Platta eller Container

Hästmassören

Trådstartare
Ni som har container gör gödslet, för/nackdelar? Kostnad? Har lite funderingar på att köra med container i stället för platta, (i alla fall ett tag).

Sv: Platta eller Container

container är dyrt ! 500 per månad + moms samt 1200 för tömmning fördelen med container är ju att man bara ringer ett samtal när den är full. om man har platta så måste man ju ha någon som tar hand om gödseln om man nu inte sprider den själv på sina marker.
mvh gp

Platta kontra Container

Platta kostar mycket vid etablering men är nästan underhålsfri. Gödselhanteringen kostar när plattan ska tömmas ( lastmaskin och traktor med spridare samt minst en förare plus mark att sprida på).

Container kostar hyra varje månad om man inte har egen ( 500 -700 kr/månad plus moms). Gödselhantering kostar vid varje töminng (transport plus mottagningsavgift). Har man container och avtal på töming behöver man inte ha egen lagringskapacitet.

Jag tycker att det är bra att ta container i början medans man bestämmer sig hur det ska se ut på gården och till man vet hur man ska göra med gödselhanteringen.

Hyr man ett stall är det alltid enklare med en container än att få ägaren att bygga en platta.

Mycket beror ju på vad du har för strategi med dyngan. Vart ska dyngan och vem är slutanvändare av dyngan ? Att knyta kontakter med lokala jordbrukare redan under ritningsfasen kan ju löna sig...

En stor nackdel med container är att den endast kan hämtas av lastbil med lämplig lastväxlare, finns iofs lastväxlarvagnar till traktor men dessa kostar i storleksordningen 1/2 miljon... till skilnad från en "vanlig" traktorvagn som ny kostar ca 100 000, så därför så är lastväxlarvagnarna ganska ovanliga.

Från platta kan man hämta dyngan med vilken gammal traktorvagn eller flakbil m tipp som helst, dessa är relativt vanliga på landsbygden.
De flesta har ju då också någon traktor med frontlastare och kan ju lasta själva.

Så med container knyter man upp sig till en särskild firma medans man med platta har avsevärt många fler aktörer att välja på.

Man kan ju även tänka på vad man har för strömedel.

Om jag går till mig själv så obrunnen spåndynga vill jag ju inte ha om ni inte betalar väldigt bra för att bli av med den, MEN en fin torvblandad dyngstack skulle jag kunna tänka mig att betala lite grann för att ta emot rentav.

Är det så att du har egen åkermark så är det ju bara platta som är att tänka på, en gammal dyngspridare av mindre modell som "bara" tar 3-5 ton kan man få tag i för en 5000. Denna storlek är ju för liten för ett normalt jordbruk men räcker till för ett häststall på 5-20 hästar utan några stora problem.

En höstgödsling med hästdynga är inga problem på en vanlig vall om man bara sprider den ordentligt.

Spåndyngan gör inget för skörden, medans torvdyngan ökar på skörden lite grann. Obrunnen spåndynga sprider man inte på normalt vis utan plöjer ner den istället, men då du utan vidare kan köra på 30-40 ton per ha på en åker som ska plöjas så räcker det ju med att plöja upp 1 hektar per år för att kunna bli av med dyngan från ganska många hästar.

Senast ändrad:

Tror vi betalar runt 7000 kr/månaden för container.
Då ingår hyra av container, byte av container och hantering av gödslet. Detta var dock när vi hade spån, bytt till torv nu pga spånbrist och nu kommer det förhoppningsvis bli billigare eftersom torvet är eftertraktat.

Har varken platta eller container. Har en stark presenning lag på en ram av d¨liga halmbalar vi rensat ut. Blir som en plaskdamm modell större.

Vi har svart på vitt att vi får ha det så. Rekomenderades 25kvm stor yta för 5 hästar. Vi satsade på dubbelt så stor yta. Fungerar alldeles utmärkt.

Vilket bra inlägg! Jättelärorikt för en person som mig som har absolut noll koll på det där med gödselhantering (inhyrd i stall).

Tack för att du förklarade så bra!

Det är första året vi har det så. Vi har en granne som sysslar med jord och gödsel. Han skulle ordnat container men det var för dåligt förberett för att ta sig fram med lastbilen till containern så den hade vi bara en vända. Men han kommer med grävmaskin och tömmer nu i sommar. Går presenningen sönder är det ju bara att köpa ny. Kostar inte mer än 500 på jula för en presenning av bra kvalitet på 60kvm. Det skulle ta 40 år av ny presenning varje år innan vi är uppe i de summor det skulle kosta att skaffa gödsel platta. Men som sagt, vi har detta svart på vitt från miljö och hälsa så det är bäst att prata med dom om ett sådant alternativ.

Låter ju som en jätte bra idé! Själv har jag gokänt från kommunen att inte ha någon platta eller container alls... Så pressenningsvarianten var ju en bra mittemellan det och platta!

Har nu egen gård varför funderingarna kommit mer ang detta. När jag var yngre och hade häst hemma hos min mamma så var det inte så mycket att fundera på, använde gödselplattan med ca 120 cm höga murade kanter runt som var använd tidigare till ca 40 kor... Så det var liksom bara att fylla... Kanske skulle behöva tömmas var 10 år om man inte hade möjlighet oftare :D

De har chockhöjt avgiften för tömning av vår container. Hyran är 500 kr (625 kr inkl moms) i månaden, medan tömningen numera ligger på närmare 4000 kr/gång. Tidigare var det närmare hälften för tömning.

Vi har platta till våra två hästar. Jättesmidigt för stallet är morfars och min morfar är bäst :love:, han fixade plattan och tömmer den vid behov med sin traktor :bow:
Kostnad för mig: 0 kr :banana:

Vi har ett gammalt lastbilsflak som står i svagt nerförslut. Försöker röra om ofta före och efter frysperioden så brinner det snabbt och blir inte mycket kvar! Det som blir kvar används i rabatter och på grönområden samt där det behöver fyllas igen. Har lite folk som hämtar av gödslet också.
Kryllar av bra metmask!

Priser för container och tömning varierar enormt mycket var i landet man bor och vilket företag man anlitar:laugh:

*knapplån*
Vi ska snart flytta och jag har funderat på samma sak, sen dök det upp ett tredje alternativ för mig. En tjej som jag känner lite grann ska sluta med hästar och hon har en gödselvagn som hon ska göra sig av med. Då packar man ju gödseln direkt på vagnen och sen är det "bara" att få någon att köra och tömma när den börjar bli full... Tyvärr vet jag inte än exakt hur gödselvagnen ser ut (ska titta på den till helgen), men om man jämför platta/vagn, vad tycker ni då? Fördelar och nackdelar önskas!

Sen har jag inte heller bestämt vilket sorts strö vi ska ha, och det finns ju flera aspekter på det - anskaffning av halm (vi har inte så mkt mark att vi har egen halm), och hur attraktivt är spån jfrt med torv? Jag vill ju gärna bli av med gödseln oxå... Är det någon som har testat halmpellets? Är det mkt dyrt, jfrt med de andra strösorterna?

Att ha gödselvagn kräver att du har lagringskapacitet nog på den att klara den period man INTE få sprida gödsel i markerna, där är väl den ev haken?

Dessutom vad gäller presenningslösning - kolla innan. 'Min' kommun godkänner INTE det ens för litet stall. De krävder container, eller platta med stödkant.

Jag har platta med stödkant och urinbrunn under. Då den ligger 5 cm från en bäck skulle jag inte få ha bara platta då det skulle bli avrinning ner i bäcken och det är fy fy.

Grannen har - iaf hitills, tömt den åt mig utan kostnad. Spångödsel. Han plöjer ner den. Brukar mest kommentera att den ju inte väger ett smack, men har inget emot den iom att han plöjer ner den.

Nu ska grannen lägga av med kossmubusarna, men hoppas han ska fortsätta odla. Alt blir att sätta gödselmask i stacken, och sprida det på hästarnas betesvallar.

Att ha gödselvagn kräver att du har lagringskapacitet nog på den att klara den period man INTE få sprida gödsel i markerna, där är väl den ev haken?
*funderar* Jag har nog inte tänkt ha mer än två hästar hemma och dessutom har jag funderat över halmpellets, det verkar som om man inte behöver ta ut så mkt då. Nu har jag inte sett gödselvagnen än, men jag ska naturligtvis kolla med tjejen som har den hur hon gjorde då och hur ofta hon behövde tömma.

När får man INTE sprida gödsel i markerna? För där min häst står idag, så tömdes gödselstacken i december (misstänker att det måste vara under kalla årstiden man inte får göra det) och lades ut på en åker... Men det kan man kanske göra om man har tillgång till egen mark?

Olika kommuner har olika krav. Ofta krävs lagringsyta (om ej container då som töms genom företags omsorg) för 6-8 månader.

Hur och när man får sprida gödsel är också reglerat lokalt, vissa områden har spridningsförbud vissa datum, andra får man sprida så länge den brukas ner samma dag. Spridning på fusen snötäckt mark rek aldrig men är tillåtet i vissa områden och förbjudet i andra.

Det är också olika regler för spridning i växande gröda och obevuxen mark. Naturbeten får inte gödslas.

Vet inte om EU-stöd och liknande har begränsningar också. Men kolla först vad som generellt gäller i ditt län/din kommun.

OK, tack så mkt för ditt svar! Jag ska kolla med kommunen vad som krävs.

Tider då man får sprida stallgödsel varierar med var i landet man bor, i vissa fall ska tom gödseln brukas ner i backen inom 6 timmar efter spridning :eek:.

Generellt kan man dock säga att man inte sprider dynga när det ligger snö eller om det är tjäle, oavsett om det skulle vara tillåtet eller ej så är det inte ett sunt brukande av marken att sprida vintertid eftersom dyngan då följer med smältvattnet ut i våra älskade sjöar och vattendrag.

Spridningen av dyngan är dessutom centralt reglerat ifrån jordbruksverket, om du söker på deras hemsida så kan du hitta bestämmelser om detta.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Håller på att anlägger någon slags golv där jag vill ha min uteplats, det kommer bli "jag tager vad jag haver och hittar"- varianten...
Svar
4
· Visningar
418
Senast: Sonic76
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 432
Senast: Emma-pemma
·
Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 384
Senast: NilHe
·
Trädgård & Växter Är det någon som vet hur man kan göra rent och snygga till en gård med plattor som blivit vildvuxen? Har fått tips om högtryckstvätt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 665
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"