Du verkar inte förstå alls vad jag skriver, alla som inte sminkar sig ser inte per automatik sjuka ut, och alla som går ut utan smink oavsett utseende väljer inte att aktivt gå ut utan smink utan helt enkelt bara går för att man känner för att inte sminka sig den dagen. Inget mer med det liksom. Och vadå dömer dig, folk får faktiskt tycka och ha en åsikt vad dom tycker är snyggt eller fult eller ohälsosamt osv, dock behöver man inte säga det till dom. Dom flesta bryr sig säkerligen inte ens, jag tänker sällan på hur någon ser ut överhuvudtaget.
Jodå, jag hör vad du säger men jag håller inte med. Jag har aldrig sagt att folk inte får tycka vad dom vill eller ha en egen åsikt. Men att tycka att någon
ser hälsosam eller ohälsosam ut är bara konstigt. Nej, dom flesta orkar nog inte bry sig om hur andra ser ut eftersom alla är så upptagna med att oroa sig att andra ska bry sig, så en hinner inte tänka på sin omgivning.
Jag menar tycker. Känner, uppfattar.
Igen då så verkar du inte alls läsa vad jag skriver, jag har inte skrivit någonstans att någon måste sminka sig om den inte ser helt fräsch ut varje dag. Det är helt upp till var och en, men jag tycker inte det är fel på något sätt om man inte ser fräsch ut någon dag att vilja sminka sig så man ser hälsosam ut iallafall. Att vilja se hälsosam ut är bara sunt.
Jodå, jag läser. Men jag håller inte med. Jag har inte heller sagt att du har skrivit att en måste sminka sig om den enligt dig inte ser fräsch ut.
Nej, det är inte fel att vilja sminka sig. Jag dömer ingen, jag sminkar mig själv till och från och som jag skrivit tidigare i tråden så har jag haft enormt svårt att visa mig utanför hemmet osminkad. Just för att jag har ett enligt dig "ohälsosamt utseende". Jag är blek och har genomskinlig hud. Rödfläckig och finnig och knottrig hud i perioder. Så har jag sett ut i hela mitt liv minus finnarna. Oavsett hur frisk eller sjuk jag varit.
Så jag fattar att folk (jag) väljer att sminka sig för att helt enkelt se "fräschare och piggare" ut. Då slipper en få kommentarer som "du ser väldigt hängig och sliten ut" och liknande.
Tro mig. Jag vill inget hellre än att ha en jämn hudton, inte vara blek och genomskinlig året runt. Men jag har också börjat närma mig att faktiskt acceptera läget. Visst, jag kan sminka mig rejält mycket, göra diverse behandlingar osv som "rättar till mitt ohälsosamma (men friska) utseende". Men ska jag verkligen behöva göra det bara för att samhällets syn på hur en kvinna "ska" se ut är åt helvete skev?
Och när jag skriver jag, så menar jag också generellt. Men eftersom jag passar in i din ohälsosamma utseendemall så använder jag mig själv som exempel. Och det här går ju att applicera på allt som inte är norm. Ska en behöva ändra på sitt utseende för att må bra, för att passa in? Det är inget fel att vilja göra det, att vilja ändra på sitt utseende. Men att faktiskt ändra på något som är friskt från grunden (men tydligen inte är tillräckligt friskt eller snyggt nog) är skevt. Det ÄR förjävligt.
Och det är tragiskt att många känner sig tvungna att ändra på sig för att må bättre, även fast det inte är något fel på något.
Alla hanterar saker och ting olika när det gäller utseende, dom jag känner som sett ut så har förändrats när dom väl börjar tänka på vad dom äter och hur och allt sånt här. Sen påverkar många saker hur man ser ut som man kanske inte kan göra så mycket åt. Jag kommer ändå aldrig se på en glåmig hålögd genomskinligt blek människa som en frisk och sund person. Sen lägger jag inte någon vidare värdering i det.
Fast det är ju just det du gör, lägger en värdering i det. Du dömer en glåmig, hålögd, genomskinligt blek människa som osund och ohälsosam. Bara för att det utseendet inte passar dig och ditt ideal på hur en frisk och snygg människa ser ut.
Åter igen, jag passar väldigt bra in på din beskrivning och jag är inte sjuk. Eller jo, just nu är jag det. Men jag har inte alltid varit sjuk. Men jag har alltid sett ut som jag gör. Därför går det inte att döma någon efter hens utseende.
Isåfall kan ju jag säga att alla med råttfärgat hår har enormt högt IQ.
(Vilket ju inte stämmer, även om det såklart finns folk med råttfärgat hår som har högt IQ).
Återigen läser du inte, man ska inte och kan inte enbart gå efter utseendet när det gäller huruvida kroppen är hälsosam eller inte, men det är en bra riktlinje. Jag hade blivit grymt bekymrad om ingen la märke till min förändring eller inte brydde sig om när jag började se mindre hälsosam ut.
Jo jag läser. Men jag håller fortfarande inte med dig.
Exakt. En kan inte gå efter utseendet för att se om en person är hälsosam eller inte. Det är helt omöjligt. En bra riktlinje är att gå efter hela individen om en är intresserad av hens mående. Att se helheten än bara en liten liten del som dessutom är väldigt ytlig.
Jag vet inte riktigt vad du menar med att se hälsosam ut.
Hur ser en person hälsosam ut enligt dig?
Nu menar jag generellt alltså.
Jag hade blivit ännu mer bekymrad om någon påstod när jag slarvar med näring osv och någon sa att jag ser naturlig och hälsosam ut. Snacka om skev uppfattning om vad som ser friskt ut. Glåmig och hålögd kommer jag aldrig tycka se fräscht och friskt ut. Men klart att man kan bli sådan att man tycker att så som man själv ser ut, det är det naturliga och det är klart man vill försvara det..antar jag. Jag försvarade också mitt utseende när jag såg ut så, förstod inte vad folk menade fören min kropp faktiskt började må bra.
Nu har jag ingen aning om hur du såg så det är jättesvårt att svara på.
Jag försvarar inte mitt utseende. Jag försvarar MIG och min rätt att få se ut på mitt naturliga sätt utan varken smink eller filter utan att bli dömd som ofräsch och ohälsosam.
Naturligt är ju just precis vad det är. Naturligt. Vissa har jämnare hud(ton), vissa har mörka bryn och fransar, vissa har naturligt fylliga läppar som är sådär lagom stora och plutiga. Vissa är helt enkelt födda så. Andra inte. En person som är född med ett utseende som passar in i normen kan faktiskt också vara väldigt ohälsosam och må dåligt. Allt hänger inte på utseendet.