Plötsligt rädd

Ajda

Trådstartare
Vår hund är 8 mån nu och har helt plötsligt blivit rädd för min mammas sambo. När han kommer hit flyr hon in i vårt sovrum och lägger sig på sängen och lämnar inte platsen.

Han har inte gjort något konstigt mot henne så jag kan inte förstå vad detta kommer ifrån. Visst, han har mörk röst... men hon har träffat honom med jämna mellanrum sen hon var valp.

Jätte trist detta då han är väldigt förtjust i henne och det knälar till det lite när mamma är hundvakt då hon stryker längs väggarna där nu.
Han har inte gjort någon grej av det här utan ignorerar henne och låter henne vara ifred.

Vår hund är 8 mån nu och har helt plötsligt blivit rädd för min mammas sambo. När han kommer hit flyr hon in i vårt sovrum och lägger sig på sängen och lämnar inte platsen.

Han har inte gjort något konstigt mot henne så jag kan inte förstå vad detta kommer ifrån. Visst, han har mörk röst... men hon har träffat honom med jämna mellanrum sen hon var valp.

Jätte trist detta då han är väldigt förtjust i henne och det knälar till det lite när mamma är hundvakt då hon stryker längs väggarna där nu.
Han har inte gjort någon grej av det här utan ignorerar henne och låter henne vara ifred.

Vad är det för ras/typ/storlek på hunden? I ungefär den åldern kan det vara lite olika saker, en rädsloperiod i utvecklingen, könsmognad som tar fram en dittills osedd sida av henne, eller liknande. Men är det enbart en person hon börjat reagera på? Inga/inget annat? Ingen reaktion på främlingar, mörker, blåsande trädgrenar, andra hundar, inget annat?

Det är ofta bra att göra som han gör, låta hunden vara ifred och inte - absolut inte! - tränga sig på. Men i det här fallet blir hon fortsatt rädd, och varje upprepad upplevelse av att träffa honom är en bekräftelse på den rädslan, verkar det som? Hon flyr och håller sig borta, det blir inte bättre? Det kan vara ett problem, det finns en risk att det i längden blir värre. Hur länge har det pågått, och hur ofta har det upprepats?

Hur funkar det om hon ser honom ute? Lös (på en trygg, inhägnad plats) eller kopplad (utan tvång!)?

En golden. Första löpet pågår nu om det har betydelse.
Det har varit såhär sista 4 ggr de träffats. Igår gav han henne köttbullar och det var knappt att hon ville ta dom. Han går inte på henne alls utan ignorerar.

Hon är allmänt skvattig nu tycker jag, men bara honom hon är rädd för.

Kom på nu att vi var vid ett hus de tämde på skräp och han drog då bort plankor från en stor plåt. Det lät endel och det är sen dess hon reagerat såhär.

En golden. Första löpet pågår nu om det har betydelse.
Det har varit såhär sista 4 ggr de träffats. Igår gav han henne köttbullar och det var knappt att hon ville ta dom. Han går inte på henne alls utan ignorerar.

Hon är allmänt skvattig nu tycker jag, men bara honom hon är rädd för.

Ja, skulle tippa på att löpet utlöst beteendet. Då hade jag helt enkelt haft is i magen, kör på som ni gör med att han låter henne vara men sikta på att hon får det utrymme hon behöver - inte bara så hon står ut, utan så hon faktiskt kan slappna av. Det behöver inte vara något som det blir något med, särskilt ihop med att hon även reagerar mer på annat samtidigt.

Kom på nu att vi var vid ett hus de tämde på skräp och han drog då bort plankor från en stor plåt. Det lät endel och det är sen dess hon reagerat såhär.

OK... Hur står det till med ljudrädslor i hennes släkt? Har hon reagerat på andra ljud (i ickesociala situationer också)?

OK... Hur står det till med ljudrädslor i hennes släkt? Har hon reagerat på andra ljud (i ickesociala situationer också)?

Inget vad jag hört. I somras var vi i skogen när sambon provade sitt gevär och det gick jätte bra. Har inte varit något innan.

Inget vad jag hört. I somras var vi i skogen när sambon provade sitt gevär och det gick jätte bra. Har inte varit något innan.

Jag tänkte mer nu i anslutning till de andra förändringar ni sett. Men oavsett, det spelar egentligen inte så stor roll, träna absolut ingenting just nu. I den hormonstorm hon är i nu så tjänar man inget på att försöka påverka. :)

Utan se till att hon är så trygg och glad som ni bara kan få henne, och vänta och se vad som kommer ut på andra sidan. Fortsätt med att mannen hon är rädd för inte tränger sig på (vill hon ha godis av honom kan det funka bra, men då ska hon faktiskt vilja - inget lock, inget "men liiiiite närmare kan du komma", inget sådant - och det kan vara bättre att han kastar till henne än att hon ska ta av honom), och utsätt henne inte för så mycket helt nya upplevelser just nu. Försök också gärna göra nyårsraketerna så mycket av en ickehändelse som det bara går. Hon har det jobbigt nog med kroppen just nu, så hon kan behöva lite hjälp med världen tills hon landat lite tänker jag. :)

Jag tänker också att det kan vara vettigt att prata med uppfödaren som kanske kan komma med förslag eller bra tips. Jag har fått uppfattningen angående hen att hen vill ställa upp för sina valpköpare så ja, hen vill säkert hjälpa till.

Jag tänker också att det kan vara vettigt att prata med uppfödaren som kanske kan komma med förslag eller bra tips. Jag har fått uppfattningen angående hen att hen vill ställa upp för sina valpköpare så ja, hen vill säkert hjälpa till.
Jag har pratat med henne och fått tips, men ville kolla här också.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 557
Senast: fixi
·
Övr. Hund Min hund (7 månader) väljer att somna någonstans ute i lägenheten men vi har dörren öppen till sovrummet så han kan komma in till oss om...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 566
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
9 032
Senast: Ananas
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 927
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar