Täcke på eller ej?!

Förut så satte jag ej ut hästarna efter jag ridit under vintern men då vi var tvungna att ändra på vanorna av diverse olika skäl så släpper jag oftast ut de efteråt.

Sommar när det är varmt så får de gå ut efter utan täcke på.

Höst/vår så får de fleecetäcke på sig och regntäcke på efteråt.

Vinter så får de stå inne en stund med fleecetäcke på och sen får de gå ut med vinterfodrade andastäcken och så får de hö att knappra på i nån timme.

Mina hästar går ofta täckade. Den ena är klippt så han går täckad jämt vintertid. De andra går täckade vid nederbörd/-10 resp -13 grader.

Är de jättesvettiga efter ridtur och det är jättekallt ute så får de torka inne.

Pratar vi om en Islandshäst?? när jag ridit en islansdhäst brukar jag bara borsta den lite lätt och kratsa hovarna, förstås innan jag släpper ut den igen i hagen. Islandshästarna svettas mer av att stå inne i ett stall än ute på en ridtur. Islandshästarna springer ju fritt på island och måste bli ganska svettiga där också ju.
Ni får inte tycka att jag är en knäpp hästälskare, får det är jag inte. jag gör bara som jag har lärt mig. I ett stall med islandshästar där jag praoade fick vi lära oss MASSOR av islandshästarna.

Hej
Det är inte alls rätt att ridhästarna springer fritt på Island året om. ALLA ridhästar står på stall runt 6 - 7 månader om året och där står dom tyvärr i mindre boxar och längre tid över dagen. Nej dom svettas inte av att stå på stall. Dom flesta brukar inte klippa hästarna eller använda täcke, behövs ju inte eftersom dom står inne. Däremot står hästar som inte används alls ute året om.
Sen om du borstar blöt och svettig häst är det stor chans att du tricker inn vätskan till huden = hästen friser.
Om hästarna står ute i mycket blåst och regn då kan det bildas det som kallas på islänska "hnjoskar" som är små kulor som bildast uppe på ryggen och dessa kan orsaka sår så att inte går att rida hästen. Det ända som man kan göra är att klippa hästen om detta problem kommer upp.
Så jag tycker det kanon bra att klippa hästen och använda täcke = hästen är torr och varm.
Hälsningar Iris

Min häst är klippt halva halsen, bogen, upp på halva magen och i virveln. Han har regntäcke på sig ute under vintermånaderna, Med halvhals. Ett fleecetäcke under det om det är -10 eller kallare. Då har han också fleecetäcke på sig inne.
Även om hästarna kommer från island är det väl självklart att dom uppskattar ett mysigt varmt täcke. Hästarna som går fritt på island rids ju inte, och i och med det sätter dom mer päls och bildar ett fettlager på pälsen som gör att fukt och kyla inte tar sig igenom så lätt.
Hästarna här i sverige rids mycket, borstas och ryktas i stort sätt dagligen och många klipps. En klippt häst ska SJÄLVKLART ha täcke.. tänk själ.. stå ute halvnaken? nej tack..

//Emma//

Sv: Täcke på eller ej?!

Så här gör vi i vårt stall med partiellt klippta islandshästar på höst-vinter-vår.

Blåst gör ju luften väldigt många grader kallare.

Varmare än 10+ och stilla
inget täcke
-utsläpp

Mellan 5-10 +grader o ganska stilla
Tunnare Bävernylontäcke med hög hals och fleecefoder (Lillhästen i Stav)
-utsläpp

Mellan 5-10 +grader o blåst
Tjockare Bävernylontäcke med hög hals och fiberfoder (Boett)
(täcket är luftigare och torkar fortare än fleecefodrat)
-utsläpp

-10 upp till 0:an stilla väder
Tjocka täcket
-utsläpp

Kallare än 5+ och hård vind
Ställer jag in hästen på stall att torka med vanligt fleecetäcke med hög hals.
Men man får komma ihåg att man kanske måste byta, det kanske inte räcker med ett för att få hästen torr.
Står den länge med blött fleecetäcke som sugit åt sig så mycket det kan, kan hästen ändå frysa.

Vid regn pallar de flesta täcken inte en ordentlig rotblöta, men Boett har ett regntäcke med löstagbart fiberfoder, som är mycket användbart.

Islandshästar är i och för sig härdiga, men mina blir snoriga om jag jag inte använder täcke, när de är svettiga och det är kallt ute.

Hoppas det fanns något litet av allt detta du kunde ha nytta av.

Sv: Re: Täcke på eller ej?!

det är bevisat att ISLANDSHÄSTAR e mkt mer känsliga för att vara svettiga när det är kallt än andra raser så va försiktiga och tro inte att de tål mer bara för att man kan tro det.

jag gör som nån annan sa att jag låter han ha fliceetäcker på sig när han äter va har ni för fleaceetäcken?
min islandshäst e inte klippt....och han har stått ute efter svettig ridning med vintertäcke när det var -20grader och tog ingen som helst skada av det=) bara han får torka med fleacetäcket innan så de värsta blöta försvinner.

ibland om de e riktigt kallt ute och han e mkt svettig så får han stå inne under natten me massa gottigt hö...jag har ett vintertäcke som han i vissa fall får ha på sig ute under natten om ingen kan släppa ut på morgonen men jag gillar varken täcken lr grimmor i hagen(kan fastna m.m)

Gullan86 skrev:
det är bevisat att ISLANDSHÄSTAR e mkt mer känsliga för att vara svettiga när det är kallt än andra raser så va försiktiga och tro inte att de tål mer bara för att man kan tro det.

Hur är de bevisat och vart finns dessa bevis`?

Hej!
Med tanke på hur hästens päls fungerar, så tycker jag inte att man skall ha täcke på hästar överhuvudtaget!
Det är helt ok att sätta på ett fleecetäcke en liten stund om hästen är jätte svettig, men då ska hästen helst stå utomhus, så vinden kan komma emellan och torka (även om det är kallt ute). Täcket måste dock ganska snabbt av (max en kvart) för sedan är det blött, och gör bara hästen kall.
Det viktigaste när det är kallt ute och hästen är svettig, är att den får mat. Jag släpper alltid ut min häst i hagen, och ger henne extra hö. Hästar håller ju värmen genom att äta. Sedan är pälsen så finurlig att den torkar inifrån och ut, så även om hästen känns blöt, så torkar de inifrån på kanske tio minuter. De ställer sig ofta där det blåser mest, för att torka. Sätter man på ett täcke så hindrar man denna torkningsprocess. Sätter man dessutom på två täcken (som fleece med regntäcke över) så blir hästen väldigt kall, eftersom täckena är blöta.

Nej, sålänge hästen har att äta och är i bra kondition och hull (gör inget om den är för tjock, bara den inte är för tunn), så anser jag att det är absolut det bästa att släppa ut dem utan täcke! Tänk på att det är virus som gör hästar förkylda, och inte kylan!

_saga_ skrev:
Hur är de bevisat och vart finns dessa bevis`?

visste att nån skulle skriva så men läst tex reynirs ridskola(rida islandshäst) minns inte exakt rubruken men du fattar nog vilken bok jag menar annars kan jag springa o hämta den...

Freyja_bus skrev:
Hej!
Med tanke på hur hästens päls fungerar, så tycker jag inte att man skall ha täcke på hästar överhuvudtaget!
Det är helt ok att sätta på ett fleecetäcke en liten stund om hästen är jätte svettig, men då ska hästen helst stå utomhus, så vinden kan komma emellan och torka (även om det är kallt ute). Täcket måste dock ganska snabbt av (max en kvart) för sedan är det blött, och gör bara hästen kall.
Det viktigaste när det är kallt ute och hästen är svettig, är att den får mat. Jag släpper alltid ut min häst i hagen, och ger henne extra hö. Hästar håller ju värmen genom att äta. Sedan är pälsen så finurlig att den torkar inifrån och ut, så även om hästen känns blöt, så torkar de inifrån på kanske tio minuter. De ställer sig ofta där det blåser mest, för att torka. Sätter man på ett täcke så hindrar man denna torkningsprocess. Sätter man dessutom på två täcken (som fleece med regntäcke över) så blir hästen väldigt kall, eftersom täckena är blöta.

Nej, sålänge hästen har att äta och är i bra kondition och hull (gör inget om den är för tjock, bara den inte är för tunn), så anser jag att det är absolut det bästa att släppa ut dem utan täcke! Tänk på att det är virus som gör hästar förkylda, och inte kylan!

Hej

Jag har provat varianten att släppa hästarna ut utan täcke med mat så det räckte länge.........men fy på mig. Vädret var väldigt vackert sol och fint, stilla men kallt, ca -5 grader. Så jag tänkte jag skulle låta dom soltorka för solen värmer ju och sen hade dom mat som sagt. Men inom 1 timme så frös min fryslort så klart extremt så det var att lägga på några fleecetäcke och massera henne. Och valacken som vanligt fryser inte särskilt frös jätte mycket också. Detta är bara ett exempel på olika väder jag har provat och nu släpper jag inte hästarna ut utan täcke, olika typ efter vädret.

Och tal om snacket tidigare i tråden om hästarna PÅ Island då har jag faktiskt sett hästa där frysa i regnväder MITT i sommarn, så dom skulle nog uppskatta att komma in eller få på sig täcke.

MVH Iris

jag har boken men skriv gärna ut här istället för att jag ska leta när du redan vet vart texten finns.

Hej!
Det är klart att hästar kan frysa! Och ofta stå de och darrar utan att frysa. Det du ser när hästen darrar kan bero på att de "värmer upp sig", och behöver inte betyda att de fryser. Förutsättningen för att en häst ska kunna hålla värmen bra, är ju oxå att den blir utsatt för kyla under långa perioder, då sätter de den päls de behöver. Om du bara prövar en gång, så kan det ju hända att de fryser eller skakar just den gången, men det gör de för att det krävs så mycket energi för att värma upp kroppen. En häst som alltid haft täcke på sig då det e kallt, kan självklart inte hålla värmen lika bra som en häst som aldrig haft täcke. Men sådant går att ändra på, om man bara bestämmer sig. Ge hästen tillräckligt med vitaminer och bra energirikt hö /hösilage, och utsätt den gradvis för mer kyla så kommer hästen att vänja sig och må bra av det. Med tanke på hur pälsen fungerar, så tycker jag att det är dumt att använda täcke på hästar överhuvudtaget (med undantag för en filt för att suga upp den värsta svetten). Mend det är bara min åsikt.

Det är viktigt att man får lov att ha sin egna åsikt som hästägare, och agera på det sätt som man själv anser att ens häst mår bäst av. Att man har gott samvete och en god grund för sitt agerande och har en lycklig häst, är ju trots allt det absolut viktigaste, även om det är nyttigt att ta del av andras kunskap och erfarenheter.
Tack för mig!

Inte ens på island släpps hästar ut svettiga efter en ridtur...

Freyja_bus skrev:
Och ofta stå de och darrar utan att frysa. Det du ser när hästen darrar kan bero på att de "värmer upp sig", och behöver inte betyda att de fryser.
Varför i allsin dar skulle de behöva "värma upp sig" om de inte frös?
Darrningarna är ett sätt att få upp värmen - ja - men det innebär också att hästen fryser just då.

Freyja_bus skrev:
Hej!
Det är klart att hästar kan frysa! Och ofta stå de och darrar utan att frysa. Det du ser när hästen darrar kan bero på att de "värmer upp sig", och behöver inte betyda att de fryser.!

Hej
Jag är lite nyfiken på vad du anser vara ett tecke på att en häst fryser ?? Som någon annan sa här då ska inte hästen behöva darra för att värma sig om den inte fryser......

Sen till en annan fundering..........hur skulle ni göra/hur gör ni med eksemhästa som har eksemtäcke på sig från typ april till typ okt-nov?? Man skulle väl kunna tro att pälsfunktionen är nersatt hos dessa hästar eller?? Håren kan ju inte resa sig under eksemtäcket.

MVH Iris

Du säger ju att det är plusgrader så jag släpper naturligtvis ut den i hagen om det är där den brukar gå.

Seifur skrev:
Hej
Jag är lite nyfiken på vad du anser vara ett tecke på att en häst fryser ?? Som någon annan sa här då ska inte hästen behöva darra för att värma sig om den inte fryser......

Sen till en annan fundering..........hur skulle ni göra/hur gör ni med eksemhästa som har eksemtäcke på sig från typ april till typ okt-nov?? Man skulle väl kunna tro att pälsfunktionen är nersatt hos dessa hästar eller?? Håren kan ju inte resa sig under eksemtäcket.

MVH Iris
Lånar tråd, Javisst ligger pälsen fint. Min har så blank o fin höstpäls. På vintern tycker jag han får lite vinterpäls , kan det bero på att man har eksemtäcket på så länge att det dämpar sas. Många har ju täcke på för att dom ska just få lite vinterpäls.

Jag tycker det är vansinne att inte ha täcke på en partiellt klippt, svettriden häst i minusgrader o snålblåst.
Hästar är inte gjorda för vare sig att klippas eller ridas.
Men vi gör bådadera, och får därmed hjälpa hästen att behålla värmen genom att sätta upptorkande täcke på efteråt, som man naturligtvis plockar av när det blivit blött.
Jag ser ingen större skillnad i den skötseln av islandshäst, än tex av en shettis i samma situation.
Jag tycker att bilden av den evigt tåliga islandshästen, som vare sig behöver stall eller täcken är tråkig, okunnig och romantiserad.
När det gäller att hålla hästen vintervarm, bör man tänka på att inte ge mat direkt efter kraftig ansträngning, då kolik kan uppstå.
Mina eksemhästar måste tyvärr ha eksemtäcke på sig ända fram i Okt- Nov, och har man täcke i tillräcklig storlek, sätter de en normal, tjock vinterpäls.

Jag hoppas du bara lånade knappen. Jag har inga som helst problem på vintern med täcken eller mat eller kolik eller svettiga hästar.

Tölva skrev:
Jag tycker att bilden av den evigt tåliga islandshästen, som vare sig behöver stall eller täcken är tråkig, okunnig och romantiserad.

Hej lånar lite knapp här då :smirk:

Jag är helt överens med dig......

Jag undrar var den här myter kommer ifrån...........islandshästen är tålig och inte behöver stall eller täcke.........INTE från Island iallafall

Tåliga, ju det är dom så länge dom INTE tränas och får gå fritt i en JÄTTE hage med fritillgång på grovfoder som på Island (skydd är en fördel då).
Behöver dom stall?? JA HELT KLART när dom är svettiga alternativt kan man lägga på täcke. Hästarna på Island är ju vana att stå MYCKET på stall och ALDRIG att man släpper en svettig häst ut mer än att den får rulla sig direkt efter ridturen och sen går den direkt inn i stallet.

En torr häst håller värmen mycket bättre än blöt häst, så jag tycker bäst att klippa de hästar som ska tränas och sätta på täcke men ska hästen inte tränas eller bara någon gång ibland då kan man skita i att klippa och ha hästen otäckad.

MVH Iris

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: super
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka