PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

Det e ju klart! Det e ju inte lika halkigt här....
Jag har inget att rapportera för det står alldeles still! In och ut till hagen e just nu våra aktiviteter!:(
Drömmer mig bort mot bättre tider...Ärligt talat så sitter jag mest och överväger att sälja för allt känns just nu så oövervinnerligt. Tid, har jag verkligen rätt häst? Tuss kommer alltid finnas kvar så det e min goa Obe som e på tapeten. Hoppas att det bara e en december depp.:crazy:

vaddå? har du fått problem med honom eller räcker inte tiden till?
Jag hinner bara träna på helgerna eftersom att jag har skola, och då tränar jag bara Gandalf eftersom att han är så tids krävande.
men nu LOV!, och det betyder allvarlig träning för både freark och gandalf.., så då tänkte jag bla filma och ta bilder så jag kanske slänger in något här.
*onödigt inlägg jag vet*

Obe e perfekt som häst det e mig det e fel på! Jag känner att jag inte hinner med just nu.. Det här har pågått lääääänge... Vägt fram och tillbaka..
Plus att jag måste hinna med att få den kunskap att kunna matcha honom och inte förstöra honom! När ska man hinna med det?:cry:

Men vad är nu det här?
Klart du klarar av det och är tillräckligt duktig, och hör sen!

*kramar om*
*peppar*

:banana: :bump: :banana:

Hur börjar man med nh? Javet dum fråga men jag ska skaffa en carrotstick och undrar då vad första stadiet är i träningen? Tyckte inte att jag kunde läsa mig till det på hans sida, men det står säkert klart och tydligt :o

Någon som har lust att berätta lite? :)

ooo i know that feeling!, men hästarna har inget emot att vila! och du verkar ju vara fäst vid honom, så sälj honom inte.. du behöver ju inte träna jätte mycket, lite då och då räcker..
och man ska ju endå inte hålla på för länge! tycker du verkar skicklig jag.

svar till JessicaM.
Tycker inte att du ska ha carrotstick när du börjar.. först friendlygame gå runt klappa honom överallt. lyfta hovar.börja med bara rep och grimma.. backa. flytta undan för tryck, sen circling game. ja dom olika lekarna helt enkelt.. sen vidarutvecklar man ju detta. jag har ett dokument med alla lekar här någonstans tror jag så ifall du vill ha dom kan du ju skicka PM!

resten av er får gärna rätta mig om jag ahr fel men det är vad jag har lärt mig =)

Senast ändrad av en moderator:

Men hallåsin! Vad är detta jag läser...Dina drömmars häst! Jag vet hur det är...Majsa var 5 år när jag ställde av henne, helt. Skulle sälja...Det var gubben som stoppade mig. Och jag hade inga barn då! 1½ år senare var jag ute i hagen en vårdag o allt stod bara still, det blev typ värsta undemaning time med bägge två o mest Majsa förståss o en mycket kär vän som kom o lockade med mig ut. OM du vill ha honom kvar så dör han inte av att stå, min kära granne har berättat att det ÄR jobbigt med småbarn o hästar, men ha inte dåligt samvete. Jag hade det så det slet i mig men det blev etter värre när jag försökte hitta nån medis eller fodermänniska...Så jag accepterade. Gubben sa att jag inte skulle sälja/göra mig av med dom o dom dör inte av att bara gå där. Sen är det ju snart VÅÅR!!
Själv har jag legat i värsta magsjukan, svimmat o slagit mig i armen o i huvet så jag fått lätt hjärnskakning på kuppen + en j***la bihåleinflammation så vi fick åka in till akuten nu ikväll. Hästarna har gått ute 3 dagar o 2 nätter ÅÅÅH stackars dom, men dom fick ju mat i allafall o rätt så ok väder så dom är helskinnade :crazy:

Nej gumman gör dig inte av med Obe. MEN det är självklart ditt beslut..

Men roligt se Parelli väl? Får du inte lite inspiration? Eller var det tiden, som för mig nu? GUbben är aldrig hemma o så är barnen eller en annán sjuk....

Nej NÚ vänder det mot ljusare tider!! Det är Tomasdagen imorrn!!

Kramelikram, nu ska jag ta mitt huvud o lägga det på kudden.

Men himmel!!!! Jag hoppas att du tar det lugnt och blir frisk snart!:eek: Hästarna klarar sig nog jättebra ett tag till! Annars sätter du fart på dina vänner! Jag ska inte säga något, jag e usel på att be om hjälp!
Jag vet att det inte far illa av att bara gå men Jag har ändå jättedåligt samvete allra helst när det kommer till Obe.. Han behöver verkligen bygga upp muskler och de blir bara vildare och vildare för varje dag som går känns det som. Dessutom ska jag premiera honom till hösten och jag vet inte hur jag ska ta mig till.
Jag kan inte ha medryttare, jag har provat förr..(inte bättre nu när man börjat med pnh)
Jag sitter klistrad mellan 21-23 varje kväll och slukar Parelli men det e då som jag inser att jag kommer aldrig bli så bra.. När han rider en RB extro, shit, det e så jag inte ville att det skulle vara. Jag e sååå trött när det kommer till heta och pirriga hästar, jag vill kunna ta en tur utan vetskapen om att nästa sten på vägen kan jag ligga på.
Obe e grön MEN han e kanske lite mkt häst för mig just nu. Jag funderar hela tiden på om det blir någon skillnad om jag lämnar bort honom för in/tillridning på längre tid eller om jag ska avvakta.
Mitt självförtroende var på väg upp men nu e det som bortblåst antagligen för att jag inte lekt med honom på ett tag. Ju mindre jag e där desto mer Rb blir han..
Mycket och långt... Sorry! :angel:

Varför inte carrotstick? Det e ju bara en förlängning av dig?

i början är det bättre att göra utan, och sedan gå vidare till carrotstick. så hästen lär sig grunderna utan det, annars kan det bli missförstånd senare..
men jag kan fortfarande ha fel..
jag använder tex inte carrotstick när jag har honom i repet. när jag har honom löst brukar jag ha det.
frtf jag kan ha fel bara vad jag har lärt hört och tagit till mig.

Är det någon här som handlat Parelli grejer på e-bay? Brukar det vara något problem...det borde ju fungera som Tradera, men kan de skicka det till Sverige....

Jag förstår fortfarande inte vad du menar, vad ska hästen missförstå? Du ska kunna göra friendly game med den innan du ens startar någon lek och inte ta den bara som ett hjälpmedel och inte som en förlängning av din arm? Man behöver den för att att kunna lära hästen alla seven games, det e så mkt enklare då! Hästen ska läsa dig och inte din stick..
Har du sett några dvder? gamla level 1? Om inte rekommenderar jag dig att kika på den!:) Eller de nya patterns online och sevengames plus dvder från success series.
Om jag e helt ute och cyklar så får ni ursäkta mig för jag har sovit bara några få timmar i natt och hjärnan e inte med ännu..:rofl:

jag har set Gamla videor haha alltså VHS videor från när pat var uuuuunggg .. såå jag har kollat mer på den gama PNH... nya grejer i dom nya har jag hört talas om men ag föredrar det gamla goda sättet.
Jag har hört någonstans att hästarna kan lära sig att bara ha respekt för sticken och inte människan, och sedan inte lyssna alls när man inte har sticken..
men som jag sagt hela tiden mycket möjligt att jag har fel, men det är så jag börjar med mina, använder hellre sticken som en förfining. vill inte behöva ett hjälpmedel när jag tränar pållan.. och tack vare deta så är iaf den mest långkommna hästen känslig som en fjäder och lyder minsta vink lugnt och fint =))) fast han var det lääängesen jag tränade...

men jag tror många använder en egen tolkning på pnh..
jaja jag drar mig ur diskusionen innan det går galet :P

Neeeej, det går inte galet!:D Jag berättar bara min uppfattning! Och du kör din! Men kolla gärna nya dvderna och levlarna det e såååå mkt bra information så man bara sitter där som i koma och dreglar när man tryckt på play!:rofl: Finns just nu på tradera och ebay billigt som f*n!

hehe , njaee även ifall det är billigt så är jag pank.. juklappar.. suuuuck... nu ska jag ut och träna gandalf och sen träna freark !, kanske slänger in en bild elr 2 sen =))

Hej!

Oj oj Satterstina här har du en som ju också vet PRECIS hur det känns *kramar om* Jag har ibland så otroligt dåligt samvete för hästarna och för att vi inte hinner med, varken jag eller mannen. Jag har fyra barn, två "stora" skolbarn och två små under tre år. Vi brukar tänka att huvudsaken är att hästarna i varje fall får gå ute i hagen varje dag och att man emellanåt får en liten stund att leka och träna med dem, och några topptränade elithästar är vi ju ändå inte ute efter så...

nåja, det är en klen tröst för emellanåt känns ju allt skit ändå och det känns som om man inte skulle klara av att ha sköta allt. Men så här tror jag nog alla med små barn och hästar har det... eller???
Jag sitter också och slukar alla Parelli dvd's jag kan komma över och sen då man väl kommer ut i Corralen så känns allt så svårt att göra i praktiken...

Just nu har jag en ok period med Tara men det är nog mest för att jag nu helt undviker att göra sånt som jag inte får att fungera som Circling game och Sideways (det har fungerat förr då vi lekte oftare men nu är det kört) och jag driver henne bara mer mot extremt RB introvert om vi försöker. Vi har helt enkelt för lite tid tillsammans för att det ska fungera

Jag har kommit överens med en betydligt längre hunnen PNH'are att hon ska hjälpa mej komma på rätt spår igen, kanske börja om från scratch med vissa saker... har du nån som du kan ta hjälp av? Och jag håller fullständigt med Toria, han dör inte av att stå!!! :)

Toria: Krya på dej! Magsjuka är det värsta!

Jag tycker det är en bra ämne det här. Jag tror folk tror att det måste var en sätt eller den andra. Jag var som du en icke-stick person men när jag väl blev van med den så nu vill jag inte var utan.:angel:

Jag också tror det beror på hästen och hanterare. Om hästen är rädd/osäkert för den så jag skulle inte använder den i början. Om hanteraren är inte så..."smooth" med den så skulle råda att de ta in den senare och sakta så de har lite mer koll på den.

när det gäller respekt för bara sticken så har du rätt... i många situationer med folk som inte har fått i huvud att använder sina 4 phaser. Folk som använder stick i fel stunden och använder det som phase 1-2:crazy:. hästen lära sig kanske snabbt när matte/husse är mer eller mindre kaxig när de har eller inte sticken med sig. Men jag märka att jag använder när det behövs och jag kan använder det på ett annat sätt som jag kunna inte använder ändan på repet. Man kan också tänka på så sätt, om man bara använder repet kan hästen lära sig att bara respektera repet och inte människan (som när vi ser andra koppla lös hästen och hästen drar på en gång...). Men man lära hästen att respektera oss på samma sätt så eventuellt så behöver man inte rep eller sticken.

Som Pat säger: " Do you know what it is called ehen you take away the leadline?...the truth" Om hästen stannar eller drar så vet du var du har respekten i linjan eller med dig själv.

Parelli har ändrat mycket sen dessa gamla goda tider. Det är en av anledning jag tycker så mycket om de. De ändras och säger till att de trodde en sak var rätt med inser att det kanske finns en annan sätt. som är bättre. För mig det betyder att de utveckla hela tiden och att de är mänsklig, att de erkänna att de gör fel och sen rätta till det. Jag garentee att om du tycker de gammla VHS var bra du skulle blir bort blåst med de nya.

För er som har svårt med kontanter så en idé är att ni söker PNH genom ditt bibliotek. :idea: Jag har en kompis som har gjort det och de har taget fram dessa ny-gamla Levels med DVD'erna. Eller även får en studiecirkel och då köpa en Vuxen skol utbildning in de.

Hoppas du inte ser detta som en lektion jag menar allmänt och det är bara min åsikt (inte att det betyder nåt, ha ha ha:angel:). Det är bara rolig att diskutera saker.:D

Men nu! Ja då, jag inser att jag och Alyssa ska komma och smack you around a little! Jag har varit i en slump i 4 år nu. Min hemlighets kompis har börjat att ta mig ur den. Men på andra sidan så mina får står kvar även om jag inte rider.

Vi ska får up dig på fötter igen snart. Men du måste börjar skaffa lite alone time för dig själv. Planera en schema så kommer vi och knuffa dig framåt lite.:bump: Men nu snart också kommer din häst blir riden efter ny år (om du är fortfarande intresserad), när du ser det där så kommer ditt självförtroende tillbaks. Om värst kommer till värst så kan han står här....:idea: så kan jag titta på han en stund genom fönstret:love::love::rofl:

Sv: Re: PNH Tjatter - Part II

Yes, agreeeeee :D
och nu har jag ett stort blå märke på armen! Han högg me.. jag ska förklara varför..
har ju inte tränat sen föra helgen (äntligen lov nu träna varje dag) men iaf han koncentrerade sig på allt förutom mig., så det blev till att jag fick, kolla, peka svinga, och en liten dask, i baken. fortfarande inget fick höja trycket lite. nu fick jag uppmärksamheten. ett litet tag, sen så fick jag jaga rumpa :angel: så tog jag inn honom uppmärksamheten var där men sen borta igen..... så då va det samma visa igen. och nu bestämde han sig för att han fick nog och hög mig i armen.
då åtrgärdade jag det och efter det gick allt toppen xD

den här pållen kräver tiiiiiid. men han är underbar och otroligt smart.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 469
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.