PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

Hej o hå vad ni skriver hära! Det är såå kul o vara borta nån dag då har man massor att läääässaa!

Usch jag har just satt ut min level 3a på tradera. FAAAN :devil: Jag satt o skrev o skrev, vill ju att allt ska komma med så plupp blir jag utloggad o allt är borta som jag satt o skrev. 3 gånger hände detta så nu e jag helt slut i fingrarna o i humöret. :mad:

Min lilla shettis ja, hon börjar tråka på att stå inne o gnäggar(skriar haha) konstant. Slutade med medicinen igår o tänkte se hur det blir över helgen. Jag får lyfta fötterna på´na nu så jag ser ett ljus i tunneln ! Ska ringa vet o hovis på måndag o rådfråga.

Bööö, ska ut o mocka massa dynga nu, småshettis poopar o Majsa elefantskitar :rofl:

Det går riktig riktigt bra!!
Min Leo (klockren Lb Intro) står o sover när jag gör friendly game, jag kan slå med carrotsticken fram o tillbaka i marken o göra helikoptern med den och han är helt lugn däremot är det inte så lätt att få honom att backa...kan röra repet fram och tillbaka rejält men han lyfter bara huvudet och tycker jag är jobbig MEN jag har märkt att ju mer jag flyttar framdelen och bakdelen desto lättare backar han, slutsats: alltså ju mer jag stärker mitt ledarskap genom att flytta honom innan backning desto mer accepterar han mig som ledare och kan då tänka sig att backa:idea:

Med hans mamma minda (mest RB extrovert)så går det superbra hon är också helt lugn när jag gör friendley game och svischar med carrotsticken och jag har gjort fram till sideways (kom inte ihåg nästa) och hon gör allt klockrenthaade faktiskt aldriiiiig trott det om henne.... tex så backar hon om jag bara rör på pekfingret lite och hon har aldrig gjort seven games el nåt liknande förut s jag tycker bara att hon är helt fantastisk:love::love:

Sen sist när jag tränande då vart hon sitt typiska rb extro jag, jättespänd och allt var farligt och snabba rörelser och då tänkte jag på det som linda och pat säger: att man ska matcha energin och att de måste tänka så jag provade det genom att springa snabbt åt ett håll-stanna springa åt ett annat håll, porcupinegame, drivinggame springa snabt iväg porcupinegame, circlinggame, yoyogame springa stanna allt detta i ett snabbt tempo sen efter typ 5-10 så vart hon helt kolugn och supernöjd!!!:bump:

Guu vad jag tycker att Parelli är bra:banana: så nu vill jag köpa Liberty-Horse behavior ska försöka fynda på Ebay:angel:, är det förresten nån som har det??

Hade...(L&Hbehavior)
Kul att du har sådana framgångar!!!!!!!!:D Nu ska vi äta tacos, dottern har äntligen somnat efter en "mild" spysjuka nu på kvällen..:crazy:

Ja va kul å läsa din resa. :D Det med matchning *haha* Majsan var ju pigg o yr en dag när jag var ute med henne, hon dansade fram på vägen med mig. Så jag tänkte på det o började skutta typ "passage" o lyfte på armarna samtidigt. Hon försökte lugna mig efter det. Det var skitkul.:rofl: det funkade!

Jag har L & Hb jajemen den är bra, handlar mycket om HUR man är som person o hur man behöver ändra på sig för att bli en trygg en. Massor med timmar med olika horsenalitys :bow: Jag tyckte mycket gled på plats. Funderar på å sätta ut den på tradera med sen. Hur mycket fick du för din Satterstina?

Ja vi å våra tacoskvällar.....

Lundborg: Jag har ju köpt mina genom Parelli o ebay, 12" o 22".rep alltså, dom är ju hur mjuka o smidiga som helst. Hade ett vasst äckligt långt rep förut o vilken skillnad det är...Köpte en kopia stick på ebay o satte på en Pareli savvy string. Jag testade det ordentligt på våra smitkalvar i torsdags o DET HÖLL! Men ditt rep är väl ok? Det är iallafall inte vasst :D Man gör samma saker med 12 o 22 repet, det är ju bara avståndet som blir längre. Majsan är bättre på 22" än 12" beroende på vad man gör förståss. Circling game med henne går 22 an bättre med, speciellt på vallen*knasbula*:bump:

Det är viktig att lära vad horsenality hästen har för varje horsenality har olika "taktik" för de. Hästen kan har flera olika HA, 1 minute är den RB Intro 2min senare är den RB extro och sen kan den gå LB intro allt under en kort tid. De kan kan växla rätt så fort och ibland är det så lätt att man missa att de har ändrat. Under tiden så måste man kunne ser vilken häst vissa sig och vet vad det är du sk göra för att hjälpa den häst som dyker up eller undviker problemer.

Jag vet du spara för en sadel men kanske du har en födelsedag snart eller nåt?:idea::angel: Den är en av de mest viktig DVD i biblioteket, tycker jag.

Satterstina - MEN, stackars lilla Charm Trollen! :cry: Hur är det med han nu? OCh CT #2, springer hon än? Min också hade den härliga sjukan med före helgen. Ringde HK dig nångång?

Lundborg - JAg har 12 ft och 22 ft i båda Parelli och andra märke (ett stället i NZ har fina på ebay). Jag föredra parellis för kvalitet men om jag hitta lika fint för billigare så är jag där! När det gäller savvy string och stick är det samma där. Stick jag köpt är helt ok från en tysk försjälare men stringen var att knutta ihop grinden med.:grin: Samma med de jag köpt på ebay. Den tyska sticken är längre också en parellis. Så jag köpt till slut bara parelli pga att jag vet jag får för det jag betala och inte behöver köpa nåt mer senare för att den inte håller eller fungera. DET ÄR en skillnad mellan de. Mina 45 ft linor är bara parelli.

När jag använder de så går det rätt så bra. Jag tror hemlighetn för de längre är att våga släppa de på backen och inte försöker hålla de ihop som många gör. Och kunne har koll på den och foter samtiden.

Minda - L & HB är fantaskik! Hitta den och kom ihåg att stänga munen när du titta, Massa Ahhh haaa moments.:rofl:

På den jätte tråkiga sidan så är Hajlo dåligen i ett ben. De vi har lånat han ut till har taget han till 2 vet och de säger, tyvärr är det inte mycket att göra åt han. Gubben åker up nu på tisdag att hämta hem han för sen sista fjärd.:cry: Vi vill har han hemma.
Det är så jäkla tråkig. :cry:

Hajlo
September092007024.jpg

Nej, vad tråkigt...Den vackra jätten från skogarna.. Hoppas ett under sker..:cry:

Nej, HK har inte ringt.. men jag e på facebook ibland och fick kontakt med henne där. Hon ska visst vara i Hova nu i veckan så nästa kanske? Björn har då varit här nu så någon brådska e e det då int.
Simme mår bättre nu och retar sin mor till tosse samt lilltjejen har precis börjat gå..hon har ett roligt rörelsemönster! Hon går med ena sida lite före och skrattar konstant så till slut sitter hon på rumpan igen:love:!
Brrr...22 minus igen..suck. Bara väntar och längtar till värmen igen..men då jobbar jag istället..aldrig får man vara nöjd..:angel:

Kl

Funderar mer och mer på detta med pad under sadeln.

Ingen som har en Theraflex för mycket? Isf är jag intresserad

Åh så fin o vad trist. Skönt att få hem han då...Nja min lilla shettis mår inge vidare nu, fick ge henne en dos idag. får ringa vetten imorrn, måste åka o plåta o sen får vi se....Känns jobbigt just nu. :(

Ta en titt in på Hästnet o sök på Parelli kära vänner, finns lite nytt där ;)

Jag hittade min Theraflex där för 2000:- :bump:

Sv: Re: PNH Tjatter - Part II

Tycker inte det kan var så viktigt, ifall man känner hästen, och ser hur den utvecklas på olika sätt?..
och hur den byter humör eller vad man nu ska kalla det, sätt att tänka kanske? ..
Iaf.. pållarna värkar vara nöjda och det är det viktigaste =)
Ska ut och träna nu ! ;)

Hittar ingen Theraflex pad till salu tyvärr, finns en som legat ute länge men jag gissar att en är såld och att säljaren glömt ta bort annonsen.

Letar vidare, men det slutat väl med att jag får beställa en ny.

Vad har du för sadel till din, visst var hon också väldigt bred? Har för mig att jag såg ngn bild på hennes breda rygg, liknar min cob över ryggen :grin:. Fint med runda trevliga, barbacka vänliga ryggar, men ack så svårt att hitta sadlar :mad:.

Märkte du ngn skillnad på henne när du började använda theraflexpadden, hur?

Jag använder bara Parellis rep och stick! Jag har haft andrta med, men nu är det bara Parelli :D som gäller - är helt enkelt bäst och håller sig bäst i längden! Jag har 12, 22 och 45 foot som jag varierar mellan och använder vid olika tillfällen, lite beroende på vad jag ska göra. Men 12´använder jag mest till att bara ta in hästen från hagen, leker i princip aldrig med den eftersom den är lite kort för det tycker jag, så då är 22´bättre. 45´använder jag när jag är ute på vallar större ridbanor, i skogen osv och leker för man behöver ha lite större plats, iaf om man vill utnyttja större delen av lassots läng.
Jag tycker hela det här konceptet är så super bra och de olika längderna på repen, lassot och stick - string är av en anledning! Är lite kul för ibland när våra hästar leker med varandra alltså lösa i hagen eller manegen så ser man att dom tex cirklar varandra på 22´avstånd och sen flyttar dom ut och gör det på 45´så allt har en anledning till att det är de längder det är!

Å vad tråkigt :cry: *kramar*

I eftermiddag är det dags för mig och Nokke att bege oss till Ultuna igen.
Har nu gått 6 mån sedan senaste besöket och nu är det återbesök för att kolla att allt fortfarande är som det ska.
08.30 har vi tid imorgonbitti.

Håll alla tummar, tassar och hovar för oss!

Jag hoppas jag snart har en Balancesadel, den blir kanoners tror jag. Apropå theraflexen så har jag bara haft den under en bomlös o jag har inte riktigt kommit igång sas men den känns underbar :D Mest lekt med den på..

Jag antar att hon kommer fortsätta vara bred...hehe..:devil:

På fredag ska jag å Parodi åka till veterinären o röntga tassarna...Håll tummarna för oss annars får vi inackordera oss Majsa o jag...

Jag tycker att jobba med 45" rep verkar såå häftigt, woaw alltså...:laugh:
Tänker på när Linda bara släpper Remmer på högt gräs o han gör allt på så långt avstånd UTAN ATT ÄTA:rofl:

oups måste jobba..Kram kram

Vi håller!!

Och sen kommer snart ett PM oxå =)

Åh vad tråkigt! Kram på dig CS och krama Hajlo från mig också, han är en väldigt mysig häst!

Här hemma trycks det på knappar som tusan, just nu är det mest jag som trycker på Nicos :D *hehe* VÄLDIGT intressant! Insåg att min kära LBE Extravaganza har kört trickträning med mig. Men efter telefonterror till E har jag fått massor med intressanta saker i rockärmen när han slänger fram sina kort :)

Längtar efter sadel *hint hint* Marks! Sitter kvar på de flesta 180-gradarna, men ibland är de lite väl mycket momentum i dem...

oj, vad trist för du missar en hel del där som e jätteintressant!:D

HOWDY!

ja det repet jag har är suveränt... :D mjukt och följsamt.

men jag vill ha längre till Wambezi när han har mycket spring i benen.

Vill du ha hjälp me lastning på fredag så säger du självklart till din kääära granne ;) hehe

Nu ska jag också åka o jobba!

Självklart att pållarna är glada är viktigast men om man ska följa PNH är just det med horsenality en viktig del av deras utbildnings plan.

*KL*

Marer - Tyvärr har jag ingen som är över men kolla in på SC forum de brukar finnas där. Plus för det mesta kan man köpa billigare bland andra SC members.

Toria - Lycka till på fredag och hoppas det blir en positiv resan.

Lotus - Det samma till dig.

Filo -
LBE Extravaganza
:rofl::rofl: Extravaganza :rofl: den var bra. (Det kan man säga om Saffe.:angel:) Så tricktraining, va? Vad har din häst lärt dig då? Kan du buga? Spanska skritt kanske?:angel: Har du fått sålt din sadel?

Helt plötslig har jag två dagar ledig (av bokningar) fram över :banana: Jag vill ut och rider om väder håller sig. I morse var det -22 men idag var så fint men mörk innan jag är ens up i sadel. Men med min tur så på tis o ons så är det snö storm...:grin:

Men från vad jag förstår så är Horsenality en hyfsat ny grej.. Då kan ju inte det vara en väldigt viktig sak eftersom att PNH har funnits en ganska lång tid.. och som sagt innan så har jag fått lära mig det lite äldre sättet mycket har ändrats från vad jag har sett både positivt och negativt..
(bara så att det inte blir något missförstånd, letar inte efter ngt bråk på ngt vis, är bara nyfiken)

Kan kanske verka så från mina andra inlägg... , På buke brukar missförstånd uppstå ganska ofta :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 459
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10