PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

Lotus: Tack för tipset om täckesgjorden :) och TACK för länken till filmerna om tjocka hästar, gissa om jag blev glad då jag hörde att bästa sättet att motionera bort överflödigt fett är genom att SKRITTA :banana:
Då är ju 7 G perfekt, mycke skritt och så kan man med fördel använda bommar etc! :)
Det blir ju lätt så att man tror att den bästa motionen är "tunga" träningspass då hästen får jobba länge i trav, galopp osv och så har man dåligt samvete då man "bara leker" med hästen från marken.

Satterstina: Alltid lika härligt med första stegen... :) Min minsting håller på att lära sej vända runt från rygg till mage :)

Det är ju likadant med oss, inte sticker man ut o springer med en stor ryggsäck o en massa kilo-skump lixom. Det går inte....Man ska vara aktsam med leder o grejer.

Jo det var en bra länk Lotus, tackar. Min lilla shettis verkar inte bli bättre, det börjar se mörkt ut...Hovis har ju fått fram det "gamla" fånget på hoven nu o det var inte dåligt med hålrum...Stackarn. Nästa gång blir det skor.
Fick ta bort en Dponny jag hade pga hovbenet gick genom sulan 2005, det var ingen höjdare. :crazy:

Visst är det kul när det händer saker med dom där små bebisarna man kläckt ur sig? Jag bara väntar på å få höra Lilleman börja snacka lite mer :D Han fyller 2år i början på April, hur gamla är era?

CS: Jag skulle vilja åka i år, det låter så himla kul :d Vi vill se en närbild på DeeDee :bump:

Kramkram , nu ska jag forts jobba :angel:

Lundborg: Hoppas du hade en sköön ridtur ;)

Min yngsta dotter är fem månader, nästyngsta dottern fyller tre nu på lördag och så blir det ett hopp i åldrarna till nästäldsta dottern som är nio och äldst är storebror som är tretton (vilket innebär målbrott, slängande i dörrar och allmänt bister föräldrar-är-pest uppsyn) :grin:

Jag är nästan tår ögat för jag minns hur lycklig och stolt jag var när J böarjade gå. :D

Nästan samma när saffe och Chopper kunna stå utan att ramla på näsan.

Tjjjeee, typiskt om jag ta en bild av mig själv så ser jag 40 tyngre, om jag ta en av DD så ser hon inte så dålig. Hon är nu i sin "bantnings hage" och är inte ett dugg imponerade med den.:grin: Försökt att öppna alla grinder utan att lyckas. När hon kompå att jag ska inte ta henne därifrån så visade hon mig att det var inte snällt och gick iväg till grinden, puttade på den några gånger och tittade på mig som jag var dum i huvud.

Här är några iallafall:grin:

January2009015.jpg

January2009020.jpg

En av DD...som hon ska ser ut...
060908036.jpg

Och en närmare en av några av mina Boys.
Minted, Chopper med brosan Saffe.
January2009025.jpg

Hej alla glada Parellis!
Jag har följt er rätt länge här på Bukefalos får jag erkänna :) Har inte tidigare gjort några inlägg men bättre sent än aldrig!
Det har varit roligt att kunna följa andra som är inbitna Parellis.
Har själv hållt på med Parelli i snart två år- och är säkert som de flesta här helt såld.. Vad gjorde man innan Parelli..??

Jag bor i Halland och har två hästar, vi är rätt många här runt Halmstadtrakten som håller på med Parelli, roligt!

Jag är medveten om att man inte får annonsera på denna länken. Men jag letar efter ett nytt hem till mitt halvblod som jag leker på Level 2 med. Vet inte om man får skriva det här men han ligger ute på Savvy forumet, som säljes eller ev. utlånas. Kände att jag ville skriva det här eftersom jag är väldigt mån om att kommer till ett bra Parellihem. Blir tacksam om ni vill sprida mitt budskap och hör gärna av er för fler frågor! Mvh Josefin

Jag behöver lite råd (inte parelli men ville fråga er ändå). Min foderhäst har ju haft ont i fötterna pga att hon inte har blivit verkad och skodd på länge! Jag har nu haft henne i 10 dagar och idag blev hon verkad & skodd, från ankfötter till HOVAR!! :eek:

Min undran är När kan jag börja gå ut o gå med henne och leka etc. Hade inte tänkt börja rida henne riktigt ännu. Ville först visa att det är Jag som är ledaren på marken och sen hoppa upp på ryggen :)

Har ni några råd hur länge jag borde vänta?

Hur öm är hon nu, efter skoning? Jag skulle själv vänta tills hästen var helt oöm i sina fötter innan jag begav mig ut på promenader, eller om det fanns möjlighet, promenera på underlag där hästen inte ömmar.

Hur mår hästen för övrigt (allmäntillstånd)? Är den menatalt påverkad eller andra fysiska åkommor som kan påverka hur hästen mår?

Eftersom du inte haft hästen så länge kan du ju alltid börja med undemanding time och friendly game i boxen för att lära känna varandra, skulle jag göra iaf :laugh:

Hur öm är hon nu, efter skoning? Jag skulle själv vänta tills hästen var helt oöm i sina fötter innan jag begav mig ut på promenader, eller om det fanns möjlighet, promenera på underlag där hästen inte ömmar.

Hur mår hästen för övrigt (allmäntillstånd)? Är den menatalt påverkad eller andra fysiska åkommor som kan påverka hur hästen mår?

Eftersom du inte haft hästen så länge kan du ju alltid börja med undemanding time och friendly game i boxen för att lära känna varandra, skulle jag göra iaf :laugh:

Hon mår helt bra för övrigt. Ska kika lite hur hon är i fötterna om några dagar.

Undemanding time?? Nu blev jag nyfiken :D

*kl*

Måste ju uppdatera med lite bilder från när Emma fick sin andra ridlektion på Nokke. Så stor skillnad mellan dessa två gånger!
Bättre kontakt i tyglar, tydligare hjälper och hon fick med sig yttersidan när hon svängde. Å vad jag önskar att jag fått lära mig rida på detta sätt från början.

Jätte dåligt med ljus denna dag tyvärr, men men...
(Emmas mamma som tagit bilderna med min kamera :angel:)

Emma & Nokke:
1233076173_resized.jpg

1233076182_resized.jpg

1233076189_resized.jpg

1233076196_resized.jpg

Sedan red vi lite tillsammans:
1233076209_resized.jpg

Och Emma ville rida "fortast i helaste världen" :angel:
1233076235_resized.jpg

Efter typ hundraelva vara i full galopp var jag helt slut medans Nokke och Emma hade kunnat fortsätta att galoppera hela dagen. *S*

Ang fötterna på min lilla gumma så sprang hon i hagen idag :D Har inte sett att hon gjort det förut. Verkar som om hon redan är lite bättre i hovarna.

Hur ser jag att hon har ont då? Dum fråga kanske men, förutom att de avlastar mycket, hur ser jag det annars??

En annan fråga är om ni vet hur man bygger muskler vid manken + ryggen. Hon är ganska svankig och har ont i länden, antagligen efter fötterna..
Det var en som tipsade att man ska dra en hovkrats under magen några gånger per dag då man gör det så suger de upp magen licksom, gud så dåligja är på och förklara haha :laugh:

Oj, att dra hovkratsen under magen lät inte skönt.
Jag brukar trycka upp ett par fingrar under magen, ungefär där man har sadelgjorden. Då lyfter hästen på ryggen och det blir en skön stretch, men om det verkar i muskeluppbyggande syfte vet jag inte. Har svårt att tänka mig det.

Jag skulle jobba hästen mycket i lång och låg form med sträckt överlinje. Arbeta över stock och sten, bommar, få hästen att lyfta på benen och jobba med ryggen. Detta går ju utmärkt att göra från marken. Hill Therapy (stavning?) är ju annars en idé.

Oj, att dra hovkratsen under magen lät inte skönt.
Jag brukar trycka upp ett par fingrar under magen, ungefär där man har sadelgjorden. Då lyfter hästen på ryggen och det blir en skön stretch, men om det verkar i muskeluppbyggande syfte vet jag inte. Har svårt att tänka mig det.

Jag skulle jobba hästen mycket i lång och låg form med sträckt överlinje. Arbeta över stock och sten, bommar, få hästen att lyfta på benen och jobba med ryggen. Detta går ju utmärkt att göra från marken. Hill Therapy (stavning?) är ju annars en idé.

Ahaa ska prova det där med 2 fingrar vid sadelgjorden istället.

Vad menas med jobba hästen i lång och låg form med sträckt överlinje? :o

Hmm, ska se om jag kan förklara.
När hästen går lång och låg så söker den sig neråt och på så vis kan man få en sträckning av överlinjen (dvs hals, rygg, kors på hästen). Man kan tänka på så vis att man vill dra ut hästen från öronen till svansen i en bågen (som en bro typ). Det blir ett första stadie till att börja bygga upp hästens rygg och man hjälper den att hitta hut den ska arbeta med kroppen. När den blir stark i denna form kan man sedan gradvis öka kraven och på så vis höja formen och komma till mer samling. Även samling bygger bra ryggmuskler men där kan man ju inte börja utan man måste arbeta sig dit.

Ska se om jag kan illustrera med ett par bilder. Inte de bästa kanske.

Lång och låg:
TN_070705-012_copy1024.JPG

Hans normala arbetsform idag i vilken han kan vila.
Som du ser har formen kommit upp lite här:
TN_081018_253_copy1024.JPG

Mer åt det samlande hållet, ännu högre form:
TN_081018_115_copy1024.JPG

Maximal samling för oss (piaff):
TN_070202_219.JPG

ahaaa jepp I got it :D
Men hur får jag ner huvudet i en böj? Det är en travare och hon går med huvudet högt hela tiden.

Det där är en mycket svårare fråga.
Det lättaste är ju att ta hjälp av någon duktig som kan hjälpa dig på plats.
Allt handlar om känsla och timning och det kan jag inte hjälpa till med i skrift tyvärr. Har du ingen du känner som är duktig?

Ang fötterna på min lilla gumma så sprang hon i hagen idag :D Har inte sett att hon gjort det förut. Verkar som om hon redan är lite bättre i hovarna.

Hur ser jag att hon har ont då? Dum fråga kanske men, förutom att de avlastar mycket, hur ser jag det annars??

En annan fråga är om ni vet hur man bygger muskler vid manken + ryggen. Hon är ganska svankig och har ont i länden, antagligen efter fötterna..
Det var en som tipsade att man ska dra en hovkrats under magen några gånger per dag då man gör det så suger de upp magen licksom, gud så dåligja är på och förklara haha :laugh:

Det är ju ett bra tecken att hon springer frivilligt i hagen, men ibland luras de, våra pållar :). Hästar kan ju vara båda halta och ha ont utan att förstå sitt eget bästa och stå stilla i hagen, drifterna tar liksom överhanden tyvärr så det är ju inte ett helt säkert tecken på att hon är oöm i sina fossingar.

Om mina hästar har varit ömma i fötterna kan jag se det genom att de smyger fram och inte riktigt vill belasta hovarna. De brukar också sänka huvudet och bära det ganska lågt tror jag om jag minns rätt. Min ömmar lite nu när det har varit knögligt i hagen några dagar, så jag försöker minnas hur han går - inte det lättaste :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 461
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar