Eller frågan, vart vill jag komma egentligen
Jag menar att man kan bry sig mycket om utseende utan att sminka sig.
Att man kan bry sig mycket om utseende utan att skapa kvinna med det, utan tex man.
Eller en cosplayfigur.
Men att jag håller med om att kvinnonormen är helt hopplös och påpressad och ger mycket osäkerhet och ångest runt utseendet.
Jag håller bara inte med om exakta parametrarna runt det. Som tex smink. Ja det förväntas, men inte för mycket! men inte till den grad att man är normbrytande utan. Jag tycker man måste ta i mer för att vara normbrytande. Man kan kanske kalla att gå osminkad när man har mörka fransar och bryn och hyggligt slät hud för -milt tassande på normkanten. Men inte "brytande"
för det känns jättekonstigt att jag skulle vara normbrytaren på jobbet inte de två homosexuella killarna eller förra AD-tjejens flickvän som klädde sig väldigt tydligt könsneutralt, inte sminkade sig och hade ärr efter finnar.
Jag får väl sminka mig och se om jag bemöts bättre men jag tvivlar på att jag skulle märka det (eh va? har du varit på anställningsintervju? Jisses? var kommentaren när jag testsminkade en gång när jag var 25
det var ju i så fall den gången jag var normbrytande.)
Sedan finns kanske andra sammanhang på andra platser där det är jättekonstigt att vara osminkad, men just här, inte speciellt, tror jag. Men är numera osäker...
(sedan är vännerna iofs nördar)