PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

Woaw, 6 veckor bara mata in lära-sig-grejer. Himlen! :love:

Vad kostar det, får man fråga det ? :o

Finfina pålle

Ja, PNH är helt rätt. Min gamgamla häst jag hade lärde mig allt om detta, hon var en RB introvert (mest) exploderade, skenade HAHA, inge kul när man är grön. Efter ett tag, år...lärde jag mig att lägga det vanliga, som alla andra gjorde, på hyllan och började lyssna på henne och det funkade. Vi blev djupaste kompisar.

Nu, holy shit, har jag en LB extrovert/introvert och tänkt många gånger sälja henne. Har haft henne sen hon var 1 år. Gjorde som jag gjort med gamlingen, inge "det vanliga-som-alla-andra-gör" tills hon blev 5 år(8 år i år), sen blev jag sjuk och sen blev jag gravid ;) och tottisarna gick mest ihagen. Hade 2 som provade o skulle fortsätta där jag slutat men :eek: tottisen blev RB EXTROVERT så in i :devil:

Jag brukar säga nu att de är enmanshästar Folk vill ju rida.... Jag har en skäckkorsning(paint-halvblod/arab-irish cob, hmm men jag blev kär..:crazy: Min avatar) o en shettis(svart så klart)...

Ja di där långa leadropen.....o sticken..men jag har sett att både Pat o Linda brukar hålla på med o trassla dom med :p
Sen blir jag lite, öh va ska jag göra nu..? ehh. Så står jag bara där och glor. L&hb var skitbra för mig o se, har du sett den?

PNH är jättebra för mig, kategorier, bra upplagt för min hjärna Vissa grejer är helt nya så ja, och bryta gamla sätt man har är ju svårt alltså.

Antar..att jag kommer bli gravid igen om nåt år kanske, har en 14 månaders nu men skulle vilja ha en till. Det är nog lättare och annonsera ut en PNH häst till en PNH människa(asså foder elr nåt) än o försöka "hitta" nån lämplig medryttare. Det är ju skitbra :idea:

Ojdå, bla bla...:angel:

Det är så himla kul att man hittat detta. Jag måste ju oxå börja sära på mina...hehe..och jag har läst dina trådar. Den ena drar igenom tråden för att hänga på, spelar ingen roll om det är ström elr 7 trådar. Så hon får stå inne när jg gör grejer med den andra. Den andra hoppar över boxkanten men klarar stå ute själv i hagen.

Jag har testat jobba dom samtidigt, t o m varit ute i skogen med dom men är inte riktigt confident med det.

shit, nu vakna mitt lilla hjärta så nu slipper ni mera blablablaj.på ett tag

Hej Kicki13 och alla Er andra

En Parelli Pad är ca. 80 - 81 cm lång, men det finns alternativ till den. Om man tittar in hos de som säljer de riktigt fina sadlarna i USA så ser man att de säljer endast en Pad, och det är från ett bolag som heter 5-Star EquineProducts. Denna Pad är tillverkad i den allra högsta kvaliten av merlinoull. Fördelarna med detta är att paden transporterar bort all svett under sadeln och dessutom har den enligt de tester som är gjorda det högsta kompressionsskyddet för hästen rygg. Jag tycker att du även ska titta på denna pad och dessutom går den att få i precis den storlek som du vill ha. Länk till 5-Star kommer här.

http://www.5starequineproducts.com/

Vi är återförsäljare för denna pad i Sverige och har testat den i ca ett år nu och har bara positiva ord att skriva om den och skulle aldrig rekommendera den annars.

Jag är en passiv läsare men håller på med PNH på min Paint. Jag passar på att sätta in en bild på min paint och där är även Savvy´s solidPaint och marks Welsh Cob med. Min paint är då givetvis skäcken till vänster. Håll till godo....

http://lh4.ggpht.com/larsmills/SD5B...gcLynPxks/Sunny Sandy Marksman.jpg?imgmax=512

Om level 2 paketen...
Jag har just fått mail från Parelli Uk. De säger att det kommer ett nytt material i augusti som ersätter level 1 och 2 men det är inte nya level och 2. Man presenterar det bara annorlunda.

Universum och mina utgifter har övertygat mej (åtminstånde för nu) att jag bör vänta med inköp tills nya L2 kommer i Augusti...

Är det nya Level 1 och 2 på gång utöver dessa som kommer i augusti?

(njuter av sommarvärmen :-) )

Det lät ju rätt bra, har en gjord i mohair som är kanon! Kanske man ska ta och kolla efter en sån pad nästa gång man har pengar ..

Jag har hittat en gaspedal till Ferguson :D Fy fasen vad han har fått upp farten! Han har till och med hoppat studs, tre hinder i rad utan att göra mos av allt! Den som sett honom hoppa vet att det är banne mig en bedrift :p Han galopperar i padocken utan större problem och tjat, han ser till och med glad ut när han gör det!
Jag tror jag tagit rätt häst i alla fall. Han är grå och den andra brun.. Det måste varit rätt :angel:

Hej Allihopa!

Välkomen Sunny Boy.

Racerkorv - Vem vet längre...Det har kommet så mycket information säkert båda rätt och falsk. Det är bara bita sig i naglarna och vänta till Augusti.:grin: en sak som är väldigt ovillig att göra :angel:

Satterstina - Vi verkligen saknat dig ihelgen. Vad hänt?

Filosofen - Vad händer? är det vad du förväntat? mer eller mindre?

Sthu - Kul att du hitta en gaspedal...jag tyvärr har en som ivåras började INTE med all cylinder... putt putt putt...:grin:

Well....clinicen var bara SÅ kul! Erika var fantastik, väldigt pedagogiskt(stavas???), and a hoot (rolig). Jag är verkligen glad vi tog henne hit. Jag fick en ny lust för ridning igen som har hålla på att släka för en stund (några år:angel:). Red var bara så duktig med bara max 10 timmar på ryggen och vi till omed har klarat L1 officalt nu! :banana: Shaka kom, Alyssa var här och ett par till. Maten var god sällskap var rolig och det kunne inte vara mer mysigare än det var. Så nu ska vi har henne tillbaks i Augusti!

Nu ska jag tillbaks till jobbet hoppas ni hade en trevlig helg. Har det bra

*kl*
Hej på er!
Ursäkta att jag inte hunnit med några hempfling-tolkningar, här blev plötsligt mycket med flytt, nytt jobb och massa kul :banana:
Så i augusti drar vi med alla hästarna till stockholm :bump:

Vi har kommit igång lite med ridandet igen, unghästen är så fantastiskt duktig, jag kan inte förstå egentligen att man kan rida in en häst i grimma... :love:
Och maken är ganska duktig han med...

Ska kolla lite hästhuvuden snart, när jag får tid.

Kram på er allihop!

Sv: PNH Tjatter... RÅD! RIDNING

Hrmmmm ibland tycker jag att vi kanske skulle ha en tråd för mer träna häst/lära oss PNH och en för tjatter, men man kan ju också testa och se om vi kan göra båda delarna, det har ju gått förr.
Jag har kommit en bit på väg med min lilla men STORA kalldlobsmadam och hon har ändrat sig så mycket så jag känner mej lite vilsen. Hjälp behövs alltså;-)!
Hon är på marken en ganska stabil LB extrovert häst, nu på ett mkt trevligt sätt sedan hon kommit på att jag duger som ledare. SÅ där är det inga större problem MEN när jag rider fröken blir hon extremt lätt RB extrovert, dvs hon har taskigt självförtroende och är lite obekväm (känsligt med sadelläge, paddning min sits, bett, matte bestämmer etc) och då har hon två svar: hetsa upp sig drakblåsa och hoppa jämfota (om jag rider utanför comfortzonen) och springa FORT med LÅNGA kliv om vi håller oss till kända inhägnader. Jag har så himla svårt att lista ut hut jag ska rida henne för att träna undan det där (förutom fixa allt som är obekvämt så klart) men i själv ridningen....
Jag växlar MYCEKT mellan VOLTER och raka spår, så fort hon blir stissig rider jag små figurer /byter riktning, eller stannar, eller lämnar över och rider passenger (tar bort press) vilket hon svarar bra på, MEN jag vill ju inte bara kontrollera det hela utan även träna BORT det, få henne att vara mer LB extro på ryggen precis som från marken.
Några ideer? (jag är numera på level 2 men behöver säkert gå baklänges någonstans eftersom vårt circlinggame på lina är trasigt, dock älskar hon liberty!!??

Tips mottages tacksamt!
Ulrika

Hi fokes!

Idag har jag varit och fotat på vår egen "hästens dag" där EF och Lina var och lekte.
Tyvärr var det dåligt annonserat och lite folk, men tjejerna skötte sig - som vanligt super och vi som var där hade kul!

Hoppas ni har överseende med att jag lägger ut bilderna brudar, men ni var så fina, kunde inte låta bli ;)

22.jpg

EF och Amoon

23-1.jpg

19.jpg

16-1.jpg

Lina och Kikksi Pixxi ;)

18.jpg

30-2.jpg

Gud var roligt! Tack så mycket att vi fick ser bilderna. Det var så skoj när hon var här, nu vill jag mer! Lina är verkligen så duktig. Ser framemot att får ser de live nångång. Kanske nästa gång de har nåt vid Tubbe.:idea:

Racerkorv- Neejjj, jag tror det är bäst att stanna här i denna tråd. Vi ska försöker hjälpa dig ändå.

Min tips är att du rider mitt imellan kända och utanför hennes komfortzone, approach and retreat. Att du kan göra samma sak på ryggen när hon är RB som du gör på marken precis soom du gör nu. men om jag minns rätt så att stanna när de är RB är inte en bra idé, bara när de gå LB. Du träna bort sammtiden du kontrollera det. när du får henne LB som Linda säger då blir det så bekväm att de vill dit mer och mer.
Minns du hur hon var på marken när du började? Behövde du bevisa att du var en bra ledare då med?

om jag behövde bevisa att jag var en bra ledare? :rofl: Yo bet!

och det är väl det vi tränar på på ryggen nu antar jag, jag bevisar att jag INTE tänker TA I BÅDA TYGLARNA t ex (mycket viktig princip för den här damen som antagligen blivit riden med järngrepp i tyglarna för att hålla stopp på henne. Hon är så himla söt när jag slänger fram tyglarna när hon drar i väg i släng trav, det blir direkt halvhalt och "shit nu har JAG ansvaret för hastigheten här". Det går bara lite långsamt ibland.

Mer tips!!!

SÅ himla svårt att inse att en 12 åring är oinriden;-)
Nu ska jag ut och träna på att INTE ta i tyglarna igen;-)

Härliga bilder!! :bow:

Jag ska lobba för att Lina har en liten uppvisning under lekhelgen i augusti!! :bump:

Hallo! Hur går det för dig, inge sjukhusvistelse än va?

Jag har börjat lite mer med min shettis, hon är en mild RB extrovert och ojojoj. Porkypine...hon är starkare än mig o hon bryr sig inte om min starkaste fas???? Jag har skitaont i axeln idag.
Men när man har henne inne o ska flytta henne flyttar hon sig ju för minsta tryck?

Skäcka blir skitsur när jag håller på med shettisen, HÅLL PÅ MED MIIIIG!

Hur går det för dig satterstina?

Och hur får jag in bilder, måste jag lägga upp dom nånstans?

Kramkram på er alla från en "lonely barn"
vill osså åka på lekhelger...senare i livet kanske?

Gör du? Vad kul!! :bump:
Jo, vi har våra gubbar där uppe då, såklart måste vi vara med på "Barelligames" i år igen! Maken var med i vinnande laget förra året, så nu är det min tur :idea:

jag kommer nog också någon av dagarna...det är ju så mycket just den helgen..ponnyutställning, westerntävling osv...

Länge sen!!! Det e fint med oss och inget sjukhus men min fotled är fortfarande knäpp efter åkturen av Obe..:crazy:
Vi kämpar på men det går lååångsamt.. Det e game nr 3 än så länge.
Vi skulle på clinic nyligen (som jag sett fram emot) men barn har en egen vilja och den tyckte inte att flaskan var någe vidare.:devil:
Så det var vackert inse att det får bli i framtiden (augusti kanske)

Vi hoppas att CS får lite tid över till oss lantisar så vi kan få en knuff i ändan.:angel:

Båda mina hästar har nu förvandlats till RB och jag trodde att det var omöjligt med gamla nordisen men tji fick jag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?