PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

Jag har en leftbrain introvert och en leftbrain extrovert. Till min leftbrain introverta häst fungerar det jättebra med godis för att han ska bli mer motiverad. Däremot fungerar det inte att motivera den leftbrain extrovert med godis. Han är tillräckligt motiverad i sig själv ändå och blir än så länge bara nafsig om man belönar honom med godis.

Vad kul att ni tar upp det här med AR. Jag började ta lektioner när Majsa var 4 och skulle vidareutvecklas. Vi fick börja på marken med öppna o sluta, flytta vikten osv. :love: Jag red för en person som kallade det klassisk dressyr.

Det är så kul för just den personen som var min stora idol då har varit hos en Parellitränare o jobbat + hos flera Klassiska dressyr gubbar, men just det med Parelli..What a coincident(stavning?)

Nu är jag så lycklig för att Parelli har hjälp av Walt Zettl, han verkar ju jätteduktig o jag blev oxå frälst av Lindas lektion i förra dvdn. MEE LIKE!

Och nästa gång denna person kommer till sörmland kan man ju bara plocka upp grejen igen, det känns som om MY DREAMS WILL COME TRUE *ojoj, flyger i väg lite..*:o:bump:

Senast ändrad av en moderator:

Nämen, en till!
Va roligt :D

Jag började med AR långt innan Parelli, men att kombinera de båda går ju hur bra som helst. Bärkraften han får via AR-ridningen är till så stor hjälp i ridningen freestyle.

Vad spännande med en AR tränare som även är utbildad i Parelli, du får skvallra i ett PM till mig vem det är ;) Annars tycker jag att det ofta är så i de olika disiplinerna att man är så fokuserad på ridningen och teknikerna där ikring att man glömer bort hanteringsbiten...

Titta! Nu har jag "jul-pimpat" till min avarter :rofl:
Nu vill jag se alla andras också i en julig version i denna tråd :D

Tyckte att jag kände igen dig från K-R! Har också ridit AR sedan relativt lång tid tillbaka, längre än vad jag sysslat med Parelli.

Jag har dock gått ifrån AR mer och mer, nu är det inte så viktigt längre. Jag dras mer åt Parellihållet av olika anledningar :).

Oj, det är ju jätte mycket AR-folk i denna tråd ju, kul! Då är jag ju inte helt ensam *fniss*
Undra om det finns något samband, AR-Parelli :p

Det "braiga" med AR och Parelli tycker jag är att de funkar så bra ihop ridmässigt. Framförallt när man kommit lite längre i "finessen". Jag har hitintills inte stött på några krockar men det kanske beror på att all hantering sker via Parelli och sedan synkar tänket i ridningen så bra ihop.

Oj, vad svamlig jag blev... :o
Men i vilket fall roligt att det är fler som håller på eller har hållit på med AR i denna tråd. :D

Shit! Jag satt och gjorde horsenality på hästarna och jag tror jag har fel!! Obe som jag trodde var RB intro och kan bli mer Lb är RB extrovert och Lb intro plus ett par prickar Rb intro... Erika trodde han var Rb intro men enligt diagrammet e det "fel", han e bara lite intro och mer extro..
Tuss var nästan helt Lb intro extrem.
Jag behöver öva mer på min savvy!:angel:

Ja men tänk tillbaks när du gjorde det första gången och när du var här. han var mer RB intro. Men du också har jobbat med han sen dess så han kommer ändra sig säkert ett par gånger till. Han kan till och med faller tillbaks till RB intro efter ett bra tag.

Tussen kan jag tror är BARA LB intro.:angel::p även när hon var så sjuk som hon var(stakan:cry:), så vissa hon det allafall.:rofl:

Här är det ingen ridning, Banan är bara skit. Just fick hem min älskande Suburban hem efter 5 månader!!!:banana: Och även har beställt en "Trailer Cam" så snart är vi på väg till ridhuset för att fortsätter med Chopper och Red.

Trött att sover borta så nu ska jag ta mig in glas vin och lägga mig fram för TV:n.

Lotus: Jag kan inte så mycket om AR men då jag såg bilderna på Parelli-Myler betten tänkte jag genast på betten som används vid akademisk ridning... är de inte ganska lika eller är jag helt ute och cyklar? :) så nog finns det säkert kopplingar mellan de båda...

Jag red förresten Tara idag första gången idag på över ett år... :banana: spännande, men det gick hur bra som helst med repgrimma och 12 f. repet :) Speciellt länge höll jag inte på för det blåste ganska rejält så mannens valack var orolig i hagen intill (taktade och sparkade bakut då det kom extra kraftiga vindpustar.. Extrovert som han är) så Tara blev också orolig och jag tog det säkra före det osäkra och klev av... tidigare skulle jag bara ha skänklat vidare men i dagens läge skulle det vara otänkbart, Parelli påverkad som man är... :grin:

ÅÅÅÅÅÅhhhhhh vilka härliga bilder och film med snö!!!!!!! Helt otroligt vad vackert det kan vara i norra landet :love:!!!

Här har all snö töat bort men jag hoppas på att den kommer tillbaka.

Måste bara berätta en sak: Igår när stallägarens dotter skulle ta in sin häst från hagen (de går 4 st) märkte hon precis när hon gått in med honom hur dom andra tre blev helt vilda i hagen :confused:. Hon förstog inte varför men bestämde sig för att ta in resten med, eftersom det var mörkt ute och hon inte såg vad som kunnat orsaka detta. När hon stog vid grinden och ska ta på grimmorna så ser hon att min häst har ett stort trassel av stängsel tråd i svansen och runt ena bakbenet :eek:! Men hon fick in dom tre och med sin pappas hjälp (hon är 13 år) så kunde dom klippa bort tråden och skölja benet för att se att han hade inte en enda skråma av tråden! Helt otroligt, men tror det är lite av Parelli träningen som gjort verkan pluss att han hade det fast i svansen till stor del :crazy:. Tur det vågar inte tänka på hur det hade kunnat gått annars. Troligen har han gått emot staketet (vi har trä staket med tråd på insidan) och fastnat med svansen varpå han har drgit med sig alla dessa meter med tråd. Åh vad rädd jag blev.
Tog ut honom sen i manegen för att verkligen checka att han inte gjort illa sig och gjorde mycket friendly game, även "in motion" och han var bara lite spänd först sen lugnade han sig och var som vanligt igen. Så skönt att han blev sitt vanliga jag igen och att det gick så bra som det gick! Mycket tack vare 13 åringens insats såklart! Hon var jätte duktig och hon med hjälp av hennes pappa löste det med savvy! Jag är så stolt över henne (har tränat Parelli sen hon var runt en 8 år tror jag!)

Jag red honom idag och han var så rörlig och härlig! Jag avgudar:bow: min häst :love:!

Kul med lite AR folk, själv är jag väl mer inne på Klassisk Dressyr efter ett massa provande, men nu Parelli och Klassisk dressyr + lite annat. Kul med en AR tränare som utbildat sig via Parelli ,vill gärna också ha ett Pm.... :angel:???

Jag har nu ridit med Cradle bettet och tränset, som jag köpte av Filosofen, i några månader nu. Passade min häst med jättelikt huvud PERFEKT!!!! Så glad för det och han fungerar super :love:! Kan rekomenderas!
Jag tror på det där med verkan på nosen nacken och i munnen precis som AR (vad jag förstår :confused:), med kapson som kan kombineras med stång. Mycket intressant!

Ja du ser, det är fint här i norr, du ska inte flytta..? :D

Vilken tur det gick bra med din pålle, klart att all Parelliträning spelade en stor roll i att det gick så bra! Och vilken tur att du har så duktigt folk i stallet.

Tror också på det där du säger om verkan på nosen, nacken och i munnen, känns logiskt.

Du behöver inte ha haft fel, de kan ju byta horsenality. :idea:
Min har skiftat rejält ett par gånger sedan jag började med Parelli.
Satt igår och tittade på den första "kartan" jag gjorde på honom och det är ju inte samma häst längre. Blev lite aha-upplevelse "Å, tänk att han var sådär" :angel:

Vart ser ni parelli avsnittena på webben?? Och en del skriver att de har sett parelli dvd:er, vart får man tag på sådant?? Är verkligen intresserad av detta och vill lära mig MAASSSSOOOOOR

Grattis till medlemskapet!:banana:

Det är olika när vad man får för månad men man får 3 tidningar och 9+(ibland får man en jul bonus) dvd'er varje år. Vilken månad kan det ändras (tro jag) från år till år.

Dvd kan du beställa från Parelli's hemsidan (det skickas från UK då) om du inte hitta nåt på tradera eller blocket istället.

Jag var lovat att kompisen skulle skicka några direkt från min resan men jag har inte fått de än. Kanske jag skulle gå ut här och ta några bilder...men det är halkig (excuse #163:angel:)...

Alyssas datorn sagt up sig så hon kommer snart. Det är lika illa där också tror jag. Stina kanske ska komma och filma och ta bilder, hon som kan...:idea::bump:

Spelar ingen roll hur du gör det, bara det kommer bilder!!!
*lägger armarna i kors*
:angel: ;) :D

Jag vill ju se dina pållar! :bump:
*längtar*

Jaha, jag tar på mig ansvaret och uppdaterar tråden med ett par ovisade bilder från mig. :D

Om någon tycker att jag håller på att tråka ihjäl er med en massa bilder så MÅSTE ni säga till :o

Nokkis på gårdsplanen i motljus efter ridning:
YO_081213_014_copy1024.JPG

Puss på dig matte:
TN_081130_427_copy1024.JPG

TN_081130_268_copy1024.JPG

Vink, vink:
TN_081130_415_copy1024.JPG

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 469
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar