Pitbull aveln i Sverige

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Stallflicka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 3 539
S

Stallflicka

Diskuterade med en kompis som påstod att man inte får avla renrasiga pitbulls i sverige. har man pitbull i sin ägo får man ha det, men inte ta valpar. stämmer det?

Sv: Pitbull aveln i Sverige

Du får avla, MEN SKK har inte APBT som en godkänd ras, därför blir det blandraser, mig veterligen är de inte godkända av FCI heller, så du måste regga valparna i USA som de ska få stamtavla.

aha, det är så det ligger till. intressant!

Det finns väldigt få renrasiga pitbullhundar i sverige.. Det flesta man ser ute är blandraser med amstaff, staff etc från någon "blandras uppfödare".. De som har renrasiga kullar säljer oftast till vänner, bekanta , bekantas bekanta osv.. Uppfödarna är väldigt noga med vart hundarna hamnar. Dessa hundar är alltid reggade med certifikat i UKC, ADBA eller BFKC.. SKK kan inte godkänna rasen om dom så vill eftersom FCI inte gjort det. alltså blir dom automatiskt kallade blandraser.

Dock finns det via Svenska pitbullterrierföreningen en Uppfödardiplomering man kan ansöka om ifall man går efter deras riktlinjer i aveln. bl.a hunden skall uppnått en viss ålder. får ej användas i aveln för ofta. Endast reggade hundar i UKC, ADBA eller BFKC. Alltid upprätta överlåtelsehandling/köpeavtal, fodervärds- och parningsavtal. Att föräldrardjuren är friska och inte lider av sjukdomar så som genetiska fel, HD-AD fel . Hundarna skall även vara MH testade osv.. Vad jag vet är det flesta uppfödarna i sverige med där och kämpar för att rasen skall bevaras fri från sjukdomar och mentala fel..

det är bra att det finns folk som är seriösa och verkligen engagerar sej i pittbull avlen. tack för ett givande inlägg.

SKK kan inte godkänna rasen om dom så vill eftersom FCI inte gjort det. alltså blir dom automatiskt kallade blandraser.
Nja, den främsta orsaken till att SKK aldrig kommer att erkänna rasen är för att AKC (American kennel Club) inte gör det. AKC är den enda samarbetspartnern till FCI i USA.
SKK registrerar några raser som inte är erkända av FCI, det räcker med att rasens hemlands kennelklubb (medlem i FCI eller samarbetspartner till densamma) erkänner rasen. Exempel på en sådan ras är Prazsky*krysarík.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 999
Hundavel & Ras Hej, har avlat på en blandrashund efter att fått förfrågan från tikägare. Vi har betalt för DNA analys för att säkerställa att vår...
2
Svar
22
· Visningar
3 114
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka