Det jag skriver, för att förtydliga, är alltså att "ibland handlar det om ointresse, ibland handlar det om att medvetet bryta normer".
Det vill säga "det kan vara" betyder just precis "det kan vara" och inte "det måste vara"
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Normbrott betyder ju egentligen inte mer än att det är fler som sminkar sig än de som inte gör det. Nu kan jag tänka mig att normbrottet inte egentligen är att inte sminka sig utan att inte bry sig om man är estetiskt tilltalande eller inte. Det blir tydligare om ens grundutseende inte faller in inom idealet. Tex om man har ljusa ögonfransar och ögonbryn men inte färgar eller målar i dom eller om man har en rödlätt hy men inte tonar ned den osv. Att inte bry sig om att se bra ut är definitivt ett normbrott.
Man kan se ut precis hur som helst och ändå se fräsch ut när det gäller hår och ögonbryn osv, när jag pratar om ett friskt och sunt utseende pratar jag om att kanske minska mörkare ringar under ögonen, göra så att man får lite färg iallafall så man inte ser helt genomskinlig och glåmig ut.
Det är inte att motverka en norm genom att gå ut och se glåmig och genomskinlig ut, jag vill iallafall ge ett sunt intryck. Sen är det ju inte fel om man nu vill se glåmig ut osv eller har det som stil. Men det är aldrig fel att vilja se sund och frisk ut.
Så du menar alltså att en inte är fräsch om en har mörka ringar under ögonen samt ser glåmig och genomskinlig ut? Du tycker att det ser sjukt och osunt ut?
Jag är extremt ljus. Får aldrig någonsin färg i solen (har givit upp detta med att sola för läääängesen) och har näst intill genomskinlig hud. Mina ögonbryn syns knappt och ögonfransarna syns inte alls. Nu färgar jag mina bryn eftersom jag helt enkelt inte trivs med att vara utan bryn. Sen brukar jag göra fransförlängning när ekonomin tillåter.
Självklart gör jag det för min skull. För jag mår bättre av att inte bli utstirrad och få nedvärderande kommentarer som att jag annars ser trött eller sjuk ut. Kul liksom, att folk tycker att ens naturliga utseende är något som ser sjukt ut.
(Okej, utstirrad blir jag nog inte. Men det händer att folk, både som jag känner och helt okända/bekanta, har sagt något i stil med detta, kanske inte ordagrant men typ:
"Oj vad trött du ser ut."
"Du ser inte ut att må så bra, är du sjuk?")
Visst har det blivit bättre med åren och jag kan absolut vistas bland folk helt osminkad i myskläder. Men om jag får välja så drar jag helst en borste genom brynen för att jämna till dom samt ha mascara om jag exempelvis ska ner på stan eller så. Jag KAN åka ner på stan osminkad och ofixad. Men jag vill helst inte göra det, för jag känner mig inte 100% bekväm utan smink.
Att inte bry sig om att se bra ut är definitivt ett normbrott.
Puh, som jag då. Jag började undra om jag var ensam men så dök det upp fler. Nu är vi väl uppe i ett litet gäng.Jag sminkar mig nästan aldrig.
Ser bra ut i alla fall med ögonbrynen och ögonfransarna. Ok, naglarna kanske är lite ”onödiga” att fixa.
Det är det fina med den grejen, just att man inte behöver måla sig. Ibland sätter jag på någon läppglans.
Ska jag på någon tillställning kan det bli ögonskugga också.
Håret ser också bra ut av sig själv. Har bra självfall. Klipper mig ca var 8-10 vecka. Brukar färga det själv då och då.
Jag går till jobbet i princip direkt från sängen. Duschar inte ens.Det gör jag på kvällen istället.
För mig tar det en kvart att göra mig iordning på morgonen.
En kort stund hade jag en uppläxning redo. Sen besinnade jag mig.Du känner mig rätt.
Nej. Det där bygger på en helt annan förståelse av vad en norm är.För det första kan jag inte ens med bästa vilja säga att osmikat skulle vara i närheten av ett normbrott, för det andra är definitionen normbrott i sig ett sätt att säga att osminkat inte är "normalt" vilket frammanar tron att osminkat är fel. Normbrott som begrepp kan också ha innebörd av positiv bemärkelse, men fortfarande definierar man då sminkat som utgångspunkt av kulturell förväntning av flickor, kvinnor. Dvs, kroppshets.
Där läste du inte särskilt bra, faktiskt.och just här berättade du att personer med ljusa ögonfransar och ögonbryn "bör" färga eller måla, liksom personer med rödlätt hy.
Just här berättade du att det är lite fel att inte bry sig om att se bra ut.
Personligen tycker jag att det är fullt tillräckligt att en människa ser normalt vårdad ut.
Det är också OK att människor genom sitt utseende/uttryck vill förmedla något, exempelvis personer med mycket tatueringar i ansiktet, med extrem sminkning, med många piercingar i ansiktet.
Kort sagt så ja, jag tycker att en person som ser glåmig och trött ut och har stora mörka ringar under ögonen ser ut att kanske inte vara på topp faktiskt. Hygieniskt fräsch kan självklart personen vara men fräsch på sättet att den ser frisk hälsosam och pigg ut nej. Alltså tycker jag inte en sådan person ser fräsch pigg och sund ut.Så du menar alltså att en inte är fräsch om en har mörka ringar under ögonen samt ser glåmig och genomskinlig ut? Du tycker att det ser sjukt och osunt ut?
Man brukar tagga den man skriver om. Jag skrev att om det är utseendefixerat att fixa lår och bröst av medicinska skäl (jag behöver faktiskt inte redovisa de här för dig) så är det isåfall även utseendefixerat att fixa snippan. Läs, och hitta inte på eget.
Nej. Det där bygger på en helt annan förståelse av vad en norm är.
Där läste du inte särskilt bra, faktiskt.
Där läste du inte särskilt bra, faktiskt.
Trist, verkligen, att inte kunna känna sig bekväm utan smink.
Och ja, det är lite tråkigt tycker jag - men talande - att man i den här tråden även beskriver att lite smink är rätt för annars ser personen glåmig ut.
Normen "sminkad kvinna" är väldigt stark. Jag önskar att det vore tydligt OK att inte sminka sig, inte fixa kroppen. Acceptera lite häng och daller - eller lite benighet - här och där.
Fillers, botox, implantat, avlägsna bitar kirurgiskt - jo det blir allt vanligare.
Och ju mer det valet normaliseras, ju vanligare det blir, desto starkare riskerar det att "stigmatisera" de individer som faktiskt inte vill göra sådana åtgärder.
Ungefär som att ett par skribenter här har konstaterat att vissa personer som inte sminkar sig, definitivt sticker ut.
samt @honungoch just här berättade du att personer med ljusa ögonfransar och ögonbryn "bör" färga eller måla, liksom personer med rödlätt hy.
Just här berättade du att det är lite fel att inte bry sig om att se bra ut.
Personligen tycker jag att det är fullt tillräckligt att en människa ser normalt vårdad ut.
Det är också OK att människor genom sitt utseende/uttryck vill förmedla något, exempelvis personer med mycket tatueringar i ansiktet, med extrem sminkning, med många piercingar i ansiktet.
Kort sagt så ja, jag tycker att en person som ser glåmig och trött ut och har stora mörka ringar under ögonen ser ut att kanske inte vara på topp faktiskt. Hygieniskt fräsch kan självklart personen vara men fräsch på sättet att den ser frisk hälsosam och pigg ut nej. Alltså tycker jag inte en sådan person ser fräsch pigg och sund ut.
Jag hade för övrigt blivit förvånad och lite besvärad om jag när jag mår sämre ibland slarvar med mat och sömn osv och ser glåmig och trött ut ifall någon hade kommit och sagt att "jösses vad fräsch och pigg du ser ut idag", liksom näe, jag är inte fräsch utseendemässigt när jag ser ut så. Jag tycker inte det ser hälsosamt ut.
Som sagt, hygienen behöver inte överhuvudtaget ha att göra med huruvida man ser fräsch ut eller inte utseendemässigt.
Ja verkligen. Håller med allt du säger.
Det är verkligen skrämmande. Självklart får ju folk operera sig om de vill, men att säga att det är normbrytande att vara naturlig är så fel, tycker jag.
samt @honung
Nej det gjorde jag inte jag påtalade att det är lättare att glida undan om man följer idealet även om man inte har behövt förändra något för att göra det. Det kan ju knappast ha undgått någon att idealet är långa mörka fransar och en matt jämn hudton? Bara för att man pekar på något betyder inte att man uppfann det.
Nu var jag tvungen att läsa deras produktbeskrivningar, helt i min smakNär i mitt tycke, sunda personer härinne började prata om The Ordinary, gick jag genast och kollade upp det.
Tack till er!
Herrejösses så bra indigrienser för skit och ingenting! Så spänstig jag kommer att vara i hyn till jul!
Hela min beställning kostade ju mindre än vad en vanlig kräm kostar ju.
Eftersom jag lagt pengar på Blocket istället för på hudvård sista året, kan man lugnt säga att det har påverkat hyn. Det är stor skillnad. Men nu så!
Här ska fixas med krämer, syror och serum!
Jag gillar att ha en lyster i hyn. Blir piggare om jag ser pigg ut i spegeln. Är jag grå och glåmig i spegeln, känner jag mig dito.
Att få höra att man ser oförskämt fräsch ut är alltid trevligt. Inget som jag i min ålder blir provocerad av i alla fall.
Tack igen för tipset.
Absolut det är en del av en norm att kvinnor förväntas göra åtgärder för att se bra ut. Det är inte min personliga åsikt. Jag anser att de flesta normbrott är av godo, det är oavsett om det är medvetet eller ej ett ifrågasättande av normen, vilket alltid är bra. Det anses ju till och med vara ett friskhetstecken att bry sig om sitt utseende. Man ger uteliggare makeovers för att de ska känna att de är en del av samhället tex. Så det är ju inte direkt en väl dold hemlighet att man förväntar sig att människor ska ägna tid och energi åt sitt utseende.Den sista meningen i ditt inlägg nummer 320 talar om att det är lite fel att inte bry sig om att se bra ut.
Det är mycket möjligt att du inte menade att lägga någon värdering i det.
Samtidigt är jag rätt osäker på hur man ska tolka den meningen.
Den meningen antyder att du känner till motiven bakom varför individer väljer olika beteenden, i det här fallet motivet "bry sig om att se bra ut" bakom att sminka sig; "inte bry sig om att se bra ut" bakom att inte sminka sig.
Jag är inte säker på att alla kläd- och sminkstilar handlar om "att se bra ut" utan det finns ju uttryck som åtminstone jag inte tolkar som att bäraren anser att det är vackert, utan att det kan vara uttryck för något helt annat än upplevd skönhet.
Men jag vet inte motiven bakom...