PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

Hrmm. jag är lite förvirrad också för hos oss (sverige) är traditionen att det är SADELN som skall vara som gjord för hästen, padda upp ska man inte göra annat än i undantagsfall i väntan på att sadeln anpassas till hästen. Om man har en sadel som är rätt passad till hästen ska man inte behöva ha någon pad eller några shims, utan bara ett slätt schabrak för att skydda sadeln;-)
Eftersom sadeln är uppbyggd precis så som hästen behöver det.

Har du ridit Obe än? Är han färdigmusklad? är han färdigväxt? Vet du hur hans rygg rör sig när han sätter igång och rör på sig? Vad jag förstått så är det samma problem med Friesrar som med cobbar= platt rund rygg som rör sig MYCKET både vertikalt och i sidled nar de rör sig och massor av bogaktivitet och långt tillbakaliggande skuldror. Jag håller på som attan och försöker komma på hur jag ska sadla Jaz så att vi båda har dte optimala stödet, men ju mer jag stoppar under desto mindre bra blir det;-) Så ja det blir kaka på kaka och instabilt om man lägger på för många grejer under sadeln.

Du kan nog använda den engelska padden med ett tunnt schabrak under till den sadeln.

Sadeln på bilderna ser ju ut att ligga rätt bra på den hästen, men framvalvet ser aningen brett ut eller så är mankfriheten bara lite väl låg (jag tänker mej en ryttare som tynger ned sadeln.) men egentligen kan man knappt säga någonting om hur en sadel passar med bara bilder.

Det viktiga är att du försöker hitta sadeln som passar just din häst
tyvärr kan du räkna med att få anpassa sadeln flera gånger för att han ändrar sig i kroppen.

här är en bra länk som handlar om hur man kollar hur en sadel passar:
http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/4816

Själv har jag en bomlös sadel som jag kan ändra framvalv och stoppning på själv. Men min häst har en MYCKET svår sadelrygg;-)

När EF var här så frågade jag henne "ärligt talat, fungera dessa bett? Har du märkt själv att de fungera för horsenality?" och hon svarade "konstig nog det gör de?" Och det gör mig intresserad att prova. Fast jag har inte en bett problem med mina. Jag ska snart ta bett i Red's mun och är intresserad om det ska fungera för han. Spänade!

Har du provat en airpad? Jag också var så att man ska inte har up byggt, för saddle ska passa först och främst. Men jag har ändrat mig nu. Red är den svåraste häst jag har haft att passa i en sadel men att har en air pad har verkligen räddat oss. Fast nu köpt jag en ny show sadel som inte passar även med padden så det är till salu direkt. Med stoet så passa de flesta sadlar (so I thought) men jag provade padden och lyfta upp sadel med en tjock shims i och även det gjorde en skillnad i min sits och hennes rörelse :eek: Om jag inte provade själv så skulle jag aldrig tror att en ½ tum skulle kunna gör en skillnad.

mm MEN...jag har fått en smygande känsla av att jag själv har börjat tänka så här: OM jag bara skaffar den prylen och DEN prylen så kommer det att gå bättre;-)
Så jag försöker verkligen rannsaka mej själv och fråga mej om jag VERKLIGEN BEHÖVER ditt eller datt för att rida bättre eller få bättre kontakt med mina hästar;-)
Bettet var verkligen en eftergift men en som Jaz har tvingat fram eftersom jag började känna att mina bettlösa varianter inte tog oss vidare i ridningen.
Shimma upp en sadel kan man ju göra på många sätt och det finns en hel del paddar som har fickor att stoppa saker i. Själv höjer jag min sadel fram med en fårskinnsfäll, det tycker min häst är bra, men egentligen behöver hon ju att jag byter framvalv eftersom det är för brett om jag behöver shimma!
Jag är säker på att parellipaden är underbar och som det mesta de säljer är av hög kvalitet, men jag köper hellre en till häst faktiskt;-)
Fast det är OCKSÅ en sjuka: om jag köper en ny häst så kommer det att funka ännu bättre;-) Nån som känner igen sig?:angel::rofl::cool:

Känns som mig i ett nötskal! Även träning för egen del, köpte en träningscykel att ha inne eftersom jag har två små barn så min motion blir helt klart eftersatt.. OM man bortser från allt jagande ;)
Inte många timmar från den.. Så då köpte jag en Orbitrec..samma där...Så få se vad jag köper denna gång?
Om jag BARA köper den här...:angel:

Jag är en "Måste Har" tjej men samtidet med samma tänka som Racerkorv har haft. Och även " det duger med det billigare" men med så många år med att köpa billigare eller saker som är "lika" bra så i slut ändan så har jag betalat mer. För de går sönder lättare mm. Men nu efter 30+ år med hästar om den stackan ska dra mig runt på ryggen så ska han har det bästa. Det alltid faller tillbaks till "you get what you pay for". Just nu jag skiter i bettet och allt andra tills jag får en sadeln som verkligen passa han och vill inte blir kvar med en "ja, den duger så länge" sadel.

Men med padden så var det att jag har köp/lånat över 15 olika sadlar till Red. Första häst i hela mitt liv som jag hade svårt med sadlar passning som han. då var jag desperat, hittade andra pad som är billigare. paddar med fickor att bygga upp och i slut ändan gav de "pressure points" med en öm rygg och det var inte lika jämt tryck på ryggen så då drog jag mig i hår och till slut köpt en beg. pad på blocket och var såld ganska fort på den. Det var en skillnad direkt i mellan paddar med Red. Men jag var fortfarande ut efter den perfekta sadel till han.:cry: Har provat 3 till men den sista passade ännumer sämre än den sist. Så då beställde jag en parelli saddle. Det kommer bli spännade och ser om den är lika bra som de säger. Och passningen på Red. När det äntligen kommer så ska jag bara kritiskt om den inte blir :love: bara för det är en Parelli sadel. Och i slut ändan de kosta lika mycket som den nya western show sadeln jag köpt som passa som en "clothes pin och a lady bug".

Oj nu var det mycket bla bla bla:o jag är trött idag och ska nu gå lägga mig 20:28

Vi ses snart!:banana: Kanske jag ska ta med mig lite av mina tränings maskin med mig, jag kanske har nåt som du har inte köpt än...:angel: the total gym 1000?:D

Jag är säker på att parellipaden är underbar och som det mesta de säljer är av hög kvalitet, men jag köper hellre en till häst faktiskt;-)
;) Jag har 8 st så jag tror för min del är det mer sparsamt med en till pad!:rofl:

Det här med sadlar är inte lätt... Men som med så mycket annat som ni alla skriver, om man köper den och den grejen och det ska bli sååååå bra men det blir inte riktigt så.

När jag tittade på bilderna som du la ut på sadeln, så tycker jag att den ser vid och bra ut, så du kan shimma. För min erfarenhet är att det blir bättre med shims, jag har använt Airpaden nu i drygt ett år och min häst går från klarhet till klarhet. Han har en riktig problem rygg :( så det är efter att ha köpt ett 20-tal sadlar senare som jag insett att kombinationen Balance sadel och Airpad funkar SUPER :love: på honom iaf.
Fördelen med att shimma är att du kan anpassa sadeln för vad du ska göra, tex ska du ut och skritta så lägger du i lite mer shims fram eftersom mycket utav vikten hamnar fram i skritten (pga hästens viktfördelning i skritt 60 fram 40 bak) och ska du istället träna mer samlat så kanske du vill lyfta sadeln en liten bit bak för att skapa absolut bästa bogfrihet in under sadeln, så hästen kan få större gångarter. Jag brukar justera shimmarna beroende på vad min plan är att göra för den dagen.

För att gå tillbaka till sadeln du tog kort på så tycker jag att den ser lite för "takformad" ut i bossorna bak, om ni förstår vad jag menar. Risken med detta är att man får för liten anläggningsyta på bossorna som bara avlastar vikten på utsidan. Risken är också att om du shimmar så blir det ett väldigt tryck där bak eftersom det var riktiga kilbossor på den sadeln.
Sen beror det på hur välmusklad din häst är, hur han ser ut i ryggen. Är han platt över ryggen eller är han lite mer "takformad"? Kommer han att fylla ut och bli mer platt med mer muskler? Det är lite frågor jag skulle ställa mig.
Min häst är platt och min Balance sadel är extremt platt i bossorna bak och under förståss. Jag kan ta kort om ni vill se vad jag försöker att förklara...:)
Fördelen med Balance sadeln (och Parelli sadeln) är att dom är gjorda :) för att shimmas vilket en "vanlig" sadel inte är. Jag försökte hopplöst shimma min älskade Passier dressyr sadel innan jag fick ge upp och inse att det inte fungerade och då köpte jag mig en Balance sadel för 2-3 år sedan. Det bästa köp jag gjort :angel: i sadelväg iaf.

Jag skulle råda dig att titta efter en Balance sadel, dom finns att köpa begagnade på Engelska Ebay ibland har jag sett. Samt en Airpad av Engelsk variant.
Jag har ibland schabrak ovanpå min Airpad om jag vill att det ska se lite roligare ut med lite färg till exempel. Jag har den gamla modellen av Engelsk pad som är lite kortare ner längs hästens "mage".

Ooooops vad jag pladdrar på men sadlar är ett brinnande intresse för mig och att få hästarna att fungera och utvecklas så bra som möjligt under sadeln!

Jag håller med och har insett att jag måste nog köpa en parelli sadel.. Balance sadeln, var hittar jag den förutom ebay?
Denna sadeln jag har på kortet skickar jag tillbaka, denna djungel av sadlar..suck..
Han kommer förhoppningsvis muskla sig ordentligt i ryggen men det är långt dit ännu.
Cs var här och hjälpte mig med min träning, shit vad jag kände mig fumlig och tillslut kändes det som jag inte visste vad jag höll på med! Mkt info för en hjärna som bara sovit 5 hela nätter på 3 år (små barn)
Gick ut för att träna Obe dagen efter men fick ge upp för han bara sprang och sprang och sprang, skulle inte vara med på noterna, knappt friendly game. Så fort han såg sticken satte han av..
Kändes som ett steg framåt och 5 tillbaka.. Ska se om vad vi kan göra idag. Nu tjöt sirenen och vi får höras senare!:D

Du har Pm.
Jag kan Pm:a om det är någon mer som vill ha detaljer om Balance sadlarna, jag har inte riktigt koll på hur mycket man får skriva i tråden. Annars Googla på Balance saddle :) så kommer ni säkert till hemsidan, där finns det bilder på sadlarna osv.

Om man vill ha en sadel som är mest lik parelli fluitity sadeln ska man nog välja en Zenith GPD eller en Felix GPD. Felix och Zenith har "vanlig" bom men är mycket vida, finns i 7x och 8x (kanske 6x? men jag har inte så stor koll på dom lite smalare eftersom min elefant :D behövde 8x!) Felix är vidare i bomvidderna beroende på annorlunda stoppning än Zenith. Men sadlarna är fortfarande riktigt vida!!! OCH gjorda för hästarnas form :bow: inte tvärt om!!!

:eek::banana:NU är min sadeln "Ready", stog det på hemsidan! Nu börjar det bli spänande! Kanske en vecka till?!?!:bump::bump:

Åååååååååh vad spännande för dig att sadeln är på G!!!! :banana:

Till alla er som har traktor däck i era Playgrounds, hur stora har ni? Vad har ni fyllt dom med? Eller byggt platta av? Har ni några fördelar eller erfarenheter att dela med er av.
Jag ska nämligen försöka fixa lite sånt, för vi ska bygga Playground i en hage, som det är nu har vi det på Ridbanan och "non" PNH folk tycker vi har så mycket grejjor där :D... tror dom har lite dålig styrförmåga ibland eftersom dom tycker det är i vägen... ;) Skämmt och sido men det ska bli kul med mer grejjor att leka med, vill bara få det bra så grejjorna håller för min klunns också.

Jag har 3 olika i vår playground. En stor och hög (last maskin storlek tror jag) sat i en liten slänt så det är olika hög på olika sidor sen har vi två vanliga traktor däck en fylld och en tom (inte rekomenderad för hästar med skor). Vi fyllde de med grus med den sista biten med jord/sand så att det packar bättre. den ända som hästar reagera på i början är när de testa då kan det bli "mjukt" längst up (runda delen av däcket) sen det är svårt att packa grus där. Men då ser jag det mer som en utmaning.

Vi hade en clinic här förre veckan och mer och mer är jag säkert att PNH är rätt.:D När erika var här så hade vi fått hör leverans och det var kanska blött ensilage och inte hösilage till korna så vi släppt mina hästar tillbaks till stora hagen som lekparken är i. Nu erika ser det som en utmaning (jag med) och till slut de andra också, att leka med deras hästar när 7 stycken andra är lös kan fungera. (fast inte alla har en ext LB Extrp springa runt heller:devil:, sorry everybody:D Han gav de en riktig utmaning) Det gick så bra då! Men nu när det var andra kursen det gick inte äns att bara har Red hem där när jag byggde hagen åt han.

The moral of the story...det är synd att folk inte ser dessa möjligheter/utmaningar som är framför de, istället se de bara att "det går inte"!

Så jag förstår Marks den problem med andra på ridbana. När jag har varit i hälsingland så delade vi ridhuset vi fick halva och de "andra" fick den andra halva. Vi hade allt vi kunne hitta till och med en jul paket med "shinny" papper runt om och en pressening och en tjej red och frågade mig, kan du inte flytta paketet nånannanstans min häst (som är nu ca 17-20 meter bort från saken) är rädd för det!:eek:

Jag skaffade ett entrepenaddäck, dvs det typ av däck som t.ex. siter på en dumper (entrepenadmaskiner).
De är betydligt hårdare än ett traktordäck och sjunker inte ihop när hästarna kliver upp på det. På ett sådant däck kan man bygga ett golv och behöver inte fylla det med något.
Nackdelen är att dessa däck är mycket tunga så där man lägger det får det ligga.
Här är det däck jag skaffade mig (dock utan golv än så länge):

DSC01158_copy1024.JPG

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar