Mia_R

Trådstartare
Jag skrev om plasma förra året och då var det någon som menade på att det inte var bra att ge föl plasma, jag kommer inte ihåg argumentet mot.

I det stall där både jag och Lilltufsan står ger de alltid plasma till samtliga föl + mjölkar ur direkt efter fölning och ger fölen nappflaska oavsett om det orkar resa sig själv eller ej. De har många mkt dyra magar som varje år fölar hos dem och mkt kompetenta veterinärer att tillgå dygnet runt om det är problem.

Vårt föl föddes förtidigt och fick åka hästambulans till Ultuna den 9:e mars och står fortfarande kvar där. Prognosen är osäker, MEN halten av antikroppar i blodet är/var på topp och de på Ultuna kan inte nog prisa de värdena och stallägarnas rutiner runt fölningarna.

I senaste numret av Ridsport finns det en artikell där det står att Ultuna kommer fortsättningsvis producera egen plasma eftersom efterfrågan är så hög. De kommer att förhoppningsvis ha tillräckligt med plasma för att kunna sälja till andra fölägare vid behov + att även kliniken kommer att kunna ge plasma när de anser att det är befogat.

Hur kommer det sig då att det ändå finns invändningar mot att ge föl plasma? Vår lille krabat hade kanske inte klarat sig så här långt om han inte fått någon och de har enbart positiva erfarenheter av plasma i "vårt" stall. Jag har heller aldrig hört en veterinär uttala sig negativt angående plasma. De föl som passerat fölboxarna hos "oss" är värda många miljoner och jag gissar att årets skörd är värd närmare miljonen när alla avgifter är betalda. Skulle då deras erfarenheter, stuteriveterinärernas och Ultunas satsning vara fel? :confused:

Vid två tillfällen har jag hört att man inte skall ge blodplasma...eller inte och inte... :crazy:
Den ena varianten hörde jag när jag var på jobbet och hade en elev som tillhörde Jehovas...hon sa att det finns andra alternativ. Vilka, har jag däremot inte fått fram.
Jehovas är ju emot allt som har med blodtransflusion.

Andra varianten handlar om gulsot.
Då kan plasman direkt gå in och förstöra fölets röda blodkroppar.
Men den risken är minimal idag eftersom givarna testas.
Liksom fölet och mamman.

AM

Denne någon (förra året) var nog jag det ;), och eftersom 'misstankar' fortfarande finns att plasma ev. kan förstöra bildandet av fölets egna immunförsvar... så skulle det inte falla mig in att ge plasma i förebyggande syfte, mkt bättre att de får sin råmjölk 'snabbt som tusan'!

Givetvis är jag glad att plasmamöjligheten finns för att rädda livet på något föl, men behovet har hittills inte infunnit sig.. 'peppar, peppar'!!

I förra årets tråd (maj-03) ligger en länk som ej fungerade nu, men jag hittade den på Hippocampus (SLU)

Därmed inte sagt att jag förkastar plasma, men jag ger det inte till mina friska föl :)

Att ge det till föl som verkligen behöver det tycker jag är helt rätt. Men som Bia säger, att ge det i förebyggande syfte tycker jag är långsökt, då det inte riktigt är klart med vad som exakt händer i kroppen på fölen. (Eller har missat något om det händelseförloppet som sker när man ger ett friskt föl plasma)?

Oj.. förlåt, jag glömde ju att önska dig *Lycka till* med din lillkille, hoppas det går bra!!!

Men, jag kommer inte ihåg hur mkt för tidigt född han var.. samt händelseförloppet, kan du inte 'dra' det lite förkortat?

Alltid lär sig någon 'något' av det (inkl. mig), och du får hemskt gärna även berätta om 'turerna' på Ultuna :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 609
Avel Hej! Jag hoppas på lite input på nedan frågeställningar. Jag hade strul med ett av mina avelsston förra året. Hon läckte råmjölk och den...
2
Svar
31
· Visningar
4 285
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 329
Senast: QueenLilith
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka