PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

Det är ju ett bra tecken att hon springer frivilligt i hagen, men ibland luras de, våra pållar :). Hästar kan ju vara båda halta och ha ont utan att förstå sitt eget bästa och stå stilla i hagen, drifterna tar liksom överhanden tyvärr så det är ju inte ett helt säkert tecken på att hon är oöm i sina fossingar.

Om mina hästar har varit ömma i fötterna kan jag se det genom att de smyger fram och inte riktigt vill belasta hovarna. De brukar också sänka huvudet och bära det ganska lågt tror jag om jag minns rätt. Min ömmar lite nu när det har varit knögligt i hagen några dagar, så jag försöker minnas hur han går - inte det lättaste :p

Jo det har du rätt i. Jag la extra märke till att hon sprang i hagen pga att jag inte sett henne göra det förut nämligen :) Men som sagt man vet ju aldrig.

Ursch va svårt de kommer att bli o se om hon är öm!! Tänkte ta en provpromenad snart men tänk om jag inte märker att hon är öm då!! :confused: :(

Hej åå Välkommen ! Kul med smygläsare, jag var oxå en sån innan jag fick tummen ur....hehe :rofl:

Hur gammal är halvblodet, stam, bild? Ska du sälja eller foder? Ridbar L2a? Jag är såå nyfiken. Pris? Ja du kan ju pma mig om du inte vill sätta ut alla svar här ;)

VH Toria

Jag tycker du kan ta en provpromenad. Lär hästen sänka huvudet om den går med huvet uppe hela tiden. Kan den knalla runt i hagen kan den knalla i skogen med dig ;) Vad hade din häst för horsenality?

Stå vid sidan om hästens huvud, ta tag i grimskaftet nära grimman o dra det lätt nedåt marken. LÄTT. Vänta tills hästen följer med ner o precis DÅ släpper du. Jag har ett fint tips som jag alltid kört med på Majsan som funkar fint på henne. Om hon är spänd, med huvet uppe o läpparna tighta, brukar jag sätta in ett finger i mungipan på henne. Då släpper hon alltd spänningar i käken o sänker huvudet.

Hoppas jag skrev utförligt....:crazy: Är du med i sc? Pat brukar alltid visa denna övning på sina demonstrationer. Annars finns väl mycket bra på sidan o kolla på. Gör det!;)

Yey fin mage, ja kanske har föl däri? ;) Inte?

Min lilla shettis stumpa verkade bättre idag men ringer jag inte veterinären o åker dit o tar plåtar så lär jag väl inte kunna sova på länge länge...Nu har hon haft fång/fångkänningar varje halvår, man hinner lixom aldrig igång.Usch va trist det är.

Få hit godiset då :mad:
24801639.jpg

Min Majsabit kanske står själv här snart igen :cry: Kastar ut´na hos kossorna!
24801637.jpg

Jag tycker du kan ta en provpromenad. Lär hästen sänka huvudet om den går med huvet uppe hela tiden. Kan den knalla runt i hagen kan den knalla i skogen med dig ;) Vad hade din häst för horsenality?

Stå vid sidan om hästens huvud, ta tag i grimskaftet nära grimman o dra det lätt nedåt marken. LÄTT. Vänta tills hästen följer med ner o precis DÅ släpper du. Jag har ett fint tips som jag alltid kört med på Majsan som funkar fint på henne. Om hon är spänd, med huvet uppe o läpparna tighta, brukar jag sätta in ett finger i mungipan på henne. Då släpper hon alltd spänningar i käken o sänker huvudet.

Hoppas jag skrev utförligt....:crazy: Är du med i sc? Pat brukar alltid visa denna övning på sina demonstrationer. Annars finns väl mycket bra på sidan o kolla på. Gör det!;)

Vet inte om jag fått hjärnsläpp nu men - sc?

Vet inte riktigt vad hon har för horsinality ännu. Har haft henne i 11 dagar fast inte kunnat göra så mycket pga hennes fötter! Så nu blir det till o träna :D

Savvy Club ;)

Visst hade du skickat efter online Kittet?

Nej, i bilden säger han bara "please". Han gör det när han vill har nåt av mig. När det gäller staket...så använder han munen:cool:

JessicaM - Nu skrev jag en lång inlägg men George (min katt)trampade på tangenten och allt var borta.:grin: så nu får du en mindre inlägg. Vi har träning här rätt så ofta och vi kommer har Erika här ett par gånger minst, kanske du också vill vara med. Vi prata om att har en PNH träff då också i juni.:idea:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Re: PNH Tjatter - Part II

Nej, i bilden säger han bara "please". Han gör det när han vill har nåt av mig. När det gäller staket...så använder han munen:cool:

JessicaM - Nu skrev jag en lång inlägg men George (min katt)trampade på tangenten och allt var borta.:grin: så nu får du en mindre inlägg. Vi har träning här rätt så ofta och vi kommer har Erika här ett par gånger minst, kanske du också vill vara med. Vi prata om att har en PNH träff då också i juni.:idea:

Vart i Dalarna har ni era träffar med Erika? Låter spännande :D

Sv: Re: PNH Tjatter - Part II

Imorse stod hon med benen o hovarna inåt magen, alltså lite som ett V. Det är väl ett avlastningstecken, för att hon har ont? Kanske ska vänta några dagar till innan jag går på promenad, gud va svårt! Vill ju göra så mycket med henne nu när jag äntligen fått hem henne, men jag vill ju inte att hon ska plågas och få ännu mer ont!

Jag har inte hunnit läsa alla inlägg men har du haft ut en veterinär för att kika på henne så det inte e något annat än bra ömma fötter utan e en symptom på någon sjukdom?:)

När hästen står med framhovarna in under sig avlastar den den bakre delen av hoven. Är traktstöden verkade som dom ska? När dom blir tillräckligt långa och tar i marken, trycker den delen av traktstödet som är inuti hoven på elastiska putan och det gör ont. Den inre delen är dessutom inte helt jämn utan lite taggig. Strålen kan också vara angripen av strålröta, det är mycket vanligt coh svårt att behandla med varaktigt resultat, det kommer gärna tillbaka. Vi har problem med strålröta då och då men inte lika ofta om vi rider hästarna ordentligt 5-6 dagar i veckan, hoven fungerar bättre och horntillväxten ökar när hästarna rids ordentligt. Be någon som är duktig på hovar att kolla och åtgärda detta om det är det som är problemet. Ett litet tips, lär dig så mycket du kan om hästens hovar och hur dom fungerar så du kan bedöma om hovslagaren/hovverkaren gör ett bra jobb.

När hästen står med framhovarna in under sig avlastar den den bakre delen av hoven. Är traktstöden verkade som dom ska? När dom blir tillräckligt långa och tar i marken, trycker den delen av traktstödet som är inuti hoven på elastiska putan och det gör ont. Den inre delen är dessutom inte helt jämn utan lite taggig. Strålen kan också vara angripen av strålröta, det är mycket vanligt coh svårt att behandla med varaktigt resultat, det kommer gärna tillbaka. Vi har problem med strålröta då och då men inte lika ofta om vi rider hästarna ordentligt 5-6 dagar i veckan, hoven fungerar bättre och horntillväxten ökar när hästarna rids ordentligt. Be någon som är duktig på hovar att kolla och åtgärda detta om det är det som är problemet. Ett litet tips, lär dig så mycket du kan om hästens hovar och hur dom fungerar så du kan bedöma om hovslagaren/hovverkaren gör ett bra jobb.

Hovslagaren vi har är jätteduktig så det känns skönt. Hon blev verkad och skodd i tisdags då hade jag haft henne i 10 dagar. Hovis sa att han gissade på runt 6 månader sedan hon blev verkad o skodd sist!!!! Så det verkar vara pga det som hon har ont i fötterna, tyvärr.

Men nu är hon jätte nöjd med sina fötter :D

Gick på promenad med henne idag. Det gick bra och hon gick rent. Men det märktes att hon hade nog inte varit med om så ofta att man går på promenader och ryttaren går också! Men det blir det ändring på ;)

Hon är ju så himla go :love:

Tror att hon är en RB Extrovert. Men det där fattar jag inte riktigt. En annan häst i mitt stall som är olik min är också RB-Extrovert.. Konstigt hur kan det bli så..

Hon, Kyra som hon heter, har väldiga problem med att hålla koll på fötterna. De är licksom överallt haha -Stålhättor när man är ute o går :laugh: . + Så är det ju de här med hennes trav trav, men en sak i taget :)

Förresten så hände det något innan vi gick på promenaden. Jag skulle ta ut henne ur hagen och då kom en annan häst o bet henne på rumpan, och hon sprang då iväg. När jag fick tag på henne så blödde hon näsblod! Är det pga att hon blev stressad??

MM, det kan det nog ha varit. Har hon gått löp förr eller tränat trav? Min Dponny som jag hade ett par år, den jag fick ta bort 2005, var gammal SM hopphäst o hon kunde blöda lite ur näsan om hon blev stressad. Hade det blött mer hade jag nog kontaktat veterinär men..

Vet en i mitt gamla stall som hade travare o som travtränade o åkte till bana...De kom hem en kväll o när de lasta ur var hästen var den nerblodad, en stor pöl i transporten..:eek:

Vad menar du med hennes trav trav? Mehe, det är ju inte lätt att vara på ett nytt ställe o man ska ha koll på allt(RB ext) + se vart man sätter fötterna.;)

MM, det kan det nog ha varit. Har hon gått löp förr eller tränat trav? Min Dponny som jag hade ett par år, den jag fick ta bort 2005, var gammal SM hopphäst o hon kunde blöda lite ur näsan om hon blev stressad. Hade det blött mer hade jag nog kontaktat veterinär men..

Vet en i mitt gamla stall som hade travare o som travtränade o åkte till bana...De kom hem en kväll o när de lasta ur var hästen var den nerblodad, en stor pöl i transporten..:eek:

Vad menar du med hennes trav trav? Mehe, det är ju inte lätt att vara på ett nytt ställe o man ska ha koll på allt(RB ext) + se vart man sätter fötterna.;)

Blöder hon mer så ringer jag vetten. Hon gick på travet de 3 första åren men aldrig startad tydligen. Hon kan inte fatta galopp så bra utan det blir skritt, trav, fort som satan traaaav (trav trav) och sen kanske ev galopp..

URK! Jag (hästarna) hittade en platt torr ekorre i sitt morgon hö!!!! Aptitligt?:crazy:
Solen skiner och SNART e januari förbi... bara ljusare och varmare!!!:D
I morgon kommer hovis och efter det skickar jag min älskade man att hämta hö i äppelbo! ca 30 mils resa..:rofl:
Ikväll blir det roligt när de ska på "kurs" så det så fint kallas på Högis och mestadels festa skulle jag tro..Hand om hela ranchen själv hela dagen och kvällen så håll tummarna allt går bra! Min lilla kille fick åka till läkaren igår, hans ben blev alldeles uppsvällda med rött runt i handflats stora cirklar! Gissa om jag hade panik på morgonen!!!:cry: Men med lite medicin verkar allt bra igen, någon sorts nässelutslag men hon hade aldrig sett något liknande!
Obe har sååå tråkigt att han snart grävt sig ut genom golvet i stallet! Har ni några tips om var man kan köpa (eller göra) hästleksaker?:idea:
Toria Hur går det med lille busfröet? Har du varit hos veterinären?
Nu har jag börjat fastna på tradera.. bara sälja och sälja..:angel:

Blä, gud vad snuskigt det lät :eek: :crazy:

Själv har jag precis varit och spänderat en massa pengar.
Var upp på hästsportbutiken strax ovanför jobbet nu på lunchen för att köpa ett nytt bett till pållen.
Då visade det sig att de hade 30-50% på ALLT i butiken!!!!!!!!!!!!!!!
Jag gick därifårn med mer än ett bett kan jag meddela :angel:
Bl.a. ett par (islands)ridbyxor, den modellen som går utanpå skorna :love:
Har sneglat på dem länge men tyckt att de varit för dyra men med 40% rabatt så kunde jag inte längre stå emot.

Solen skiner och det är -7 grader, nu längtar jag till stallet!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 461
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar