Sv: Platta eller Container
Mycket beror ju på vad du har för strategi med dyngan. Vart ska dyngan och vem är slutanvändare av dyngan ? Att knyta kontakter med lokala jordbrukare redan under ritningsfasen kan ju löna sig...
En stor nackdel med container är att den endast kan hämtas av lastbil med lämplig lastväxlare, finns iofs lastväxlarvagnar till traktor men dessa kostar i storleksordningen 1/2 miljon... till skilnad från en "vanlig" traktorvagn som ny kostar ca 100 000, så därför så är lastväxlarvagnarna ganska ovanliga.
Från platta kan man hämta dyngan med vilken gammal traktorvagn eller flakbil m tipp som helst, dessa är relativt vanliga på landsbygden.
De flesta har ju då också någon traktor med frontlastare och kan ju lasta själva.
Så med container knyter man upp sig till en särskild firma medans man med platta har avsevärt många fler aktörer att välja på.
Man kan ju även tänka på vad man har för strömedel.
Om jag går till mig själv så obrunnen spåndynga vill jag ju inte ha om ni inte betalar väldigt bra för att bli av med den, MEN en fin torvblandad dyngstack skulle jag kunna tänka mig att betala lite grann för att ta emot rentav.
Är det så att du har egen åkermark så är det ju bara platta som är att tänka på, en gammal dyngspridare av mindre modell som "bara" tar 3-5 ton kan man få tag i för en 5000. Denna storlek är ju för liten för ett normalt jordbruk men räcker till för ett häststall på 5-20 hästar utan några stora problem.
En höstgödsling med hästdynga är inga problem på en vanlig vall om man bara sprider den ordentligt.
Spåndyngan gör inget för skörden, medans torvdyngan ökar på skörden lite grann. Obrunnen spåndynga sprider man inte på normalt vis utan plöjer ner den istället, men då du utan vidare kan köra på 30-40 ton per ha på en åker som ska plöjas så räcker det ju med att plöja upp 1 hektar per år för att kunna bli av med dyngan från ganska många hästar.