Plöja mot parasiter. När?

cutty

Trådstartare
Vi har ett högt parasit tryck.
Är det bäst att plöja nu och vila till våren och då att så nytt.

Alternativt vänta till våren med att plöja och odla. :confused:
Tips på bra gräsblandning till fullblod emottages :)

Cutty

Sv: Plöja mot parasiter. När?

Det beror ju helt på vad du har för jordar. Och vad du ev har för stöd (finns vårplöjningsstöd t ex och då är det inte mkt att välja på).

Du ska använda en fröblandning som är avsedd för bete, viktigt, då de är gjorda för att vara tramptåliga etc. Sen kan du inte räkna med att beta första året, möjligen om du sår in i rajgräs t ex som är en snabbetablerad gröda. Men risken är att du förstör mkt av sådden och gräsfrö är duktigt dyrt.

Vi plöjer nu i höst, sår gräs till våren och har fräscha beten på de skiftena 2013.

Vi har ett högt parasit tryck.
Är det bäst att plöja nu och vila till våren och då att så nytt.

Alternativt vänta till våren med att plöja och odla. :confused:
Tips på bra gräsblandning till fullblod emottages :)

Cutty
Det beror ju lite på hur bärigheten på marken är. Går det att komma ut med traktor för att plöja nu, så finns det väl inget hinder för det skulle jag tro. Jag har för mig att det är väl sent att så nu dock, så det är kanske bättre att vänta till våren med.

Vi har ju någon som är lantbrukare med mjölkkor här på forumet, kommer dock inte ihåg vem det är. men h*n borde kunna ge dig ett mer utförligt svar.

Har lerjord. Blött. Inga bidrag som begränsar/ger något.

Vill bara få ett bra (riktigt kraftigt!!!) bete till mina hästar :)

Lerjord är väl i regel bättre att höstplöja, men är det för blött kan det vara svårt. Det beror på så mycket, dränering, vad man har för plog etc. Plöjer ni själva?

Nej, vi får anlita maskinstation för allt. Överlåter i så fall till dem vad att göra.

Men en av mina frågor är. Blir det bättre ut parasitsynpunkt att plöja vår eller höst? Bete i vilket fall som först 2012.

Senast ändrad:

Spelar ingen roll. 2013 tror jag att du först kan räkna med att beta.

Så då kan jag använda hagarna över vintern, utan sämre resultat.
Bra, då kan de rör på sig ordentligt;)

Vårplöjer du lerjord så är det rätt stor risk att en gräsinsådd blir misslyckad.
Detta för att jorden blir för lättdränerad, och blir det lite torrt på försommaren gror inte gräsfröna.

Jag skulle absolut rekommendera att höstplöja.

Du säger att du har ett högt parasittryck...är inte det självförvållat?
Har hästarna då inte belastat hagen en aning för många säsonger då?
Byt hage. är väl det sundaste eller?

Menar du mig? Isåfall är det inte lätt att garantera parasitfria beten, eftersom vi har seminstation och mängder med hästar kommer och går.

Visst är högt parasttitryck orsakat av för många hästar eller dåligt med avmaskning. Men det var ej det, tråden gäller.
Jag har arrenderade beten, där såväl sto som föl nollar, men det hjälper ej mig på hemmaplan.

Nu är det som det är. Vi har köpt en gård som är fd ridskola, ej plöjd senaste 10 åren.

Hoppas på lite torrperiod så att jag kan låta plöja nu med sådd till våren. Verkar vara bästa tipset. Naturligtvis menar jag bete till 2013.

Någon med bra tips på hur man kommer till rätta med parasiter i skogs/stenhagar som ej går att plöja.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 692
Senast: Ajda
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka