PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

Tja du kan ju alltid låna mitt vettu o testa vad du tycker om det, I love it! Inte alls som det jobbiga longeringslinan...

45 rep har jag inte ens kännt på men det ser så häftigt ut. Det ser lite stelt ut men känns det så, ni som vet? Im not there yet....Men nu när jag gått igenom L3an, glott o läst så är det ju sånt man jobbat med förut(litegranna;)). Monkey riding tyckte jag var häftigt o få hästen att jobba verticalt för att den vill det med SOFT FEEL . Åh jag bara döör när jag får lära mig sånt där o jag blir så sugen. Men men sakta i backarna, har för fan inte ens gjort hela passenger lesson än...Åh så ska man gå igenom hela L2. Jaa jag följer planen med uppehåll emellan :D

Blabla som min granne brukar säga...Nu ska jag gå å sussa, kramkram!

Nej du har du inte märkt än? Vi bråkar inte här inne på detta tråden!:D

Jo den är några år gammal i programmet men det har alltid funnits med Pat. Han bara inte visst hur man förklara till oss så att vi skulle förstår. Tog ett tag för Linda att skriva ner allt och får det i den format som det är i nu. För mig öppnade upp det jätte mycket, och att jobba med många olika hästar så gorde det så det blev snabbare gjort, lättare, med trevliga resultater. Det var liksom någon tända knappen för många. Även mig själv. Det gjorde så att allt "made sence".

Vi alla känna våra hästar men t ex min varmblod visste jag inte var RB Introvert jag skulle har sagt mer Extrovert men det var för jag missade när han var intro. Om du förstår vad jag menar. Han stog stilla, verkade jätte lugn mm. Sen Whammmo, Jag hade en drake på en snörre. Men att lära genom horsenality vad han var för horsenality (komihåg att de växla fram och tillbaks i sek..), så såg jag när han var intro (bara från 30 sek till två min. max) och då visst jag vad jag skulle göra för han just då i de t ex 2 minuter. Om han slog över till extrovert så gjorde jag nåt annat för han. Och det här är vad jag menar med viktig, Förut när han slog från Intro till extrovert så var han mer flamsy, högre i farten, nästan i panik mode. Men när jag kom på den lilla 2 min fönster jag hade så kunna undvika den flamsy stadiet och jag fick en mer kontrolbar häst. Det andra grejer med över reagerande beteende försvan nästan omedelbart. Det var min första aaahaaa moment när den första kom ut med Horsenality. Och då såg jag hur allt fungerade. Det är samma med last training, utan horsenality så skulle det har taget längre att får de flesta att lita på mig. Jag har alltid lyckats men nu gå det mycket fortare och hästen verkar mycket mer tryggare.

För varje type av horsenality finns det vissa saker du ska göra och inte göra. För mig är det en viktig bit i hela programet. Det är därför ALLA som har med PNH för en längre tid, alltid rekomenderas Horsenality som en av de första DVD man ska ha. De andra här i tråden vet vad jag prata om men det är svårt att förklara kanske när du har inte sett allt vad det innebär. Men kanske nåndag eller hur?:D;)

Jag vet precis vad du menar. Jag med tittade genom hela programmet också och vill göra "såna där grejer", inte allt det där tråkiga grejer.:( Tålamod har jag lärt genom Parelli men det fanns inte att börjar med.:rofl:

45ft är som en mjuk Lasso den är "waxed coated". Om den inte vara så skulle det var nästan omöjligt att hålla reda på.:crazy:

Nu ska jag ut och lagga vatten koppen...igen!:mad: Jag ska åka in till stora stan och hälsa på Alyssa idag om hon är på jobbet.

Ni har en bra dag allihoppa!:banana:

Jag har fått hem min parelli patterns och L&HB. Satt som klistrad framför tv:n nästan hela helgen! Är superbra! Har bara hunnit se del 1 ännu. Skulle behöva ta semester från jobbet så man kan sitta hemma och titta på del 2! :laugh:

Jag tycker att jag blir mer medveten om hur jag ska läsa hästarna när jag ser dessa filmer. Horsenalitys var toppen, men här ser man hela tiden hur de läser av hästens minsta tanke. Det svåra tycker jag är nu när jag försöker läsa av min häst hela tiden- är han osäker är han leftbrain eller är han introvert?? :confused: Jag blir osäker själv när jag försöker läsa av honom vad är han egentligen i för "mood" just nu? Man är väl utanför sin comfort zone!

Jag ska till veterinären med Cornelius på fredag. Antagligen så blir det en till behandling.

Hoppas bara att han blir bra sen! Min älskade häst!

Sv: Re: PNH Tjatter - Part II

Har ni sett att det blir Balancesadel klinik i Bålsta (NV om Sthlm tror jag) kring den 20 feb? Ifall nån letar sadel i den trakten.

Har du sett det där med *savvy club(standard)*Savvy club Silver*Savvy club Gold*? Jag gick in o kollade på min account o där kan man ändra sitt membership*hmmm* Gold skulle kosta ca 99 dollar i månaden *christ* Då får man alltså extra material i månaden, jag är för nyfiken för detta...

Ojdå, jag har hittat en bra sida med info...Oh mY good....

Utöver de vanliga dvdna o magazinen..

Silver+
• 12 Audio Program: Savvy Up
with Linda and Pat Parelli
• 4 Mastery training manuals
• 4 Tele-Seminar Q&A
FREE BONUS
Personalized Horsenality
Report ($375) Ships May 1st, 2009
Just $--/per mo. plus S&H

Gold+
12 Audio Program: Savvy Up
with Linda and Pat Parelli
• 4 Tele-Seminar Q&A
PLUS
• 12 Savvy Club Mastery
manuals
• The Savvy Club Gold Summit
(2 days) at the Parelli Center
• Savvy Club Hotline
• Complimentary companion
tickets to all Parelli Center
training events you purchase
($1500/per wk. value)
First 500 Gold members only!
FREE BONUS
Personalized Horsenality and
Personality Match Report
($795) Ships May 1st, 2009
Just $--/per mo. plus S&H

Senast ändrad av en moderator:

Oj vad spännande måste genast in och titta! :bump:

Nu är jag och Nokkis hemma från Ultuna. Resan gick jätte bra, han står som ett ljus å transporten, tittar ut genom fönstren och njuter av landskapet som passerar :rofl:
Tanden såg bra ut. Den yttersta plasten på lagningen hade ramlat bort men det var tydligen vanligt och det lades dit ny. Återbesök igen om 6 mån.

Sedan när vi skulle hem provade jag att lasta genom att sitta på hjulhuset till transporten, och det gick!!! Undra om folk tyckte det såg roligt ut när en människa satte sig på hjulhuset på transporten och sedan skickade in sin häst, mitt på Ultunas parkering :angel: :rofl: ;) :love:

Har också varit en tjuvläsare på den här tråden och på bukefalos i största allmänhet, orkar aldrig riktigt ge mig in i meninglösa diskussioner mer människor som redan vet allt. Men det här är en nice tråd, trevlig stämning, pepp och konstruktivitet. Jag är nyligen parellifräls och frälst är rätta orden, Han är min guru!!! Det känns som om han har öppnat ögonen på mig och allt med hästarna känns så roligt igen, intressant och spännande. Ville mest bara ge er alla en hälsning och keep up the good work med tråden, jag ska försöka hänga med här. Bor också i Dalarna, vart är det ni brukar träffas och träna?

:D Du e såå välkommen!! Faan jag flyttar upp till er i Dalarna snart, det svämmar ju över m bra folk där ;)

Tjeniz och välkommen! Vi (alyssa, californiaswed, satterstina) håller till i Sälen i stort sett och träffas ibland! Vi e hos californiaswed när det e clinicdags! Var håller du till då, hoppas du kan kika upp när vi parelligalningar laddar för nya lekar!? Dalarna e ju ganska stort!:D

Skulle nog tro det! De flesta fall brukar innefatta linor och sopborstar!;)
Skönt att allt gick bra!:laugh:

Jag måste nog in och läsa lite om det nya Savvy Club?!

Jag var in och läste lite hos en bloggande Sundsvallsbo :angel: som hade hittat detta, tyckte det var lite kul eftersom mycket har man hört tidigare genom åren men det var lite sammanställt här, bra om man har lite tid, eller bara enkelt och snabbt vill jobba för att förbättra relationen!

http://www.horsechannel.com/horse-exclusives/parelli-10-minute-tips.aspx

Detta med 10 minuter ligger lite i tiden för mig och min häst, eftersom just när jag tyckte att det gick så bra med honom för några veckor sedan så hände något, troligen i hagen, om han har halkat, gått omkull eller nåt, för han var sned och vind i kroppen hela överlinjen var som en hård massa och han var nere i humöret..?? :confused::(:confused:
Men med min kompis som hjälpt mig med massage/akupressur på honom nu några gånger under sista tiden så börjar det bli bättre, börjar få honom tillbaka till rakheten och genomströmningen - flödet i kroppen. Så detta med 10 min är högst aktuellt! Eftersom jag inte ridit honom sedan jag upptäckte detta utan bara varit ute och gått, med en häst som fått tillbaka livsgnistan... LB EXTROVERT... ;) pga hans kondition och nu inte fått göra så mycket han är van vid, men tack för Parelli i detta läget att jag kan hålla honom på mattan så han inte gör något dumt... pust inte helt lätt :o

Senast ändrad:

Tack!

Min pålle har i alla fall fattat hela grejen med PNH, han har gjort allt han kunnat för att anpassa sig till programmet. Han har tittat noga på alla SC-DVD:er och förvandlingen är nu fullständig. Han har gjort ett så bra jobb att djursköterskan igår på Ultuna frågade om det var en Quarter jag hade :rofl:

Hon såg ut såhär :eek: när jag svarade att "nej, han är ett halvblod med 75 % fullblod i sig" :cool:

Att han sedan missuppfattat det hela är ju en annan sak. Matte vill att han skulle lära sig "movsen" och han tog till sig "looken" istället :rofl:

;)

Å du läser också den bloggen :D
Jag såg det där och det är ju jätte bra. Mycket som man redan vet, men man behöver liksom bli påmind om det för att komma ihåg.

Kanske ska göra mig själv en kommihåg lista :idea:

Ja! Alla Parelli människor verkar bo i Dalarna! Även jag bodde i Falun förut, det var där jag stötte på Parelli. Man skulle nog inte ha flyttat därifrån! Vi skulle ha en Parelli träff hemma hos dig Toria! Du bor ju iaf i Södermanland!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 448
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar