Planera föräldraledighet som ensamstående

Han slipper inte undan underhållet. Du kommer få från fk under utredningen om han inte skriver på några papper, och när utredningen är klar kommer fk att kräva honom retroaktivt på underhållet dom betalat ut till dig under tiden.
Det enda som händer är att antingen betalar han som han ska nu eller så får han en fet räkning av dom sen.
Du vet att du kan ansöka om underhåll via fk? Då betalar dom ut till dig och han får betala in till dom, så slipper du det tjafset. Och dina utbetalningar från dom är inte beroende på om han betalat in eller inte. Betalar han inte in till dom så är det han själv som sätter sig på pottan. Du påverkas inte, mer än av hans gnäll möjligtvis.

Ja jag vet allt det där men det verkar inte han göra. :p Samma sak att underhållet kan bli mer än 1573 kr (det höjs 1/9) för honom beroende på vad han tjänar osv. Det fattar inte han heller....

Ja jag vet allt det där men det verkar inte han göra. :p Samma sak att underhållet kan bli mer än 1573 kr (det höjs 1/9) för honom beroende på vad han tjänar osv. Det fattar inte han heller....

Haha, låter som det kan bli spännande med den diskussionen också då :p
Tycker definitivt du ska ansöka via dom och inte ta det med honom personligen så undviker du tjafs och så finns allt på papper och han kan inte jävlas med att inte betala eller betala sent m.m.

Nu har jag dåligt minne men gemensam vårdnad i ditt fall är inte något du överväger hoppas jag?

Nu har jag dåligt minne men gemensam vårdnad i ditt fall är inte något du överväger hoppas jag?

I vanliga fall är jag för gemensam vårdnad, men så dyker ett sånt här fall upp som TS är i just nu och då anser jag att hon borde ha ensam vårdnad för allas bästa, och jag kan inte tänka mig att TS ens funderat på gemensam vårdnad :crazy:

Har du det TS så ska jag komma och skaka vett i dig :mad: :p

Umgås med barnet kan pappan göra ändå, den dagen det blir aktuellt.

Tror jag måste ta 7 dagar/vecka dom 6 månaderna AFA betalar ut 10 % extra för att få max av dom. Annars minskas beloppet motsvarande. Så första halvåret får det bli 7 dagar/vecka iallafall. Så får jag klura på hur jag ska göra sen.

Tror jag måste ta 7 dagar/vecka dom 6 månaderna AFA betalar ut 10 % extra för att få max av dom. Annars minskas beloppet motsvarande. Så första halvåret får det bli 7 dagar/vecka iallafall. Så får jag klura på hur jag ska göra sen.

Blev så förvånad när jag läste din tråd. Det kunde lika gärna varit jag som skrev den. Verkar som att vi lever väldigt lika liv. Har oxå ensam vårdnad och ett ex som beter sig, av vad jag kan utläsa från denna tråden, likadant som ditt. Vi var oxå "bara" sambo (i nästan 11 år)...

Blev så förvånad när jag läste din tråd. Det kunde lika gärna varit jag som skrev den. Verkar som att vi lever väldigt lika liv. Har oxå ensam vårdnad och ett ex som beter sig, av vad jag kan utläsa från denna tråden, likadant som ditt. Vi var oxå "bara" sambo (i nästan 11 år)...

Tråkigt att höra att jag inte är ensam. Pma gärna om du vill prata mer!

@krambanan de extra 10% du får i 180 dagar räknas inte på kalenderdagar utan på de dagar som du tar ut. Jag har tagit 4 dagar/v o då fått extra pengar i 10 månader. Så du vet :)

Måste bara fråga, TS får säga till om jag ska göra ett eget inlägg, men våra situationer är väldigt lika så tänkte att det kanske går bra.

Eftersom jag har en så pass dålig relation till barnets pappa så bad jag Försäkringskassan att sköta utbetalningarna av underhållsbidraget (trodde att pappan skulle strula) men fick till svar att de hade kontaktat honom och han hade informerat FK om att han visst skulle betala till mig bara han fick ett kontonummer (som om han inte skulle haft det efter 11 år tillsammans...). Så jag fick alltså till svar från Försäkringskassan att de inte kommer att hantera utbetalningarna. Sagt och gjort, pappan betalar underhållsbidraget men han är alltid sen med det. Sätter in det 4-5 dagar in i månaden istället för att betala i förskott som man ska. Kan jag kontakta Försäkringskassan igen och påpeka detta? Tror ni det är lönt? Vill gärna att de sköter utbetalningarna istället nämligen.

Sedan en fråga till, pappan betalar endast miniumumbelopp (1573kr, tidigare 1273kr/månad) trots att han tjänar vääääldigt bra. Han vägrar höja beloppet trots att jag påpekar vilka kostnader som finns. Han tror att jag tar pengarna själv och att jag överdriver kostnaderna för barnet. Finns det något sätt att få honom att höja underhållet utan att koppla in advokat och stämma honom i tingsrätten (det är väl ganska kostsamt)? Gissar att om jag gör det kommer han nämligen begära delad vårdnad bara för att jävlas (han har inget intresse för barnet i sig).

Måste bara fråga, TS får säga till om jag ska göra ett eget inlägg, men våra situationer är väldigt lika så tänkte att det kanske går bra.

Eftersom jag har en så pass dålig relation till barnets pappa så bad jag Försäkringskassan att sköta utbetalningarna av underhållsbidraget (trodde att pappan skulle strula) men fick till svar att de hade kontaktat honom och han hade informerat FK om att han visst skulle betala till mig bara han fick ett kontonummer (som om han inte skulle haft det efter 11 år tillsammans...). Så jag fick alltså till svar från Försäkringskassan att de inte kommer att hantera utbetalningarna. Sagt och gjort, pappan betalar underhållsbidraget men han är alltid sen med det. Sätter in det 4-5 dagar in i månaden istället för att betala i förskott som man ska. Kan jag kontakta Försäkringskassan igen och påpeka detta? Tror ni det är lönt? Vill gärna att de sköter utbetalningarna istället nämligen.

Sedan en fråga till, pappan betalar endast miniumumbelopp (1573kr, tidigare 1273kr/månad) trots att han tjänar vääääldigt bra. Han vägrar höja beloppet trots att jag påpekar vilka kostnader som finns. Han tror att jag tar pengarna själv och att jag överdriver kostnaderna för barnet. Finns det något sätt att få honom att höja underhållet utan att koppla in advokat och stämma honom i tingsrätten (det är väl ganska kostsamt)? Gissar att om jag gör det kommer han nämligen begära delad vårdnad bara för att jävlas (han har inget intresse för barnet i sig).

Det finns avtal att skriva ut från fk när man betalar direkt och vilket belopp. Det är ju som sagt bara fk som har maxgränsen och kan man inte komma överens själva eller tex familjerätten så får du ta det via domstolen.
Kommunen brukar ha gratis advokat på biblioteket 15min/Vecka du kan ju alltid gå dit å fråga.
Rådet jag fick i ett liknande ärende var dock att boka en jurist/advokat som kan familjerätt.

Delad vårdnad i sig gör ingen skillnad ekonomisk. Det är bara om barnet bor 50% hos honom det kan vara tal om att inte betala ngt underhåll, men å andra sidan så får han betala just 50% av allt vad barnet kostar då.

Jag hade inte tjafsat om att pengarna var sena, däremot så kanske jag hade försökt få honom att betala mer.

Jag gjorde ett excelblad över hela året och visade på alla utgifter för barnet (tog inte ens med boende och sånt som faktisk ska ingå till viss del) och då fick han sig en liten väckarklocka men den riktiga dök inte upp förrän han hade ett av barnen själv i 1,5 år och insåg hur mycket det faktiskt går åt extra varje månad.

Tänk också på att du ska räkna med att du får barnbidraget och ska lägga lika mycket som pappan i "underhåll" från din sida så du inte tänker att han ska stå för alla barnets kostnader, det är lätt att hamna i den tankefällan.

Hur menar du då? Det är ju maxbeloppet. Det kan snarare bli mindre, om han tjänar lite.

Hur menar du då? Det är ju maxbeloppet. Det kan snarare bli mindre, om han tjänar lite.

Nej, 1.573kr är minimumbeloppet oavsett inkomst :). Har man ingen inkomst eller en låg sådan så går FK in med den summan, och umgängesföräldern får betala en viss summa baserat på sin inkomst till FK. Finns sådan lista att hitta. Däremot om fadern tjänar över en viss summa så kan man ansöka om högre underhållsbidrag. Underhållsbidrag = umgängesförälder betalar själv, Underhållsstöd = FK betalar ut

Sist jag kollade på sonens pappas årsinkomst så betalade han drygt 300 kr per barn (han är underhållsskyldig till 3 barn men har dålig ekonomi. Både jag och den andre boendeförälder får via FK.)

Nej, 1.573kr är minimumbeloppet oavsett inkomst :). Har man ingen inkomst eller en låg sådan så går FK in med den summan, och umgängesföräldern får betala en viss summa baserat på sin inkomst till FK. Finns sådan lista att hitta. Däremot om fadern tjänar över en viss summa så kan man ansöka om högre underhållsbidrag. Underhållsbidrag = umgängesförälder betalar själv, Underhållsstöd = FK betalar ut

Sist jag kollade på sonens pappas årsinkomst så betalade han drygt 300 kr per barn (han är underhållsskyldig till 3 barn men har dålig ekonomi. Både jag och den andre boendeförälder får via FK.)

Ja, alltså om du kan få umgängesföräldern att själv betala. Det är högst frivilligt. Därför är i praktiken maxbeloppet 1573:-.

Ja, alltså om du kan få umgängesföräldern att själv betala. Det är högst frivilligt. Därför är i praktiken maxbeloppet 1573:-.

Alla har rätt att söka via FK att få utbetalt av dom, den vägen gick jag. Boendeförälder har rätt till underhåll oavsett vad umgängesförälder tycker. Men visst det allra bästa är om man kan göra upp själv.

Det var detta jag syftade på när jag menade att det kan bli mindre. Det kan bli mindre för honom att betala alltså.

Ja fast boendeföräldern får ändå utbetald 1.573kr (from september är det höjt) oavsett vad än umgängesföräldern betalar till FK. Tex min bror har aldrig betalat till FK men ändå sedan 6 år tillbaka har mamman underhållsstöd :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
25 639
Senast: Rie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 723
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar