Plankare i kollektivtrafiken

Petronilla

Trådstartare
Hur gör ni om ni ser någon som plankar i kollektivtrafiken?

Jag är en bitterfitta just nu för jag stoppade en som tog rygg p mig genom spärren. Han gick rakt in i mig när jag tvärstannade och sa att jag tyckte att han kunde dra sitt eget kort.

Jag tycker inte om att subventionera andras resor när mina egna blir dyrare hela tiden.

Jag gör ingenting. För det första tycker jag att kollektivtrafiken borde vara gratis, för det andra minns jag hur det var att inte ha råd med busskort/kollektivtrafik, så jag brukar tänka att jag gör livet lite enklare för någon annan.

(Och innan någon börjar yla: nej, jag plankade inte när jag hade taskigt med pengar, men hade jag bara varit lite fräckare hade jag kunnat göra det. Lätt.)

Jag subventionerar gärna andras resor, men hade föredragit att göra det via skattepengar. För enkelhetens skull.

Har för övrigt börjat se mig över axeln innan jag drar kortet för att se att jag inte har plankare bakom mig, har nämligen varit med om att vissa knuffar sig fram om man försöker hindra dem. Jag är övertygad om att de allra flesta har råd att köpa biljett, de bara vill inte (precis som att vissa tycker det är en rättighet att ladda hem musik och film gratis).

Jag gör ingenting. För det första tycker jag att kollektivtrafiken borde vara gratis, för det andra minns jag hur det var att inte ha råd med busskort/kollektivtrafik, så jag brukar tänka att jag gör livet lite enklare för någon annan.

Varför ska det vara gratis? Vill man åka någonstans få man betala tycker jag. Själv har jag så dålig kollektivtrafik att det inte är ett alternativ för mig. Somliga har inte kollektivtrafik överhuvudtaget.

Studenter är nog de enda jag kan tänka mig att sponsra. De får ju inte ens socialbidrag om det inte går ihop.

Varför ska det vara gratis? Vill man åka någonstans få man betala tycker jag. Själv har jag så dålig kollektivtrafik att det inte är ett alternativ för mig. Somliga har inte kollektivtrafik överhuvudtaget.

Studenter är nog de enda jag kan tänka mig att sponsra. De får ju inte ens socialbidrag om det inte går ihop.

Kollektivtrafik ska vara gratis för att man ska uppmuntra folk att använda sig av den förstås. Är det lika dyrt att trängas på tuben tillsammans med hundra förkylda människor, som att ta den egna bilen så kommer ju folk att fortsätta åka bil. Trots alla köer.

Ja. Nu pratar jag om Stockholm.
Ja. Jag vet att kollektivtrafiken inte ser likadan ut över hela landet. Men nu var det tunnelbane/pendeltågsspärrarna som diskuterades.

Jag säger till, om jag hinner, om jag märker när någon tar rygg på mig. Men jag säger inte till om det inte är via mig någon plankar.

Angående gratis kollektivtrafik skulle fortfarande väldigt många skippa den till förmån för bilen. Det finns jättemånga människor som inte vill trängas och de tar inte bilen för att det skulle vara billigare utan för att de vill vara ensamma i transportmedlet - skit samma hur det påverkar miljön. Andra kanske för att förbindelserna inte fungerar mellan hem, dagis och jobb.

Om det ska vara gratis för alla ska det banne mig finnas åt alla med. :idea:

Ja, eller så börjar man någonstans, t ex där trafiksituationen är som värst, och utvärderar därefter om man kan bygga ut kollektivtrafiken på andra platser?

Jag minns att jag har läst siffror på gratis kollektivtrafik skulle innebära en höjning av kommunalskatten på en krona i Göteborg, och i Stockholm det dubbla: två pix.

Det känns rimligt. Det har jag, och många med mig, råd med.

Helt rätt att säga till dem, varför ska de åka gratis på någons bekostnad. Åka kollektivt i Stockholm är billigt
Men det är antagligen samma personer som tycker att musik, film mm ska vara gratis

Kollektivtrafik ska vara gratis för att man ska uppmuntra folk att använda sig av den förstås. Är det lika dyrt att trängas på tuben tillsammans med hundra förkylda människor, som att ta den egna bilen så kommer ju folk att fortsätta åka bil. Trots alla köer.

Ja. Jag vet att kollektivtrafiken inte ser likadan ut över hela landet. Men nu var det tunnelbane/pendeltågsspärrarna som diskuterades.

jag lovar dig.... Med gratis kollektivtrafik så vill du inte åka kollektivt..... För bussar, tunnelbana och pendeltåg blir värmestugor åt hemlösa,.... Detta har testats under årens lopp på några ställen och chaufförernas skyddsombud har gått i taket. Det kanske fungerar på mindre orter men i storstäderna.... Tror inte en sekund på att det skulle fungera....
OCH varför ska kollektivtrafiken vara gratis???? Maten är dyr den med... ska inte den också vara gratis....

Billigare med bilen?

Möjligen om du åker fyra personer och inte behöver betala dyr parkering.

Det är redan dyrare att ta bilen än kollektivtrafiken. Hur stor skillnad behöver vi?

Och det är vid Universitetet kontrollanterna jämt står och delar ut smaskiga böter till studenterna!

Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om någon plankar bakom mig. Det är klart att det är surt att betala dyrt varje månad när någon annan slipper, men jag är säker på att de har en bra anledning till att inte kunna betala, alternativt ändå kommer åka dit på ett eller annat sätt.

Och det är vid Universitetet kontrollanterna jämt står och delar ut smaskiga böter till studenterna!

Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om någon plankar bakom mig. Det är klart att det är surt att betala dyrt varje månad när någon annan slipper, men jag är säker på att de har en bra anledning till att inte kunna betala, alternativt ändå kommer åka dit på ett eller annat sätt.

Kontrollavgift/tilläggsavgift, inte böter.

De flesta har ingen bättre ursäkt än att de inte vill betala.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 960
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
698
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 953
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar