Plastpåsar

Som "väl" insatt i plastpåsbranchen är inte bärkassaran det största problemet för naturen.
De har ju redan idag ett värde (betalas för och återanvänds ofta åtminstonne som soppåse) däremot kan ni ju alla fundera på hur många små påsar det går åt på fruktavdelningen samt rullen vid kassorna. Dessa påsar har inget värde för oss som konsumenter och kastas oftas så fort varorna är hemma.
Här ligger branchens dilemma hur bär man hem äpplen utan en plastpåse, papperspåse blir betydligt dyrare i inköp för butikera men kommer visserligen att betalas av konsument genom att den väger mer och öker vikten på frukten.

Jag volontärar på ett ställe som gör såna påsar av gamla spetsgardiner!
Det är lätt att sy såna själv, men vi säljer dom.

Det blir en snackis varje gång jag packat i mina fin-påsar och lägger på bandet.

me likes

8 soppåsar i veckan utöver gröna påsen?? O_o
Sorterar du inte sopor i övrigt?

Med gröna påsen för matavfall och separata sorteringar för plast, papper, kartong, metall och glas så blir det i alla fall hos oss väldigt lite "vanliga" sopor.

Sorterar matavfall (gröna påsen), tidningar/papper och metall samt glas. Resten är "vanliga" sopor. Det mesta går till förbränning här i nybyggd sopförbränningsanläggning.

Minst 1 soppåse om dagen, ibland 2 - vilket blir 8-10 i veckan. Hushåll för 6 personer och dessutom betydande sopor från gäster i hästverksamheten.

De här plastpåse-diskussionerna, blir gärna lite knepiga.

Det finns många frågor att ta ställning till, men när man t.ex. väljer att diskutera plastpåsar, så behöver man börja med att skilja mellan plastpåsar, och andra plastpåsar.

Bara för att en påse kallas för plastpåse, så innebär det inte att det nödvändigtvis handlar om påsar gjorda av fossil olja som inte kan brytas ner.

Den typiska plastpåsen man bär hem maten i från mataffären, som vi betalat för i årtionden nu, är idag nedbrytbar (förmultnar, dock långsammare än papper) och gjord av majsstärkelse eller annan stärkelse. Eventuellt med inblandning av återanvänd plast (odefinierad sort).
Om denna mataffärens påse används som soppåse, eller återanvänds på något annat sätt, innan den slängs, så är den ett bra miljöval. Lika bra som att köpa soppåse på rulle, givet att soppåsen på rulle är av den nedbrytbara och icke-fossila sorten.

Plastpåsar i t.ex. klädaffärer är väldigt ofta (men långt ifrån alltid), gjorda i plast baserad på fossil olja, och har dessutom handtag, eller en form (format) som gör dem opraktiska för olika former av återanvändning.
Dessa påsar är naturligtvis ett dåligt miljöval, och kan (borde) ersättas med papperskassar eller miljövänliga varianter av plastkassar, i de fall plastens fuktskyddande förmåga verkligen behövs.
Miljövänliga plastkassar finns ju, och varför inte klädaffärer alltid har papperspåsar utan håller på med de dåliga sorterna av plastpåsar förstår jag inte?

De tunna fruk/grönsakspåsarna i mataffären är ett dilemma, men papper skulle kunna fungera utmärkt för att bära hem grönsakerna i, men trots allt så vill man förvara vissa frukter/grönsaker (t.ex. sallad eller kål) i plast för att hålla fukten, medan andra egentligen mår bättre i papperspåse (t.ex. potatis eller champinjoner). Fast det är väl inte värre än att man får packa om när kommit hem?

Sedan så påpekar egentligen @Seabaz något viktigt: Vi importerar egentligen en idé om det förkastliga med plastkassar utan egen eftertanke, från länder med usel sophantering och näst intill obefintliga återvinningssystem.
Rörelsen mot plastpåsar har sin grund i bl.a. USA, där sophanteringen ligger långt efter vår.

En företeelse att verkligen ta strid för, vore alla dessa hårdplastomslutna (fossilplast) produkter (som nästan kräver verkstads utrustning för att ta sig in i) som istället kunde vara förpackade i kartong.
Dessa har ökat dramatiskt de senaste 10 åren. Alltför ofta så finns en papperskartong, dessutom innanför den hårda plasten...

Jag har funderat på att börja återanvända mina fruktpåsar. Jag skulle kunna lägga dem i fickan på korgen när jag tömt frukten, så finns de alltid till hands.

Nu återanvänder jag dem att stoppa ost i, eller att svepa runt lunchlådan i handväskan.

De är också, i vart fall i min ICA-butik, STORA påsar, dvs påsar som rymmer ett kilo potatis eller två. När jag kanske vill köpa 2 Kiwifrukter....... Där borde finnas ett urval isåfall, av olika storlekar. Och när man köper champignoner finns ju en brun papperspåse att använda, man kunde ta en sån, kanske...? SÅ tung är den ju inte att den förstör ens ekonomi, direkt.....

Om det är frukt som säljs styckvis tex grape eller kiwi då tar jag ingen påse utan stoppar det i min älskade korg :) Påsen behövs ju när man ska väga frukten men svamppåsen kan väl inte väga så mycket mer :up: det borde väl gå att kolla, jag ska väga dom nästa gång jag är i affären

Hiskeligt mycket plastpåsar runt allt nuförtiden. Bra att det tas tag i. Finns ingen anledning att inte klädaffärer kan ha snygga papperspåsar.

För styckgrönsaker kunde påsarna också vara papper.

Papperspåsar är helt renwable , svenskproducerat och en stöttar svensk pappersindustri nu när papperstidningsläandet gått ned.

Jag har funderat på att börja återanvända mina fruktpåsar. Jag skulle kunna lägga dem i fickan på korgen när jag tömt frukten, så finns de alltid till hands.

Nu återanvänder jag dem att stoppa ost i, eller att svepa runt lunchlådan i handväskan.

Det gör jag, stoppar dom i handväskan så är de alltid med men de går sönder rätt fort :crazy: tycker jag

Tack för svaren.

Tyvärr tycker jag att de tunna avfallspåsar som säljes är dåliga just för att de är tunna och lätt går sönder och inte håller som soppåsar.
Jag använder coops rosa soppåsar, det är sällan de går sönder men man kan ju inte trycka ner hur mycket som helst i dem, då spricker de såklart.

En företeelse att verkligen ta strid för, vore alla dessa hårdplastomslutna (fossilplast) produkter (som nästan kräver verkstads utrustning för att ta sig in i) som istället kunde vara förpackade i kartong.
Dessa har ökat dramatiskt de senaste 10 åren. Alltför ofta så finns en papperskartong, dessutom innanför den hårda plasten...

På tal om det så blev jag lätt uppgiven när jag fick order av min tandläkare att köpa en viss sorts tandpetare. Och de är ju givetvis förpackade i hårdplast men i VARJE förpackning finns också en liten plastask som man kan stoppa tandpetarna i och ha i fickan O_o Jaha men varför då inte sälja tandpetarna i asken redan för början istället för att förpacka en plastask i en annan plastask :arghh:
Så jag frågade, finns de inte utan plastasken? Nej tyvärr :mad:

Mycket irriterande faktiskt, helst vill jag inte köpa fler men samtidigt är jag ju rädd om mina tänder :meh:

Men nu skrev jag på tillverkarens facebook sida och kommenterade det onödiga med detta, får se om jag får någon respons

Alltså jag kanske köper ovanligt lite frukt men jag tycker knappt man behöver ta en plastpåse till frukt och grönt? Potatis och tomater är nog det enda jag använder påse till. Tre äpplen, två paprikor eller ett par nektariner kan lika gärna ligga löst.

De här plastpåse-diskussionerna, blir gärna lite knepiga.

Det finns många frågor att ta ställning till, men när man t.ex. väljer att diskutera plastpåsar, så behöver man börja med att skilja mellan plastpåsar, och andra plastpåsar.

Bara för att en påse kallas för plastpåse, så innebär det inte att det nödvändigtvis handlar om påsar gjorda av fossil olja som inte kan brytas ner.

Den typiska plastpåsen man bär hem maten i från mataffären, som vi betalat för i årtionden nu, är idag nedbrytbar (förmultnar, dock långsammare än papper) och gjord av majsstärkelse eller annan stärkelse. Eventuellt med inblandning av återanvänd plast (odefinierad sort).
Om denna mataffärens påse används som soppåse, eller återanvänds på något annat sätt, innan den slängs, så är den ett bra miljöval. Lika bra som att köpa soppåse på rulle, givet att soppåsen på rulle är av den nedbrytbara och icke-fossila sorten.

Plastpåsar i t.ex. klädaffärer är väldigt ofta (men långt ifrån alltid), gjorda i plast baserad på fossil olja, och har dessutom handtag, eller en form (format) som gör dem opraktiska för olika former av återanvändning.
Dessa påsar är naturligtvis ett dåligt miljöval, och kan (borde) ersättas med papperskassar eller miljövänliga varianter av plastkassar, i de fall plastens fuktskyddande förmåga verkligen behövs.
Miljövänliga plastkassar finns ju, och varför inte klädaffärer alltid har papperspåsar utan håller på med de dåliga sorterna av plastpåsar förstår jag inte?

De tunna fruk/grönsakspåsarna i mataffären är ett dilemma, men papper skulle kunna fungera utmärkt för att bära hem grönsakerna i, men trots allt så vill man förvara vissa frukter/grönsaker (t.ex. sallad eller kål) i plast för att hålla fukten, medan andra egentligen mår bättre i papperspåse (t.ex. potatis eller champinjoner). Fast det är väl inte värre än att man får packa om när kommit hem?

Sedan så påpekar egentligen @Seabaz något viktigt: Vi importerar egentligen en idé om det förkastliga med plastkassar utan egen eftertanke, från länder med usel sophantering och näst intill obefintliga återvinningssystem.
Rörelsen mot plastpåsar har sin grund i bl.a. USA, där sophanteringen ligger långt efter vår.

Jag håller med i det du skriver, vad jag vill tillägga är att när det gäller nedskräpning så är fortfarande plastpåsar och plast generellt ett problem, även i Sverige. (Länk till en artikel från Regeringen 2017) Att minska konsumtionen av plastpåsar är en föreslagen lösning.

Genom att ta betalt för plastpåsen, oavsett om det är i fruktdisken eller på H&M, så synliggör man den och kan bryta ett slentrianmässigt mönster hos kunden.

Jag använder samma kiondo jag haft i nästan tio år. Gillar den ffa för att den är stark - har släpat hem riktigt tunga saker som en vanlig pappers eller plastkasse gått sönder med. 20 kg ris läskflaskor, konservburkar, mjöl osv på samma gång och förvånande tålig, snöstorm, hällregn och trevligt svenskt väder samt rymligare än man kan tro. Plus att man kan bära den över axeln med en skön läderrem - hatar att släpa saker med händerna eftersom jag är så kort och har man otur drar de nästan i marken. Ja, och så är den ganska snygg också :up:

Jag har haft den i mer än tio år så den börjar se lite sliten ut, förr kunde man stänga den med en liten läderflärp men den har gått sönder. Men den får nog hänga med ett par år till. Dessutom gjord av sisal och läder så också miljövänlig. :)

20170601_130500_zpshqvmays9.jpg

Då är du kanske rätt person att fråga hur utvecklingen ser ut för påsar av andra material än plast? Jag tänker på varianterna av olika stärkelser som jag har för mig att jag sett och läst om.

Tyvärr inte så bra (2år sedan jag slutade i branchen) däremot innehåller de flesta bärkassar i butiken antingen en del annat material eller en del återvunnen plast.

Som "väl" insatt i plastpåsbranchen är inte bärkassaran det största problemet för naturen.
De har ju redan idag ett värde (betalas för och återanvänds ofta åtminstonne som soppåse) däremot kan ni ju alla fundera på hur många små påsar det går åt på fruktavdelningen samt rullen vid kassorna. Dessa påsar har inget värde för oss som konsumenter och kastas oftas så fort varorna är hemma.
Här ligger branchens dilemma hur bär man hem äpplen utan en plastpåse, papperspåse blir betydligt dyrare i inköp för butikera men kommer visserligen att betalas av konsument genom att den väger mer och öker vikten på frukten.
Brukade alltid låta dem rulla fria i korgen tidigare, men nu har jag påse för kassörskans skull. Kanske borde sluta igen.

Min mormor fick förr markistyg, som hade utgått ur sortimentet, som hon sen sydde bärkassar av. Jag har flera stycken som lär hålla i måånga år till, eftersom tyget är galet slitstarkt.

Ni skulle bara veta hur många av dessa små frukt och grönt påsarna vi får slänga dagligen där jag jobbar....
Vi funderar på att samla ihop en dags slängda påsar bara för att se mängden... Alltså påsar som kunderna tar av rullarna men sen ej använder, eller tappar (nej de plockas inte upp, och de oanvända som ligger slängda här och var uppepå varorna vill ingen ny kund återanvända....)

Iof återvinner vi plasten...men mängden är STOR :crazy:

Vi kikar på papperspåsar etc men det är stor kostnadsskillnad... Men saken undersöks :up:

Man kanske kunde använda en blå Ikea-påse :idea:

Den är väldigt modern nu för tiden om inte annat. En stor välkänd designer gjorde nyligen en väska för 20 papp som ser ut exakt som Ikeakassen. Så ta du en sån och va både miljömedveten och toppmodern i sommar :p:D
Själv har jag två i miniformat, dom är lite enklare att släpa med sig, dock får det ju inte plats lika mycket.

Den är väldigt modern nu för tiden om inte annat. En stor välkänd designer gjorde nyligen en väska för 20 papp som ser ut exakt som Ikeakassen. Så ta du en sån och va både miljömedveten och toppmodern i sommar :p:D
Själv har jag två i miniformat, dom är lite enklare att släpa med sig, dock får det ju inte plats lika mycket.
Jag har ingen Ikeakasse :o skäms på mig! :D

• Gilla
Reactions: MM
I matbutiken har vi använt City Gross/Willys kassar i plast i typ 10 år nu. Händer givetvis att vi glömmer dom ibland och får ta plastkassar eller att dom inte räcker till men jag tycker ändå vi gör vad vi kan där. Vi har 6-7 kassar så dom brukar räcka vid en handling. Det är vid storhandling det kan tryta. Kostar 10 kr och håller i all evighet och är bra till mycket mer än bara till mathandling.

Eftersom jag oftast handlar med ett litet barn som åker vagn så försöker jag packa det mesta i vagnen och undviker kassar eller packar så mycket det går i en kasse men nu får jag nog se mig om efter en i tyg med. Tror dock det blir en hemmasydd av min moder. Hon är i princip sömmerska och har säkert ett gäng på lager redan. Jag såg det här om plastkassarna idag så ska ringa och ge henne min beställning sen :angel:
Bästa av allt är att jag får välja färg på tyget själv :up:

Apropå hushållssopor så går det sortera mer än man tror. Jag såg att det togs upp i tråden innan. Vi är en familj på 5 varav ett blöjbarn och en kattlåda som töms 2 ggr om dagen. Vi har sophämtning varannan vecka och denna veckan när dom hämtade våra sopor så blev vi lite stolta. Vi har sopsorterat så bra att vi endast hade 3 kassar med skräp i tunnan. Resten har åkt till återvinningen :)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
515
Senast: pepp
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 170
Senast: Gunnar
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 814
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 345
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama