Sv: Planera och drömma om egen häst.
Jag skaffade mitt troll för ca 2 ½ år sedan. Hon kom hem till mig dagen efter hon fyllt 2.
Jag tvekade innan jag började kolla och hade inget direkt sparkonto till min aldeless egna häst då jag fortfarande gick gymnasiet.
Skaffade dock hem henne ´ca 2 veckor innan jag slutade 3an på gymnasiet och tog studenten.
Jag kollade mest på olika annonser och försökte hitta hästen med DET.
Hade inte ens tänkt tanken på att köpa en unghäst någonsin, men när jag såg henne, så visste jag säker - Hon var hästen med DET.
Jag hade kontakt med hennes uppfödare och den dagen jag bestämde mig så ringde jag till uppfödaren och sa att jag ville ha henne och att hon skulle skicka hem köpavtalet till mig.
Då fick jag beskedet att en annan köpt henne några timmar tidigare och jag blev helt bestört.
jag fortsatte att ha kontakt med uppfödarna som nog är de två gulligaste och snällaste personer som jag känner och någonsin mött!
De lovade att visa mig lite fler hästar som de fött upp, och skulle höra av sig om någonting ändrade sig med Harmonie.
Sen ringde dom en dag i Okt/Nov och berättade att de inte fick tag på tjejjen som skrivit på köpavtalet och om hon inte hämtade hästen innom en måndag så skulle jag få första tjing!
dagarna gick...det gick så långsamt och jag var så himla nervös!
Tjejen hörde inte av sig,kom inte och hämtade hästen eller någonting, så där hade jag henne igen, hästen med DET.
De visste att jag precis hade gått ut gymnasiet och att jag sökte jobb, min mamma var underbar och hjälpte mig under den tiden(1månad) att betala harmonies stallplats och mat osv.
Jag fick ta henne på "avbetalning" då uppfödarna trodde att vi var ämnade för varandra.
Det första stallet, stod vi på en vecka, det första hon gjorde var att gå igenom staketet i hagen och vi prövade 3ggr.Tillslut fick jag inte ens ta henne på en promenad runt stallet eller ner till utebanan, det var de värsta dagarna i hela mitt liv. Jag grät dagarna och nätterna igenom och trodde verkligen jag hade tagit mig vatten över huvudet. Det var inte såhär det skulle vara o ha häst..
Jag var i stallet från halv 6 på mornarna till 10 på kvällarna för att hon skulle slippa stå inne själv, det var hemskt. men vi fick ett sånt starkt band, de sista dagarna innan vi flyttade litade hon totalt på mig iaf inne i stallet. Jag följde med min mamma till jobbet och kollade stallplatser och tänkte om vi inte hittar något snart måste vi lämna tillbaka henne..
Vi letade frebrilt. Vi fann ett stall, helinakordering på ett lungt fridfullt stall i Håbo-Tibble, ca 40min hemifrån oss..( kul när man inte har körkort) 20min på motorväg. Men vi tyckte att det var värt det.
Vi hade en kille som hjälpte oss att lasta som hållit på med NH i massor av år, hon var som en dröm.
Alla i stallet var där för att se när hon åkte så det var massor med folk och hon som hade stället vågade inte ens komma dit utan skickade sin syster.
När de då såg att Hrmonie svarade så bra på NH och inte slit hit o dit, som de hade behandlat henne, så hon ställde sig och försvarade sig för det gjorde så ont av kedjan.
så sa systern: varför sa du inte att hon var NH hanterad? då skulle vi ju ha behandlat henne annorlunda.
Harmonie hade aldrig blivit behandlat med NH förut, men lastade sig själv och var världens ängel!
jag tackar honom för allt!
När vi kom fram till Förtuna Gård, så slog allt till sin rätt igen, hon var lugn och vi kunde gå över hela gården utan att hon stod på bakbenen eller drog.
Äntligen kunde vi pusta ut..äntligen så var allting perfekt.
Vi stod där fram till i februari 2009 då de höjde stallhyran ytterligare och det blev för långt för mig att åka varje dag när jag hade jobb och liknande att sköta.
Vi har nu flyttat till ett stall som ligger 10min med bil hemifrån oss och 30min från dörr till dörr kommunalt. med bra kommunikationer. lovley.
Nu har hon landat på det nya stallet och är sitt lugna trygga jag igen.
Dock är det rätt mycket som händer varje dag året runt, de körs med traktor och fixas och donas, vilket jag tror hon kommer vänja sig vid mycket mer när hon har stått där ett tag
Avbet:
Betalade 1500/mån ca. Betalade även mer när jag började jobba och blev klar med avbetalningen nu i våras/sommras. Känns så otroligt skönt!
Hon har varit helt skadefri och är den underbaraste hästen på jorden och verkligen förgyller min dag
med allt de hon hittar på!
Visst blir man lite arg på henne när hon inte lyssnar på sådant som man vet att hon kan men det är så värt det.
Hon är ändå väldigt känslig av sig, Arabiskt fullblod och klarar sig super.
jag har varit arbetslös hela det här året men började plugga på komvux nu i oktober för att plugga upp och in ämnen samt hela våren 2010 och hösten 2010 ska jag söka in och utbilda mig till sjuksköterska.
jag betalar henne helt själv och står i kollektiv nu. Jag klarar mig dvs på 7000 per månad och köper busskort osv. Lägger undan pengar varje månad om något skulle hända. ca 2000/månad. mer om jag kan.
Tarmvred behöver du inte oroa dig så mycket för tycker jag. Det drabbar mest hästar som reser mycket och ofta, jag har aldrig hört talats om det på vanliga "hobbyhästar".
Försäkringar är över huvudtaget en djungel och tycker du ska ringa och rådfråga vilken försäkring som är bäst för just din häst.
Det som är viktigast i min synpungt är att min skrutt har det högsta veterinärvårdskostnad man kan ha i en försäkring..100.000.
Däremot har hon i livbelopp samma summa som jag köpte henne för 30.000
Dvs om det skulle hända någonting så de måste komma med hästambulans så ska försäkringen ha det! hellre större veterinärvårdskostnade som finns.
Sen blir ju premien lite baserad vad hästen är för ras och utbilding o liknande.
Olyckor kan alltid hända men det tycker jag man kan bespara sig att tänka på. händer det så händer det och det är sjukt sjukt tråkigt!
Min lilla blev sparkad på nosryggen här för några månader sen, och jag trodde ju nosryggen var av på henne, kallade ut en distriktare och hon kollade på henne, tur var att det inte var någonting.. hon hade "bara" fårr två jack..=/ det resulterade i att man fick leda henne med ledträns utan nosgrimma i några månader och inte ha någonting som töck på det, samt att vi smörjde det med zinkpasta.
hade underbara personer i stallet som ställde upp om de såg att det behövdes smörjas på att de gjorde det för mig
Fortsätt alltid att drömma, för drömmar kan verkligen slå in!