Jag vill gärna ha tips på tygpåsar som inte är fullt lika stora som de vanliga vi bär hem mat i. Systemet-kasse-format och något mittemellan hade varit perfekt
Har du en symaskin?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill gärna ha tips på tygpåsar som inte är fullt lika stora som de vanliga vi bär hem mat i. Systemet-kasse-format och något mittemellan hade varit perfekt
Det är väl det slentrianmässiga användandet och framförallt detta är plastpåsar bara slängs som är den stora miljöboven i dramat. Att köpa en plastpåse i mataffären när man verkligen behöver en soppåse händer att jag också gör men jag försöker att göra det så sällan som det bara går
Vi borde utveckla effektivare förpackningar för livsmedel för att minska sopberget.
Har du en symaskin?
Fast tygkassar finsn ju överallt?Nja, jag har inget överblivet tyg att använda. Behöver jag köpa tyg kan jag lika gärna köpa en tygpåse - under förutsättning att de existerar, såklart.
Nja, jag har inget överblivet tyg att använda. Behöver jag köpa tyg kan jag lika gärna köpa en tygpåse - under förutsättning att de existerar, såklart.
Som "väl" insatt i plastpåsbranchen är inte bärkassaran det största problemet för naturen.
De har ju redan idag ett värde (betalas för och återanvänds ofta åtminstonne som soppåse) däremot kan ni ju alla fundera på hur många små påsar det går åt på fruktavdelningen samt rullen vid kassorna. Dessa påsar har inget värde för oss som konsumenter och kastas oftas så fort varorna är hemma.
Här ligger branchens dilemma hur bär man hem äpplen utan en plastpåse, papperspåse blir betydligt dyrare i inköp för butikera men kommer visserligen att betalas av konsument genom att den väger mer och öker vikten på frukten.
Fast tygkassar finsn ju överallt?
Många föreningar, företag och affärer har. Jag ser tygkassar överallt tycker jag. Plus att vi har en bukefalist som syr och säljer då.....
Då är du kanske rätt person att fråga hur utvecklingen ser ut för påsar av andra material än plast? Jag tänker på varianterna av olika stärkelser som jag har för mig att jag sett och läst om.Som "väl" insatt i plastpåsbranchen är inte bärkassaran det största problemet för naturen.
De är också, i vart fall i min ICA-butik, STORA påsar, dvs påsar som rymmer ett kilo potatis eller två. När jag kanske vill köpa 2 Kiwifrukter....... Där borde finnas ett urval isåfall, av olika storlekar. Och när man köper champignoner finns ju en brun papperspåse att använda, man kunde ta en sån, kanske...? SÅ tung är den ju inte att den förstör ens ekonomi, direkt.....Som "väl" insatt i plastpåsbranchen är inte bärkassaran det största problemet för naturen.
De har ju redan idag ett värde (betalas för och återanvänds ofta åtminstonne som soppåse) däremot kan ni ju alla fundera på hur många små påsar det går åt på fruktavdelningen samt rullen vid kassorna. Dessa påsar har inget värde för oss som konsumenter och kastas oftas så fort varorna är hemma.
Här ligger branchens dilemma hur bär man hem äpplen utan en plastpåse, papperspåse blir betydligt dyrare i inköp för butikera men kommer visserligen att betalas av konsument genom att den väger mer och öker vikten på frukten.
Gamla jeans
Men jag har också sett folk med påsar sydda av kaffepaket eller kattmatspåsar
För oss är behovet av soppåsar nästan exakt lika stort som behovet av plastpåse för att bära. Lite märkligt, men så har det fungerat i många år - att inget netto uppstår. (men jag återanvänder dem också i och för sig emellanåt - så det stämmer inte riktigt).
Ca 8 plastpåsar i veckan blir det.
Vi borde utveckla effektivare förpackningar för livsmedel för att minska sopberget.
Som "väl" insatt i plastpåsbranchen är inte bärkassaran det största problemet för naturen.
8 soppåsar i veckan utöver gröna påsen??För oss är behovet av soppåsar nästan exakt lika stort som behovet av plastpåse för att bära. Lite märkligt, men så har det fungerat i många år - att inget netto uppstår. (men jag återanvänder dem också i och för sig emellanåt - så det stämmer inte riktigt).
Ca 8 plastpåsar i veckan blir det.