PLattfotad

tinafinis

Trådstartare
Jag har ett varmblod och de är tydligen vnligt med plattfot på dom.
PLockade av skorna nu innnan betäckning o när hon kom hem en månad senare ser dom hemska ut!
Ännu mer plattfotad och är öm när hon går på gruset trots att hon inte rids och sådant nu.

Någon med erfarenhet av plattfotade pollar samt hästar som är låga i trakterna?
Kan dom verkas på något särskillt sätt så dom klarar att gå barfota (inte sådant strass o sådant o attl vad de heter utan av en vanlig hederlig hovslagare) trots detta problem?
Kanske inte så lämpligt om hon har skor när bässingen ev kommer.
Antar att dom ska hållas korta i tån.

Sv: PLattfotad

Finns det något bra sätt att verka en plattfotad ömmande häst med låga trakter om man inte vill ha skor på dom?

Nästa gång hovslagaren kommer så åker skorna på igen. Fram alla fall.

Någn mer med plattfotad häst?
Hur är din verkad? Är den skodd?

Vet inte om man ser på bilden hur pass platt hon är...

11760636.jpg

11760635.jpg

OBS: Klaga ej på hur hovens skötsel ser ut. Är ej verkad på lite mer än en månad o hon brukar gå med skor....

mitt halvblod är plattfot, och trakten blir lätt" understickande" han har gått med skor långt innan han reds in pga. att han ömmar, och spänner sig (han är 9 nu.).

min hovis tyckte att vi skulle göra ett försök att få hovarna bättre och föreslog att vi skulle sko av, verka och vänta 1 v(ingen ridning då och inga steniga hagar). sedan sko på igen. det är viktigt för trakten (enligt hovis) att verka/sko om tillräckligt ofta. han ville nu korta av tiden mellan från 6 v. till 5 v (5 v. med skor och 1 v. utan, sedan skor igen osv.). även att skon går tillräckligt långt under hoven (skons armar eller vad det nu hette.) så trakten får tillräckligt stöd. även att tån hålls kort.

Min häst blev ju öm utan att göra något arbete alls. Hon gick bara i hagen då jag hade henne iväg på betäckning.
Väl hemma kunde hon inte gå normalt. Idag kom hovslagaren o skodde henne fram. Bak var hon OK o hon ska kanske till hingsten igen....
Efter hon fått skor fram var hon helt normal igen....

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 251
Senast: mily
·
Hästvård Min häst är plattfotad fram,kan man göra något åt det,eller kommer han alltid vara det? Tycker tån är så långt,trots att han är...
Svar
1
· Visningar
3 613
Senast: Lunketuss
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 411
Senast: kryddan
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 037
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka