Plastpåsar

Det är väl det slentrianmässiga användandet och framförallt detta är plastpåsar bara slängs som är den stora miljöboven i dramat. Att köpa en plastpåse i mataffären när man verkligen behöver en soppåse händer att jag också gör men jag försöker att göra det så sällan som det bara går

För oss är behovet av soppåsar nästan exakt lika stort som behovet av plastpåse för att bära. Lite märkligt, men så har det fungerat i många år - att inget netto uppstår. (men jag återanvänder dem också i och för sig emellanåt - så det stämmer inte riktigt).

Ca 8 plastpåsar i veckan blir det.

Vi borde utveckla effektivare förpackningar för livsmedel för att minska sopberget.

Jag tycker det är jättebra att man nu är mer medveten om plasten.

Dels sopsorterar jag nitiskt all plast. Minsta lilla förpackningsdetalj åker i plastbehållaren.

Men jag försöker minimera antalet påsar, tackar oftast nej till småpåsar och försöker använda papper när det är möjligt.

Äger en hel drös tygkassar i olika former och storlekar men är USEL på att komma ihåg att ta med dem från bilen till affären.:o :o :o

Som "väl" insatt i plastpåsbranchen är inte bärkassaran det största problemet för naturen.
De har ju redan idag ett värde (betalas för och återanvänds ofta åtminstonne som soppåse) däremot kan ni ju alla fundera på hur många små påsar det går åt på fruktavdelningen samt rullen vid kassorna. Dessa påsar har inget värde för oss som konsumenter och kastas oftas så fort varorna är hemma.
Här ligger branchens dilemma hur bär man hem äpplen utan en plastpåse, papperspåse blir betydligt dyrare i inköp för butikera men kommer visserligen att betalas av konsument genom att den väger mer och öker vikten på frukten.

Som "väl" insatt i plastpåsbranchen är inte bärkassaran det största problemet för naturen.
De har ju redan idag ett värde (betalas för och återanvänds ofta åtminstonne som soppåse) däremot kan ni ju alla fundera på hur många små påsar det går åt på fruktavdelningen samt rullen vid kassorna. Dessa påsar har inget värde för oss som konsumenter och kastas oftas så fort varorna är hemma.
Här ligger branchens dilemma hur bär man hem äpplen utan en plastpåse, papperspåse blir betydligt dyrare i inköp för butikera men kommer visserligen att betalas av konsument genom att den väger mer och öker vikten på frukten.

Men är det inte dags att börja ta betalt för de påsarna? Jag är mycket väl medveten om hur mycket sådana påsar det går åt på en dag i en butik. Och många köper inte en bärpåse utan packar allt :eek: i de små påsar som finns vid kassorna

Fast tygkassar finsn ju överallt?
Många föreningar, företag och affärer har. Jag ser tygkassar överallt tycker jag. Plus att vi har en bukefalist som syr och säljer då.....

I mindre format? Jag tycker bara att jag ser de större överallt. Alltså de som är någonstans i spannet runt en normalstor bärkasse i plast, ibland något mindre, ibland större.

Bukefalisten har PM:at ;)

De är också, i vart fall i min ICA-butik, STORA påsar, dvs påsar som rymmer ett kilo potatis eller två. När jag kanske vill köpa 2 Kiwifrukter....... Där borde finnas ett urval isåfall, av olika storlekar. Och när man köper champignoner finns ju en brun papperspåse att använda, man kunde ta en sån, kanske...? SÅ tung är den ju inte att den förstör ens ekonomi, direkt.....

Gamla jeans :idea:

Men jag har också sett folk med påsar sydda av kaffepaket eller kattmatspåsar

Alltså jag äger typ två par byxor, men jag fattar vad du menar :D Självklart finns det ingen ände på kreativiteten, men jag är bara ute efter enkla tygpåsar som går ner i min lilla handväska och kan vara där när de inte används så att jag inte glömmer de hemma. Likt de större påsarna.

För oss är behovet av soppåsar nästan exakt lika stort som behovet av plastpåse för att bära. Lite märkligt, men så har det fungerat i många år - att inget netto uppstår. (men jag återanvänder dem också i och för sig emellanåt - så det stämmer inte riktigt).

Vi borde utveckla effektivare förpackningar för livsmedel för att minska sopberget.

Kan hålla med dig om förpackningarna. Det är bara som när man t.ex. köper en leksak. Jisses...det är nästan inbrottssäkert!

Jag tänker även att kanske just i Sverige i alla fall så hamnar plastpåsen som en soppåse och på så sätt hamnar åtminstone på rätt ställe - soptipp/värmeverket. Kan hålla med om de mindre påsarna. Tänker t.ex. nu är det mkt inpaketerade bananer i påsar också.

Har också tänkt på det, alla dessa tunna påsar man bär hem plus all annan mat som är paketerad i plast... Sorterar all plast, och kan känna mig lite förfärad ibland hur mycket plast det blir bara av alla förpackningar.
Brukar försöka spara dem påsarna och använda istället för köpta plastpåsar på rulle om jag ska lägga in något i frysen t.ex.

En del affärer - t.ex. IKEA har haft (har?) tygpåsar i nylonliknande material som ihopknölade ryms i näven. Det är sådana där som har en liten påsydd fick de viks in i och därmed blir ett litet smidigt paket.

Jag har oftast flera sådana i bilen om höstarna för att kunna spontanplocka svamp. De borde funka i en väska eller fick också.

De där tunna fruktpåsarna används många gånger hos mig. Dels brukar jag ta en sådan istället för en stor kasse om jag bara köer ett par tre grejor och sedan använder jag dem till matlådan eller annat smått. Eller till att samla metallåtervinning och batterier. När de når återvinningen brukar de vara använda ett antal gånger.

8 soppåsar i veckan utöver gröna påsen?? O_o
Sorterar du inte sopor i övrigt?

Med gröna påsen för matavfall och separata sorteringar för plast, papper, kartong, metall och glas så blir det i alla fall hos oss väldigt lite "vanliga" sopor.

Jag har tänkt sy "fruktpåsar" i spetstyg till butiken men som vanligt finns det mindre tid än idéer :cautious: jag kan tipsa om att ska man sy egna kassar är gardiner ofta bra tyg att använda :) de flesta kassar jag har är återvunna från gardiner jag köpt på second hand :)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
515
Senast: pepp
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 171
Senast: Gunnar
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 814
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 345
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?