• Avel
  • Trådstartare Trådstartare StallS
  • Startdatum Startdatum
S

StallS

Kan någon berätta lite om hingsten Piquer (född 1960, e. Pimpernell u. Carmen)?

Sv: Piquer

Han var inte godkänd.

Pappan Pimpernell exporterades till Danmark.

Mamman Carmen helsyster med hingsten Suliman 446.

Piquer ägdes och användes av familjen Boethius (??) i Åkersberga i sin ponnyavel. Han är far till massor av bra tävlingsponnier i ponnysportens begynnelse i sverige.Speciellt korsningen Piquer och Russ-sto var väldigt framgångsrik.

poloplayer skrev:
Piquer ägdes och användes av familjen Boethius (??) i Åkersberga i sin ponnyavel. Han är far till massor av bra tävlingsponnier i ponnysportens begynnelse i sverige.Speciellt korsningen Piquer och Russ-sto var väldigt framgångsrik.

Det stämmer! :)
De hade även Skånsta ridskola, som var föregångaren till Skånsta Ryttare (det stall jag brukar vara i).
Tyvärr lyckades jag aldrig fota de ponnyer i stallet jag vet föddes upp av Boethius (jag började vara där ca 1980 och då fanns det några Boethius-uppfödningar).
Jag känner till 9 st Piquer-avkommor och jag har klappat på en av dessa. Ett brunskimmelsto, med russmamma (Lilla My 491), hon var född 1964 och hette Madicken.

Ett litet ps.
Jag är intresserad av Boethius-uppfödningar, men det kanske märks av mitt svar. :D

Senast ändrad:

Görel skrev:
Han var inte godkänd.

Pappan Pimpernell exporterades till Danmark.

Mamman Carmen helsyster med hingsten Suliman 446.

Glömde ju att skriva det jag vet om Piquer (eller ja, stofamiljen han tillhör), så här kommer det.

Är inte helt hemma på arabsidan, men jag har för mig att Carmen var Shagyaarab (rätta mig gärna om jag har fel ;) ).
Piguer var väl klassad som halvblodsarab/arabiskt halvblod enligt dåtidens sett att se (nuförtiden också kanske?).
Stofamiljen Piquer tillhör grundades av arabstoet 216 Semrie OA (född 1896 i öknen, skimmel) och finns i representerad i boken "The Arabian Horse Families of Poland" av Brita Fahlgren.
Har där nummer 34 och arabhingstar som tillhör denna stofamilj är bland annat Dardir, Bajkal och Doman.

Jag har för mig att Suliman 446 först blev godkänd som angloarab. Har några gamla annonser för honom i Hästen från 60-talet där han har ett x efter namnet. Sen kom man på att han var Shagya-arab, och så togs han ur aveln, tror att det var för att rasen inte var godkänd i Sverige.
Har som sagt bara för mig detta, kan mycket väl vara ute och cykla ;)

Jag försökte kolla efter Carmen i mina stamböcker, men hittade henne inte, men visst låter det som en Philip Lindstedt-uppfödning!

Det tror jag inte att du är. ;)

Har inte heller jag hittat Carmen i stamböckerna - kan ju vara därför Piquer aldrig blev godkänd?

Tack :)

Jag saknar ju stamboken från 1959 och tänkte att hon kanske fanns där, men om du inte hittar henne där så är hon väl inte stamboksförd. Har för mig att jag sett någonstans att hon var under 1,50 och vet inte om det var därför hon inte blev stamboksförd :confused: Men å andra sidan fick ju Arvid Aaby-Ericson arabston med ponnymått stamboksförda, så den här gången är jag kanske ute och cyklar :D

Jag tävlade under många år en ponnyvalack e. Piquer u. Lilla My i hoppning och dressyr. På den tiden fanns det en hel del tävlingsponnier som var Boethiusuppfödda. Vet någon om någon av dessa ponnier blev riktigt framgångsrika på tävlingsbanan? Den ponnyn jag tävlade gick som bäst Msv hoppning och LA dressyr.

Är det Pepps möjligtvis (dvs Madickens helbror)?

Jag vet inte riktigt hur framgångsrika Boethius-uppfödningarna var, men Madickens halvbror Mynt (född 1962 e welshingsten Piccolo) var under 1.30 i mankhöjd, tävlades framgångsrikt av Karin Boethius i SM-dressyr, hoppning och fälttävlan. De tävlade i LA-dressyr mot stora hästar och kom trea!
Det stod om Mynt och mamma Lilla My i Ridsport då Enebybergs ridhus skulle rivas, kan ha artikeln kvar någonstans - om du vill kan jag scanna in och maila en kopia?

Jag har artikeln någonstans hemma, men den handlar inte så mycket om Hunes tid utan om Öberg och familjen Myrin.

Hittade fler Boethius-ponnyer :idea:
Minnsann. e.Piquer u.Pi ue.Nils Dacke 94 (russ)
Ponny, sto, brun f.1966. Uppf: Fam Boethius.
Mycket duktig i dressyr. Vann SM i dressyr första gången 1974. Representerade Sverige i EM i Tyskland. Agneta Holmberg och Annika Brolin var några som red henne. Syskon med Pinna På, Pyssling och Mockasin (efter Wärnanäs Simsalabim)
Ponnyerna stod tydligen på Enskede, läs mer här. Det finns även bilder på några av ponnyerna.

Hittade även lite info om Pepps på samma sida. Det står att han var e.Pajazzo (welsh, RW 4) u.Lilla My.
Kan kolla i mitt gamla SPR-register (1954-1967) efter fler "Boethius-ponnyer" om någon är intresserad.

Hlsn Helena

Har också hört historien att Suliman både har gått under rasbeteckningen angloarab, shagya-arab och t o m fullblodsarab.
Har själv ridit en B-ponny e.Suliman, Billy The Kid f-71 u.Diana ue.Mr Snowdon. Jättetrevlig ponny, tävlade högt i klasserna med bl a Lisen Hallén i början av 1980-talet.

Har en bild på Suliman som tvååring, har alltid fått uppfattningen att bilden är tagen hos Philip Lindstedt på Bassholmen. Senare såldes väl Suliman upp till Mälardalen, och användes en del i korsningsponnyavel innan han godkändes för (hbl)-avel?

Hlsn Helena

På min ridskola, och granne med Robust ;) , hade vi en valack född 1967 e Suliman u Linnea e Orlando. Har för mig att han var född hos G E Göransson, Everöd.

Jag ska leta reda på min annons för honom och se vilken rasbeteckning han hade där.

Minnsann var dotterdotter till Lilla My, och hennes bror Pynt stod i stallet när jag började vara där. :)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
686
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025