PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

Lotus . Jo, han ser ju ut o koppla bort sig lite, men vaknar till när du kliar o går iväg... Vi vill se ny film Lotus!

Precis, fast ibland har jag svårt att veta om han kopplar bort eller har tråkigt...
*förvirrande*

Ny film är påväg, fullständigt oseriös
Jag i min skoterdress ser ut som en hoppande köttbulle i snön och Nokke funderar på varför jag tycker att det är så jobbigt :rofl: :o :angel:
Filmen kommer så fort den laddat klart på Youtube!

Under tiden kan jag uppdatera med lite bilder från en rosa luciamorgon här i Sundsvall :love:
Ni kan ju fatta hur UNDERBART det var att rida ut idag!!!

YO_081213_001_copy1024.JPG

YO_081213_051_copy1024.JPG

YO_081213_064_copy1024.JPG

YO_081213_065_copy1024.JPG

Jag säger bara -ÅÅÅHHHH!

Vi har 2-3 plus o slask...gråpissmulet...

Här nästan regnar det på vår fina snö... gissa om det e halt!:eek:

Nu har jag sett dina nya filmer! A fy vad jobbigt att springa i det där...Sist när vi fick mycket med snö o Majsa inte hade några brodd eller snösulor var jag ute med bägge på vallen o sprang. Jag höll på å få astmaanfall!

När du rider, använder du dig av patterns då?

usch...ja vi har fått ploga bort skiten...

Jag har packat nu så watch out! o skrivit en lapp med liten fin teckning på *hehe*

JAAA! Va kul!!! Hmmm..undrar vad den bilden föreställer?:o

Jo, ett kort fick jag, men jag såg en artikel i tidningen som jag fick och där såg det ut som om parellipasset var något annat! Men någon bag fick jag inte.

Tack för dit stöd Toria! Hoppas verkligen att det blir bättre till våren!

Idag skulle jag och min sambo gå till ridbanan med hästarna, men när vi kom dit fick vi höra att vi inte fick vara där för den är för blöt. Har ingen egen ridbana. Så jag tänkte att vi försöker leka lite på ängen istället jag tror att det går bra, men det skulle jag inte ha gjort! Unghästen som blir tre nästa år är ju leftbrain extrovert och han flög iväg i 190 och jag hade ingen chans att stoppa honom han bara drog 22" linan ur händerna på mig! Jag hann inte ens bumpa! Det värsta va att han drog ut på vägen! Ingen jättestor väg som tur var, men kul var det inte! som tur var stannade en bil och han stannade precis framför bilen och hon som körde gick och tog honom då han stod där jättesnällt som om ingenting hade hänt. Det värsta var att några i ett grannstall såg vad som hände och kom och sa "är det inte dags att sätta ett ordentligt bett på den där hästen snart". Jag blir så arg på folk som inte alls förstår vad man håller på med. Alla som bor runtomkring mig verkar bara tycka att jag är dum i huvudet som håller på med det här och de verkar inte vilja eller är helller inte intresserade av vad man håller på med. Jag har iaf lärt mig att aldrig mer i lina och circling game på ett icke inhängnat område! Det svåra blir då bara hur ska jag kunna träna mina hästar då vi inte har någon egen ridbana och de som har inte vill låna ut sina?

Tur att det gick bra iaf, jag vet hur det känns när hästen är lös och springer mot vägen :eek:

Ett bra tips för att kunna träna utan ridbana är att köpa såna där glasfiberpinnar för elstängsel och lägga upp en corral (behövs inte ens så många pinnar) och lägga i elband (utan el förstås) :)
Jag använder bara såna och det funkar hur bra som helst, pinnarna finns i olika längder så man kan ta de längsta om man är rädd hästen inte ska hållas innanför.

Ojojoj, ja tur det gick bra ändå. Man vet ju inte förrens man testat...Samtidigt känner jag igen det där, man tror det ska gå bra sen tycker hästen det är för kul helt enkelt. Eller blev han rädd? Nää?

Ja, kan ni inte göra nån egen liten plats, det är så tråkigt när man ska låna andras...har ni nån mark? Min paddock fick jag efter mycket tjat i trädgården så allt är möjligt :D

Jag såg föresten i en gammal SC tidning att journalen/passport skulle vara samma...

Visst är det svårt att skita i vad andra säger ändå...Här kan vi ju heja på varann:idea: Det är jättebra!

Nej, nu får jag inte sitta längre säger Lilleman...see you all!!
Stina, you´ll see ;)

pållen har ont någonstans, det förklarar varför han varit så tjurig och "huggit" mot mej.
har dock haft mina misstankar om detta då han blivit som en ny häst för några månader sedan, equiterapeuten kmr ut någon dag till veckan och så ska vi se om hon hittar något.
på ett sätt hoppas jag att hon hittar någon låsning eller något som hon kan åtgärda men det känns ju samtidigt dumt att jag inte åtgärdat problemet förren nu..:(
vi hade snö häromdagen men nu är det typ slask då det blivit + grader igen, blä!
hmm..glömde bort vad jag egentligen tänkte skriva när jag gjorde ett nytt inlägg :p

När du rider, använder du dig av patterns då?

Jag använder patterns när jag rider i grimma eller helt utan utrustning, men när jag rider annars så är det efter den akademiska skolan. Tycker AR och Parelli kompletterar varandra väl.

Här kommer filmen jag pratade om i alla fall (den där jag ser ut som en studdsande köttbulle) :o :rofl:
Hade redan sprungit runt i 10min men då hade kameran lagt av, batteriet tyckte inte om -15 grader under lång tid :angel: Så det blev inget filmat då :mad: Hade gjort en massa roliga lekar och var helt slut. Gissa om jag blev arg när jag insåg att kameran stängt av sig! Det ända jag tänkte var "attans och jag som skulle lägga ut en ny film i PNH-tråden... :crazy:"

Värmde batteriet och tog sedan ett par varv bara i snön för att få något filmat enbart för att lägga ut här *ler*. Så här kommer en oseriös snutt från mig när vi springer runt i snön jag och min pålle. Gissa vem som har det jobbigast ;)

http://www.youtube.com/watch?v=gIg1I09A1gI
(Tyvärr blev denna film också i 4:3 när jag skickade den till Youtube fast jag filmat i wide, men jag tror jag kommit på vad jag gör för fel nu, så nästa blir nog rätt :D så vi ser lite roliga och hoptryckta ut...)

Nää, han blev inte ett dugg rädd! Bara glad och ville springa mer!:laugh: Han bara drog järnet, tog i allt vad han kunde och bara sprang!

Vi måste fixa en egen ridbana! Vi har lite mark, men som det är nu är det bara snorhalt och jättegeggigt. Måste bara få lån från banken så att man kan göra en. Det är ju inte grattis direkt...

Vad har ni för underlag på era ridbanor? Har funderat på paddex på vår kommande ridbana- fast det kommer säkert dröja minst ett år innan vi har någon. :cry:

Ingen studsande köttbulle så långt ögat når!!! :)

Ni ser ju ju att ha det jättekul och så otroligt fint det är där, vacker utsikt!!! Det är så konstigt att landskapet är så kuperat på den sidan då det här på andra sidan kvarken är platt som en pannkaka.

Ha, ha tack!

Ja visst är det vackert :love: Utsikten från ridplan är helt underbar!
Nokke brukar passa på när vi rider freestyle att gå ner till kortsidan av plan och ställa sig med huvudet över staketet och bara titta på utsikten. Det ser ut som om han står där och njuter när han spanar mot horisonten.

Men.... var har CaliforniaSwed och Alyssa tagit vägen??? Tjuvläser bara? Eller tillverkar lååånga filmer när de rider och tränar PNH kanske...?:angel:

Håller en tumme för teorin om filmerna... :D :bump: :love:

Men du har rätt, vart har de tagit vägen!? :confused:

CS är här. Är i hälsingland en vecka och surfa med mobilen. Det ta en evighet att skriva annars. Dagen teknologi är helt otrolig. Jag är hemma till onsdag då får ni några bilder. Men tyvärr ingen filmer. Vill gärna ser era filmer men telefonen inte klara av det. But do not fear! I always find a way to keep a eye on you guys...

Tack!

Det där med godis kan vara så olika från häst till häst.
Min är matmotiverad och det funkar utmärkt att ge godis som belöning eller motivation, men jag måste ge dem vid rätt ögonblick och i rätt läge, annars blir han tiggig och dominant.

Har väl inga direkta råd att ge till dig och din häst men om han blir som det låter så skulle jag nog inte ge han godis.
Är han motiverad att utföra uppgifter ändå? Jag kan använda godis som motivation till min LB Intro. Vart ligger din häst på "kartan"?

Han är LB ext. ganska så dominant av sig och vill gärna göra sin mening hört, men jag tycker inte vi har så stora problem med motivationen. Har inte kommit så långt än, men det känns som att han blir mer lyhörd och motiverat att göra saker jag säger genom PNH. Det är framåtbjudningen som brister i bland, menvi har som sagt inte kommit så långt än.

Jag känner väl inget större behov av att belöna med godis känner jag, men blev nyfiken, när jag så flera härinne som gör det. Däremot skulle jag gärna byta bort lite av hans glubskhet och matfixering:D

Jag använder patterns när jag rider i grimma eller helt utan utrustning, men när jag rider annars så är det efter den akademiska skolan. Tycker AR och Parelli kompletterar varandra väl.

Va spännande, för det är just dom två grenarna jag tänker satsa på med!

Va roligt att du också håller på med AR! :bump:
Jag tycker att de två tänken fungerar jätte bra i ridningen och kompleterar varandra, framför allt när man kommit lite längre (inom finesse). På någon av de senaste SC-dvd:erna håller Linad en lektion för en av sina elever på Remmer. Och jag fick verkligen en aha-upplevelse när jag såg den!

Som sagt jag rider mycket efter den akademiska läran men lever Parelli ;) om du förstår vad jag menar :D

Sedan om du inte behöver motivera din häst med godis, så tycker jag inte att du ska ge honom i det läge ni är i nu om det gör han dominat och knuffig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 469
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar