PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

Måste ju bara få visa min fina födelsdagspressent som jag fått av min sambo :love:
Han hade snickrat i smyg hela veckan så att jag kunde få denna:

Vippbro:
TN_080601_007_copy1024.JPG

TN_080601_010_copy1024.JPG

Sedan har jag även fått ett däck av en snäll man, Tomas har lovat att bygga ett golv på det,
så snart har jag fått ihop en hel lite lekpark till Nokkis :bump:

DSC01158_copy1024.JPG

Å tack!
Ja visst har jag tur, han är helt underbar :love: snickrar och fixar till mig.
Dessutom fick jag en digital videokamera, så nu kan jag filma allt som jag och pållen gör. :banana:

Hej!

Ammar du fortfarande? Hur gammal är hon/han?

Och åkturen med Obe, vad hände? *nyfiken ju*

Jag har jätteproblem när hovisen kommer (med skäcka), hon hänger o hänger på honom när han tar fram och bak drar hon benet som en galning o han håller emot. Är det hans fel? Jag fattar inte o jag får sån ångest för att hon håller på så. Igår höll det på å gå åt skogen när han skodde ena bakbenet. Det verkar inte spela nån roll hur mycket jag än gör med hennes ben, hon är iallafall så där mot honom.
Men han säger bara att det får ta den tid det tar..Och barfota är inget alternativ på denna häst, tyvärr...

Ja...å så blev sonen ledsen utanför stallet o jag fick gå ut o krama honom, då börjar hästen dansa därinne på stallgolvet. Så fort jag kom in igen lugna hon ner sig..Man får ju skämmas.

Usch känns det just nu. Nån som har tips?

*åhh*! Fin brygga Lotus7!
Jag har ett gammalt traktordäck som vi ska fylla med grus! Skitaroligt :bump: Får se om o när man får upp nån häst på den hehe. Jag skulle vilja göra nån lekpark i nån hage...men, hmm..Skulle ha mer mark. Nån som byggt carwash?

Jag tränade porcepine game och hade de i separata hagar bredvid varann.. allt var lugnt så jag (dum som jag e) lägger repet runt armen och håller i änden. Ser om han följer med om jag joggar iväg:idea: (bara för att se vad som hände, dumt att skippa steg bla bla jag vet). Då för första gången blir mitt tjocka nordis sto galen! Sätter av och kutar tokig i hagen bredvid och Obe tvärvänder i sin trav vilket resulterar i att jag flyger baklänges!:o Repet fastnar runt armen så jag åker med en bit men jag lyckas trassla ut mig medans Obe står still i chock i ca 2 sekunder. Låter han springa iväg medans jag försöker få luften tillbaka och borsta bort den mesta hästlorten från mig.. Det enda jag kunde tänka var att "hoppas ingen såg mig"
Det e då jag inser att jag e för gammal för det här och alldeles för okunnig...suck...
Vad är det för fel på kaninhoppning?

Men som sagt, dum som jag e fortsätter jag..:angel: Jag har aldrig förlorat och jag tänker inte börja nu fastän förståndet säger det motsatta.
ps. jag ammar henne än och hon e 7 mån nu.Ds

Senast ändrad av en moderator:

Jag har jätteproblem när hovisen kommer (med skäcka), hon hänger o hänger på honom när han tar fram och bak drar hon benet som en galning o han håller emot.

---

Nån som byggt carwash?

Vi har också lite problem med unghästarna, de ska ju lära sig detta med att hålla upp hovarna, men hur gör man det "the parelli-way"?
Lyfta är ju lätt, men sedan, när man håller och de drar åt sig benet och håller på. Ska man då:
1. Hålla emot lugnt och fint, och bara släppa när hästen slappnar av. eller
2. Hålla kvar hoven med handen, men följa med i rörelsen utan att hålla emot, och sedan släppa när benet är stilla?

Så, PNH-are, vad är bäst??

Vi har en lösdrift med köldridå för båda ingångarna, det får väl räknas som carwash? Bra träning, både för dem själva i hagen, och för oss när vi vill skicka igenom dem.

:banana:
2:an (fast med en snip av 1:an :D)

Vi har problem, våra hovis blå hålla hoven och flera av mina hästar som aldrig har haft nåt problem förut börjar dra tillbaks ben hela tiden.:mad: Och han vägra att släppa eller "följa med". Super irraterande:mad:

Hallå
Approch and retreat är det som gäller följ med och när den slutar strula och dra etc. STÄLL ner hoven släpp ej. Är det väldigt stökigt kör med lina/rep runt hoven och lyft. Håll kvar och när hästen slutar att strula STÄLL ner hoven. Lutar hästen flyttar man sig helt enkelt och låter hästen ta balans igen men håller kvar hoven. Annars blir det 1-0 till pålle. Kanske mindre lätt att få sin hovis att göra så. Min hovvårdare har level 2 så jag är lyckligt lottad ;)

Ja mindre lätt att får hovis att göra så är lätt sagt. Jag har nu slutat hjälpa håller hästarna stilla. Jag har sagt om du kan inte lyssna så får du fixa själv. Till slut, sist så held jag up hoven och han raspade:grin::confused::crazy:

Jag tycker ALLA hovisar skulla har minst L1...

Tack för svar alla :bow:

Tubbe, du är ju bara en jäkla fuskare... :p jag vill också ha en hovgubbe med L1 åtminstone...

Jag har bokat in ett spännande alternativ tills när vi flyttar till stora hufvudstaden, det kommer att bli en spännande strasser/pnh/hovslagar-match... får se om jag blir utan och får sköta om dem själv sedan...

Ska genast börja träna alla gubbarna med hovlyftarmetod 2. :bow:

Jag håller med detta om hovslagare, jag har nu en valack som beter sig som jag vet inte vad.
Man kan ju inte instruera en hovslagare som "gjort på dä viset i 40 års tid" och som verkligen SLITER upp benen och BRYTER utåt på dessa små araber.

Hans råd blev det sista han sa: ta å kör slut på den här innan jag komma OM jag kommer nå fler, och sen är han av den nerösa typen...
mmmmm :angel:

Så...nu har jag en hovslagare som bara är BÄST.
HON håller kurser för många av er ;) :banana:

Det är svårt att träna sina hästar att möta okunniga människor. Jag har helt enkelt gjort honom för speciell, my fault.
Approach and retreat i allt, men en trög hovslagare som jag hade ...ja vad säga?
Jag har en hel del träning framför mig nu att få dem att acceptera en människa som inte vet bättre, sådana finns överallt...vettar, hovisar mm mm mm.

Hrrm... Behöver lite tips och råd av er! Min parelli sadel verkar gå upp i rök för jag har köpt en bil till min pappa så nu har jag bara 13 pix kvar...:cry::cry:
Så Obe har ingen sadel och vore fint att ha en till honom.. Jag hittat en sadel som är byggd för Frieserhästarna sadeln Fryso (breda platta ryggar). Extra vid, bred tunnel och enligt dem med mkt bogfrihet eftersom Friesern e extrem fram.
MEN den e av klassisk dressyr modell, ingen balancepoint där vi vill att den ska vara..:confused:
Om man köper en pad till kan det fungera hyfsat eller ska man fortsätta spara...
Så jag vill höra era förslag! BOMB!:bump:

IMG_2645_red2.jpg

Om jag vore du så skulle jag skicka en en bild av Obe utan och med saddle till parelli eller minst till Erika och hura vad de tycker. Sen kan du prova en airpad om du vill fast de är western det är samma effekt sen om det är en skillnad så kan du leta en dressyr pad. Med padden kan du shim'a hur det behövs för att få den bästa passform.

Jag tycker bilden är lurig...jag skulle vilja har sättet upp mer i fronten men då skulle det ser ut som bomen går rakt up mot öronen om du förstår vad jag menar.

Jag måste köra runt med annons och sätta up till lokalen måndag/tisdag så jag tänkte vi kunna stanna förbi då? Hur har ni det Mån/tis?

Vi är nog hemma men jag har ingen som passar barnen under dagen då tyvärr. Men vi kan vara publik med att stoppa in dem i vagnen och spänna fast dem!!:devil:
Du kan väl kika in ändå! Du kan prova Obe eller Tuss om du har lust att exprimentera och köra lite games!:idea:

Sadeln som e på bilden har jag inte köpt ännu utan ska väl meddela henne ikväll... Så det blir svårt med bilder till Parelli..
Men det finns ju pad till fluidity sadeln? Den e ju engelsk men annan form än dressyr.

Ja jag ska stanna förbi, jag aringer innan.

Hej vart är vi med filmerna? vem har vad just nu? Vem hade de sist?

Själv klart! :banana: Bara PM mig din address och när jag vet vem har de nu så kan jag vidarebifoga info till "listan".

Sv: Re: PNH Tjatter...

Photobucket krånglar så inga bilder men jag har hittat en dressyrsadel gjord för Frieser med x-vid bom, allt jätte brett i bra kvalitet med FLEXIBEL BOM som följer med i hästens rörelser!!! För halva parellipriset. Är ju inte lika bra som deras men en bit på väg..
Har provat Fryso sadeln och den var väldigt stor, den dippar i fram. Inget som klämmer utan väldigt bra anläggningsyta med "mjuk" stoppning.
Jag e så förvirrad.. Några kommentarer?:bow:
CS, hoppas att du kan kika förbi...snart....:cry:
obepnh042.jpg

obepnh052.jpg

obepnh048.jpg

obepnh051.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Satterstina: alla Friesrar passar nog inte i samma sadel, de är väl ganska olika de också. Det friesrar framförallt behöver vad jag förstått är hög bogfrihet, det behöver jag ha till min häst också... Du kan köpa en böjlig linjal att mäta honom med så att du har koll på vad han behöver för bomvidd. Jag såg en fin friesersadel på selar.se som jag funderade på om de kunde göra en variant till min irländska cob av. Stirra dej inte blind på parellisadeln, det som är viktigast är att sadeln passar din häst tror jag. Jag kan absolut inte ha en parellisadel till min i alla fall. Men jag kan rida parellistyle i alla fall;-)

CRADLEBETT
Alla med bettproblem: Jag har just testat ett cradlebit på min tokiga lbextro betthatar tant;-) Ett C3. Okej sa hon då går vi da...;-) Det retar mej nästan att det funkar;-) Jag menar ibland blir man något skeptisk till allt man ska köpa och hur dyrt allt är... men cradlebettet är definitivt n¨ågot för min tant i alla fall

Om du kikar på bilderna, vad e din åsikt?:confused:
Om man köper en parelli pad antar att det blir en western till denna skulle det gå att använda ett tex schabrak ovanpå paden under sadeln eller blir det kaka på kaka effekten?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar