna förklara lite:angel:

Jag varmt rekomendera att du ta en kurs så fort du kan.;) Vi ska har en till i två månader du är så välkomen hit när det hända:idea:.

Fusion är en parelli saddle innan den Natural Performer. Den har en har hard seat och en trä bom. Men bomen är i samma "form" som NP är. Jag har också beställt en NP, den ska kommer från tyskland vilken dag som helst men jag har inte fått en Tracking nr. än så jag vet inte vilken dag. Natrual performer har en flex tree i den och en padded seat. Men är väldigt lika i övrigt. Grejen var att min NP skulle inte kommer till sent aug. tidigt sept. Så nu har jag ingen bra sadel åt Red så jag var tvungen att hitta nåt och istället för att köpa skit så jag bestämmde mig att leta en Fusion.

Det ska vara jätte intressant att jämföra dessa två sadlar med varan och de andra jag har. Mina andra två så måste jag kämpa att hitta och stanna på balans punkten och när man ibland rider en spratlig/ny inriden häst så skulle jag gärna inte behöver tänka på detta. Alla som har en av dessa sadlar säger det, att så fort du sitter i den så hitta du BP och att du vill stanna det, att det känns naturlig att vara där. Så det är vad jag är mest intresserad av. OCH att det passa min häst.

Snart är min lilla tjej så stor att hon klarar sig med bara pappa!!!!!!!!
Så skriv upp mig på både level 1 clinic med Erika i september och verkningskursen om den blir igen! Den här gången kan inget stoppa mig!:devil:
Fick min första dvd från savvy club och jag satt klistrad!!! Underbart när han hade en demo med en Frieser mmmmm:love:

Vi kanske kan ses om någon vecka? Har ett dop denna veckan och massa släktingar att ta hand om plus en otroligt envis förkylning som inte vill släppa.

Men va snällt av dig att titta in och skriver du lever fortfarande fast som det låter du har en fot i graven med förkylning...:rofl::rofl:

Hur har det går med Obe? Har ni lekt nåt mer?

Ha ha ha:rofl: det har faktiskt känts så! Totalt deckad så Obe har haft ledigt medans jag varit medvetslös! Men vi har tränat mkt friendly game (utan att smyga) och han har varit skeptisk mot sticken.
Känns som om jag håller på att förstöra denna häst!

Men vi kommer kämpa på! Obe e en otroligt smart pålle! Han är så mkt snabbtänkt än mig och SÅ känslig! Men hans beteende har ändrats mot att han ville liksom noppa i allt jag haft på mig eller med mig så e han mkt mer försiktig.. Eller så e han skraj för mig nu men det känns inte så heller.
Nu ska vi till prällen och önska låtar! Ha det gott och ha en savvy day!:D

:DMin Fusion kom igår!:D

Vilken fin sadel. Väl byggt. Så när jag stog och försökt att riva sönder kartong för att får ut den på trappan (Lite exsulterade var jag:angel:) så börjar det spör rengnar!:grin::mad: TYPISKT!!!

Så jag ska efter tandläkaren idag ger det en ny chans att prova med vädret.

Sv: Re: PNH Tjatter...

:DMin Fusion kom igår!:D

Vilken fin sadel. Väl byggt. Så när jag stog och försökt att riva sönder kartong för att får ut den på trappan (Lite exsulterade var jag:angel:) så börjar det spör rengnar!:grin::mad: TYPISKT!!!

Så jag ska efter tandläkaren idag ger det en ny chans att prova med vädret.

å va roligt! Du får gärna fota, är väldigt nyfiken. får man fråga hur mycket den kostade?

hej, så det är här alla PNH håller till, va kul! jag som precis har börjat med PNH!
Hur långt har ni kommit med nivåerna?
Själv är jag snart klar med 1:an! :)

hej, så det är här alla PNH håller till, va kul! jag som precis har börjat med PNH!
Hur långt har ni kommit med nivåerna?
Själv är jag snart klar med 1:an! :)

va roligt att det kommer fler folk! :D

jag själv håller på i Level 2, sen har jag tur i oturen att träna flera hästar så de ligger olika långt allihoppa.

Hur kom du i kontakt med PNH då? :)

va roligt att det kommer fler folk! :D

jag själv håller på i Level 2, sen har jag tur i oturen att träna flera hästar så de ligger olika långt allihoppa.

Hur kom du i kontakt med PNH då? :)

Ja, hur kom jag i kontakt med PNH... hm, jag satte ut en annons här att jag sökte medryttare sen råkade jag skriva att vi höll på med NH, vilket vi inte riktigt gjorde, men jag alltid haft ett stort intresse för det. Men sen fick jag svar av en tjej som sa att hon trännade NH med sin förra häst och då var jag ju lixom tvungen att googla lite på horsemanship och så hittade jag Parelli.
Jag beställde gratisdvd på hans hemsida och kollade på några youtubefilmer. Sedan undersökte jag det lite vidare och kom framtill att det var ett helt otroligt bra system som han har bygt upp och sen köpte jag lever 1 programmet, gick med i savvy club och sen har jag köpt böcker, DVDer och anant, repgrimmor och linor osv...

Jag och min häst, har bara en nu men tänker skaffa fler, har utvecklats enormt mycket på bara 2 mån nu sen vi började och vi har fått en mycket bättre relation! Och tjejen som jag nämner över är min medryttare och det ungerar hur bra som helst, vi tränar PNH tillsammans med hästen!

Hur kommer det sig att du började med PNH?

Ja, hur kom jag i kontakt med PNH... hm, jag satte ut en annons här att jag sökte medryttare sen råkade jag skriva att vi höll på med NH, vilket vi inte riktigt gjorde, men jag alltid haft ett stort intresse för det. Men sen fick jag svar av en tjej som sa att hon trännade NH med sin förra häst och då var jag ju lixom tvungen att googla lite på horsemanship och så hittade jag Parelli.
Jag beställde gratisdvd på hans hemsida och kollade på några youtubefilmer. Sedan undersökte jag det lite vidare och kom framtill att det var ett helt otroligt bra system som han har bygt upp och sen köpte jag lever 1 programmet, gick med i savvy club och sen har jag köpt böcker, DVDer och anant, repgrimmor och linor osv...

Jag och min häst, har bara en nu men tänker skaffa fler, har utvecklats enormt mycket på bara 2 mån nu sen vi började och vi har fått en mycket bättre relation! Och tjejen som jag nämner över är min medryttare och det ungerar hur bra som helst, vi tränar PNH tillsammans med hästen!

Hur kommer det sig att du började med PNH?

min mamma har alltid varit intreserad av naturlig hästhållning och träning. och parelli nämns alltid till sin fördel i böker och från andra nh tränare. så jag skickades iväg till sundsvall på en vecka för att läsa mig o se om det var något. sen köpa vi paketen och det har förändrat allt! :)

Hej och välkommen hit!:bump:

Va rolig att höra hur du startade med PNH. Jag startade för länge sen i mitten på 80 talet fast det vara bara PP då sen det lutade när han flyttade bort från området och sen ca 2001 så visade en kompis the 7 games video och han var så bekant så jag också började undersöka detta och beställde den gamla L1 och var såld direkt. Det är bara en jätte kul sätt att lära även mer HELA tiden. Det känns att det aldrig ta stop, and that's a good thing!:banana:

Jag har 8 hästar på olika nivå. Jag hade börjat L3 med stoet Dee Dee innan hon blev dräktig och sen dess har jag lagt tid mot Red istället som vi är L2 just nu, sen är resten av flocken L1 utan en gamla shettis som "bara finns". Jag tror han var född L1 klart :laugh:.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024