Sv: Plats!

Fortfarande, tränar du mycket med andra sorters hundar än rottis, schäfer osv? Det är rätt stor skillnad att träna en mesig sheltie på plan än någon av de "tuffare" bruksraserna. Det handlar inte om "h*n ska FAN ligga" när man hanterar en "meshund".

Fortfarande så är det ofta osäkerhet som drar upp en hund på platsen. Hur ska man korrigera det då? Vet många jyckar som ställt sig upp och krypit fram till matte, hundar som mer än gärna jobbar för att göra sin ägare glad. Så det handlar till stor del inte om att dom är "uppkäftiga" eller inte har lust. En spänd och nervös hundförare kan tyckas vara obehaglig. Precis därför det är skillnad på platsen under träning och tävling.
 
Sv: Plats!

Jag har tränat med en grupp med extremt veka Schäfrar som var nog bland det sämsta jag sett som reste sig på träning om och om igen.

Innan de la till lite mer krav o då låg dom kvar sen belöna dom det med boll som de kasta åt hunden sen på tävlingen låg dom kvar.
 
Sv: Plats!

PIRU skrev:
Jag har tränat med en grupp med extremt veka Schäfrar som var nog bland det sämsta jag sett som reste sig på träning om och om igen.

Innan de la till lite mer krav o då låg dom kvar sen belöna dom det med boll som de kasta åt hunden sen på tävlingen låg dom kvar.

Förklara då för TS hur dom la sina krav? Fortfarande så är det stor skillnad på hundar som hundar.
 
Sv: Plats!

Aliide skrev:
Förklara då för TS hur dom la sina krav? Fortfarande så är det stor skillnad på hundar som hundar.

dom tog dom i halsbandet gick tillbax och la hunden allt gick lungt till sen låg dom en lång stund så dom aldrig fick vinst och resa sig de kunde ha platsliggning i 30min innan de bröt. då lär sig hunden att det finns inga fördelar och resa sig.
 
Sv: Plats!

PIRU skrev:
dom tog dom i halsbandet gick tillbax och la hunden allt gick lungt till sen låg dom en lång stund så dom aldrig fick vinst och resa sig de kunde ha platsliggning i 30min innan de bröt. då lär sig hunden att det finns inga fördelar och resa sig.

Så brukar man träna dock. Om hunden ställer sig går man lugnt tillbaka och lägger hunden. Det är ändå skillnad på tävling. Hunden känner av sin ägare och då blir allt ännu jobbigare. Vet flera ägare som fått ett helvete efter en misslyckad platsliggning på tävling, när de kommit hem för att träna har hunden inte legat längre än 2 sek. Kommit emot sin ägare, lågt viftande svans och skamsen.
 
Sv: Plats!

PIRU skrev:
av vilken anledning skulle en plats bli ett osäkert moment?
knappast nåt moment där det händer knepiga saker som inte går och träna på.

Du har kanske aldrig varit med om en platsliggning där hunden intill har legat och visat tänder och morrat åt Din hund? Det har jag. Då kan jag säga att det är få hundar som skulle känna sig så trygga att de ligger kvar.

Det kan hända allt möjligt på en tävlingsplats. Har varit med/sett en del då tex en plastpåse blåser rakt över hundarna, en gren med massa löv landat precis intill en intet ont anande hund m.m

Detta är störningsmoment som kanske inte är så vanligt att man tränar på till en lydnads 1:a.

Så att TS frågar hur hon ska agera OM hennes hund skulle resa sig eller komma in till henne, tycker jag tyder på ett seriös intresse på att inte förstöra för de andra deltagarna.
 
Sv: Plats!

Visst tycker jag också det var vettigt att fråga. Men tycker ändå plats är en enkel sak att få bra. Har varit massor med gånger med vid olika platser där vi kört Bruksplats och hundar har rest sig gått fram till min hund men han vet vad plats betyder därför skulle han inte resa sig heller. skulle nån flyga på honom och slåss ja givet är ju att han också slåss då, men allt från löv eller vad du nu skrev plastpåsar det går och träna är helt 100 på det. Alla som jag tränat med SBK folk tycker att deras plats är så jobbig sen har dom sett när jag tävlat IPO på og i Örebro då har dom ändrat åsikt och tycker IPO platsen är jobbigare för det sker en massa moment med en annan hund sen har du ingen koll på din alls då du är gömd.
 
Senast ändrad:
Sv: Plats!

Jag menar nu inte att min hund är nån världsmästare i nånting nu, men jag vet hur fladdrig han var som ung och jag körde mycket plats med han för han flög upp direkt och satte tänderna i fotbollar när vi retades med han men med mycket träning fick vi en hund som ligger plats kanon nu. ÅS jag menar att man kan köra mycket plats men gör det med mycket störning när hunden kan plats då kommer tävling bli så enkel.
 
Sv: Plats!

Nej, att titta direkt på henne är nog inte så bra. Jag vet att det kan förstöra för andra om hon går upp, men kan man någonsin vara 100% säker på att ens hund INTE gör det?
 
Sv: Plats!

PIRU skrev:
dom tog dom i halsbandet gick tillbax och la hunden allt gick lungt till sen låg dom en lång stund så dom aldrig fick vinst och resa sig de kunde ha platsliggning i 30min innan de bröt. då lär sig hunden att det finns inga fördelar och resa sig.

Jo, det är ju så jag tränar. Bor också ganska centralt så det är inte svårt att finna miljöer med störningar här. Går till olika platser och lägger henne, men en tävlingssituation blir ju helt annorlunda, särskilt om jag är nervös och detta gör henne osäker.
 
Sv: Plats!

AnnikaW skrev:
Jo, det är ju så jag tränar. Bor också ganska centralt så det är inte svårt att finna miljöer med störningar här. Går till olika platser och lägger henne, men en tävlingssituation blir ju helt annorlunda, särskilt om jag är nervös och detta gör henne osäker.

Men det är ju det jag menar, då är det ju inte ens hunden som det är nåt galet med det är dig själv, alla idrottsmän/kvinnor blir nervösa men man får jobba även med sig själv inte bara hunden , man ska vara ärlig med dom då går dom som bäst. Ta tävlingen som en träning. Jag är en tävlingsmänniska över det vanliga jag går och laddar för mig själv tänker igenom momenten i lugn och ro. fokuserar sen går jag in på plan sätter hunden tar ett djupt andetag klappar min hund och har en kul stund med min hund.
 
Sv: Plats!

Ja, jag vet att det beror på mig. Värre nervöst är det ju när det är första tävlingen och man inte riktigt vet hur allt går till. Eftersom det är första gången och hon är ganska ung så har jag ju inte tänkt på att plocka poäng så, utan bara skaffa oss erfarenhet. Får försöka göra som du - dra ett djuupt andetag och ha roligt!
 
Sv: Plats!

AnnikaW skrev:
Ja, jag vet att det beror på mig. Värre nervöst är det ju när det är första tävlingen och man inte riktigt vet hur allt går till. Eftersom det är första gången och hon är ganska ung så har jag ju inte tänkt på att plocka poäng så, utan bara skaffa oss erfarenhet. Får försöka göra som du - dra ett djuupt andetag och ha roligt!

Ja exakt! min första tävling va jag så nervös att jag glömde nästan vad jag skulle göra. Alla moment i IPO gör man själv utan att domaren talar om för en, han ger bara klar tecken efter varje moment är slut. Så jag gick där med tunnelseende hahahahah

men andra då var jag helt med för då ladda jag för mig själv och det gick mycket bättre,

men ha skoj det är det som är viktigast och det gillar hunden också
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 669
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 807
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 217
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 479
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp