Planering framåt

Igår hade jag läkar samtal igen och pratade lite om hur planeringen är. Och det hon sa var att som det verkar nu så blir det en plats i dagvård ungefär i mitten av september. Så ifall dom tycker att jag verkar redo för det så ska jag börja där då. Men jag har ingen aning om vad dagvård är eller hur det går till eller nånting mer än det dom har berättat som inte är så mycket. Så ifall nån har koll så får ni gärna berätta lite!
Sen också var det om typ reglerna om mig och så med att jag inte har fått vara ensam alls och inte gå nästan nånting och så. Och det ändrades lite nu så nu får jag gå korta sträckor men inte som motion liksom. Utan typ att jag får gå från bilen runt i en affär och tillbaka till bilen. Eller att i stallet så får jag gå till hagen och såna saker. Så inte mycket alls och får inte göra nån motion men lite mer får jag göra iallafall. Och så bestämde hon att det med att jag inte får vara ensam skulle ändras så dom ska kolla till mig typ med tio minuter mellanrum hela tiden om jag är själv. Men det gick inte så bra för sen mådde jag jätte jätte dåligt på kvällen och hade bara massa dåliga tankar. Så tillslut skrev jag allt det till pappa så han sa till nån i personalen så fick samma medicin som jag fick för nån dag sen och att dom bestämde IGEN att jag inte ska vara själv. Så det var inte så länge jag fick det.
Men ja jag blev iallafall trött efter ett tag så sov ganska okej inatt. Men är fortfarande jätte trött och frukosten var typ kaos. Så får se hur det går idag för har egentligen planering att jag ska ha permission men får se om jag ska ha det.

Tack :heart Och ja jag hade tagit en sån som är mot ångest som jag blir trött av också.

Jag tycker det är helt rätt för att komma tillrätta med sömn och lugn. Det finns inget egenvärde i att gå och ha ångest och sömnproblem. När rutinerna börjar komma längre fram (terapi etc) kommer du att kunna värdera igen om tabletterna ska vara en hjälp eller du ska sätta ut dem.

Puberteten och klimakteriet är helt klart lika i vissa delar, själv upptäckte jag på väg till en vanlig dag på jobbet att jag satt och hade ångest, fjärilar i magen och var deppig - helt utan orsak. Insåg då att jag verkligen har problem mellan ägglossning och mens. Fick SSRI att ta vid behov och vilken skillnad! Plötsligt kunde jag sova och fungera normalt. Jag blev inte någon annan - jag blev mig själv igen.

Jag tycker det är helt rätt för att komma tillrätta med sömn och lugn. Det finns inget egenvärde i att gå och ha ångest och sömnproblem. När rutinerna börjar komma längre fram (terapi etc) kommer du att kunna värdera igen om tabletterna ska vara en hjälp eller du ska sätta ut dem.

Puberteten och klimakteriet är helt klart lika i vissa delar, själv upptäckte jag på väg till en vanlig dag på jobbet att jag satt och hade ångest, fjärilar i magen och var deppig - helt utan orsak. Insåg då att jag verkligen har problem mellan ägglossning och mens. Fick SSRI att ta vid behov och vilken skillnad! Plötsligt kunde jag sova och fungera normalt. Jag blev inte någon annan - jag blev mig själv igen.
Det med medicinen så är det bara att jag tycker det är läskigt att ta nån medicin som ändrar saker i hjärnan liksom. Vet att den inte är så jätte stark och att man inte blir beroende men tycker ändå det inte känns så jätte bra. Men ja den hjälper ju iallafall så fattar ju att det kan vara bra ändå.

Det med medicinen så är det bara att jag tycker det är läskigt att ta nån medicin som ändrar saker i hjärnan liksom. Vet att den inte är så jätte stark och att man inte blir beroende men tycker ändå det inte känns så jätte bra. Men ja den hjälper ju iallafall så fattar ju att det kan vara bra ändå.
Kan du försöka tänka att den inte ändrar något i hjärnan, den bara lugnar ner hjärnaktiviteten? I stället för att hjärnan är som en myrstack med tankar som går hit och dit så blir det lite lugnt och lättare att klara av.

Läkaren skulle inte ha skrivit ut den om du inte behöver den. Lita på att det är viktigast nu att du både kan lugna dig och sova. Utan sömn orkar du inte ta emot behandling så småningom.

När du mår bättre kommer du att sluta med medicinen för då behöver du den inte längre. Det är inte för evigt. Men just nu behövs den för att du ska bli frisk.

Jag skulle se det som att du ger hjärnan den vilan som den behöver. Utan sammanhängande sömn blir man lite "knäpp i huvudet" oavsett vad orsaken till sömnbristen är.
När du har svårt att själv stänga av olika tankar och gå ner i stressnivå så hjälper medicinen med det. Mer som en värktablett som för ett tag gör att man känner mindre av smärtan än att det "ändrar saker i hjärnan".

Idag har det gått jätte dåligt igen. Vi skulle åka hem på permison efter lunchen men jag hann inte ens till bilen så fick jag typ en panik attack och alla dom jobbiga tankarna om dåliga saker blev så så så starka så var som att jag var tvungen att lyssna på dom nästan. Inte som med anorexi monstret men typ att dom tankarna tog över mig på nåt sätt så kändes inte som jag som valde. Men försökte typ komma bort från mamma och pappa men det gick såklart inte så bra. Så blev massa bråk och jätte jobbigt. Och tillbaka in igen så får ingen permison idag till hundarna eller ponnysarna. Bara för jag blev så dum i huvudet.

Åh vad trist! Du vet inte vad som triggade panikattacken?

Går det att hundarna kommer till dig istället, så du får gosa lite med dom?

Åh vad trist! Du vet inte vad som triggade panikattacken?

Går det att hundarna kommer till dig istället, så du får gosa lite med dom?
Nej jag vet inte. Eller det enda var att alla dom tankarna blev så starka liksom så vet inte om det var dom som startade det.
Och hundarna kanske kan komma men isåfall blir det ikväll efter middagen. Men vet inte än.

Jag började fundera, kan ha helt fel i det här, så bli inte arg om jag tar fel. För jag menar inget illa.
Men har du pratat med läkaren/nån annan om att du kanske har tvångstankar?

Läs här:
https://www.umo.se/att-ma-daligt/nedstamdhet-och-angest/tvangssyndrom-ocd/

Jag tänker när du skriver att tankarna blir så starka att det är svårt att stå emot.

Om du känner igen dig i det som står i länken är det bra om du visar den för nån personal och att ni kan prata om det. För det finns hjälp mot tvångstankar, men man behöver få metoder för att handskas med dem!

Jag började fundera, kan ha helt fel i det här, så bli inte arg om jag tar fel. För jag menar inget illa.
Men har du pratat med läkaren/nån annan om att du kanske har tvångstankar?

Läs här:
https://www.umo.se/att-ma-daligt/nedstamdhet-och-angest/tvangssyndrom-ocd/

Jag tänker när du skriver att tankarna blir så starka att det är svårt att stå emot.

Om du känner igen dig i det som står i länken är det bra om du visar den för nån personal och att ni kan prata om det. För det finns hjälp mot tvångstankar, men man behöver få metoder för att handskas med dem!
Nej ingen har sagt nåt om det iallafall. Men kan ju kanske fråga om det nångång.

Kommer inte få träffa hundarna idag och säkert så kommer jag inte få ha permison alls nu bara för jag är så jävla dum i huvudet. Så har förstört exakt ALLA chanser att få vara med hundarna och ponnysarna och kanske iallafall få skritta på O men nu är ju allt sånt helt omöjligt säkert bara för jag är en jävla äcklig idiot som inte kan klara nånting. Kan jag inte bara få dö istället då så slipper jag allt dethär och alla slipper mig.

Kommer inte få träffa hundarna idag och säkert så kommer jag inte få ha permison alls nu bara för jag är så jävla dum i huvudet. Så har förstört exakt ALLA chanser att få vara med hundarna och ponnysarna och kanske iallafall få skritta på O men nu är ju allt sånt helt omöjligt säkert bara för jag är en jävla äcklig idiot som inte kan klara nånting. Kan jag inte bara få dö istället då så slipper jag allt dethär och alla slipper mig.
Du är en fantastisk stark person som mår dåligt och har en dålig dag. Hundarna, ponnysarna och det andra finns där när du orkar. ❤

Du är en fantastisk stark person som mår dåligt och har en dålig dag. Hundarna, ponnysarna och det andra finns där när du orkar. ❤
Ja dom finns kvar men nu visade jag ju att dom INTE KAN lita på mig iallafall så kommer säkert inte få träffa dom nu. För personalen kommer väl inte tycka att jag ska få ha permison och mina föräldrar kommer säkert inte vilja det heller.

Jag tror inte det handlar så mycket om att de känner att de inte kan lita på dig. Jag tror att de vill att permissionerna ska vara positiva tillfällen för dig, något som ger dig energi.

Tänk på när man tränar ett djur. Då bygger man ju upp träningen utgående från vad djuret klarar av, så att den känner att den lyckas och mår bra av sina prestationer. Om man kräver för mycket och djuret misslyckas blir det bara olyckligt.

Jag är ledsen för din skull att det inte blev som du tänkt idag @EmmaFilippa. Men du kommer få ha permission igen, du kommer träffa hundarna och hästarna och du kommer så småningom hem igen och kan återgå till din vardag. Idag blev en dålig dag, men varje dag kommer inte vara som idag. Var snäll mot dig själv, och lite på oss när vi säger att VI märker att det går framåt (trots bakslag ibland) ❤️

Jag tror inte det handlar så mycket om att de känner att de inte kan lita på dig. Jag tror att de vill att permissionerna ska vara positiva tillfällen för dig, något som ger dig energi.

Tänk på när man tränar ett djur. Då bygger man ju upp träningen utgående från vad djuret klarar av, så att den känner att den lyckas och mår bra av sina prestationer. Om man kräver för mycket och djuret misslyckas blir det bara olyckligt.
Ja fast jag hann ju inte ens riktigt härifrån innan jag gjorde så allt blev dåligt och det blev ändrat så jag inte fick. För jag brukar må bra av att komma hem och träffa hundarna så det hade nog gått bra ifall jag hade kommit hem. Så är ju inte det som var problemet nu.

Jag är ledsen för din skull att det inte blev som du tänkt idag @EmmaFilippa. Men du kommer få ha permission igen, du kommer träffa hundarna och hästarna och du kommer så småningom hem igen och kan återgå till din vardag. Idag blev en dålig dag, men varje dag kommer inte vara som idag. Var snäll mot dig själv, och lite på oss när vi säger att VI märker att det går framåt (trots bakslag ibland) ❤️
Fast tror att läkaren kommer säga att jag inte får ha det nu på ett tag iallafall och mina föräldrar vill nog inte ens att jag ska det efter idag. Så okej jag kanske får ha det igen om flera veckor eller nånting men det känns inte så possitivt NU.

Fast tror att läkaren kommer säga att jag inte får ha det nu på ett tag iallafall och mina föräldrar vill nog inte ens att jag ska det efter idag. Så okej jag kanske får ha det igen om flera veckor eller nånting men det känns inte så possitivt NU.
Jag förstår att det känns tungt just nu. Ska du träffa läkaren imorgon tror du?

Ja fast jag hann ju inte ens riktigt härifrån innan jag gjorde så allt blev dåligt och det blev ändrat så jag inte fick. För jag brukar må bra av att komma hem och träffa hundarna så det hade nog gått bra ifall jag hade kommit hem. Så är ju inte det som var problemet nu.
Nej jag tycker det var sjukdomen som ställde till det idag.

Hoppas du kan ha ett bra samtal med läkaren snart i alla fall!

Vad gör du ikväll?

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 054
Senast: Gunnar
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 020
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 801
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 677
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix