Plegicil??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 6 100
Sv: Plegicil??

problemet verkar vara att hästen inte står still, jag en en "bra" lösning som tyvärr inte är så snäll mot hästen...

min tränare kör med den metoden då hon hade en häst som la sig ner ungefär var 10: minut...

man kör upp i 50-60 km i h, och sedan tvärbromsar man, jag själv har aldrig testat detta, men hon säger att hon bara behövde göra det en gång sen stog hästen helt still i transporten varenda gång h*n åkte...

hästen tar ju inte skada av det om man har en bra transport, frambommen ska klara av det om transporten är i ett bra skick! visst kanske den får blåmärken, men behöver man bara göra det en gång så kanske det kan vara värt det för att sen kunna åka problemfritt?

Det lät inte som en bra lösning.

Låter snarare som att det kan "backfire". Stor risk att hästen istället blir ännu räddare och osäkrare.

Ingen metod jag skulle prova.

Norrland

Det lät inte som en bra lösning.

Låter snarare som att det kan "backfire". Stor risk att hästen istället blir ännu räddare och osäkrare.

Ingen metod jag skulle prova.

Norrland

men det här handlar väl inte om rädda hästar?? är hästen inte rädd tycker jag man kan testa det här, men är hästen rädd så är det bara att träna träna och åter träna.... tyvärr... genvägar är svårt att hitta....

i vilket fall som helst så var hennes häst jätte lätt att lasta både innan och efter att hon hade testat det här.

Jupp, tänk dock på att ge Vetranquil i god tid innan, hästen måste vara lugn och sen låta det verka i lugn och ro annars funkar det inte. Det finns då risk för att man ger mer och sen får en "rekyl" att hästen lägger sig ner (har hänt många gånger på Plegsirapen). Acepromazin ger också blodtrycksfall som biverkning så det är ganska allvarligt att överdosera. Tänk också på att när man transporterar måste hästen hela tiden stå och parera så det är inte speciellt schysst att droga ner den så den får ännu jobbigare att stå...

Man ska inte glömma att det är VÄLDIGT individuellt hur känsliga/okänsliga hästarna är för vetranquil med. Min donna fick - sitter du ner? - 12 dosmått.. Dvs väldigt hög dos jmf med 'rek dos'. Det gav ingen som helst påverkan på balansen, det enda som blev var att hon blev något mindre explosiv. Fortfarande pigg och taggad, men det allra värsta försvann. Hade således inga som helst balansproblem, och fladdrade in på kliniken som ett jehu.. (och fick tankas in dubbeldos domosedan, och toppat med lite turbogesic för att få ner henne på jorden och i 'röntgenmässigt' skick. Vet trodde först inte på att jag gett vetranquil, då hästen som sagt var totalt opåverkad)

Hon reagerar inte nämnvärt på maxdos plegicil i injektionsform heller. Helt enkelt inte speciellt känslig för acepromazin. Hade en annan sån förr, henne tankade vi i 60 ml plegsirap en gång (inför transport), i omgångar om 15 ml, med 30 min emellan. Hon var dimmig på ögonen, men fullt med, fullt alert och full koll på benen. Nuvarande valacken däremot, han står och svajar på ganska låg dos plegicil sprutat i.m.

Så, högst individuellt som sagt.
En annan häst däremot skulle kanske ha raglat handlöst av samma dos. Så ska man droga inför transport rekommenderar jag ALLTID att man 'provdrogar' innan så man ser dosen är lagom. Och självklart ska de inte vara balanspåverkade vid transport.

det funkar även med större ponnys än minishettisar, har man sedan reglerbar bakbom så kan man ju justera den på rätt höjd/avstånd.

vet inte ett släp där mindre ponnys åker säker "framåt" heller då bommen nästan alltid går ovanför bogen (strupen) även om den är på lägsta. den nya vv som lantmännen har här är det ju riktigt illa med, bara 2 lägen och båda allt för högt för mindre ponnys. min egen har vi byggt om en del så där har vi bättre möjligheter för både häst och ponny :p

att det sedan finns regler, jo det vet ju jag med :angel: bara inte så lätt att följa alltid :angel: det ska ju "funka" med :p

"Tycker faktiskt det är rätt skrämmande att du inte har koll på det här, många tror nog att det ÄR OK att hovslagare och allsköns riffraff dyker upp med en spruta i näven."

Jag har visst koll på det där, jag vet mycket väl att man inte kan gå och köpa det på apoteket och ge hux flux, utan att det måste delegeras av vet. men jag vet många som får injecera plegicil tex innan skoning, lastning, klippning mm, så så ovanligt som du beskriver det är det inte.

En vet kan lämna exvis pleg tlii en djurägare för att kunna behandla en skada på en viss häst. Att lämna ut lugnande till en hovslagare el "hästtandläkare" är inte tillåtet.
PL

Det vet jag också, så vart ville du komma med det inlägget?

Har inte skrivit något om behandling heller. Enbart att det inte är så ovanligt som somliga tycks tro att få deligering till att ge lugnande genom injektion.

Och du menar att behandlingen skulle vara att ge lugnande då eller?

Transport försöket gick åt helvete... det värsta jag varit med om och känner inte för att transportera en häst igen överhuvudtaget. efter ca 10-15 min gungade det till riktigt ordentligt i transporten och vi stannade till och kikade in genom fönstret i transporten och ser hur han hänger över bommen med båda frambenen.. panik och tänker hur f*n vi ska få ner och ur honom men hinner inte fundera innan han kastar sig som en tok och sliter av grimskaftet och hänger över mittväggen.. forsätter att kasta sig och hamnar på rygg på golvet med benen upp vi försöker få loss bakbomarna men han hänger med hals och huvud över den och det går inte, lyckas stoppa en bil till för hjälp och med brankåren i telefon så brakar det loss igen helt galet och vi är säkra på att han nu ska slå sönder och ihjäl sig helt men som ett under... kommer han upp på benen på något otroligt sätt och står sen o tittar medans vi får ner luckan o bort bommen sen går han ur o står där förutom blödande sår i pannan så var han ok... helt otroligt och inget man glömmer känslan och hjälplösheten man känner är fruktansvärd synen utav en häst som ligger upp och ner fastklämd... finns inte ord. nej det blir nog inget med den hästen.. han kommer aldrig kunna åka transport det är inget som kan tränas bort han går in i transporten utan problem efter ca 5 kilometer går han över bommen det här var tydligen 3.e gången...halsring hjälper inte heller hästar som gör så här kommer över endå fick vi veta av folkk som kom o hjälpte till dom hade båda varit med om hästar som lyckas komma över bommen fast dom haft halsring och suttit riktigt fast.

som jag skrev tidigare har jag upplevt samma sak. vill dom så kan dom....tyvärr. enda sättet att transportera den hästen vi hade va att ge domecedan inför och under resor :( annars gick det åt h***ete. hon dömdes ut ca. ett år efter första vurpan, men det va tvunget med många resor till klinik innan alla skador va fastställda :crazy:

Har inte skrivit något om behandling heller. Enbart att det inte är så ovanligt som somliga tycks tro att få deligering till att ge lugnande genom injektion.

Det är en viss skillnad på vad ni menar. Att veterinären kan lämna av viss medicin, tex pleg eller penovet, är inte ovanligt. Men då för att djurägaren ska göra det som veterinären vet om.
På suggorna jag jobbar med så lämnar veterinären ganska mycket läkemedel, för att vi som jobbar inte ska behöva ta ut veterinären för varje sugga enskilt.
Då krävs det att personalen/ägaren gått en utbildning för detta, samt att vi skriver en ordentlig journal på all behandling, samt att man med jämna mellanrum går igenom vad som ska gälla.

Förstår du skillnaden?

Makejo - tråkigt att det gick så illa =/ Nu kan jag ju int hela storyn, och det är ju svårt säga om det fungerar, men det finns (eller fanns i alla fall) överklättringsskydd, som sitter över manken ungefär (en stålbåge) så de inte kommer upp. Klättrar de över bommen på rent 'ofog' fungerar det nog bra, gör det de i panik lär det inte hjälpa med det, hästen blir ju inte mindre rädd för det.

Han gör likadant utan mellanvägg eller?

ja dom som har honom har tydligen provat både med och utan mellanvägg, nu vet jag inte hur jag ska göra om jag ska försöka få tag på lastbil (har inte lyckats hitills) eller om jag ska lägga ner alltihop och leta efter en annan häst. =(

ja dom som har honom har tydligen provat både med och utan mellanvägg, nu vet jag inte hur jag ska göra om jag ska försöka få tag på lastbil (har inte lyckats hitills) eller om jag ska lägga ner alltihop och leta efter en annan häst. =(

jag hade nog letat efter en annan häst, det är tillräckligt mkt problem med hästar utan att de ska ha konstiga och farliga vanor! om du nu skulle lyckas att få bort det så skulle det nog ta tid.... så vida du inte skickar honom till någon proffesionell... jag känner en som tar emot hästar med problem.

sök på Charlotte hålling på google och klicka dig fram till hemsidan om du är intresserad.

Jag förstår vad du menar, man skall bara anväda det man fått utskrivet av vet. till just den saken (tex. skoning) och man får inte använda den till något annat eller ge ngn annan häst det. Det vet jag mkt väl om. Jag förstod inte riktigt vad han menade dock...

Ja, då så, så är vi överrens!:)
Alltså, inte okey för veterinären att lämna ut en plaska pleg för att man ska kunna pytsa själv hur som helst.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 653
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom... 5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 204
Senast: Trott
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 024
Senast: Kilauea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 846
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka