G

Gefjun

Som jag skrivit i en tråd tidigare så blir det tävlingsdebut nästa onsdag (om inte löpet kommer nu). Nervöst är det och frågorna snurrar. Konstiga frågor kanske men... Om hon går upp på platsen och kommer till mig, ska jag då stå kvar där med henne? Och ska vi då gå tillbaka tillsammans med förarna som går till sina liggande hundar? Om jag hoppar över platsen, kommer de då att ropa på mig när tandvisningen är?
Sådana där småfrågor gör mig nervös! Känns bättre om man vet vart man ska ta vägen!
 
Sv: Plats!

Ja kommer hon till dig så ska du bara stå kvar. Ni går inte tillbaka med de andra förarna. Stå kvar och avvakta tills momentet är slut. När momentet är slut så går du bara och intar din plats bredvid de andra förarna om de kör tandvisning direkt. Håll gärna koll på TL, hon/han kommer att dirigera dig rätt hela tiden. De märker snabbt när någon är ny och osäker.
 
Sv: Plats!

Varför tävla om momenten inte sitter?

om du vet att hon gör fel träna då mer sen tävla. Ställ mer krav på platsen så kommer hunden ligga kvar.
 
Sv: Plats!

Jag vet inte om hon gör fel. Men risken finns ju med tanke på situationen som ingen av oss har varit i förut. Momenten sitter, det är ju platsen som kan vara lite känslig. Ställa mer krav? Du vet ju inte hur jag tränar nu eller hur min hund är.
 
Sv: Plats!

Ville bara önska LYCKA TILL på tävlingen!

Ni gör så gott ni kan och ska vara nöjda med det:) Tävlingsdebut är alltid nervöst, ska man tävla måste man ju nångång göra sitt första.

Hur går det annars med damen?
 
Sv: Plats!

Tack så mycket!:bow:


Det går jättebra med henne. Fortfarande lite omogen, men det kanske löpet fixar till. Hon är ju 13 mån nu och har inte löpt ännu. Mycket folkkär och positiv hund!
 
Sv: Plats!

Kul att det går bra:)
Ja, hon borde komma i löp nu och dom du säger, det kanske får henne att mogna till.
Har du testat att valla med henne?
 
Sv: Plats!

Vi var till uppfödaren på kullträff nu i vår och då fick de träffa fåren. Först tyckte hon att de var hemskt läskiga och ville inte vara i närheten. Men sen blev de intressanta och man såg ju verkligen hur de har det i generna, tills hon hoppade på ett får och försökte brotta ner det! Som tur var så bet hon inte efter det utan använde bara sin kropp men..
Men det verkar vara väldigt kul att valla så vi får se om det kanske blir i framtiden.
 
Sv: Plats!

AnnikaW skrev:
Jag vet inte om hon gör fel. Men risken finns ju med tanke på situationen som ingen av oss har varit i förut. Momenten sitter, det är ju platsen som kan vara lite känslig. Ställa mer krav? Du vet ju inte hur jag tränar nu eller hur min hund är.

reser hon sig så självklart hon gör fel "plats" betyder ju ändå ligg ner stanna kvar.

de allra flesta hundar som reser sig på platsen är avsaknad av krav på platsen de ligger så länge det behagar dom , inte så länge det behagar föraren.
 
Sv: Plats!

Ja, hon gör fel om hon reser sig. Om hon reser sig så är det för att hon inte känner sig trygg i situationen.
 
Sv: Plats!

tävlingsledaren säger till dig exakt vad du ska göra. Tänk inte på det utan han/hon finns till för dig.
Ett litet tips inför platsliggandet: när du står vänd mot henne i momentet så titta inte på henne utan vrid huvudet något åt sidan och titta år sidan. Det kan hjälpa henne, är det en känslig hund så kan du göra henne osäker om du tittar direkt på henne.

Tänk också på att åka och tävla med en hund som inte är särskilt säker i platsliggandet, kan förstöra för många andra tävlingsekipage som lägger ner timvis med träning för att lyckas.
 
Sv: Plats!

AnnikaW skrev:
Ja, hon gör fel om hon reser sig. Om hon reser sig så är det för att hon inte känner sig trygg i situationen.


av vilken anledning skulle en plats bli ett osäkert moment?
knappast nåt moment där det händer knepiga saker som inte går och träna på.
 
Sv: Plats!

PIRU skrev:
av vilken anledning skulle en plats bli ett osäkert moment?
knappast nåt moment där det händer knepiga saker som inte går och träna på.

Platsen är fasiken alltid osäker. Vet många hundar som legat till 100% på träning, även med störningar. Men ändå reser sig hunden på platsen? Mycket kan bero på att ägaren känns "konstig" vilket leder till att hunden blir osäker. Eller att 3 hundar går upp och drar upp andra. Det är svårt att träna på sådana spontana saker som faktiskt kan hända.
 
Sv: Plats!

Aliide skrev:
Platsen är fasiken alltid osäker. Vet många hundar som legat till 100% på träning, även med störningar. Men ändå reser sig hunden på platsen? Mycket kan bero på att ägaren känns "konstig" vilket leder till att hunden blir osäker. Eller att 3 hundar går upp och drar upp andra. Det är svårt att träna på sådana spontana saker som faktiskt kan hända.

Nej det är väl inga problem att träna ändå?

bara o ta ut flera hundar busa med dom kampa med dom reta den andra sparka fotboll de ska fan bara ligga.

"Bruks platsen" är ju en en enkel plats mot den i ipo/bhp och bsl då en hund utför alla moment medans den andra ligger och det är ytterst få gånger jag sett hundar gått upp där. Ofast har man drift starka hundar med stort förmåls intresse tänk då när apportbocken slängs eller när den andra hunden kallas in till sin förare o.s.v.
 
Sv: Plats!

PIRU skrev:
Nej det är väl inga problem att träna ändå?

bara o ta ut flera hundar busa med dom kampa med dom reta den andra sparka fotboll de ska fan bara ligga.

"Bruks platsen" är ju en en enkel plats mot den i ipo/bhp och bsl då en hund utför alla moment medans den andra ligger och det är ytterst få gånger jag sett hundar gått upp där. Ofast har man drift starka hundar med stort förmåls intresse tänk då när apportbocken slängs eller när den andra hunden kallas in till sin förare o.s.v.
Tro mig, vet många hundar som tränats med sådan störning. Andra hundar som busat intill, bollar som slängts framför näsan. Har man en signalkänslig och vek hund så blir det jobbigare än för tuffingarna i ipo/bhp. En ängslig liten Sheltie som känner att matte eller husse är konstig. Det är stor skillnad på hund och hund.
 
Sv: Plats!

Aliide skrev:
Tro mig, vet många hundar som tränats med sådan störning. Andra hundar som busat intill, bollar som slängts framför näsan. Har man en signalkänslig och vek hund så blir det jobbigare än för tuffingarna i ipo/bhp. En ängslig liten Sheltie som känner att matte eller husse är konstig. Det är stor skillnad på hund och hund.

Varför säger alla så det är inga tuffare hundar där, men nog ligger dom plats.
 
Sv: Plats!

PIRU skrev:
Varför säger alla så det är inga tuffare hundar där, men nog ligger dom plats.

Du måste väl kunna se skillnad på en liten Sheltie som är tränad i Lydnadsklasser och en redig Schäfer som körs i IPO? Det handlar ju om själsäkerhet, sättet att träna, rasstandard osv.
 
Sv: Plats!

Aliide skrev:
Du måste väl kunna se skillnad på en liten Sheltie som är tränad i Lydnadsklasser och en redig Schäfer som körs i IPO? Det handlar ju om själsäkerhet, sättet att träna, rasstandard osv.

ja men jag skrev BSL också det är bra spår, lydnad där kan du ha vilken vek hund som helst.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 669
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 807
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 217
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 479
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp