Varför skulle du gå igenom alla inlägg? Jag förklarade vad jag bemötte och det var inte du som skrev det. Och jag skrev att det inte var dig jag svarat eftersom du reagerade som om det var dina argument jag invände mot.Jag har varken tid eller lust att läsa igenom alla inlägg som skrivits i tråden, så jag kommer inte att leta reda på vem som skrivit vad o. s. v.
Självklart är det inte att göra ner något att ha en annan åsikt, och jag tycker väl inte heller att jag gör ner andras åsikter utan jag har tvärt om upprepade gånger skrivit att alla familjer är olika, ingen situation är den andra lik etc. Jag har - precis som de flesta, får man väl förmoda - skrivit utifrån egna erfarenheter och vad jag ser bland människor i min närhet. Vad jag däremot tycker är att göra ner syskonskap, är t. ex. när man uttrycker sig generaliserande kring att "det är" på ett visst sätt. Inte att det är den erfarenhet man har, utan att det är så det är att ha syskon, eller att relationen med syskon är "sämre"/mindre viktig/mindre betydelsefull än den med egenvalda vänner man skaffar sig i vuxen ålder. Självklart är det så för vissa, men inte för alla, och jag ser ingen mening i att uttala sig som om det är någon allmän sanning.
Än en gång: det jag bemötte var det generaliserande Det är betydligt lättare att ta det med syskonet när man vill prata om sånt. Man = generaliserande. Då skrev jag kan jag tycka att syskonrelationer ofta är överskattade. Jag kan tycka. Inte generaliserande. Jag. Så om du menar att jag generaliserat så är du fel ute.