Plötsligt utan täcke i 5 timmar...

Havsluft

Trådstartare
Jobbade kväll och sambon tog in hästarna från hagen. Genomblöta täcken (utanpå) som han tog av men vågade inte sätta på nya... Min häst stod utan täcke i 5 timmar, oklippt dock, men med ryggproblem och dräktig. Nu brukar hon ha på sig 250 g täcke och uppåt beroende på väder. Visst hon är en HÄST men jag oroar mig för eventuella eskalerande ryggsmärtor, förkylningar gaahh. Hon var inte våt på något sätt genom täcket ens på halsen eftersom hon har halstäcke. Behöver jag vara orolig?

Sv: Plötsligt utan täcke i 5 timmar...

Är det samma väder som här i Skåne så hade jag inte oroat mig. Det är här runt 5+ grader och är hästen torr och har hö och torrt i boxen så klarar den sig bra.
Hade varit annat med klippt häst med dåligt täcke så det regnat in på bogen på.

Om jag förstod det rätt, en oklippt häst som är torr och står inne utan täcke? I så fall behöver du inte vara orolig.

Jag tror att det "värsta" som kan hända är att hon blir lite stel i muskulaturen OM hon verkligen har känt sig kall inne. Ett longeringspass borde råda bot på det!

Är det en frisk häst så nä, då behöver den inte täcke inne om den är torr.

Nej, min oklippta sover utan täcke på nätterna fortfarande. Hon är känslig för blåst och kyla och vi har inte möjlighet till fri tillgång mat så ute går hon med 200 g täcke.

Jag blir banne mig allvarligt oroad över att man ens kan tro att hästen far illa.

Jag blir banne mig allvarligt oroad över att man ens kan tro att hästen far illa.

Kan inte annat än att hålla med...

KL
Hästar är inte människor. Visst de är olika känsliga, men dock, de är inte porslinsdockor.

Snarare att de far illa av att vara täckade 24/7.

fast det har väl inte direkt med tråden i sig att göra? det handlar ju om en enligt redovisning rygg känslig häst så självklart är inte det första man gör att dra av täcket ute dagtid i taskigt väder i hagen? Även om jag som skrivet helt klart anser att täcket är ett problem i fråga om att få skavet att läka och behöver åtgärdas så det avlastar i mankpartiet, och det är svårt om hästen skall vara täckad.

Senast ändrad:

Vad då för skav?
Jag har inte pratat om att det är onyttigt att ha täcke på sig i busväder.

FÖRLÅT!
det pågår en annan tråd där hästen har skav men ändå måste ha täcke, jag var involverad i bägge trådar och mixade dem i mitt snabba svar! förlåt!!! jag svarar oftast från mobilen och det blir konstigt ibland från den vilken tråd osv....:(

jag håller med enligt det jag tidigare svarat i denna tråd att självklart är det inga problem i detta fallet! och även ditt svar!

:o

här är tråden i samma forum som jag förväxlade:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1212251

Senast ändrad:

Jag har haft häst med ks och det funkade utmärkt att ha honom otäckad inne under vintertid. Det var dock nödvändigt att täcka honom utomhus vid regn oavsett årstid. Det är oftast nederbörd och blåst som är problemet och inget av de sakerna uppstår inomhus.

*vad är det för fel på folk:crazy:*

JA, du måste vara JÄTTEOROLIG!!! Hästen kan få ont i halsen å öronen.. Köp hem otrivin å alvedon genast:meh:

Och de 30 hästar jag har hand om går samtliga utan täcke. Även utomhus i busväder. De äter och leker sig varma.

Tycker det är lite otrevlig ton i den här tråden..

Till TS: nej, du behöver inte vara orolig :) plugga på lite om hästens värmereglering; de fungerar inte som vi människor :)
enligt studier har man kommit fram till att hästar (generellt) har en kritisk temperatur på ca -15 och vi människor +25.
Ungefär kring 0 grader är ganska optimalt för hästar; oklippt som klippt, sommar & vinterpäls -då ligger dem alltid i "komfort zonen".

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 679
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 792
Senast: Luleå
·
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 438
Senast: veronican
·
B
Islandshäst Hej! Jag undra hur ni gör när ni har ridit en häst på dagen och den är svettig. Tänk er att ni rider kl 12, avslutar passet vid 1 typ...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka