Jag tycker det är en bra ämne det här. Jag tror folk tror att det måste var en sätt eller den andra. Jag var som du en icke-stick person men när jag väl blev van med den så nu vill jag inte var utan.
Jag också tror det beror på hästen och hanterare. Om hästen är rädd/osäkert för den så jag skulle inte använder den i början. Om hanteraren är inte så..."smooth" med den så skulle råda att de ta in den senare och sakta så de har lite mer koll på den.
när det gäller respekt för bara sticken så har du rätt... i många situationer med folk som inte har fått i huvud att använder sina 4 phaser. Folk som använder stick i fel stunden och använder det som phase 1-2
. hästen lära sig kanske snabbt när matte/husse är mer eller mindre kaxig när de har eller inte sticken med sig. Men jag märka att jag använder när det behövs och jag kan använder det på ett annat sätt som jag kunna inte använder ändan på repet. Man kan också tänka på så sätt, om man bara använder repet kan hästen lära sig att bara respektera repet och inte människan (som när vi ser andra koppla lös hästen och hästen drar på en gång...). Men man lära hästen att respektera oss på samma sätt så eventuellt så behöver man inte rep eller sticken.
Som Pat säger: " Do you know what it is called ehen you take away the leadline?...the truth" Om hästen stannar eller drar så vet du var du har respekten i linjan eller med dig själv.
Parelli har ändrat mycket sen dessa gamla goda tider. Det är en av anledning jag tycker så mycket om de. De ändras och säger till att de trodde en sak var rätt med inser att det kanske finns en annan sätt. som är bättre. För mig det betyder att de utveckla hela tiden och att de är mänsklig, att de erkänna att de gör fel och sen rätta till det. Jag garentee att om du tycker de gammla VHS var bra du skulle blir bort blåst med de nya.
För er som har svårt med kontanter så en idé är att ni söker PNH genom ditt bibliotek.
Jag har en kompis som har gjort det och de har taget fram dessa ny-gamla Levels med DVD'erna. Eller även får en studiecirkel och då köpa en Vuxen skol utbildning in de.
Hoppas du inte ser detta som en lektion jag menar allmänt och det är bara min åsikt (inte att det betyder nåt, ha ha ha
). Det är bara rolig att diskutera saker.