Täcke på eller ej?!

Sv: Täcke på eller ej?!

hej!
De börjar ofta värma upp sig innan de blivit så kalla så att de börjar frysa. Det är det man kan se när de darrar. Jag säger inte att det ALLTID är så, för visst kan de frysa, men i många fall är det så.
Jag tror att det kan vara värt att tänka på att hästen inte blir förkyld av att bli kall eller nerkyld som vi människor kan bli, utan de blir förkylda av virus i luften. Och de håller värmen mycket, mycket bättre än vad vi tror. En dyblöt häst är oftast varm och go inuti.
Hur som helst, det här är bara min åsikt. Självklart får alla tycka som de vill, och agera som de vill. Det viktigaste är att vi alla är nöjda med hur vi sköter våra hästar, och att de är friska och välmående!
Lev väl!

Freyja_bus skrev:
Jag tror att det kan vara värt att tänka på att hästen inte blir förkyld av att bli kall eller nerkyld som vi människor kan bli, utan de blir förkylda av virus i luften.
Det gäller väl samma för människor?

"en dyblöt häst är oftast varm och go inuti"

Det beror ju på vart det blöta kommer ifrån.
Min 25-åriga pensionär som inte rids, tål både regn och rusk utan problem, då regnet som kommer utifrån inte når ner genom tjocka lager av päls.Han är precis som du säger varm o go längst inunder mot huden.

Men här talar vi ju om hästar som RIDS svettiga, då blötan(svetten) kommer INIFRÅN och ut.
Då blir det väldigt mycket svårare för hästen att inte frysa, och de behöver hjälp att så fort som möjligt att torka upp.

Jag tycker inte det är förenligt med god djurhållning att strunta i djuret och låta det frysa och torka upp på egen hand, efter att VI ryttare gjort dom genomsvettiga efter träning.
Det är ingenting de väljer själva.

Ofta väljer vi att dessutom klippa hästen för att den ska orka mera och inte svettas så mycket, men då har vi ju också berövat den vinterpälsen som ska hålla den varm sedan i kylan, varpå vi också får ta ansvaret att värma de klippta områdena med täcken om det är riktigt kallt.

De flesta hästar klarar sig rätt bra utan täcken på vintern, om de inte är klippta för sent, så då gäller det att pricka in LAGOM datum för detta, så lite mer vinterpäls hinner växa ut.

hej...igen!
Jag håller med om att om hästen fryser därför att man på något sätt försämrat pälsens och kroppens förmåga att hålla sig varm, genom att klippa den eller ofta låta den gå med täcke, ska man självklart göra det man kan för att den inte ska frysa, genom att kompensera det man tagit ifrån dem (tex pälsen med hjälp av ett täcke). Men det är lika viktigt att tänka på hur hästen är konstruerad. De torkar inifrån och ut, vilket innebär att de kan vara väldigt varma och goa på insidan även om de är dyblöta på utsidan (både om de är blöta pga av svett och regn). De ställer sig oftast i den blåsigaste delen av hagen för att luften ska blåsa igenom pälsen, och torka den. Om man stänger in en svettig häst i ett täcke, och låter det sitta på under en längre tid, så förstör man ju pälsens funktion att självtorka, och stänger istället in fukten (även om täcket andas, så kan det inte absorbera bort allt). Jag anser att det bästa är att låta den svettiga hästen ha ett fleecetäcke på i 10 min en kvart, för att få bort den värsta vätan. Helst ska hästen stå ute under den tiden, och ha obegrensad tillgång till mat, och så även efter täcket åkt av. Hästar i frihet springer och busar och leker sig svettiga även på vintern, och torkar själva, utan täcken. Och visst, att vi rider dem är inte naturligt, men det är naturligt att hästar blir svettiga. Och att de torkar. Självklart ska man, som god och välvillig djurägare, göra det man själv anser vara bäst för sin häst. Jag har oxå satt på min häst ett täcke vid enstaka tillfällen då regnet öst ner i flera dagar och hon gått ute dygnet runt, och blivit nerkyld. Det är ju någonting man får ta ställning till i själva situationen. Men jag tycker att man hela tiden bör ha i åtanke hur hästen fungerar naturligt, även om det inte är naturligt för dem att leva som de gör idag; i fångenskap som ridhästar. Men man kanske inte behöver ta ifrån dem allt... bara en tanke.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: super
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka