Plåta "utan anledning"?

Arwyn

Trådstartare
Jag överväger att åka in och plåta benen på hästen min "utan anledning". Eller inte helt, han har någon form av rörelsestörning (eller dyl), som gör att han kan se liiiite halt ut på inner fram på volter. Egentligen tror jag att det är en muskelfråga, han orkar inte bära sin framdel helt ut. På ena bakknäet har han ett långt ärr, som enligt vet besiktning var utan betydelse, och jag har aldrig märkt något av det. Men jag känner ändå att jag skulle vilja se plåtar, iaf fram, bara för att kunna sova lite lugnare. Är det knasigt? Hur mycket skulle det kosta, allt som allt med besök och plåtar? Det är en galet cool häst, så någon sedering bör inte behövas. Hur många plåtar behöver man, är det fyra per ben eller? Är det liksom värt pengarna, när man egentligen inte misstänker något fel på honom?

Suck, ni måste hjälpa mig att ta ett beslut här! :confused:

Sv: Plåta "utan anledning"?

Jag gjorde precis det, i samband med ev. köp. Ringde först kliniken och kollade om det var okej att bara komma in och röntga en has (sa att det var pga att den var väldigt gallig vid hasen och rörde sig lite stumt, vilket ju stämde) och de tyckte visst att det var en okej anledning.

Nackdelen är ju att man kan vara helt åt skogen fel ute, ofta är det ju bara symptom som visar sig där man tror att felet sitter. Fördelen är att det blir billigare än en fullständig hältutredning för något som känns som en "småsak" och att man åtminstone kan stryka en sak från paranoid-listan :p

Min räkning slutade på ca 3000:-. Fyra plåtar först på höger has (var den jag ville röntga), fyra plåtar på vänster has för att veterinärerna ville röntga den också (tror att de gärna vill ha något att jämföra med) och sen fyra plåtar igen för att de hittat något i högerhasen som syntes otydligt.
Visade sig vara en liten urgröpning med klinisk osäker betydelse, så det gjorde inte mig så värst mycket klokare. Mer än att om det HAR betydelse så skulle det troligen gjort ont/stört hästen väldigt länge eftersom de trodde att det var genetiskt, och då borde den varit väldigt halt vid det här laget. Vilket den inte var just då men innan hade den reagerat på böjprov.

Btw, jag fick använda två sprutor lugnande på en PONNY som egentligen inte är så lättskrämd men blir "hård" under stress :p

Egentligen tycker jag det är mer värt att först göra en hältundersökning för att åtminstone se vart veterinärerna hittar fel/symtom. Om man ändå ska till kliniken. Det blir en del pengar oavsett, så ska man ändå åka dit känns det som att det helt klart kan vara värt att göra det ordentligt. Hittar de inget värt att kolla upp, ja då kan man ju sen gå till alternativ behandling utan dåligt samvete. Rörelsestörningar kommer ju ändå ofta från låsningar/snedheter. Särskilt om det är ett framben vid ridning på volt tror jag, upplever att de lätt känner sig låsta (typ tygelhalta) om en ryttare antingen inte rider dom rakriktade, eller att de är låsta i halsen/bogen och liksom fastnar i ett läge och inte kan böja igenom.

Senast ändrad:

Att kolla upp din häst när du har en feeling att allt inte står rätt till är mycket bra. Det är enklare att ta hand om små problem istället för skador hästen har dragits med länge och på så sätt skapat avlastningsproblem etc.

Däremot så tycker jag att du rådfrågar din veterinär. Att bara röntga för röntgandets skull är onödigt speciellt när du har en känsla om att det är muskulärt. Det betyder inte att du blir speciellt mycket klokare av rtg-bilderna (bara om du hittar en rejäl skada). En hältutredning med longering + böjprov brukar kunna ge en hint om var man ska titta noggrannare.

Man brukar ta ca 4 plåtar per led vilket kan ge oändligt många plåtar om man inte vet var man ska börja....

*Svarar båda*

Tack för era svar! :) Han är ju alltså inte halt (eller jo, för dagen är han ju faktiskt det, men det verkar vara en sträckning i bogen eller liknande, är förhoppningsvis borta på måndag), så det blir ju inte en hältutredning, böjer gör jag helst inte om jag inte anser att det är nödvändigt, är lite emot böjning...
Jag plåtade ju inte när jag köpte honom (för ca ett halvår sedan), men känner nu att det skulle vara skönt att ha. Jag tror jag skulle känna likadant även om jag aldrig märkt något på honom. Han har ett överben på h.f, men sånt brukar jag inte ge någon uppmärksamhet. Han gick ju igenom bes med böjprov, med enbart anm på lite mugg på ett bakben. Å andra sidan var jag inte med, då jag köpte honom osett, och man vet ju att olika veterinärer dömer väldigt olika.

Åh, suck, jag vet inte hur jag ska göra! Tretusen är ju helt klart en överkomlig summa tycker jag, oavsett om dom hittar något eller inte. Hittar dom något så kanske man kan göra något åt det i tid, hittar dom inget så kan jag känna mig ganska lugn... Bah! Jag hatar det här, det är SVÅRT att ha häst, ,att vara ansvarig för ett helt liv!

Btw, han är genomgången av fysioterapeuft (vafan, hur stavas det???), och hon hittade absolut ingenting att klaga på, fast jag trodde att han skulle ha en miljard fel. Jättefin i ryggen, inga nämnvärda låsningar osv, ojämnt musklad, men inte alldeles åt skogen, och då var han ju ganska oriden överlag.

Btw, han är genomgången av fysioterapeuft (vafan, hur stavas det???), och hon hittade absolut ingenting att klaga på, fast jag trodde att han skulle ha en miljard fel. Jättefin i ryggen, inga nämnvärda låsningar osv, ojämnt musklad, men inte alldeles åt skogen, och då var han ju ganska oriden överlag.

Just högervarvet kan vara lite klurigt eftersom vi som ryttare ofta är lite ojämna också. (Eller så är JAG ojämn så jag märker det tydligast i högervarvet? :o ) vi är ju starkare i högersidan, därför tror jag det är lättare att få spänningar i hästen på den sidan. Kanske är hästarna ojämna på fel sätt dom också så det märks tydligast när man ska aktivera rätt muskler i högervarvet?
Försök få total avslappning i hals och rygg, itne bara eftergift eller krök på nacken utan att du känner att hästen verkligen söker sig till handen framåt/nedåt men inte spänner emot (känns tydligt, blir som en kudde i handen snarare än trä/ingenting.. typ) sen testar du att vrida höfterna till vänster, kolla att axlarna följer det spår hästens bogar ska ta så inte dom följer med höfterna felaktigt. Sen kan man med hjälp av halvhalter (med bibehållen avslappning och lite extra koll på sitsen) och eventuellt lite andra samlande moment försöka få hästens bakben jämnt aktiverade.
Med de symptom som du beskriver så belastar den troligen yttre delen av v.bak/inre delen av h.bak mer, om jag inte tänker tvärtom nu - slutatendens i vänster och öppnatendens i höger. Om man kan få det jämnt utan att kompromissa med avslappningen blir nog den ojämna musklingen bättre.

MEN ibland kan det vara bra med en andra åsikt. En häst som ena ET´n behandlade 1-2 timme i taget (lite i överkant kanske, men poängen var att den fortfarande mådde bra av mer behandling) sa den andra ET´n var helt låsningsfri och fin men lite ojämnt musklad :p jag kände själv att hästen inte var helt 100 annars hade jag inte gått till någon ET. Bland annat med det symptom du beskriver.

Senast ändrad:

Alltså, det är ju aldrig FEL att gå till en veterinär, samtidigt kan t o m veterinärerna anse det vara onödigt ibland. Svårt att hitta en hälta som inte finns. Du gör det som får dig att sova bäst på natten helt enkelt! :)

Ja, jag måste nog klura på det här. :)
När jag fick hem honom var han i rätt taskigt skick, såg ut som en staket, hade noll muskler och var väldigt "oriden". Han hade stått på försäljningsstall ganska länge, och där kan dom ju tyvärr inte alltid ge hästarna allt de behöver. När jag fick hem honom var han fruktansvärt stel i vänster sida, hade svårt för vänster galopp, och överhuvudtaget mer "insjunken" i muskulaturen på vänster sida än på höger. Nu känner jag nästan att jag har "överjobbat" honom i vänster varv, den har inte bara kommit ikapp, utan på en del plan nästan gått om. :o Men överlag är han realtivt liksidig nu, väldigt mjuk och trevlig att rida, lätt i handen, mjuk i munnen, och bär sig väldigt bra, även om det fortfarande ska på hundra kilo muskler till. Det är sant att han är efter i sin framdel, men bakkärran är i stället helt med, och väldigt fin! Han har ett jättefint bäcken som verkligen hjälper honom att jobba på rätt sätt, och jag upplever sällan eller aldrig att han ligger på bogarna, så han är väldig lättsam så.

Här är en, visserligen ganska dålig, men ändå, bild några dagar efter ankomst i mars
nicke_naken1.jpg

Så här ser han ut nu. Det är inte jag som rider, därav "kroppkapningen" :D Här kan man se hur han vinklar sitt bäcken
CN1_edit.jpg

Senast ändrad:

Jag instämmer i det som Annika skriver. Åk till klinik och börja med att en veterinär får gå igenom din häst innan ni ev. röntgar. Tycker vet att hästen behöver röntgas så går din försäkring in och betalar (om du har någon vill säga), du får ju betala självrisken såklart.

Jag överväger att åka in och plåta benen på hästen min "utan anledning". Eller inte helt, han har någon form av rörelsestörning (eller dyl), som gör att han kan se liiiite halt ut på inner fram på volter. Egentligen tror jag att det är en muskelfråga, han orkar inte bära sin framdel helt ut. På ena bakknäet har han ett långt ärr, som enligt vet besiktning var utan betydelse, och jag har aldrig märkt något av det. Men jag känner ändå att jag skulle vilja se plåtar, iaf fram, bara för att kunna sova lite lugnare. Är det knasigt? Hur mycket skulle det kosta, allt som allt med besök och plåtar? Det är en galet cool häst, så någon sedering bör inte behövas. Hur många plåtar behöver man, är det fyra per ben eller? Är det liksom värt pengarna, när man egentligen inte misstänker något fel på honom?

Suck, ni måste hjälpa mig att ta ett beslut här! :confused:

Du behöver ju inte börja med att ta en massa plåtar här och där utan plan. Det kommer att sluta med en tom plånbok. Inte täcker försäkringen det heller.

Men givetvis skall du ta din känsla på allvar att inte allt står rätt till. Ta hästen inte till klinik för hältutredning och tala om vad du upplever och låt vet göra sitt jobb. Då täcker ju även försäkringen det som utreds och befogade plåtar tas. Eller så får du grönt ljus och behöver inte oroa dig. För man måste ju lita på att en klinikvet vet vad den gör eller hrmff...det finns väl alltid dem man inte litar på, men gå till en klinik som får goda vitsord av annat hästfolk.

Hälsning Maja

Ja, jag tar väl inga plåtar i första hand då. :) Fast det jag inte tror jag gjort riktigt klart är att jag ju inte TROR att det är nåt fel på hästen! Jag tror han mår helt ok, det var mer plåtar som du röntgar en häst för köp.

Som sagt, vill du ta plåtar så gör det. Kan vara kul att se hur hästen ser ut inuti om inte annat! ;)
Men kolla först med kliniken så det är okej, när jag väl kom dit så sa tjejen i receptionen "jag måste höra vad de säger, vi brukar normalt sett inte göra så" men det var ju grönt eftersom jag pratat med en veterinär först som gett klartecken.

Jag behövde å andra sidan inte betala för de tre sprutor som det gick åt (räckte inte med en och de misslyckades med spruta nr. 2) utan de tog betalt för själva besöket + varje plåt. Det var på en ATG-klinik.

Jag har nästan exakt samma "problem" som du. Han är "halt i bogen" på volt men aldrig på rakt spår och bara i ena varvet. Jag har bokat tid nu den 29:e och ska in. De ska få köra igenom hela programmet för att se vad som är fel i hans bog. Någon annan som haft samma som varit in och fått veta vad det kan vara?

Utan sedering (lugnande) rgtas ingen häst. Iaf inte på Ultuna och Mälarkliniken.

Stämmer inte! (vet dock inte hur det är på Ulltuna el. Mälarkliniken)
Vi var inne och röntgade fötterna på min systers häst. Han är så cool och lugn att inget lugnande behövdes. Han stod så snäll oc stilla så, även när han skulle slänga upp fötterna på olika brädor för att få rätt vinklar.

Min pålle är oxå helcool och bryr sig inte ett dugg om röngtengrejer och annat. Ändå skulle de ha i honom lugnade.
En gång på Mälarkliniken fick han för mkt (är kbl och gammal, de tål domesedan sämre) domesedan fast jag sa till att han ej tål det. Han trillade omkull i rgt-rummet, vi fick lyfta upp honom och halvt bära in honom i en box för att vakna till.:(
Nu får han enbart domesedan vid rgt och då endast lite, max 0,2 ml (shettisdos).

Vilken? Har varit på båda, fått domesedan på båda.
De är väl rädda om sina maskiner.

Har samma erfarenhet som du. Mitt halvblod som var lugn som en filbunke sederades på Mälarkliniken och min shettis om möjligt ännu lugnare och dessutom mycket liten och lätthanterad sederades på Ultuna. Utan diskussion.

Tror som du att de är rädda om maskinerna plus att det säkert är lättare att sätta en sederad hästs ben i rätt vinklar

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 562
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 965
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 740
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 521
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka