Plastpåsar

Alltså jag kanske köper ovanligt lite frukt men jag tycker knappt man behöver ta en plastpåse till frukt och grönt? Potatis och tomater är nog det enda jag använder påse till. Tre äpplen, två paprikor eller ett par nektariner kan lika gärna ligga löst.

Din kassörska kommer att hata dig plus att bandet i kassan är skitigt med extra skitigt. Jag förstår miljöpoängen men femtielva lösa frukter/grönsaker är ett arbetsmiljöproblem för kassörskan.

/fd ICA-kassörskan

Måste visa eftersom jag älskar funktionen :p
Men den här korgen har jag med i vagnen (eller liggandes i bilen) och fäster fast om jag shoppat å inte vill ha kasse vilket jag oftast inte vill. Surt för den som inte vill ha barnvagnsmaffian ute men jag försöker tänka på miljön så tänk på det nästa gång du tycker barnvagnar med korg är i vägen ;)
Den är bara på plats när jag behöver den med, himla funktionellt och bra :)
Det hör inte till kassar men någon här kanske letar efter andra alternativ med som råkar köra barnvagn och har en Emmaljunga. Jag köpte dessutom min begagnad och kommer sälja den sen när jag är klar med den :)
Ett bra alternativ när man som jag har barnvagn och för få händer och inte vill dra hem miljoner kassar.

20170601_182759_zpsiewrhlnw.jpg

20170601_183101_zpsqxiycrow.jpg

Jag kör med egensydda tygpåsar. Tygpåsen har ett litet tillhörande fodral, bara att vika ihop påsen och stoppa i, så tar den inte så stor plats i väskan när den inte används.
Det finns en beskrivning till dessa fantastiska tygpåsar, men man får väl inte länka till andra sidor här på buke?

Till frukt och grönsaker använder jag tvättpåsar. Vita är bäst, då det syns mycket bättre vilken frukt som ligger i.

Någon sa till mig att nylonkassar är mer miljövänligt än tygkassar. Ingen källa tyvärr, men de är ju i vilket fall smidigare att ha med sig, tar mycket mindre plats.

Men vänta nu: de flesta här berättar vilka kassar man handlar mat (dagligvaror) med.

Men de kassarna är ju inte miljöbovarna, de är gjorda av växtstärkelse, samt nedbrytbara, och kan återanvändas som soppåse.

Miljöbovarna är plastkassarna från klädaffären, sportaffären eller vad-det-nu-är för affär.

Som lika gärna kunde vara av t.ex. papper.

De få gångerna jag "shoppar" kläder eller prylar, så har jag ofta en mindre ryggsäck med mig. Lätt att bära, händerna blir fria och ryggan används till annat också.

Har ni med tygkassar, nylonkassar etc. när ni handlar kläder och prylar också?

Men vänta nu: de flesta här berättar vilka kassar man handlar mat (dagligvaror) med.

Men de kassarna är ju inte miljöbovarna, de är gjorda av växtstärkelse, samt nedbrytbara, och kan återanvändas som soppåse.

Miljöbovarna är plastkassarna från klädaffären, sportaffären eller vad-det-nu-är för affär.

De få gångerna jag "shoppar" kläder eller prylar, så har jag ofta en mindre ryggsäck med mig. Lätt att bära, händerna blir fria och ryggan används till annat också.

Det händer att jag har med egen kasse när jag handlar prylar och kläder. Jag använder mig av hopvikbara nylonkassar som jag köper på Rossmann som är en tysk kemteknisk-/apotekskedja som finns i flera länder, men tyvärr inte i Sverige. De påsarna kan man vika ihop i en minipåse som har en hake man kan fästa på handväskan t ex.
prd_4492330
(vet inte om det funkar att lägga in bilden, men googla på einkaufstasche Rossmann).
Det kommer nya modeller anpassade efter årstiden fler gånger per år och de kostar cirka 15-20 kronor. Jag använder dem både till mataffären (som komplement till fyrkantiga påsar) och oftare och oftare när jag handlar annars. Jag tycker att nylonpåsarna håller bra, är smidiga att ha med och de är inte lika tunga som bomullskassar.
I delar av USA har de tagit betalt för kassarna i klädaffärer i några år, funkar bra och minskar slöseriet. Om jag inte har egen påse med så brukar jag försöka undvika att få ny påse i alla affärer om jag handlar i mer än en. Oftast ryms det ju ett plagg till i påsen.

Ja, jag har nästan jämt med en tygkasse i väskan. Även när jag handlar annat än mat. Men man får vara snabb att säga "ingen påse tack, jag har en egen" för dom är blixtsnabba med plastpåsarna.

Det är inte riktigt så bra som det låter. Dels är många av de "nedbrytbara" plasterna sådana att de bryts ner till mikroplast (knappast bättre!) och de flesta plaster som bryts ner i kompostmiljö är betydligt mer långlivade i vattenmiljön.

Sen är ju inte påsar den stora nedskräpningsboven i Sverige, men det är ändå värt att tänka på vad som händer när produkten hamnar på fel ställe.

Det är inte riktigt så bra som det låter. Dels är många av de "nedbrytbara" plasterna sådana att de bryts ner till mikroplast (knappast bättre!) och de flesta plaster som bryts ner i kompostmiljö är betydligt mer långlivade i vattenmiljön.

Sen är ju inte påsar den stora nedskräpningsboven i Sverige, men det är ändå värt att tänka på vad som händer när produkten hamnar på fel ställe.
Nja, förvisso är nerbrytningen långsam, men de flytande plastöarna i haven, kommer inte från de "moderna" påsarna, utan är resultatet av att stora delar av världen saknar fungerande sophantering.

Såvitt jag förstår, så är tvätt av syntetmaterial, i synnerhet fleece, och konstgräsplaner för idrott (där vattnet efter borstning och dressning med åtföljande partiklar av plast hamnar direkt i dagvattnet), det som genererar mest mikroplast i vårt närområde.

Gigantiska soptippar, där dessutom de fattigaste lever i misär på vad soptipparna ger, är tyvärr mer regel än undantag i många länder, inte minst i det tätbefolkade Asien.

Därmed inte sagt att "vi" ska använda hur mycket plastförpackningsmaterial som helst, här där vi har återvinningssystem.

Det kanske är så att "vi" ska begära papperspåsar i butiker i största allmänhet, och faktiskt sluta att använda fleecetröjor, goretex jackor med mera.
Det finns ett utmärkt naturmaterial, som dessutom värmer när det är vått, att använda istället för fleece, nämligen ull.

Och så förändra världen, så att genomtänkt sophantering överallt, följer med stigande välstånd.

Nja, förvisso är nerbrytningen långsam, men de flytande plastöarna i haven, kommer inte från de "moderna" påsarna, utan är resultatet av att stora delar av världen saknar fungerande sophantering.

Såvitt jag förstår, så är tvätt av syntetmaterial, i synnerhet fleece, och konstgräsplaner för idrott (där vattnet efter borstning och dressning med åtföljande partiklar av plast hamnar direkt i dagvattnet), det som genererar mest mikroplast i vårt närområde.

Gigantiska soptippar, där dessutom de fattigaste lever i misär på vad soptipparna ger, är tyvärr mer regel än undantag i många länder, inte minst i det tätbefolkade Asien.

Därmed inte sagt att "vi" ska använda hur mycket plastförpackningsmaterial som helst, här där vi har återvinningssystem.

Det kanske är så att "vi" ska begära papperspåsar i butiker i största allmänhet, och faktiskt sluta att använda fleecetröjor, goretex jackor med mera.
Det finns ett utmärkt naturmaterial, som dessutom värmer när det är vått, att använda istället för fleece, nämligen ull.

Och så förändra världen, så att genomtänkt sophantering överallt, följer med stigande välstånd.
Jag tycker att det märks att det varit förbud mot plastpåsar i andra länder i Europa i flera år. Där är utbudet av bra shoppingkassar betydligt bättre än i Sverige. Både tunna i nylon och fyrkantiga i plastad väv. Jag hoppas att de inte är sämre än vanliga plastpåsar för miljön. För att handla i är de mycket bättre i a f. Enkla att ställa fyrkantiga förpackningar i, håller för tunga saker, lätta att göra rent. En del har extra finesser som hållare för baguetter/flaskor/gurkor. Och ofta fina motiv (bra souvenirer när man är på resa).

Jag tycker att det märks att det varit förbud mot plastpåsar i andra länder i Europa i flera år. Där är utbudet av bra shoppingkassar betydligt bättre än i Sverige. Både tunna i nylon och fyrkantiga i plastad väv. Jag hoppas att de inte är sämre än vanliga plastpåsar för miljön. För att handla i är de mycket bättre i a f. Enkla att ställa fyrkantiga förpackningar i, håller för tunga saker, lätta att göra rent. En del har extra finesser som hållare för baguetter/flaskor/gurkor. Och ofta fina motiv (bra souvenirer när man är på resa).
Om shoppingkassar i syntetmaterial eller bomull, verkligen återanvänds som avsett, alltså många gånger (det handlar snarare om hundratals gånger, inte några enstaka), så är de bättre än plastkassar i stärkelsebaserad plast.

Om de används någon enstaka gång, och sedan slängs eller stuvas in en garderob utan att användas mera, så är de oftast, (det beror på materialet, om det kanske var återvunnen plast från början så behövs något färre återanvändningar), ett betydligt sämre val t.o.m. än "fossilplast", eftersom den totala resurs- och energiåtgången vid tillverkning varit betydligt högre än för en enkel plastkasse.

Papperskassar är åtminstone i Sverige ett säkert kort vad avser miljövänlighet. Det är ju mest gran eller tall från gallringsskog som blir papper här.

Alltså påsar som kunderna tar av rullarna men sen ej använder, eller tappar (nej de plockas inte upp, och de oanvända som ligger slängda här och var uppepå varorna vill ingen ny kund återanvända....)
Jag brukar ta lösa påsar om det finns men det händer nästan aldrig i de affärerna jag handlar.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
515
Senast: pepp
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 170
Senast: Gunnar
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 814
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 345
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama