Plötsligt utan täcke i 5 timmar...

Sv: Plötsligt utan täcke i 5 timmar...

Hur var hon när du kom hem då? Verkade hon bekymrad? Antar att du har vissa kännetecken på hur hennes rygg mår?

Min häst hade nog kunnat stå utan stalltäcke året runt i princip. Han har dock100 g så fort han täckas dagligen ute pga min lathet att inte vilja borsta på morgonen ffa när jag jobbar dag/natt om han just klivit upp ur ett torvbad.

Förkylning beror på virus och inte på kyla. Käller både hästar, människor och alla andra djur.

Du behöver inte vara ett dugg orolig! Din häst tyckte nog att det var väldigt skönt att slippa täcke ett tag. ;)

Kl

Trist ton ni har hörni!

Hästen har flera olika ryggproblem och det är enligt behandlande veterinär väldigt viktigt att hon inte blir kall och vid de tillfällen hon blivit det så har jag oxå märkt att det påverkat henne negativt så oxå denna gången :(. Hon blir lätt snuvig och är dessutom dräktig så jag är rädd om henne och fölet.

Men tack för era vänliga synpunkter!

Med Vänliga Hälsningar
Havsluft som varit hästägare i 30 år och aldrig nånsin har haft en klippt häst och alla tidigare år täcktat med ett regntäcke större delen av vintern.

Later som en efterkonstruktion. Annars hade du val namnt det i forsta inlagget. For det ar ju knappast information som man bara forsummar.

Jo men precis, sen om man har 30 års erfarenhet, behöver man verkligen fråga främmande människor på nätet om en häst ingen av oss andra känner?

En klippt häst, i ett vindskyddat stall med bra grovfoder att tugga på, kan knappast frysa, vi förmänskligar våra vänner lite väl mycket.
Men vid blåst och regn fryser våra vänner klippta utan sitt naturliga skydd..
Sen är många hästar framavlade så de har dåligt skydd. (läs vissa lätta fullbodstyper).
Många hästar har vinterpäls, som skyddar så bra att det är en dm med snö på ryggen som inte smälter och de fryser inte. :D

TS är du orolig, släng på ett B&T täcke omgående.

Senast ändrad:

Du behöver inte vara orolig. Nu fattade jag inte riktigt om hästen var utan täcke inne eller ute. Är det inne så är det bara skönt för den att lufta pälsen lite.

Är det ute och inte rör sej så mycket och har lätt för att bli stel så kanske den är lite stel (det kan min bli) men en rask promenad eller lite longering så är det nog bra med det..:) Du kan testa att massera med lite liniment (arnika funkar väldigt bra på min) om det är väldigt stelt och ömt.

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 679
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 792
Senast: Luleå
·
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 438
Senast: veronican
·
B
Islandshäst Hej! Jag undra hur ni gör när ni har ridit en häst på dagen och den är svettig. Tänk er att ni rider kl 12, avslutar passet vid 1 typ...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka