Sv: PNH Tjatter...
Det här med sadlar är inte lätt... Men som med så mycket annat som ni alla skriver, om man köper den och den grejen och det ska bli sååååå bra men det blir inte riktigt så.
När jag tittade på bilderna som du la ut på sadeln, så tycker jag att den ser vid och bra ut, så du kan shimma. För min erfarenhet är att det blir bättre med shims, jag har använt Airpaden nu i drygt ett år och min häst går från klarhet till klarhet. Han har en riktig problem rygg
så det är efter att ha köpt ett 20-tal sadlar senare som jag insett att kombinationen Balance sadel och Airpad funkar SUPER
på honom iaf.
Fördelen med att shimma är att du kan anpassa sadeln för vad du ska göra, tex ska du ut och skritta så lägger du i lite mer shims fram eftersom mycket utav vikten hamnar fram i skritten (pga hästens viktfördelning i skritt 60 fram 40 bak) och ska du istället träna mer samlat så kanske du vill lyfta sadeln en liten bit bak för att skapa absolut bästa bogfrihet in under sadeln, så hästen kan få större gångarter. Jag brukar justera shimmarna beroende på vad min plan är att göra för den dagen.
För att gå tillbaka till sadeln du tog kort på så tycker jag att den ser lite för "takformad" ut i bossorna bak, om ni förstår vad jag menar. Risken med detta är att man får för liten anläggningsyta på bossorna som bara avlastar vikten på utsidan. Risken är också att om du shimmar så blir det ett väldigt tryck där bak eftersom det var riktiga kilbossor på den sadeln.
Sen beror det på hur välmusklad din häst är, hur han ser ut i ryggen. Är han platt över ryggen eller är han lite mer "takformad"? Kommer han att fylla ut och bli mer platt med mer muskler? Det är lite frågor jag skulle ställa mig.
Min häst är platt och min Balance sadel är extremt platt i bossorna bak och under förståss. Jag kan ta kort om ni vill se vad jag försöker att förklara...
Fördelen med Balance sadeln (och Parelli sadeln) är att dom är gjorda
för att shimmas vilket en "vanlig" sadel inte är. Jag försökte hopplöst shimma min älskade Passier dressyr sadel innan jag fick ge upp och inse att det inte fungerade och då köpte jag mig en Balance sadel för 2-3 år sedan. Det bästa köp jag gjort
i sadelväg iaf.
Jag skulle råda dig att titta efter en Balance sadel, dom finns att köpa begagnade på Engelska Ebay ibland har jag sett. Samt en Airpad av Engelsk variant.
Jag har ibland schabrak ovanpå min Airpad om jag vill att det ska se lite roligare ut med lite färg till exempel. Jag har den gamla modellen av Engelsk pad som är lite kortare ner längs hästens "mage".
Ooooops vad jag pladdrar på men sadlar är ett brinnande intresse för mig och att få hästarna att fungera och utvecklas så bra som möjligt under sadeln!