plegga själv?

Visst kan man ge det i maten, men det ger inte alls samma effekt som med en injektion.

När jag fick Plegisil från vet för att använda själv (blanda i maten) i samband med behandling av en sårskada så har jag för mig att hon sa att det var skillnad på denna variant och den som man injicerar. Blanda i maten-varianten skulle inte vara lika stark så då var risken för överdosering inte alls lika stor. Sedan kunde visst regelbunden användning ge tillvänjning så att man måste höja dosen för att få effekt.

Hon berättade om när hon under lång tid behandlat en hingst för "underlivsproblem" och då behövt ge Plegicil varje gång. Den dos hon tillslut behövde injicera för att få effekt skulle ha kunnat döda en häst som fick denna dos första gången!

(Så är det visst med arsenik också - man kan succesivt vänja sig vid att tåla mer och mer. Var det självaste Sherlock Holmes som hade ett sådant fall - där någon blev förgiftad med arsenik i maten och det visade sig att mördaren försökt skaffa sig "alibi" genom att äta samma mat som sitt offer??!! Den skyldige överlevde p g a att han under lång tid ätit arsenik i först små och sedan allt större doser, för att vänja kroppen. (Hur vågar man???) Men när Sherlock analyserade hårstrån som han fick tag på när mördaren varit hos frisören, så upptäckte han att dessa var fulla av arsenik... Sherlock lurar man inte! Jo, jag vet att Sherlock Holmes är en uppdiktad person - men just faktauppgifterna om arseniken är sanna. Men om ni tänker testa detta sätt att mörda någon så bör ni akta er - för tänk om Sherlock ändå finns på riktigt?! ;))

Som sagt injesera och ge i maten är inte samma sak och ja, det brukar behövas mer för varje gång de ska ha lugnade om det ges "ofta" iallafall om det ges oralt.

det smakar sött, och det är så ytterst lite som de behöver , mitt sto åt det iallafall, hon är också ovanligt matglad!

oj! :eek:
det visste jag inte! Nu var detta visserligen några år sedan, men det var även din text du läste sa du! Konstigt att inte vetrinären sade något om detta, och jag borde givetvis kollat upp det...tack för informationen. Nu kör jag henne utan Pleg och det går bra, ...har bara tränat det med henne i 17 år, vet inte varför hon varit så rädd, är det fortfarande...men nu står hon still iallafall...hon åker bara i absoluta nödfall!

När min ponny hade boxvila pga hovbensfraktur , togs plegget som man ger i maten bort , så vu fick ge honom två sprutor per dag i ett halv år. Veterinären bara visade min pappa vart sprutan skulle sitta , skrev ut ett recept och skickade med oss en massa sprutor och kanyler. Så det skall inte vara något problem bara man har medicinen.

Transportföreskrifterna kap 1 13 § Lugnande medel får endast i undantagsfall ges till djur under förutsättning
att ordination har skett av veterinär i det enskilda fallet. Uppgifter
om användning av lugnande medel med angivande av preparat, dos,
administreringsväg och tidpunkt skall följa djuren till bestämmelseorten.

PL

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
10
· Visningar
461
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 162
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar