Plastpåsar

Jag har ett helt gäng med tygkassar som använts snart i 10 år. Enkla att rengöra i tvättmaskinen. Köper endast plastkasse i butik om jag spontanhandlar något eller om jag tagit med för några tygkassar till butiken.

Där jag bor står kommunen för soppåsar, då det ska sorteras i påsar med olika färg dvs plast i orange, matavfall i grön osv.

Mina äldsta tygkassar är nog över 15 år. De tvättas efter behov och visst är de lite slitna men fortfarande fullt brukbara.
Småpåsarna samlar jag på och använder när jag rensar kattlådan:) precis lagom storlek.

Jag har sådana här både som choppingkorgar och vedkorgar, varför dom hamnade i containern där jag hittade dom är en gåta. Dom är gröna och loggan försvann med lite aceton på en trasa. :up:

903796.jpg

8 soppåsar i veckan utöver gröna påsen?? O_o
Sorterar du inte sopor i övrigt?

Med gröna påsen för matavfall och separata sorteringar för plast, papper, kartong, metall och glas så blir det i alla fall hos oss väldigt lite "vanliga" sopor.
Här producerar tre personer i två hushåll ca 2 påsar i månaden.

Idag börjar många affärer ta betalt för plastpåsen som man tidigare inte "synligt" i alla fall tidigare. Tänkte att nu ska jag bli mer miljömedveten även i detta. Jag skulle därför få tips på bra "shopping bags" i bra material. Vad använder ni andra här på Bukefalos?
När jag handlar är det oftast storhandling och då tar jag med mig en stor flätad korg och har i kundvagnen.

Igår shoppade jag på Lindex, H&M, KappAhl och New Yorker. Samtliga frågade: "Har du påse?" istället för att börja packa ned varorna utan att fråga. Flera av kassörskorna lade till att: "Vi måste fråga, det är lag på det nu." :banana:

Tycker att många butiker varit bra på att fråga om påse tidigare, men igår var det tydligt att de frågade alla kunder och att många i kön började tänka efter innan det blev deras tur. Själv jublade jag lite och viftade med tygkassen som jag råkade ha med mig. :angel: (Annars brukar jag tacka ja till första butikens påse och trycka ned de andra butiksköpen i den.)

Jag har tänkt sy "fruktpåsar" i spetstyg till butiken men som vanligt finns det mindre tid än idéer :cautious: jag kan tipsa om att ska man sy egna kassar är gardiner ofta bra tyg att använda :) de flesta kassar jag har är återvunna från gardiner jag köpt på second hand :)

Jag har organza-påsar som sannolikt har innehållit någon present eller dylikt ngn gång (vet verkligen inte längre. De är ganska små, jättelätta och ganska genomskinliga. Ett minus är dock att klisterlapparna om man väger frukten/grönsakerna själv inte håller så bra på dem, men de kan man klistra någon annanstans så länge. Behöver dock några fler, har en rest tyg som ligger och väntar, men det är så stökigt att sy i...

De är också, i vart fall i min ICA-butik, STORA påsar, dvs påsar som rymmer ett kilo potatis eller två. När jag kanske vill köpa 2 Kiwifrukter....... Där borde finnas ett urval isåfall, av olika storlekar. Och när man köper champignoner finns ju en brun papperspåse att använda, man kunde ta en sån, kanske...? SÅ tung är den ju inte att den förstör ens ekonomi, direkt.....
När jag köper två kiwi, väger jag dem på vågen och klistrar klisterlappen på någon annan vara eller på min stora påse jag lägger allt i. Sen lägger jag kiwin löst i kassen. Det är värre när jag köper typ 8 äpplen. Då tar jag en fruktpåse. Jag kanske ska sluta med det. Bättre att väga dem utan påse och sedan ha med en egen tygpåse till frukten?

Jag självscannar, kanske jag ska tillägga.

Senast ändrad:
Tack för inspirationen i tråden, har funderat på de där fruktpåsarna. Vi handlar massor av frukt och grönt i påsar varje vecka, det blir många påsar till slut!
Men jag hittade ett nätigt och tunnt tyg jag ska prova att sy fruktpåsar av :)

Som "väl" insatt i plastpåsbranchen är inte bärkassaran det största problemet för naturen.
De har ju redan idag ett värde (betalas för och återanvänds ofta åtminstonne som soppåse) däremot kan ni ju alla fundera på hur många små påsar det går åt på fruktavdelningen samt rullen vid kassorna. Dessa påsar har inget värde för oss som konsumenter och kastas oftas så fort varorna är hemma.
Här ligger branchens dilemma hur bär man hem äpplen utan en plastpåse, papperspåse blir betydligt dyrare i inköp för butikera men kommer visserligen att betalas av konsument genom att den väger mer och öker vikten på frukten.
Nu har jag inte läst igenom resten av tråden så följande tips kanske redan inkommit.
En lösning på detta är att samla all sin frukt i samma påse så långt det är möjligt. Eftersom många butiker nu har självscanning kan man då väga frukten separat och sen sätta fast samtliga etiketter på sin samlingspåse.
När man köper lite frukt kan man fråga sig själv om man ens behöver en påse. Två äpplen eller en klase bananer är ju enkelt att lägga löst i korgen.

• Gilla
Reactions: Gry
Jag har sådana här både som choppingkorgar och vedkorgar, varför dom hamnade i containern där jag hittade dom är en gåta. Dom är gröna och loggan försvann med lite aceton på en trasa. :up:

903796.jpg
Blir du inte stoppad, då, när du går ut ur affären med den? Här hos oss finns de på ICA, men de är larmade och man får inte ta ut dem ur butiken. Jag antar att din inte är larmad (längre) men här skulle jag nog bli stoppad och ifrågasatt om jag rullade iväg ut med min rullkorg :-)

Blir du inte stoppad, då, när du går ut ur affären med den? Här hos oss finns de på ICA, men de är larmade och man får inte ta ut dem ur butiken. Jag antar att din inte är larmad (längre) men här skulle jag nog bli stoppad och ifrågasatt om jag rullade iväg ut med min rullkorg :-)
Haha, nä jag är så ökänd här så ingen ifrågasätter ens var jag fått den från och dessutom saknar den märkningar samt är i annan färg. Larmad har den aldrig varit fast jag gjorde ju ett practical joke en kväll när en av varuhuscheferna satt i kassan och det var tomt i butiken, jag aktiverade mobilen som lät som larmbågen. :angel: Ja jag är elak och det höll han med om. :laugh:

När jag köper två kiwi, väger jag dem på vågen och klistrar klisterlappen på någon annan vara eller på min stora påse jag lägger allt i. Sen lägger jag kiwin löst i kassen. Det är värre när jag köper typ 8 äpplen. Då tar jag en fruktpåse. Jag kanske ska sluta med det. Bättre att väga dem utan påse och sedan ha med en egen tygpåse till frukten?
Något sånt skulle nog inte fungera på självutcheckningen i min stambutik eftersom den har en våg som t.o.m. känner av om man sätter fast kassen på den. Tygpåsarna skulle göra att det väger för mycket. När jag handlar och har med egen kasse så måste jag först scanna och lägga varorna på vågen, betala och sen lägga ner dem i kassen. :meh:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
515
Senast: pepp
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 170
Senast: Gunnar
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 814
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 345
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama