Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har varken platta eller container. Har en stark presenning lag på en ram av d¨liga halmbalar vi rensat ut. Blir som en plaskdamm modell större.
Vi har svart på vitt att vi får ha det så. Rekomenderades 25kvm stor yta för 5 hästar. Vi satsade på dubbelt så stor yta. Fungerar alldeles utmärkt.
Tänk bara på att presenningen måste tåla de "frätande" ämnena som kommer med gödseln. På sikt gör du klokt i att skaffa en container eller gjuta en platta. Det blir betydligt lättare att ta reda på gödseln då när det är dags för tömning (för tömma den måste du i alla fall oavsett hur du lägger gödseln). men nu har du ju i alla fall lite tids-dispens för att fundera vidare, och det är ju bra. Själv hyr jag container. Ganska dyrt blir det förstås, men jag har inte någon mark att sprida gödseln på så det är det vettigaste alternativet för mig i alla fall.Jag lånar min egen knapp för att berätta att jag fick svar från miljökontoret igår, i Marks kommun där jag bor är det ok att använda en tät presenning under gödselhögen.
Tät lagring gäller alltid i alla kommuner då det regleras i hänsynsreglerna (dvs att man inte får riskera att släppa ut föroreningar som kan förorena mark och vatten, dvs samma regler som gäller för avlopp t ex) Däremot krävs inte alltid lagringskapacitet för 6 (ibland 8) månader om man har få hästar och inte har ett jordbruksföretag. I följande trycksak på sid 38-39 kan man läsa mer om vad som gäller för icke jordbruksföretag. http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr206.pdfOm du inte har eller ska ha fler än två hsätar, krävs antagligen inte tät gödselförvaring alls. Kolla med din hemkommun.
Jag äger en gödselplatta men använder den som ligghall till min lösdrift.
Har istället haft turen att träffa på en person som ställer ett tätt lastbilsflak hemma hos mig och tömmer vid behov - gratis. Det är huvudsakligen torv som strö, men när det är så kallt att torven fryser i balarna, har jag kutterspån i stället.
Killen frågade först om han fick köpa dyngan av mig, men vi kom fram till den här fantastiska lösningen. Både "dyngkillen" och jag vinner på situationen.
Tät lagring gäller alltid i alla kommuner då det regleras i hänsynsreglerna (dvs att man inte får riskera att släppa ut föroreningar som kan förorena mark och vatten, dvs samma regler som gäller för avlopp t ex) Däremot krävs inte alltid lagringskapacitet för 6 (ibland 8) månader om man har få hästar och inte har ett jordbruksföretag. I följande trycksak på sid 38-39 kan man läsa mer om vad som gäller för icke jordbruksföretag. http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr206.pdf