PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

[CENTER]Vill hälsa alla en God frortsättning på julen![/CENTER]

Jag och M har det bra, fick bara lite hastigt och lustigt en liten inofficiell koncultation och ridlektion med Balance konsult och insåg då att mitt strul med paddningen inte egentligen berodde på det, utan vad jag egentligen visste men inte trodde var möjligt :eek::cool:! Att mitt oljefat till häst har växt ur sin Balance sadel....:angel::laugh: Det är ju egentligen inte möjligt att växa ur en sådan sadel och allra helst inte en 8X (dvs 8 ggr vidare än en "normal sadel") Men jag tror att den hästen har slutat förvåna mig nu vad det gäller sadlar... :grin: Men men... nu börjar jag tjata om sadlar igen... men det var lite "How interesting" kind of moment för mig detta ändå...????? Ha ha så kanske att jag måste sälja och köpa en annan extrem och specialutvecklad Balance sadel: Horizon... Ja ni hör ju bara...

Hoppas att ni alla har det trevligt och kanske lite mer snö än vad jag har här... rimfrost...:mad: Kul med alla nya här i tråden!

Jisses! Ja, dessa sadlar, suck! Kikade på dina uppladdade bilder och han e jätteläcker!:love:
Aldrig funderat på en Fluidity? Eller den kanske e för liten för honom? Du har kanske sagt det förr men jag har inget närminne som sagt!:D
God Fortsättning till dig oxå!:bump:

Ja jo han är bred, vet inte riktigt om en Fluidity Superwide skulle funka, tror att den är för smal. Vet iaf en som har en i den storleken och hennes hästar är inte i närheten av mitt oljefat... :D:grin: Men visst ser Fluidityn underbar ut, absolut. Men jag får bara konstatera och leva med att min häst är jätte bred. Men men det finns väl värre saker här i världen, jag gillar min lilla "Parelli Partner" och hjärtevän som han är :love:!

Over and out från sadeldjungelns snår...!!! Keepin it natural! -allihopa...

Hittar inte vart man kan läsa om step1 step2 och hur man går till väga osv, någon som vet? (Har kollat på parellis sida)

Sitter och försöker lista ut avd man ska ge hästarna för foder.. Kikat på sc men det e så mkt engelska jag inte förstår! Och ens om vi har sånt i Sverige?
vad ger Ni Era hästar? Jag läste havre, solrosfrön vete? barley? Finns det någon motsvarighet till essentials i sverige?
Just nu e det krafft groov och hö... Jag vet att hö e oftast tillräckligt men Obe växer ännu och jag vill ha det bästa för honom, mitt runda sto klarar sig bra på bara hö.. Rund som en tunna!!!!:rofl:
Några artiklar om hur man ska sätta ihop en savvy foderstat?:cool:
Mmmmm...apelsin gillade dem verkligen!:angel:

Du lär köpa de nya patterns eller gamla level 1! Gå med i Savvy club! Då kommer du igång!:D

Hmm... Det kanske ökar antalet invånare i Löten med andra ord...
(mr casanova)
Vad ger du dina hästar för foder? Bara hö? Jag kan nog inte komma med Obe i mellandagarna.. Tror gubben ska jobba en del. Plus att de e så j*vla kallt!:mad:
Nu ska jag fortsätta att smurfa på SC... mycket att läsa!:eek:

Här har man varit borta ett par dagar över jul och så har tråden runnit iväg :eek: :love:, ROLIGT!!!

Trodde att alla andra precis som mig hade fullt upp under julen :o

Jag hade en underbar julafton i alla fall, med den obligatoriska julritten på julaftonsmorgonen. Rider alltid genom byn med bjällerkransen :love:
Det är så härligt att rida till bjällerklang!

TN_081224_082_copy1024m.JPG

TN_081224_044_copy1024.JPG

I vilket fall, en God fortsättning till Er alla!

Jag ger Red och Chopper Fiber-gi (satvning ??? ) I blåa påsen (för upbyning och unghästar, De andra klara sig på hö. Jag hade olika märke åt Red men den är den bästa hittills som håller han hull Och Chopper började växer ut mer på den med. Så jag är rätt nöjd med. Sen att jag frågade runt lite innan och läst lite, så har Annikasgård hjälp till mycket med info. Innan jag bestämt på den. Tyvärr är den inte billig men med de andra så slänga jag ut mer foder för sämre effekt så i slut ändan är det värt det.

Ingen risk för ökning med Lötens invånare...Du läst den biten var jag skrev han drack lite för mycket:angel::rofl:

Jag förstår att det är svårt att komma iväg. Och jag inte har varit ute så mycket heller. Det är för kallt för min california skin...

Men jag tänkte att kanske vi kan komma och hälsa på dig innan nyår, har du bakat nåt gått?:angel::love:

**AVIS**....:mad:

Det ser så mysig ut, jag skulle ville gör nåt sånt där med...Men tyvärr är det bara mina svär föräldrar i byn här. = ingen som hör mina bjällror.:(

Tack för bilderna, super fina som alltid!

Hej

Jo som Stina sa den gamla Level 1 "Partnership"(i röda förpackningen) eller även delar av "Seccess Series" Horsenality, 7 Games och kanske nåt mer. Eller även "Liberty & Horse Behaviour". "Patterns" är jätte bra men utan alla kunskaper som man ska har att kunna göra de med savvy så är det lättare att göra fel och blir besviken med att det inte fungera som de ska. Så söker det man behöver för att börjar dvs. att du får kunskaper först innan man ta tag i hästen. Det mer du förstår det lättare det är för att hästen ska förstår dig. Det är mycket innan man ens böjar med hästen.

Att vara med Savvy Cluben är nåt också att tänka på. Efter Ny År så kan man bara köpa vissa saker som Patterns via SC'en. De gör så så att de vet att man får det information de vet vi behöver i rätt ordning och att man kanske följer mer deras plan än att bara plocka lite hit och lite dit och som sagt blir besviken att saker inte fungera som man hoppas.

Lycka Till

Jag hittat vad du sökt

På höger sidan av parelli's hemsidan så är det 4 "lådor" - "Save on Savvy club", Christmas Specials och i den 3:e så står det ny till Parelli. Click på den!

Läst den och verkar var jäkla smart packet. "On-Line Kit" Då får man allt man behöver för att börjar. Horsenality, 7 games, online pattern (med en extra bok som vi fick inte :grin:), carrot stick, savvy string, halter och 12ft linjan. Och om du gick i SC så får du dina rabatter på priset. Just nu är priset jätte bra om du gemföra vad vi betalt.:grin: Men man har bara till den 4 januari.

Sv: Re: PNH Tjatter - Part II

Jo jag är ju med i savvy clubben. hmm men man måste altså köpa dvderna + patterns för att komma vidare/börja. Man kan liksom inte läsa sig till det på sidan?

Jaa då börjar livet återgå till det normala igen... Först blev min Sandy sjuk, svullen i benen och feber, veterinären kunde bara konstatera att det var en virusinfektion och något som skulle läka ut av sig själv. Så fick jag ett mindre trevligt mail från Sky Saddlery i Canada som jag beställt min nya McCall ifrån att dom p g a den höga dollarkursen nu kommer att sätta priset i USD istället för CAD vilket gjorde att sadeln genast blev 4.000-5.000 kr dyrare, djuuuuuup suuuuuuck. Så nu måste jag sälja den fina Balance Matrix sadeln (nyskick) som jag lyckades hitta. Är det någon som söker en, hör av er i så fall.

Dagen efter min födelsedag hade jag fått tid på Infektionskliniken för ytterligare provtagning p g a av misstänkt Boreliainfektion, dom gör en Lombalpuntion ( sticker in en nål mellan ländkotorna och tar prov på vätskan i ryggkanalen) tog ungefär 20 minuter, läkaren stack om flera gånger för han kom inte rätt sedan kallade dom in en annan läkare som lyckades sätta nålen där den skulle vara, så började det droppa, kommer 1 droppe i sekunden. Fy och usch men det var ingenting emot det som komma skulle. När jag kom hem fick jag huvudvärk, dagen därpå hade jag ändå mer ont i huvudet (inte lika ont när jag låg) ont i ryggen och nacken och det lät som jag hade en torktumlare som dånade alldeles bredvid huvudet. Helt slut och orkeslös låg jag en hel vecka och det blev ingenting med min sadelkonsultation, Marks fick ta min tid istället. Det är ju helt sanslöst att en sådan grej ska ta ner en så totalt, igår skulle jag sadla Sandy men orkade inte få upp sadeln (brukar inte vara några som helt problem annars även om sadeln väger lite mer än en engelsk.

Något som gjorde mig helt varm i hjärtat hände en av dom första dagarna när jag orkade ta mig ner till stallet igen. Jag och min sambo tog in hästarna i ridhuset och lät dom vara lösa en stund. Sandy var inte intresserad av att springa utan kom och ställde sig bredvid mig, jag började gå och uppmuntrade henne att följa med, det gjorde hon. Jag sprang några steg, gick några steg, stannade, backade, sideways ifrån mig och mot mig, flytta framdel och bakdel med bara fokus, hon ville verkligen vara med och göra detta tillsammans med mig. Å vilken känsla, helt underbart! Glömde bort att jag inte hade krafter nog ännu.

Hoppas ni alla haft en skön och trevlig Jul.

Jag betalar ett par hundra per säck just nu.. Kanske ska ta en kik på det fodret. Jag vill prova något nytt, Obe e svår att hålla i hull och även därför jag vill kolla hans tänder..Jag har använt krafft fodret i snart 17 år! Inte jämnt utan mest hö til henne. Hade en svacka att blanda allt själv med havre och så men vilket krångel!Gubben jobbar nu må-tis och ons sen ledig (tror jag) resten av veckan! Så kanske ta en fik efter nyår då jag kan prata utan att passa barn och skrika!:DSka baka något extra smarrigt när man får så fint besök! Ta med Anki oxå!Nu ska jag kika på fiber-gis hemsida om de har någon..

JessicaM Welcom to the journey! Spännande!!!:bump:

Jag kikade på deras hemsida och gillade det! Men har du funderat på deras musli? Blå var bas?
Alla hemsidor e ju fulla av superfoder..i och för sig.
Jag ska byta höleverantör nu i januari och får nya värden på höet så då ska jag nog testa framöver fibergi, prata med annika gården..

Men den blåa är en musli foder, för lätt till mellan hårt arbete. Mina är inte direkt hård tränat.:angel: så jag är nöjd med den. Jag också tyckte om att det är som det ska vara, naturligt, så säga och är inte behandlat med förbindnings ämne för göra pellets.

Om du menar deras koncentrerat musli så är jag alldeles för lat för att blanda egen...:angel:

Min HK skulle komma imorgon för att leka men svär far kom just och sa det ska var närmare till -19 till -22 grader. Brrrrrr Vi kanske ringer dig imorgon. Vem vet.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 469
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte