PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

Hej, vi har ett par däck/ pedistaler och gillar de med "trälock".
Tillverka en rund skiva i trä, som täcker mitt på gummit -dvs. diametern bör vara mellan fälg och ytterdiametern på däcket. Fäst plattan med 6mm. vagnsbult och bricka, eller montageskruv (skruv med stor platt skalle) från insidan gummit.
Fördelen är att däcket sviktar när hästen står på det med alla fyra (hela sin tyngd -naturligtvis beroende på storlek på häst / däck)...
-Två hovar, det bär men ställer sig hästen med hela sin tyngd, så sviktar däcket.
Det ger dig fler nivåer att leka på:
Två hovar uppe: lär hästen bli modig och kaxig.. när hästen är bekväm med det, säger h*n: "so what?!"
Då tar du leken ett steg till och begär även bakhovarna upp på pedistalen/ däcket.... det börjar svikta och ni har något att träna på ett många gånger, innan hästen lär sig att balansera sig själv uppe på det gungande däcket.

Varning! : Driv inte hästen för hårt. H*n måste vara bekväm innan du tar det till nästa nivå. Vill vi lära så måste hästen vara mottaglig -det är inte trickträning utan partnerskap (51-49) vi strävar efter.

Vi kom hem igår kväll så jag har inte varit och tränat ännu... High Chaparral var helt okej förutom lite otur med vädret.. Det var ca 16000 pers på lördagen och såg på tävlingarna! Såg Stefan rida på Sveriges bästa häst, shit vad snabb den pållen va! Det var till att hålla sig kvar för blotta livet!:o
Träffade även Ia och Jan, undrade hur det gick för mig och mina hästproblem!
Fick med mig ett provmått för sadlar, som man formar efter ryggen. Var väl och frågade om sadlar hos western horsemen och han skulle såklart fixa en sadel som passade så jag fick hyra detta redskap för en 50 lapp. Han tyckte att man inte skulle hålla på med flex för att det inte finns en sadel som hänger med i en hästs ryggrörelser..
Imorgon tar jag åter upp träningen! Hur gick clinicen? Sätt in lite bilder så vi kan få en titt?:banana:

Letar bilder för att visa ... men ingen som går att visa på buke... -jo här har vi en som visar däcket med lite framhovar. -dock ej så mycket svikt. (lätta hästar)

PICT5566.JPG

TACK så mycket för alla era braiga tips och råd :bow:
Det är verkligen kul att leka med hästarna när man känner att de gör saker för att dom VILL och genom Kommunikation och Relation... Partnership! Men jag har kännt det sista att jag behöver mer grejor till min Left Brain introvert som ibland blir lite mer Extrovert häst med extrem Playdrive så han inte blir så uttråkad, eller snarare så MIN fantasi får lite mer hjälp med nya grejor :D! Det är så kul att hon som äger "placet" som jag har min häst inhyrd också håller på med Parelli så då kan man önska sånna här grejjor :laugh:!

Det är lite kul att man ser på saker lite annorlunda och att de kan bli roliga utmaningar istället för störande moment som CS skrev, livet blir så mycket roligare då! Det är definitivt något som man borde använda sig mer av i "sitt vanliga" liv utanför hästarna.
Kul att ni hade en sån utmaning på Kursen!

Vilka gulliga hästar som står på däcket! Skulle min klunns kliva upp skulle det nog svikta rejält...:p

LB.. -då behöver du ju grejor för att hitta på spännande saker (nu menar jag, inte för hästen, utan för din egen fantasis skull) är hästen dessutom introverted, är det ju viktigt att få den att röra på sig. En int. "fryser" ändå djupare om man ställer krav när den står still, risken för explossion är överhängande. Från 0 till 1000, fortare än ett ögonblick...
Lek med hästen och försök ta misstag -både från dig och hästen - med ett leende.

KN

Hej alla!

Jag är ny här och hittade denna tråd. Hoppas det är ok att bara hoppa in.

Kom i kontakt med PNH första gången för något drygt år sedan och började så smått att "testa" lite. Jag har också tränat några gånger för en tränare. Jag ser att det finns jättemycket kunskap i denna tråd och frågar därför här.

Sen jag kom i kontakt med denna träningsform har jag fått en helt annan motivation. Jag har ett antal hästar av olika sort och jag känner att detta sätt har hjälpt mig massor med att se hur olika de faktiskt är. Nu är jag jättesugen på att komma vidare, men behöver tips om hur. Jag känner att jag har bra koll på de första lekarna, men när jag ska börja driva hästen runt och förbi mig blir det helt tokigt.

Helst av allt skulle jag vilja hitta en bra tränare inom vettigt avstånd. I brist på detta undrar jag hur pass bra studiematerialet i L1 är? Är det så bra som det låter? Skulle ni rekommendera att man går direkt på det, eller ska jag starta med att köpa några filmer, eller någon bok?

Lisen

Hej Lisen!!!:bump:

Själv klart det är bara att du hoppa i som du gjode! Välkomen till gänget!

JA! vanligvis skulle JAG råda att du direkt köpa L1 men nu...skulle jag säga vänta till efter Augusti. De släppa en ny produkt som har nåt att göra med L1-L4 Vet ej vad det är men...Det kanske är mer lönsamt att vänta att får ser vad det är förnåt först.:idea:

Det säkert kanske finns andra som kunna/vilja hyra ut L1 eller nåt om du är väldigt sugen just NU. Det alltid finns mycket info i alla deras böcker/dvd men jag tycker att det är bra att man först och främst följa efter de Levels som finns, Allt annat är bonus info.

Sen är det viktig att man inte "leka" hästen till döds med bara de 7 lekarna. Man måste utvekla sig vidar annars bli hästen och dig med uttråkat och det är då man kan hitta problem.

Var är du i detta långa landet?

Hej och tack!

Vi försöker att variera oss så gott det går, men det är ju inte alltid så lätt. Bra för mig är att jag har ett antal hästar att jobba med / träna på. Det är så häftigt tycker jag - helt plötsligt ser man dem (och sig själv) på ett annat sätt.

Mitt stora problem, just nu, är att jag har en unghingst som är så oerhört smart. Så fort jag "blir tjatig" så listar han ut hur han ska göra och så leker han lekarna med mig istället. Oerhört frustrerande! Tur att jag även har ett ungsto som jag kan slipa min hastighet och teknik på.

Det som är tråkigt nu är att jag känner att jag kört fast och inte kommer vidare med hingsten. Han är helt enkelt för smart för mig...
Det var därför jag kände att jag kanske skulle behöva investera i ett program, eller en tränare.

Jag bor i Kronoberg.

Jag har 8 st och en av de är som din hingst. Han håller mig och andra (hästar inkl.) på ge hela tiden. :crazy: Men fan han är rolig!

Men det kanske inte är så fel om du har råd att köpa L1 redan nu. Man kan hitta de beg. och du kan även sälja den efteråt om den nya är bättre. Det även säljas fram och tillbaks de gamla med VHS. Men jag skulle inte råda köpa en av de. Samtidet så är det bra att man kommer genom L1 och går vidare med L2 om man har en som din hingst. De blir ut tråkat för fort.

Horseanality DVD är en riktig bra sak. även Liberty & horse behaviour är ganska intressant. Sen finns det dvd'er som är mer specifik till den riktning/ämne/problem man vill.

Tubbe är me men det är Kisen som börjat att svamla här ;)

Jo, samma här. Hingsten håller oss i trim...

Det som är roligt är att efter det att jag började arbeta enligt PNH-principen så har jag ändrat mig så mycket. Förr blev jag galen och ledsen när han "bråkade" med mig, nu skrattar jag och ser till att skärpa mig och mina metoder istället. Jag har varit en riktig skrikmaja, men nu blir jag tokig på alla som skriker på mina hästar.

Men, framför allt har det blivit mycket roligare att arbeta med dem :banana:.

Jag har ett specifikt problem som någon kanske kan hjälpa mig med. Hingsten har kommit på att om han lägger över halsen på motsatt sida och sätter full fart fram så har jag ingen chans att hålla honom. Han är av grövre modell och det är mycket power... Det är tydligt att han leker med mig för när han väl kommit loss stannar han och tittar på mig, ungefär som "-vart tog du vägen, du är inte så snabb du... :D" Det är absolut inga problem att ta honom igen, han kommer självmant tillbaka.

Min egen idé för att slippa detta problem är att jag försöker hålla honom sysselsatt med små "projekt" hela tiden och det känns som om det går bättre då. Jag uppfattar det som om det främst händer för att han vill busa när livet blir för tråkigt. Fast, lik förbaskat får han ju inte komma på att han kan komma loss eftersom det kan bli jättefarligt om vi är utanför paddocken. Tips på hur vi jobbar vidare tar jag gärna emot.

Vet någon en tränare i närheten, vill jag gärna ha pm :bow:.

Jaså har Kisen inget att göra på dagarna? ;)
Finns säkert mycket att fixa tills i augusti :idea:

Det som är roligt är att efter det att jag började arbeta enligt PNH-principen så har jag ändrat mig så mycket. Förr blev jag galen och ledsen när han "bråkade" med mig, nu skrattar jag och ser till att skärpa mig och mina metoder istället. Jag har varit en riktig skrikmaja, men nu blir jag tokig på alla som skriker på mina hästar.

Men, framför allt har det blivit mycket roligare att arbeta med dem :banana:.

Det här kan jag skriva under på!

Vilken skillnad det har blivit på mig själv, jag skäms för hur jag var förut :o
Särskilt när jag i flera år försökt skrika in hästskrället i finkan, vilket INTE har funkat bra :angel: Och nu kan jag skicka in honom, utan att egentligen ha tränat på det. :love: Visserligen står han ännu inte lugnt kvar tills jag stänger osv, men det kommer ju bara vi får träna ett par gånger till....
Det trodde jag ju aldrig var möjligt när jag stod där och skrek :crazy:

Jag tror man blir bättre som medmänniska också, och det är ganska spännande att se att människor omedvetet ( i många fall) leker lekarna med varann också :idea::rofl:

Hej!

Jag har smygläst tråden här några månader, men inte präsenterat mig eftersom jag inte känner att jag har så mycket att komma med själv.

Jag bor också i Kronoberg och blev introducerat till PNH via en tjej från Holland som kom till stallet efter att hon jobbat med hästar och utbildat sig inom PNH i Japan, Kanada och USA.

Jag har därför kommit in på PNh på lite annan väg än dom flesta andra, då jag började med regelbundna lektioner för tränare ungefär i januari/februari. Har inte läst så mycket än och inte sett så många filmer etc, så jag kan inte riktigt alla fackord och deras beydelse.

Men jag tycker att det redan har händt mycket i min och min hästs förhållande - tack vare tränaren.

Jag kan PM:a dig om du vill. Hon har som sagt inte bott i Sverige så länge, så hon är inte kännt, men jag tycker hon är duktig. Hon håller till i Växjö-trakten.

PS: Det där problemet med att skjuta ut bogen och springa känner hon till lite grann från min... Han kan göra exakt likadant. Stannar efter 20 m och kollar: "kom och ta mig då!":D

PS: Det där problemet med att skjuta ut bogen och springa känner hon till lite grann från min... Han kan göra exakt likadant. Stannar efter 20 m och kollar: "kom och ta mig då!":D

Hade detta hänt för ett år sedan hade jag säkerligen börjat skrika och gorma - kanske hade jag också gråtit en skvätt... Sen hade jag hämtat både kedja och spö, och gjort ni vet vad...

Nu ser jag det på ett annat sätt. Det är så tydligt på min kille att han tycker det är skitskoj att busa med mig. Han är verkligen inte elak och (jag har äntligen förstått att) det händer när han blir uttråkad och jag är för upprepande. Det roliga är att när han väl kommit loss så springer han tillbaks till mig för att jag ska ta honom och träna vidare.

Vi har fortfarande lite problem med transporten - vilket också hör ihop med min tidigare tränare. Hon var jätteduktig med honom, men jag fick aldrig träna själv när hon var med. Hon bara visade hur man skulle göra - och det är ju viss skillnad att göra det själv. Därför kan jag ännu inte köra till en tränare vilket komplicerar mitt liv lite.

Om hon kan tänka sig att köra till Ljungby, mot reseersättning förståss, får du gärna pma mig hennes telnummer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24